Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omlaag

Auteur Topic: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80  (gelezen 29866 keer)

Vince

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #200 Gepost op: maandag 10 januari 2022, 21:40:45 »

en dat noem je een hoekje ? Dat is voor sommigen misschien wel een hele woonkamer ;)
Je hebt t lekker volgebouwd
Gelogd
Vincent.

Als ik iets heb, vind ik t mooi...

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1980)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #201 Gepost op: maandag 10 januari 2022, 22:01:41 »

Dat valt wel mee hoor. De salontafel moest dienst gaan doen om de kerstboom op te zetten en de bank moest idd aan de kant. Oppervlak is denk ik 3x3m.

mphoi

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #202 Gepost op: dinsdag 11 januari 2022, 00:32:07 »

Oppervlak is denk ik 3x3m.
Dat zou bij mij bijna 30 % van de woonkamer (5,5x5,5 m2) zijn.
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma voor OC32

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1980)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #203 Gepost op: dinsdag 11 januari 2022, 16:15:48 »

De één heeft een (ietsje) grotere kamer, de ander een grotere auto, de volgende de nieuwste iPhone en de daaropvolgende koopt zomaar twee PB Wadlopers tegelijk. Je kunt niet àlles hebben in het leven beste Martin ;)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 11 januari 2022, 16:17:43 door 1200Blauw »
Gelogd

mphoi

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #204 Gepost op: dinsdag 11 januari 2022, 23:44:57 »

Ik heb een heel oude iPhone: een krijgertje/afdankertje. Is mij opgedrongen. Mijn Nokia vond/vind ik goed genoeg. De rest van jouw opsomming klopt bij mij vrij aardig. Maar de buren hebben een kleiner huis (één unit minder: 4 i.p.v. 5) en betalen daarom (!) meer OZB, want wie schrijft die blijft.

Als ik zou moeten verhuizen dan ga in naar Twente/Almelo. Leuke mensen daar. Vandaar dat ik dit draadje volg.
Gelogd
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma voor OC32

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1980)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #205 Gepost op: zondag 16 januari 2022, 16:24:58 »

Ik heb een Piko 2255, een bruin exemplaar, Tp.III. Die wil ik voorzien van Kleinspoor NS-vignetten zodat ik 'm in Tp.IVa kan gebruiken. Edwin (Mr. Kleinspoor) raadde mij aan daarvoor de kleine NS-vignetten te gebruiken, dus 12mm lang. Ik heb echter ook een tweede 2200 waarop het vignet al door Piko is aangebracht. Daarop is het vignet beduidend groter.
Ik heb daarom ook de grote vignetten van KleinSpoor laten komen, maar die zijn duidelijk te groot. Ik heb de vignetten, een Roco 2200, een Piko 2200 en het te bestickeren model even naast elkaar gezet met de beide afwrijfvellen. KleinSpoor Nr. 08 heeft de kleine vignetten van 12mm lengte; KleinSpoor Nr.18 heeft de grote vignetten van 14,5mm lengte. Zowel Roco als Piko houden de vignetlengte op iets meer dan 13mm, dus eigenlijk precies tussen beide in.
Als ik foto's van bruine 2200's op internet bekijk kom ik er ook niet helemaal uit. Op de ene foto lijken de vignetten kleiner dan op de andere. Misschien wordt dat vertekend door het standpunt van de fotograaf.



Als ik één van beide KleinSpoor-producten ga aanbrengen ga ik het verschil in vignetgrootte zien zodra de vergelijkbare Roco- of Piko-machine met vignet in de buurt is. Die kans is vrij groot, omdat ik multitractie wil gaan rijden met de Piko's, motorhuif tegen motorhuif (vignetten naast elkaar dus). Ik ben nu dus op zoek naar vignetten van 13-13,5mm lengte. Ik ben inmiddels ook wel benieuwd naar hoe lang de vignetten op de huif van een bruine 2200 in werkelijkheid waren, al is dat voor mij bijzaak.

Marklindak

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #206 Gepost op: maandag 07 februari 2022, 07:58:36 »

Op verzoek van de topicstarter een paar posten verwijderd.
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





766 in model is eind april aangekomen!

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #207 Gepost op: maandag 07 februari 2022, 09:32:40 »

 @citaat Ik snap er niets van, kennelijk wat gemist? Gaat het over de NS vignetten?
Gelogd

Marklindak

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #208 Gepost op: maandag 07 februari 2022, 16:11:23 »

Nog een paar posten verwijderd op verzoek van de topicstarter.
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





766 in model is eind april aangekomen!

Dirkkie_84

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #209 Gepost op: maandag 07 februari 2022, 16:21:08 »

Dit is wel vreemd, berichten verwijderen op verzoek van iemand zonder verdere opgaaf van reden.
Gelogd

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #210 Gepost op: maandag 07 februari 2022, 17:56:02 »

Ik snap het niet maar zal een handje helpen Fred. Mijn vele tips en hulp posts zijn in dit topic kennelijk niet meer nodig.
Gelogd

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1980)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #211 Gepost op: maandag 07 februari 2022, 21:35:47 »

Je tips zijn welkom Ben, maar verplicht is het niet. Ik ben dit draadje ooit mede op verzoek van jou begonnen, maar dat betekent niet dat jij bepaalt wat erin komt. De laatste actie was om het verhaal weer leesbaar te maken, mede op jouw aangeven dat je er niets meer van snapte.

Het vervolg van het vignettenverhaal. Een behulpzame medemodelspoorder las van mijn "probleem". Hij had op zijn te bestellen velletje watertransfers ("decals") nog plek en bood mij aan ook voor mij een paar NS-emblemen op het door mij gewenste formaat mee te laten printen. Dat was erg vriendelijk en ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt. Ruim een week geleden lagen ze bij me in de bus. Ze zien er prima uit. Afgelopen weekend ben ik ermee aan de slag gegaan.



Ik heb de vignetten zo krap mogelijk uitgeknipt om te voorkomen dat je de transparante film waarop ze geprint zijn na opbrengen blijft zien. Daarna het eerste vignet te water gelaten en na een minuut was het al geschikt om op te brengen. Dat ging soepel, het zijn prettige decals om mee te werken. Omdat het watertransfers zijn heb je nog gelegenheid de positie te veranderen zolang er nog water aanwezig is. Eenmaal op de juiste positie zuig je het water eronder weg met een tissue of in mijn geval een doekje.



Zou je nu het decal helemaal laten opdrogen, dan loop je het risico dat het zich niet helemaal prettig heeft gehecht en er een soort blaasjes of luchtbelletjes ontstaan. Om dat te voorkomen maak ik gebruik Decal Soft van Revell.



Ik ken het uit de vliegtuigmodelbouw. Het maakt de decal week en zacht, waardoor het de vormen van de onderliggende oppervlakte beter gaat volgen. De hechting wordt daardoor beter en reliëf van de ondergrond komt door de decal heen weer naar boven. Je brengt het aan met een kwastje dat in de dop van het flesje zit.



Ik breng meestal een grote druppel bovenop de decal aan, waardoor de decal volledig door de druppel wordt afgedekt. Als je het onder de decal laat zuigen loop je het risico dat die daardoor van zijn plaats gaat drijven. Dat komt ook ongewild wel voor. Dan zuig je de overdaad er onder vandaan met de tissue of het doekje en begin je opnieuw. Vervolgens laat je het resultaat drogen. De decal houd je gedurende het drogen bij voorkeur horizontaal, zodat de druppel er mooi op blijft liggen en de decal niet verschuift. Sommige decals verschrompelen dan, maar dat trekt doorgaans wel weer strak. Deze hadden daar echter totaal geen past van.
Zodra één kant van de locs droog was heb ik ook de andere kant gedaan, volgens hetzelfde procedé.



Of Decal Soft ook werkt voor afwrijftransfers, bijvoorbeeld die van KleiNSpoor, durf ik niet te zeggen. Iemand die het weet toevallig?
Gelogd

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #212 Gepost op: dinsdag 08 februari 2022, 08:11:56 »


Ik ben dit draadje ooit mede op verzoek van jou begonnen, maar dat betekent niet dat jij bepaalt wat erin komt.


Dit forum kent een aantal regels, ik meen dat zolang iemand voldoet aan die regels er niets mis is. Ik (en een ander) kan prima zeggen dat waar jij mee bezig bent niet zo mooi is (als voorbeeld) of handig is of enzovoort en dat ik (of een ander) een beter alternatief heb maar als jij dan op je pik getrapt bent en naar de forumbeheerder rent om het te laten verwijderen dan snap je niet wat de functie van een forum is.

Verder vind ik het prima, ik heb je jaren lang geholpen met van alles en nog wat en dat eindigt hier. ;)

Gr, Ben.
Gelogd

Baanloos

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #213 Gepost op: dinsdag 08 februari 2022, 08:59:47 »

Offtopic modus aan:
Beste Ben, ACTS,-Zuid je kennis, kunde en ervaringen zijn subliem en daar worden velen wijzer van!
Velen zullen dit met mij beamen en dat is vele complimenten waard.
Je manier van communiceren met anderen op dit forum is echter verre van sociaal en meer en meer een bron van ergernis.
We hoeven elkaar niet allemaal aardig te vinden maar een bloemlezing uit enkele bijdragen:
Ondergetekende is een "Baanloos sektelid".
In het Märklinnieuwighedentopic mag Dirkkie niet "ouwepleurishoeren" over onvolkomenheden van een model
want dan moet hij de fabrikant maar mailen.
Juist het "ouwpleurishoeren" is ook één van de leuke dingen van dit forum.
En hier zijn, helaas voor jou, beginners, herstarters, dromers, tapijtrijders, eigenwijze mensen en nog veel meer soorten.
Als je daar niet tegen kan reageer dan niet, of zoek het op een forum voor gevorderden
Ik weet niet wat er in dit topic is gebeurd maar 1200Blauw zal best zijn rede hebben met zijn verzoek; eigenlijk interesseert mij dit verder niet maar ik denk dat je eens bij je zelf te rade moet gaan Ben voordat je op Enter drukt.
Wat mijn betreft gaan we snel verder met dit leuke topic!
Gelogd

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1980)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #214 Gepost op: dinsdag 08 februari 2022, 09:56:08 »


Ik ben dit draadje ooit mede op verzoek van jou begonnen, maar dat betekent niet dat jij bepaalt wat erin komt.


Dit forum kent een aantal regels, ik meen dat zolang iemand voldoet aan die regels er niets mis is. Ik (en een ander) kan prima zeggen dat waar jij mee bezig bent niet zo mooi is (als voorbeeld) of handig is of enzovoort en dat ik (of een ander) een beter alternatief heb maar als jij dan op je pik getrapt bent en naar de forumbeheerder rent om het te laten verwijderen dan snap je niet wat de functie van een forum is.

Verder vind ik het prima, ik heb je jaren lang geholpen met van alles en nog wat en dat eindigt hier. ;)

Gr, Ben.

Jammer. Wie hier op z'n pik getrapt is lijkt me duidelijk. Het valt me op hoe vaak je betrokken bent bij dit soort dingen. Je zegt dat ik het allemaal niet snap, maar wordt het niet eens tijd om zelf in de spiegel te kijken?
Ik heb er verder weinig aan toe te voegen. Ik wens je alle goeds. :)

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #215 Gepost op: dinsdag 08 februari 2022, 11:20:53 »


Ik weet niet wat er in dit topic is gebeurd maar 1200Blauw zal best zijn rede hebben met zijn verzoek;


Ik weet het ook niet, vraag het 1200Blauw.......
Gelogd

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1980)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #216 Gepost op: zondag 13 februari 2022, 10:41:11 »

Anyways... 8o

Onder tussen heb ik mijn Piko 1100 van nieuwe ASB's voorzien. De oude waren uitgelubberd en eraf gelopen. Dat vind ik vrij snel na 1½ jaar... Dat belooft wat voor de overige Piko's dus ik heb maar een zakje ingeslagen.
Vandaag ga ik weer eens stoeien met Rocrail. Bedoeling is één trein voorrang te geven, zodat die altijd als eerste wordt geselecteerd om het schaduwstation te verlaten. Hij is namelijk te lang voor de opstelsporen in dat schaduwstation, dus ik wil dat hij gewoon zsm doorrijdt. Ik heb wat tips gehad van het Rocrail-forum die ik heb toegepast, maar het is nog niet helemaal naar wens.

flyerman

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
    • Mijn Website
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #217 Gepost op: zondag 13 februari 2022, 10:48:19 »

 @citaat stopverbod maken voor desbetreffende trein in dat blok?
Gelogd
ESU Ecos II, een hoop treinen en momenteel baan in aanbouw. www.vermeer-online.nl of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77338.0

Gr. Martin

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #218 Gepost op: zondag 13 februari 2022, 11:13:58 »

 @citaat @citaat

Ik heb er Märklin bandjes ondergedaan, zijn weliswaar wat te smal maar op de brede K-rails maakt dat niet veel uit.

Groet, Anne W
Gelogd
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, automatisch bedrijf (Raptor), voor de bouw en demontage van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

1200Blauw

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1980)
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #219 Gepost op: zondag 13 februari 2022, 13:09:45 »

@citaat stopverbod maken voor desbetreffende trein in dat blok?

Dat heb ik geprobeerd, maar stoppen doet 'ie toch als het volgende blok niet leeg is. Vervolgens wordt hij niet als eerste geselecteerd om zijn weg te vervolgen.

BeerBot_3000

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Robots are taking over!
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #220 Gepost op: zondag 13 februari 2022, 14:37:58 »

Programmeren van de baan blijft toch altijd een uitdaging. Spreek uit eigen ervaring. Veel vallen en opstaan  ;). Helaas ken ik zelf Rocrail niet. Anders had ik wel even met je mee gekeken. Veel succes nog er mee
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Jan

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #221 Gepost op: zondag 13 februari 2022, 15:20:13 »

In mijn systeem betekent een stopverbod voor een bepaalde trein in een bepaald blok dat hij dat blok ook niet in rijdt, dus daarvoor gaat wachten tot hij er doorheen mag rijden, ook geen goede oplossing denk ik.

Toch iets zien te vinden in de "prioriteit sfeer", bij mij is dat ook een instelling die betekent dat als er meerdere treinen in een paar blokken staan te wachten op een vrije rijweg naar hetzelfde blok, de trein met de hoogste prioriteit voorrang krijgt.

Groet, Anne W
« Laatst bewerkt op: zondag 13 februari 2022, 15:22:42 door Anne W »
Gelogd
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, automatisch bedrijf (Raptor), voor de bouw en demontage van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Knooppunt aan de Twentelijn 1970-'80
« Reactie #222 Gepost op: zondag 13 februari 2022, 16:23:14 »

Het lijkt mij dat het met acties goed te regelen moet zijn.

iets in de trant van:  als blok X van het schaduwstation bezet of gereserveerd is door loc Y (voorwaarde), dan moeten de rijwegen van de overige blokken
uit het schaduwstation worden gesloten.
niet vergeten ook de tegenovergestelde acties aan te maken: de rijwegen vrijgeven als loc Y niks bezet houdt.

er zijn vast nog genoeg variaties hierop te bedenken die ook wel zullen werken, even puzzelen dus.  :D
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.189 seconden met 35 queries.