Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

aansluit schema licht sluis

Gestart door wouter dinsdag 14 april 2020, 14:32:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: Michel Evers op maandag 20 april 2020, 15:31:39
Mijn reactie betreffende de noodzaak van een relais heeft te maken met het feit dat ik uitging van een separate voeding van de lichtsluis.
Dan had je ook kunnen gaan voor een optocoupler zoals op het sluisje wat Sprinter noemt.
Daarmee scheid je de stroomkring in het sluisje volledig van de stroomkring waar de S88 in hangt.

Maar dan zit je nog steeds met die signaal inversie.

Iemand stuurde me dit plaatje van iTrain op:
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Daarmee kunnen we dus wat afvinken. Koploper en iTrain kunnen de output van een sluisje inverteren.
Kan CS3(+) dat ook? TrainController?

Zo kun je een lijstje krijgen van systemen die geen hex-inverter (en/of relais) nodig hebben, omdat het in de software kan, en systemen die wel een ingreep nodig hebben.

Bij CS3 en CS3+ speelt nog een 2e ding mee: het voltage van de meldingen.
Ik kreeg PB van iemand met een CS3 (geen CS3+). Bij de CS3 is een L88 noodzakelijk. En daarop kan instelbaar 5 en 12 volts meldingen via S88 op worden aangesloten. Waarschijnlijk zonder inversie in de configuratie.

Bij de versie CS3+ zit de L88 al ingebouwd, en deze kan omgaan met  5 volts en 12 volts meldingen.
Waarschijnlijk zonder inversie in de configuratie.

*** laatste wijziging:
Over die voltages bij CS3 en CS3+ is al eens een vraag gesteld, die staat hier, en Sprinter legt het allemaal nog eens haarfijn uit.

Als Wouter met die voltage vraag t.a.v. de S88 zit, het is gewoon op 12 volt aan te sturen in zijn geval, zonder optocoupler, en zonder relais. Maar die inversie, daar moet nog iets aan gebeuren. :thumbup:
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: Jan22 op maandag 20 april 2020, 17:37:26
Citaat van: Michel Evers op maandag 20 april 2020, 15:31:39
Mijn reactie betreffende de noodzaak van een relais heeft te maken met het feit dat ik uitging van een separate voeding van de lichtsluis.
Dan had je ook kunnen gaan voor een optocoupler zoals op het sluisje wat Sprinter noemt.

Klopt, had ook gekund.
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Ik zal wat spulletjes moeten bestellen.  :D

Maar dat brengt me terug bij de basis: less is more, dus waarom spulletjes bestellen als het niet hoeft?
Soldeer is er genoeg in huis.

Citaat van: mcs51 op maandag 20 april 2020, 10:19:44
Werkt de schakeling "omgekeerd" dan kan je nog steeds R1 & Q1 weglaten en rechtstreeks pin 2 van de IC gebruiken want die werkt dan wel "correct".

Wanneer je naar de datasheet van de IS471 kijkt, dan zie je dat de uitgang ook een transistor is met weerstand naar VCC.
Als je pin 2 van de IC (=ontvanger) rechtstreeks verbindt met 4, dan is de uitgang 55 mA volgens de datasheet (nog steeds genoeg voor eerder genoemde relais of optocoupler), maar dan ben je een stukje veiligheid kwijt. Die veiligheid bestaat uit een "goedkope" transistor die je opblaast als je iets verkeerd aansluit, in plaats van een "dure" IC op te blazen.

Stel je gaat slopen. Bij het bouwpakket, laat je onderdelen weg, en verbindt pin 2 met een draadje door naar uitgang 4. Bij een kant-en-klare lichtsluis knip je de 2 weerstanden stuk (of desoldeert ze als je dat kunt), en soldeer je een draadje van pin 2 van de ontvanger naar uitgang 4 van de print.

Zie bijlage (optie 1: onbesuisd slopen, en pin 2 verbinden met uitgang 4).
Optie 2 (iets minder slopen) gaat er vanuit dat je de rode led en de 1K weerstand weghaalt (of weg laat), de 4K7 weerstand behoudt en alleen de NPN-transistor iets anders benut. Het resultaat van optie 2 lijkt verrassend veel op het sluisje van Huub Maaskant (om niet te zeggen: is vrijwel identiek aan).
Re: aansluit schema licht sluis
@Mcs51: De S88 werkt standaard op 5V (inputs met pull-up). Heeft u ook enig idee op welke spanning de inputs staan van de link s88 - is dit 5V, 12V of 18/19 V? of ....
Re: aansluit schema licht sluis
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Ik heb op verzoek mijn CS3 eens opgestart. Een mogelijkheid van inverteren zie ik niet direct staan. Ik kan een schakelcontact, een reedschakelaar en een schakelaar instellen als primaire contacten. Verder nog allerlei andere zooi waarvan ik niet zo snel weet wat ik er überhaupt mee aan zou moeten, maar so it. Ik vrees dat je dus echt van de software afhankelijk gaat zijn voor het inverteren van deze signalen.
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: cvdw op dinsdag 21 april 2020, 20:50:49
Heeft u ook enig idee op welke spanning de inputs staan van de link s88 - is dit 5V, 12V of 18/19 V? of ....
Even voor mijn beurt; link s88 ken ik als L88, en die is bij CS3 instelbaar als 5 of 12 volts.
Bij de CS3+ is de L88 al ingebouwd in het apparaat.

Bedoelt u dat of iets anders?

Citaat van: Laurent op dinsdag 21 april 2020, 21:20:05
Ik heb op verzoek mijn CS3 eens opgestart. Een mogelijkheid van inverteren zie ik niet direct staan.
Bij de opties slopen 1 (onbesuisd) en 2 (met wijziging NPN gebruik) wordt de sluis zo omgebouwd dat hij het alleen meldt  indien er een trein in de sluis zit. Oftewel het omgekeerde van een onbehandeld modelbouwled-sluisje.

Als je het sluisje niet wilt verbouwen, dan heb je of een relais of een hexinverter nodig,
indien de software de interpretatie niet kan omkeren.

Als je het sluisje op een andere spanning wilt aansluiten dan het s88 systeem kan,
dan moet er of een relais of een optocoupler tussen sluisje en s88.

De vraag hoe dat zit bij CS3 en CS3+, heeft betrekking op de rol en configureerbaarheid van de L88.
Het schijnt dat 12 volts de norm gaat worden voor S88-meldingen. Bij oudere Märklin digitale systemen was dat 5 volts. Bij CS3+ schijnt nog onbekend te zijn of S88 meldingen op 5 of op 12 volt functioneren.

Ik denk dat die vragen in een andere rubriek thuis horen. Maar ze maken wel uit voor de vraag hoe TS (Wouter) deze lichtsluis kan aansturen: met 5 volt of met 12 volt. Antwoord: mag allebei, maar met 12 volt heb je minder storing op de S88-bus. Je hebt dus voor geen van beide spanningen een relais of optocoupler nodig. De uitgang van de sluis mag rechtstreeks naar een S88-ingang.

Gelukkig heeft Sprinter die vragen al eens beantwoord: Klik Hiezo   :thumbup:

Dit zijn de bedachte opties tot dusverre. Met dank aan mcs51 voor het eigenlijke denkwerk.
Re: aansluit schema licht sluis
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Wat wordt bedoelt met 5 of 12 volt? De spanning waarop de bus opereert of de klemspanning van de L88?
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: Laurent op dinsdag 21 april 2020, 22:28:59
Wat wordt bedoelt met 5 of 12 volt?
De spanning waarop de bus opereert of de klemspanning van de L88?
Zie dit draadje: CS 3 plus icm S88 link (Josje40).

En zie de 3rail wiki

met dit citaat:
CiteerOm verdere storingen in te perken, wordt een S88/link bovendien separaat gevoed met een schakelvoeding (bijv. de 600xx) waarmee de meldspanningen op de bus-leiding van 5V naar 12 V DC kan worden verhoogd.
Ik zou dus denken De spanning waarop de bus opereert ...
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Die 12 volt uitvoering is een "reactie" op terugmeldeenheden die een aparte of de digitale spanning gebruiken voor de detectie op zich, en het resultaat van de detectie via een optocoupler over brengen naar de S88 IC's, overigens is er een bekende leverancier uit Zeeland die zegt dat de componenten op een normale S88 eenheid ook geschikt zijn voor 12 volt

Groet, Anne W
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
En dan te bedenken dat ik als analoog rijder me normaal gesproken niet bekommer om dit soort Märklin ontwikkelingen. Het is dat TS ermee in de maag zit/zat dat ik me er een beetje in verdiepte.

Veel antwoorden schijnen in Zeeland al decennia bekend te zijn.
Komt Racoon niet ook uit Zeeland (Goes, Middelburg, of zo)?
Is een goede band.
Re: aansluit schema licht sluis
Slapen jullie dan nooit ? B) ?? O:-D?

Even terug komen op de "opties" aangehaald door Jan... ...
Optie 1 zou ik niet aanraden
Optie 2 is electronisch gezien de beste oplossing

Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: aansluit schema licht sluis
 @citaat

Jawel hoor, ik ga rond 12 uur naar bed, val binnen 5 minuten in slaap, moet er 1-2 maal uit om de bilge leeg te pompen en ben dan om 08.30 weer wakker, dat is de regelmaat van een pensionado....., overigens was ik als werknemer door de week net zo regelmatig, om 06.00 eruit en om 11.00 er in.

Groet, Anne W
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: mcs51 op woensdag 22 april 2020, 08:37:49
Optie 2 is electronisch gezien de beste oplossing
Opnieuw bedankt voor je aanvullingen op het juiste schema.
Als leek loop je altijd het gevaar neergeschoten te worden als een Boeing 747 passagiersvliegtuig boven Kazachstan of Oesbekistan, als je zo'n schema plaatst.

Waar had de rode led wel kunnen zitten? Ik zou denken tussen transistor en GND.
Als de IC geleidt, dan geleidt de transistor naar GND, en trekt daarmee printplaat uitgang 4 naar +.

@citaat
Ik rentenier, leef als een pensionado, en tel de dagen af tot september, dan is het definitief zover.
Ik sta op met de vogels, en ga naar bed als ik moe ben. Dus soms met een kleine siësta tussendoor.
Net als toen ik nog werkte. Coronella of niet, overdag speel ik buiten in de zon, tot ik geen zin meer heb.

:offtopic:
Even voor mijn eigen leerproces. Optie 1 (de onbesuiste) is een verbinding van IC-vOUT naar print-connector 4 (zonder transistor). Je raadt die af.
Maar stel nou dat je daar een optocoupler tussen plaatst in plaats van een transistor.
Dan vervalt jouw bezwaar in combinatie met Märklin apparaten?
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: Jan22 op woensdag 22 april 2020, 15:10:14
Waar had de rode led wel kunnen zitten? Ik zou denken tussen transistor en GND.
Het eerste schema dat ik plaatste is de print zoals ze verkocht wordt op de site.
Heb wel geen print ter beschikking maar met de foto op circuitsonline en de foto's op de site heb ik het schema kunnen achterhalen.
De rode led "zit" in de schakeling zoals ik het tekende, punt.



Citaat van: Jan22 op woensdag 22 april 2020, 15:10:14
Als de IC geleidt, dan geleidt de transistor naar GND, en trekt daarmee printplaat uitgang 4 naar +.
Oei, dat is toch wel héééél eigenaardig uitgelegd  :(

Ik zou het zo doen  :)

In deze schakeling werkt de transistor als schakelaar die 2 "standen" kent

a)   Geleiding, dan zijn collector en emitter (de 2 linkse verbindingen op het schema) met elkaar verbonden, de collector (bovenste van de 2) is dan met de massa verbonden.
Er kan dus stroom vloeien door de collector/emitter overgang in de transistor en door alles die in serie staat met deze transistor, ik bedoel hiermee alles wat ook maar aan klem J4 verbonden is.

b)   Sperren, dan zijn collector en emitter (de 2 linkse verbindingen op het schema) geïsoleerd van elkaar.
Er kan dus geen stroom vloeien en alles wat ook maar aan klem J4 verbonden is kan niet werken.


Geleiding zal plaats grijpen wanneer er genoeg spanning uit de IS471 komt om de basis/emitter overgang in de transistor in geleiding te krijgen.
Uit de datasheet van de IS weten we dat dit nagenoeg de voedingspanning is, dus méér dan genoeg.

Sperren zal plaats grijpen wanneer er geen spanning uit de IS471 komt.



Ik kom op je andere vraag later terug... ...
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: mcs51 op woensdag 22 april 2020, 17:03:24
De rode led "zit" in de schakeling zoals ik het tekende, punt.
Ja. dat is duidelijk.

Maar de bedenker van dit sluisje had er een bedoeling mee.
Door plaatsing weerstand en rode led (daarzo),
draait de werking van de transistor om 
(en veroorzaakt de ongewenste inversie).

Weerstand en rode led op de plek van het relais,
verwacht gedrag: Als trein in sluis, dan ledje aan.

Weerstand en rode led tussen transitor en GND,
verwacht gedrag: als trein in sluis, dan ledje aan.

Citaat van: mcs51 op woensdag 22 april 2020, 17:03:24
Oei, dat is toch wel héééél eigenaardig uitgelegd  :(
Tja, dat was voor mijn doen ook wel erg beknopt. 
Re: aansluit schema licht sluis
Ik denk dat we hiermee wel serieus "off topic" gaan, dus wanneer niet ok, geen probleem dat een moderator dit bericht wist.

De "bedenker" van dit printje had de bedoeling een rode led te laten branden wanneer een trein in de sluis zit, meer niet!
Dat is hem goed gelukt  :P
Of dit ook is wat anderen dachten met de print te doen is natuurlijk een andere vraag.


Ik heb een beetje moeite met
Citaat van: Jan22 op woensdag 22 april 2020, 17:15:03
Door plaatsing weerstand en rode led (daarzo),
draait de werking van de transistor om 
(en veroorzaakt de ongewenste inversie).
De schakeling is zo gemaakt en werkt zo, er wordt hier niets omgedraaid, de werking is zo en that's it.
Wens je een andere werkwijze, dan moet je een andere schakeling maken maar niet zeggen dat deze "omgekeerd" werkt.
Deze schakeling werkt perfect zoals de ontwerper het gewild heeft.
Val ik hier nu in herhaling  O:-D


Kan je een opto coupler aansluiten op pin 2 van de IS471, dat was je andere vraag, right?
Mag ik antwoorden met volgende vraag:
Waarom kan je in- en uitgangen van TTL (74xxx) of CMOS (40xxx) gewoon rechtdoor met elkaar verbinden?
Heel eenvoudig omdat die in- en uitgangen op elkaar afgestemd zijn!


Bijgesloten een schema met links de uitgang van de IS741 (check met datasheet, voeding/weerstand/transistor/massa) waarde van de weerstand en type transistor staat er niet bij  :-(
Rechts een willekeurige opto coupler.
Nu moet je je dus afvragen of de uitgang van de IS471 afgestemd is op de ingang van je opto coupler... ...
Maw, kan/mag ik de ingang van mijn opto coupler op pinnen 2 en 3 aansluiten?
Dat is de vraag, right?
Wel, wat denk je zelf?

Re: aansluit schema licht sluis
Niemand die een gokje waagt :help:
Allez jongens ... ...

In de datasheet van de IS471 staat te lezen dat de "output short circuit current" afgekort "Ios" gelijk is aan 0.5mA bij een voeding van 5Volt.
Wanneer de transistor van de IS dus spert en de uitgang (pin 2) kortgesloten is, vloeit er een stroom van 0.5mA door de onbekende collector weerstand in de IS.
Die weerstand waarde kunnen we nu wél uitrekenen en is 5V / 0.5mA = 10kOhm.


Sluiten we nu een optocoupler aan op uitgang pin 2 en massa pin 3:
a)   Transistor in de IS in geleiding = pinnen 2 &3 kortgesloten = led in optocoupler werkt niet.
Ok dit is de eerste "stand" van de opto "0".

b)   Transistor in de IS spert = er kan stroom vloeien als volgt:
voeding - 10kOhm weerstand – pin 2 – led van de opto – massa
Maar zal de opto hiermee werken?
Hangt af van hoeveel stroom de opto nodig heeft om te werken.


Stel de led in de opto heeft 8mA nodig om te werken en er staat dan een spanning over van 1.6Volt.
Dit zijn fictieve getallen, je moet de juiste uit de datasheet van je opto halen!

De stroom door de kring zal dan zijn (5V – 1.6V) / 10kOhm =  0.34mA
véééél te weining dus om een correct werkende opto te hebben.

Met een opto die kan werken met zo'n 0.5mA en lagere ingang spanning kan je de shakeling dus wel werkende krijgen maar je zal de juiste opto moeten kiezen.


Je kan natuurlijk ook de opto tussen dezelfde voeding als de IS zetten en pin 2 van de IS, met een voorschakelweerstand.
Wanneer de transistor in de IS dan in geleiding is kan er stroom vloeien als volgt:
voeding – de voorschakelweerstand – led van de opto – pin 2 – transistor in de IS – massa.

Belangrijk is hier de maximum stroom die de IS aankan, uit de datasheet zien we dat dit max 50mA mag zijn, ruimschoots voldoende dus voor de led van een opto.
Nu nog de voorschakelweerstand uitrekenen volgens de specs van de opto en klaar is Kees.


Met een trein in de lichtsluis = 5V op pin 2 van de IS = led in opto uit = transistor in de opto spert (schakelaar open)

Zonder trein in de lichtsluis = 0V op pin 2 van de IS = led in opto aan = transistor in de opto in geleiding (schakelaar gesloten)
Re: aansluit schema licht sluis
Vandaag een test gedaan met de lichtsluis volgens het schema in reactie 53 en 61 (open collector naar de link s88). De lichtsluis is gevoed met 12 V
Werkt prima.
Re: aansluit schema licht sluis
Lichtsluis, geschikt voor s88, s88 met stroomdetectie enz. enz.
Re: aansluit schema licht sluis
beste mensen

heel veel dank voor t mee denken en al  jullie reacties
maar  ga nog ff terug naar t begin de eerste foto van de lichtsluis
ik ben meer een eenvoudig mens wat geholpen is in termen  van :   uitgang 1 van de lichtsluis  moet verbonden worden met relais in gang ? en die met de s 88 oid
en dan niet alleen t antwoord relais maar ook een link naar een site die eea levert !
kort om een praktische aansluit handleiding en niet een schema
DAT IS HULP !!! EN ERG FIJN !! DAAR KOM IK MEE VERDER !!

nog ff  ik rijd  Marklin CS 3+  met S88 link etc en a an sturing via iTrain

groetjes

Wouter

Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: Sprinter op donderdag 23 april 2020, 13:03:45
Lichtsluis, geschikt voor s88, s88 met stroomdetectie enz. enz.
Dus toch ...  :thumbup: :thumbup:
Daar help je mijn leerproces mee, niet dat van Wouter.

Citaat van: wouter op donderdag 23 april 2020, 15:50:43
maar  ga nog ff terug naar t begin de eerste foto van de lichtsluis
ik ben meer een eenvoudig mens wat geholpen is in termen  van
Geef me  nog 48 uur uitstel voor wat geknutsel. Ik kom wat traag op start. Het was te mooi weer buiten. :D
Re: aansluit schema licht sluis
gelijk heb je !!
maar blijf gezond !

wouter
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: Sprinter op donderdag 23 april 2020, 13:03:45
Lichtsluis, geschikt voor s88, s88 met stroomdetectie enz. enz.
Hi Sprinter,
Heb je dergelijke schakeling ter beschikking?
Kan je mij aub eens volgende spanningen laten weten wanneer de led van de opto ON is?
a) gnd - pin 1 opto
b) gnd - pin 2 IS471F
Alvast bedankt!
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Beste Wouter,

Wij "lezen" het wel weer als je met de CS3+ en de S88 Link rijdt, waarom de S88 Link eigenlijk, de CS3+ is juist geschikt voor de normale S88?

Groet, Anne W
Re: aansluit schema licht sluis
hoi,

Citaat van: wouter op donderdag 23 april 2020, 15:50:43
DAT IS HULP !!! EN ERG FIJN !! DAAR KOM IK MEE VERDER !!

Alles in hoofdletters staat op een forum gelijk aan SCHREEUWEN! dus dat hoeft echt niet. Daar gaan mensen echt niet harder van lopen. Als je gaat drijven dan kan je beter schapen gaan houden. Het blijft een forum. We weten je technische kennis niet. Je hebt altijd de kans dat je veel antwoorden en berichten ontvangt over een onderwerp die niet helemaal oplossingsgericht zijn. Als je één op één antwoord wil hebben zal je mogelijk mensen persoonlijk moeten benaderen of bijvoorbeeld aankloppen bij een modelspoorvereniging in de buurt.

Groet Ronald.
Re: aansluit schema licht sluis
ik had nog de oude S 88 en die moeten via de S 88 link worden aangesloten
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Beste Wouter,

Bij de CS3 zonder "plus" moet je een S88 Link gebruiken (dacht ik), waarom dan bij de S88 met "plus" ook?

Groet, Anne W
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: wouter op vrijdag 24 april 2020, 10:22:44
ik had nog de oude S 88 en die moeten via de S 88 link worden aangesloten

Waar haal je die onzin vandaan?

Groetjes.
Re: aansluit schema licht sluis
Wouter,

Reactie #61 van MCS51 daar staat hoe jij een relais aansluit op jouw lichtsluisschakeling.
En als dit allemaal te moeilijk voor je is begin er dan gewoon niet aan, blaas je ook niets op.

Groetjes.

Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: mcs51 op donderdag 23 april 2020, 19:15:02
Citaat van: Sprinter op donderdag 23 april 2020, 13:03:45
Lichtsluis, geschikt voor s88, s88 met stroomdetectie enz. enz.
Hi Sprinter,
Heb je dergelijke schakeling ter beschikking?
Kan je mij aub eens volgende spanningen laten weten wanneer de led van de opto ON is?
a) gnd - pin 1 opto
b) gnd - pin 2 IS471F
Alvast bedankt!

Ja, de verwijzing LINK is nu al meerdere keren gegeven HIER

Led Opto actief als lichtsluis is vrij.

De vragen a) en b) begrijp ik niet.

Groetjes

Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Bij de tekening van reactie #69 valt me op dat de 4K7 weerstand na de IS471 essentieel is.
En dat de (rode of groene) led "rechts" van de opto is getekend.
Beide zaken waarmee ik nog wat wilde gaan stoeien.

Citaat van: Sprinter op vrijdag 24 april 2020, 11:44:12
Led Opto actief als lichtsluis is vrij.
Ja, dat verwachtte ik wel. Dat is een eigenschap van de IS471F. Als er geen weerstand is tussen ontvanger en zender (sluis is vrij), dan geleidt de IS471 naar de opto. Als zender en ontvanger elkaar niet kunnen zien (er is een trein in de sluis) dan is de opto niet actief.
Re: aansluit schema licht sluis
Aan die schakeling hoeft helemaal niets te veranderen, kan rechtstreeks een s88 contact bedienen, en in iTrain of in Koploper kun je het signaal omkeren.
En signaal omkeren doe je met een transistor.

Dus allemaal geneuzel om niets.

Groetjes.
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: Sprinter op vrijdag 24 april 2020, 16:06:05
Dus allemaal geneuzel om niets.
:D dat hoor je mij toch niets ontkennen?
Re: aansluit schema licht sluis
Hallo Sprinter,
Ik had graag de spanningen V1 & V2 geweten tov massa wanneer de led in de opto licht geeft, meer niet.
Ik heb dergelijke schakeling niet ter beschikking en kan het dus niet meten?
Dank u wel!
Groeten
Alain
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: Jan22 op vrijdag 24 april 2020, 12:14:57
En dat de (rode of groene) led "rechts" van de opto is getekend.
Bedoel je D1 Jan??
Dat is geen LED, maar een gewone diode!!
Niet zien wat je graag zou willen zien, maar wel zien wat er staat!


Citaat van: Jan22 op vrijdag 24 april 2020, 12:14:57
Ik begreep dat mcs51 en ik op dat punt langs elkaar heen redeneerden.
hij gaat ervan uit dat het modelbouwled sluisje doet wat het beoogt te doen.
Ik ga ervan uit dat het modelbouwled sluisje moet doen wat ik wil.
Zeker weten man, het sluisje van modelbouwled werkt zoals de ontwerper het ontworpen heeft.
En dat is niet noodzakelijk zoals jij, of eender wie, het graag zou hebben :)
GROOT verschil, wanneer je het mij vraagt.
Groetjes
Alain
Re: aansluit schema licht sluis
Alle gegevens kun je uit de datasheet van de IS471F halen.

https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/42903/SHARP/IS471F.html

Groetjes.
Re: aansluit schema licht sluis
 @citaat
Uit de datasheet kan véél gehaald worden maar zeker niet V1 & V2  >:-D
Daarom vroeg ik het  O:-D
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: mcs51 op vrijdag 24 april 2020, 17:27:38
Ik had graag de spanningen V1 & V2 geweten tov massa wanneer de led in de opto licht geeft, meer niet.

Ik neem aan dat V2 (bijna) gelijk zal zijn aan de voedingsspanning van IS1 (VCC), en voor V1 gok ik op 2 á 3 volt.
Re: aansluit schema licht sluis
 @citaat
Dag Eric, bedankt voor de aanneming en de gok maar dat is nu juist wat ik niet wens.

Ik volg je dat V2 (ongeveer) gelijk zal zijn aan Vcc maar onder 1 voorwaarde : dat Pin2 van de IS471 ONBELAST is !!
Er kan dan geen stroom vloeien, dan zal er ook geen spanningsval zijn over de uitgangsweerstand R2 in de IS471 waardoor de spanning op pin 2 nagenoeg Vcc zal zijn.

In de datasheet van de PC817 staat niet expliciet wat de minimum stroom door de led moet zijn maar:
a) de CTR (current transfer ratio) grafiek begint pas bij 1mA en
b) de Ic vs. Vce grafiek van de uitgangstransistor begint pas bij 5mA
De maximum If daarentegen is wel geweten: 50mA.

Om zeker te zijn dat de opto altijd betrouwbaar werkt zou ik dus streven naar een If van minstens 5mA, ok?

Vf ligt zo tussen 1.0 en 1.5Volt
Je gok van 2 á 3 Volt zit er dus iets naast; sorry  >:-D


Door het aansluiten van de opto aan Pin 2 van de IS is deze niet meer onbelast en kan er dus een stroom vloeien van Vcc – R2 – Pin 2 – R1 – led van de opto.

We nemen 1.2V over de led volgens de datasheet, dan blijft er 3.8V over de twee weerstanden.
Welke stroom hebben we dan in de kring?

I= U / R = 3.8V / 14k7 = 0.26mA !! (met 12V Vcc wordt dit 0.73mA)

Dat is dus ver onder de voorgeschreven If voor de opto.
Zal die opto daarmee altijd betrouwbaar werken?
Ik weet het niet  :-(


Ik zie geen fout in deze berekeningen maar ik ben ook maar een keuken & tuin elektronicus  8o

Mocht dit verkeerd zijn wil ik graag weten waarom.
Daarom wil ik de juiste / gemeten waardes voor V1 & V2 weten om mijn berekeningen te controleren.



Persoonlijk zou ik de opto naar Vcc schakelen en hem laten werken wanneer de uitgangstransistor Q1 in de IS471 in geleiding is.
Dan kan je met de juiste weerstand inderdaad zo'n 5 tot zelfs 20mA door de led jagen waardoor de opto altijd perfect zal werken.
Maar werkt de schakeling "omgekeerd"

Re: aansluit schema licht sluis
@mcs51:
jou berekeningen kloppen. De 10 k weerstand (intern) en de 4k7 weerstand (extern) vormen een spanningsdeler. Bij benadering (5k ipv 4k7) kom je aan een spanning op de collector van Vcc - V led (1,2V) * 1/3  (komt van 5k/5k+10k).
Je moet niet twijfelen.
Alleen met veel geluk zal de schakeling werken.
De output van de IS471 is gemaakt om te "sinken" - dus een stroom naar de ground te geleiden. (een beetje te vergelijken met de oude TTL IC's)
Re: aansluit schema licht sluis
Citaat van: mcs51 op vrijdag 24 april 2020, 19:03:46
@citaat
Uit de datasheet kan véél gehaald worden maar zeker niet V1 & V2  >:-D
Daarom vroeg ik het  O:-D

Moet je die eens beter lezen.
V1 is namelijk gelijk aan de voedingsspanning, dus bij 5V is dat 5V en bij 12V is dat 12V.
Volgens mij kun je de rest bereken.

Groetjes.
Re: aansluit schema licht sluis
 @citaat
Volgend spreekwoord der Nederlandse taal is hier zeker van toepassing

Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis

Eerder was ik even de draad kwijt. Dat komt omdat ik m'n lichtsluisjes had gesoldeerd zonder die rode led (en weerstand) omdat ik daar het nut niet van inzag. Daardoor koos ik bij toeval voor de enige voor mij juiste werking van de lichtsluis, zonder goed te begrijpen waarom. (Maar de relais zaten op de verkeerde plaats.)

Inmiddels begrijp ik het weer wel. Maar eigenlijk omdat ik een transistor niet vergeleek met een schakelaar maar met een treintjeswissel die richting de wortel bereden wordt. IS471 geleidt (geen trein in sluis), dan loopt de stroom van IS471 naar GND, IS471 geleidt niet (trein in sluis) dan loopt de stroom van connector 4 naar GND.

Iedereen zei het al in technisch verantwoord taalgebruik, maar ik moest het nog even met de spulletjes in de handen zien gebeuren. Okay, sorry, dus.
(Rottig soldeerwerk, met m'n oude ogen, bijogen, derde handje e.d.  :D )

Daarmee wordt het voor Wouter wel heel simpel. Gewoon met 12 vDC voeden.


De aansluitingen van links naar rechts (liggen rechts van de tekst op de print) :
1. IR LED Kathode (-), afkomstig van de kleine print
2. GND (-) = ground voedingsbron
3. GND (-) = ground
4. Uitgang (afhankelijk van de voedingsbron +5 of + 12 vDC)
5. IR LED Anode (+), afkomstig van de kleine print
6. VCC (+) voedingsbron

Daarna neem je een platbek-tangetje en knipt het draadje van R2 (bij de rode led) door.

De rode led doet het dan nooit meer, maar de sluis functioneert goed:
er gaat alleen signaal van connector 4 naar S88, indien de trein in de sluis zit.
Elk Märklin digitaal systeem kan daarmee omgaan, zowel de oudere als de nieuwere.
Dus ook CS3+.
Alleen als een digitaal Märklin systeem ouder is dan CS3 (L88)
dan moet de sluis op 5 volt draaien in plaats van op 12 volt.

Grappig was deze botsing:
Citaat van: Sprinter op vrijdag 24 april 2020, 11:29:32
Citaat van: wouter op vrijdag 24 april 2020, 10:22:44
ik had nog de oude S 88 en die moeten via de S 88 link worden aangesloten
Waar haal je die onzin vandaan?
Elke S88 module kun je oud en nieuw door elkaar gebruiken, en daarom heb je de S 88 link niet nodig.
Ik kwam dat tegen in een ander draadje:

Citaat van: Sprinter op donderdag 10 januari 2019, 17:41:56
Citaat van: ronaldk op donderdag 10 januari 2019, 16:57:12
Nope, dat heb je niet als je een CS3+ hebt. Dan zit er een s88 aansluiting in het apparaat.  Dus dan gaan je melders daarop. Je kan hem mogelijk nodig hebben als je hele oude melders hebt. Maar dan praat je over echt oude melders.

Welke hele oude melders bedoel. Sinds 1986 zijn de s88 (6088) modules al ongewijzigd en dus hetzelfde.

Na knippen van R2 is de kant-en-klare modelbouwled lichtsluis ook geschikt voor analoog gebruik, zelfs met single NO-monostabiel relais. (Dat ik nou toevallig iets anders gebruik, en de bouwpakketversie heb, tja).

R2 eruit knippen: zie foto (met paarse pijl)
.

Ik wil hier nog een plaatje aan toevoegen, zender.jpg. Kenmerkend voor de modelbouwled lichtsluis is de aparte print ten behoeve van de zender. Dat is zowel handig (voor het vastschroeven) als onhandig (vergt nog meer connectoren en soldeerwerk). Onhandig is dat er tekst bij staat waar de anode en waar de kathode van de IR-led (zender) moet komen, en dat die tekst grotendeels wordt overlapt door het soldeerstripje (bijna onleesbaar). Ik zag het pas met het vergrootglas toen de print in het derde handje zat. Als de letter A  een fractie meer naar links had gestaan, was die gewoon leesbaar geweest.

***zender.jpg toegevoegd
Re: aansluit schema licht sluis
Als je R2 eruit geknipt hebt, mag de sluis gerust op 12 V werken. De uitgang is een "open collector" en die kan je direct aansluiten op de terugmelders van Marklin (zowel de link s88, de oude 6088 als de nieuwe s88)
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
 :offtopic:
Citaat van: Sprinter op vrijdag 24 april 2020, 16:06:05
En signaal omkeren doe je met een transistor.
Nog even terug naar dat lichtsluisje van Rosoft, waarvan er 1 op voorraad is.

Ik herinner me een tekening, ongetwijfeld van Rosoft, waar het analoge paard achter de wagen werd gespannen: een (bezet-)melder op basis van een opto, met een relais (en een signaal versterkende transistor) rechts van die opto. Kan ik me bij dit citaat zoiets (links de opto van de rosoft-lichtsluis, rechts het 14-pins relais) voorstellen? Zie Sprinter's schema van een lichtsluis met opto (hierboven).

Re: aansluit schema licht sluis
@citaat, het is een gecombineerde functie. Ja het signaal wordt sterker door de BC557 maar ook de stroom. In mijn optiek is de stroom versterkende functie ook de primaire reden waarom de extra transistor is toegevoegd. De PC844 is namelijk niet geschikt om het relais aan te sturen door de absolute maximale stroom welke deze aan kan (50mA). De signaal versterkende functie is daarom ook toegewezen aan de transistor zodat de opto niet zo zwaar belast wordt.
Re: aansluit schema licht sluis
Ik begrijp je vergelijking niet echt Jan  :-(

Schema in bericht #69, gebruikt een IR lichtsluis om een trein te detecteren.
De uitgang van deze lichtsluis (IS471F) stuurt een opto-coupler (PC817) aan (even ter zijde, op een volledig verkeerde manier, maar bon), de uitgang transistor in de opto-coupler kan de gebruiker dan verder verwerken om te doen wat hij wenst te doen.


Schema in bericht #95, gebruikt de wielen van een trein als schakelaar om een opto-coupler (PC844) in geleiding te brengen.
Zoals Marius reeds aanhaalde, de uitgang van de PC844 kan maximum 50mA aan, dus wanneer het relais méér dan 50mA trekt zal je een bijkomende component nodig hebben, in dit geval de BC557.
De transistor BC557 in deze schakeling is dus als het ware een "booster"


In de schakeling van #69 is er totaal geen sprake van dergelijke "booster" functie.

Daarom begrijp ik je vergelijking niet echt.
Re: aansluit schema licht sluis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: aansluit schema licht sluis
Mmm, ik denk vaak in evenwijdigheden, dat ging hier misschien verkeerd (omdat die ontbreken?) ....

Wat ik bedoelde te suggereren (zie nieuwe tekening):

Als je een lichtsluis neemt, zoals die van Rosoft, op basis van een optocoupler in plaats van een transistor, kun je er dan een booster (versterker trap) achter monteren om toch een relais te laten schakelen? Ja, natuurlijk.

En zo ja, keert die transistor dan ook het signaal om?
En zo nee, komt dit dan door de andere functie of door het andere type transistor?
Is het inverteren voorbehouden aan een NPN-transistor?
Een (PNP) BC557 (of 2n3906) in dit schema is duidelijk geen (NPN) BC547 (of 2n3904) in het lichtsluis schema.

Ik zie wel in dat het niet zonder meer zo kan werken omdat de lichtsluis-met-opto een 10 K weerstand heeft rechts van die opto, en dit schema als eerste een 2K2 weerstand verwacht.

Re: aansluit schema licht sluis
Bedoel je iets zoals in bijgesloten schema?

Trein in de lichtsluis = 5 Volt op klem 2 van de IS471
Led in PC817 krijgt geen stroom => transistor in PC817 spert
Hierdoor kan er geen stroom vloeien door de emitter-basis overgang in de BC557 waardoor deze gaat sperren.
Relais is dus uitgeschakeld.


GEEN trein in de lichtsluis =0 Volt op klem 2 van de IS471
Led in PC817 krijgt wel stroom => transistor in PC817 gaat in geleiding
Hierdoor kan er nu wel stroom vloeien door de emitter-basis overgang in de BC557 waardoor deze in geleiding gaat.
Er kan nu wel stroom vloeien door de emitter-collector overgang waardoor het relais schakelt.


DUS:
Trein in lichtsluis = relais UIT
GEEN trein in lichtsluis = relais AAN




Had je het anders (omgekeerd) verwacht, vergeet deze schakeling en gebruik Optie 2 van bericht #61.