Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Contact en CS3 tellen de rondjes die de trein aflegt

Gestart door marcbosquet dinsdag 04 oktober 2022, 10:17:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Contact en CS3 tellen de rondjes die de trein aflegt
Men maakt een twee nieuwe " gebeurtenissen " aan
- je kan dan een gebeurtenis aanmaken waarbij de twee nieuwe gebeurtenissen mekaar opvolgen
- nu wil ik die tweede gebeurtenis maar van start laten gaan nadat de trein een paar rondjes heeft gemaakt
Aan C rail contacten geen gebrek
Ik dacht de daarvoor bedoelde gebeurtenis te laten starten door een contactrail
Wanneer een tweede contactrail dan ingebracht wordt met instellingen " conditie, wachten, verder lopen na X minuten, terug hetzelfde contact invoeren met dezelfde eigenschappen en dat 5 of 6 maal = de aantal gewenste rondjes.
Ik ga het eens uittesten maar misschien heeft iemand een beter idee.
Voor de rest nog mooi weer hier aan de Vlaamse kust
K
Re: Contact en CS3 tellen de rondjes die de trein aflegt
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Contact en CS3 tellen de rondjes die de trein aflegt
Hallo Marc,

De CS3 heeft helaas een dergelijke functie nog niet in het systeem zitten.
Wel kunt de meerdere gebeurtenissen starten met de afloop van een andere gebeurtenis (nesten).
Het blijft wel oppassen, en het is handig een "onderbreker" in de loop in te bouwen. Dat kan met een stuurcontact en een "if"(als)-conditie.

Als je een beetje engels kunt begrijpen geeft deze YouTuber "Model Train Fun" wellicht een paar bruikbare antwoorden (ook al is hij lang van stof)
Voor het duits wil ik je tippen op de Ërklärvideo's van Märklin en gebruiker "Modellbahn".
In mijn eigen YouTube filmpjes heb ik ook wat onvolmaakte ervaringen opgenomen.

John (VT601)
Re: Contact en CS3 tellen de rondjes die de trein aflegt
U heeft gelijk
Nu los ik het op door de tijd te meten die de trein nodig heeft om een ronde te maken
Dit vermenigvuldigen met het aantal rondes
Een contactrail leidt dan de volgende gebeurtenis in op voorwaarde dat andere rijcontacten vrij zijn ( condition , wachten )
Ik veronderstel dat er een loop macro bestaat die het oplost maar dat gaat boven mijn digitale pet.
Ik raadpleeg een vriend informaticus om te zien wat hij kan toveren op de Linux CS3

Misschien kan het forum een Linux informaticus aanspreken die dan tegen betaling een macro op maat schrijft
  8o B) :)