Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Vraag mbt lichtprint E253056

Gestart door Simon1402 woensdag 15 april 2020, 16:03:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag mbt lichtprint E253056
Hallo allemaal,

Ik wil mijn Zwitserse RE 4/4 ll (34344) ombouwen van Delta naar Hoogvermogen digitaal. De originele verlichtingsprints wil ik verruilen voor andere.  Na heel veel zoekwerk heb ik heb lichtprints aangeschaft met nummer E253056. Helaas is me niet duidelijk welke draad waar moet. Ook lijken er SMD weerstanden op te zitten. Is dit juist, of moeten er nog weerstanden voor?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten Simon.
Re: Vraag mbt E253056
Lid sinds: 2008

offline
Re: Vraag mbt E253056
Zie https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=147416 ik denk dat je daar wel het één en ander van kunt afleiden.
Re: Vraag mbt lichtprint E253056
Mijn 34345 heb ik omgebouwd naar hoogvermogen met een Lüssi Leiterplatte:

Lüssi Leiterplatte overzicht

De originele lichtprints heb ik laten zitten, dat wel.


Willy
Re: Vraag mbt E253056
Lid sinds: 2014

offline
Re: Vraag mbt E253056
Citaat van: ErikW op woensdag 15 april 2020, 16:13:45
Zie https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=147416 ik denk dat je daar wel het één en ander van kunt afleiden.
Je geeft nu wel een mogelijk gevaarlijk advies de printen hebben niet deze zelfde vorm en kleur,door deze kleuren één op één overnemen kan dit mogelijk leiden tot overlijden van decoder en lichtplatin.
Marklin heeft regelmatig aanpassingen gemaakt aan modellen je kunt modellen van verschillende jaargangen niet met elkaar vergelijken.
Dus tenzij je het zelf al hebt omgebouwd zou ik voorzichtig zijn met deze uitspraken.
Re: Vraag mbt lichtprint E253056
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Vraag mbt lichtprint E253056
De link naar de buren lijkt mij niet verkeerd.
Maar mijn Zwitserse Re460 39xxx heeft naast een toch andere verlichtingsprint ook nog een extra print met wat weerstanden en een reeks dioden om met enkele aux-uitgangen toch diverse lichtbeelden te kunnen maken.
Dus je zal beide moeten hebben/maken om eea goed aan te sluiten.

Mvg Marcel
Re: Vraag mbt lichtprint E253056
Citaat van: Simon1402 op woensdag 15 april 2020, 16:03:52
Hallo allemaal,

Ik wil mijn Zwitserse RE 4/4 ll (34344) ombouwen van Delta naar Hoogvermogen digitaal. De originele verlichtingsprints wil ik verruilen voor andere.  Na heel veel zoekwerk heb ik heb lichtprints aangeschaft met nummer E253056. Helaas is me niet duidelijk welke draad waar moet. Ook lijken er SMD weerstanden op te zitten. Is dit juist, of moeten er nog weerstanden voor?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten Simon.

Een foto van de onderkant, met de printbanen, schept wellicht meer duidelijkheid?

Willy
Re: Vraag mbt lichtprint E253056
Even voor de duidelijkheid : Het gaat hier om een Re4/4 ii (Re420), niet de Re460.

De layout van de weerstanden is hetzelfde als die op het Stummi forum, ik denk dat Märklin alleen de kleur van de led's heeft aangepast, en misschien wat weerstandswaarden.  Ik zou het gewoon eerst even buiten de loc proberen, beginnend met een extra weerstand ertussen.  Volgens mij heeft iedere led een eigen aansluiting, de oranje is de +.

Verder hangt het er een beetje van af welke seinbeelden je wilt laten zien met de loc.  De lichtprint heeft ook rode led's, die bij het origineel branden als de loc in normaal bedrijf duwt. Bij rangeren brandt er echter één witte lamp.  Daar zul je dus iets op moeten bedenken als je het goed wilt doen.  Helaas is hier geen standaardprintje voor.  Met 4 functieuitgangen kom je er ook, maar niet alle decoders hebben dat.  Daarnaast moet je dan ook vrij veel programmeren in de decoder, en dat is ook niet ieder's ding.
Re: Vraag mbt lichtprint E253056
Dank allemaal voor het meedenken!

Ik heb een foto van de achterkant gemaakt, helaas zijn de lijnen niet heel duidelijk zichtbaar, maar ik hoop dat het iets meer duidelijkheid schept.

Ik ben nog niet begonnen, maar de bedoeling is dat er een ESU PluX22 decoder inkomt, met adapter 51958 (eveneens ESU).

Misschien zit ik ernaast, maar aangezien er meerdere van dit soort printplaatjes zijn voor meerdere loctypen, is dit niets voor in de Wiki? Met nummer en hoe aan te sluiten?

Groeten,
Simon


Re: Vraag mbt lichtprint E253056
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vraag mbt lichtprint E253056
Spoortjes volgen en je hebt je antwoord  :D
Weerstanden zitten al op de print, kan de waarde niet zo lezen. Maar voor de zekerheid kan je zoals reeds gezegd altijd extra weerstanden inbouwen.

Citaat van: Simon1402 op maandag 20 april 2020, 15:06:33
Misschien zit ik ernaast, maar aangezien er meerdere van dit soort printplaatjes zijn voor meerdere loctypen, is dit niets voor in de Wiki? Met nummer en hoe aan te sluiten?
D'r zijn zoveel soorten lichtprintjes, en dan veranderd Marklin weer eens iets en is er weer een nieuw soort...
En dan zijn er nog lichtprintjes die niet door Marklin zijn gemaakt B)
Re: Vraag mbt lichtprint E253056
Hij is fijn! Bedankt!  :thumbup: :thumbup:

Ja, het is een oerwoud aan prints......was maar een idee ;-)
Re: Vraag mbt lichtprint E253056
Er zijn ook dragerprintje met de plux22 stekker,forumlid flyerman heeft deze ontworpen misschien heeft hij ze nog liggen deze  passen zo in de houders waar ook de marklin mtc21 dragerprintjes in zitten.
Zie foto beneden dit zijn er trouwens 10 stuks :D
Re: Vraag mbt lichtprint E253056
Ondertussen heb ik het voor elkaar.

De loc omgebouwd naar hoogvermogen.

Wit links en boven, alsmede rood links en rood boven heb ik samen op één uitgang gezet.
Wit links en boven als Front en Rear light.
De beide wit rechts op AUX 1 en AUX 2, de beide rood rechts op AUX 3 en AUX 4.
De gecombineerde rode op 5 en 6.

Tevens middels de Lokprogrammer Fernlicht en gevaarlicht (3 maal rood) toegepast.

Uiteindelijk ook nog een plekje voor cabine verlichting. Helmut kan dus nu de krant lezen als hij voor een rood sein moet wachten.  :D
Helaas lekt het licht naar buiten, daar moet ik nog wat aan doen.........

Groeten,
Simon