Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

gebogen schakelrails c-rail

Gestart door guyremgabdel woensdag 15 april 2020, 11:02:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
gebogen schakelrails c-rail
Ik heb tevergeefs eens naar de wiki gekeken maar niet gevonden.
Bij enkele gebogen schakelrails (c-rail) veert het lipje (of hoe moet ik dat ding noemen) dat door de sleper wordt omlaag geduwd en de schakeling maakt, niet altijd terug omhoog. Het blijft haperen, maakt blijvend contact waardoor het automatisch treinverloop verstoord wordt omdat een wissel gebogen blijft staan
Zijn er nog leden die dit voorhebben/voorhadden ? En hoe hebben jullie dit opgelost ?
Re: gebogen schakelrails c-rail
Klopt, er kan van alles aan mankeren:
* het schakelhefboompje kan stroef gaan: soms helpt een klein drupje olie
* het printplaatje kan onvoldoende aangedrukt en dus een beetje scheef zitten: stevig aandrukken
* soms helpt er niets, ik neem aan dat dan het veertje van de microswitch niet sterk genoeg (meer) is
Ik wil ooit nog eens proberen zo'n microswitch te vervangen, maar voorlopig leg ik de overgebleven schakelrails (ook rechte!) maar gewoon aan de kant.

Triest dat dit allemaal nodig is, trouwens. Ik herinner me de schakelrails uit de M-serie, die waren primitief maar wel betrouwbaar.
Re: gebogen schakelrails c-rail
Erik,

Daarvoor gebruik je de gewone Marklin-olie ?
Of moet het speciale olie voor plastiek zijn ?
Re: gebogen schakelrails c-rail
Gewone motorolie (SAE 30, denk ik). Waarschijnlijk is dunnere olie beter, maar dat heb ik niet. Het zou zelfs kunnen zijn dat een drupje wasbenzine (!) de truc ook doet, dat ga ik een volgende keer eens testen. En dan maar hopen dat het plastic niet aangetast wordt...  ;-)
Re: gebogen schakelrails c-rail
silicone spray dat smeert uitstekend kunststoffen en om dat het na uitdamping droog is hangt er ook geen stof of vocht aan , groeten  Klaas.
Re: gebogen schakelrails c-rail
Goed idee. Of Teflon- of PTFE-spray, of is dat hetzelfde?
Re: gebogen schakelrails c-rail
dat komt allemaal op het zelfde neer. olien  en vetten houden stof vast , dat gaat op den duur verstoppen ,siliconen  zijn droog en glad .
Re: gebogen schakelrails c-rail
@citaat @citaat

PTFE is de afkorting van polytetrafluoretheen. Teflon is hiervan zegmaar de handelsnaam.