Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

contactrails in combinatie met remmodule 72442

Gestart door Frederik dinsdag 14 april 2020, 12:06:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
contactrails in combinatie met remmodule 72442
Hallo allemaal,

Ik ben herintreder en oa via dit forum digitaal al een stuk verder. Er is een ding dat mij onduidelijk blijft:

Ik wil in mijn station contactrails inbouwen voor bezetmelding. Ik begrijp echter niet hoe je dit combineert met een remmodule. Ik wil dus de terugmelding hebben dat het spoor bezet is, maar laten remmen vis de module. Kan dit? Is er ergens een schema voor?

Dank bij voorbaat, Frederik
Re: contactrails in combinatie met remmodule 72442
Volgens mij heb je hier 2 aparte zaken:
1) een bezetmelding via contactrail
2) gebruik van een remmodule.

Zeer algemeen kan je stellen dat de contactrails een verbinding met de (spoor)massa maken terwijl de remmodule werkt op de stroom dia via de puntcontacten naar de locomotief gaat.

Kan je eventueel een meer gedetailleerd beeld schetsen van wat je precies wil bereiken ?
Re: contactrails in combinatie met remmodule 72442
Dank voor je reactie. Ik wil de baan indelen in blokken, en 2 stationssporen maken, die als blok gelden. Trein rijd station binnen, remt netjes af en komt tot stilstand (remmodule). Daarmee is dat spoor bezet en dat wordt gemeld aan het vorige blok.

Als ik nu zo'n stationsspoor wil maken, hoe bouw ik dat dan op met sein, remmodule en bezetmedling?

Re: contactrails in combinatie met remmodule 72442
Gebruik van de remmodule staat beschreven in de handleiding: https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/72442
Nu hangt het gebruik af van uw situatie: werkt u analoog of digitaal en in dit laatste geval gebruikt u een central station of een mobile station.
Het gebruikt van de contactrails moet u dan ook in dit oogpunt zien: analoog of digitaal. Bij analoog werken maakt een contactrail contact met de massa (bruine draad) en kan je zien als de bediening van een elektromagnetisch artikel (signaal of signaalmodule).
In geval u digitaal stuurt kan je de contactrail via een terugmelder (type S88) aan uw centrale bezorgen. Alles hangt een beetje af van wat uw perspectieven zijn.
Re: contactrails in combinatie met remmodule 72442
Frederik,


De remmodule kun je bedienen via een decoder, maar ook met de hand, via een drukknoppenkastje.
Dat laatste kun je ook vervangen door een contact- of schakelrails. Dan wekt de rijdende trein een puls op, die de remmodule activeert.


Als je e.e.a. aansluit zoals in de gebruiksaanwijzing van de remmodule staat beschreven en je vervangt de aansluitingen van het kastje 72720
door de aansluitingen van een contact- of schakelrail, dan werkt het prima.


Je moet wel de remmodule weer met een puls uitschakelen, dus de trein rijdt niet automatisch weg.
Re: contactrails in combinatie met remmodule 72442
Ik wil digitaal rijden en heb al een CS3+.
Re: contactrails in combinatie met remmodule 72442
Dan rijd je al digitaal (er vanuit gaande dat je loks met een decoder hebt) ;)
Re: contactrails in combinatie met remmodule 72442
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: contactrails in combinatie met remmodule 72442
Voor de remmodule gebruik je de in secties gedeelde middenrail van het blok.
Voor de bezetmelding gebruik je de in secties gedeelde spoorstaaf in dat blok. Andere spoorstaaf moet wel altijd met massa (bruin) verbonden zijn.
Je kan deze installatie prima in één blok maken.
Werk met een zg ringleiding waarvan je je voeding naar het blok aftakt.
Zet wel voor jezelf duidelijk op papier hoe je het wilt uitvoeren, met daarbij de rijrichting.

Mvg. Marcel
Re: contactrails in combinatie met remmodule 72442
Als je een CS3 hebt, lijk het mij wijs als je je verdiept in de mogelijkheden van dat apparaat. Het moet mogelijk zijn daarmee 'blokgestuurd' te werken via terugmelders - oftewel meetpunten in je baan die aangeven waar de trein is. Dat kunnen contact- rails, schakelrails of geknipte/doorgeslepen spoorstaven zijn met een melddraadje eraan. Nodig zijn wel terugmelddecoders die de centrale berichten welke melder iets meldt.
Als je de baan netjes in blokken hebt verdeeld en bij voorkeur aan het begin en eind van ieder blok een meldsectie hebt gemaakt, moet je zonder aanvullende afremmodules en andere onbeholpen spullen met je CS automatisch kunnen rijden, inclusief netjes afremmen.

Groet,

Peter
Re: contactrails in combinatie met remmodule 72442
Dank allemaal voor jullie reacties. Tof dit!

Peter, als ik je goed begrijp hoef ik eigenlijk alleen contactrals te maken in de stations, en het remmen met de CS3 te regelen, op de trigger van de contactrails. Is dat correct? Zo ja, dan is dat wel een zeer eenvoudige oplossing.
Re: contactrails in combinatie met remmodule 72442
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: contactrails in combinatie met remmodule 72442
Lok maakt een electrisch contact door dmv assen waarbij de geïsoleerde spoorstaaf wordt verbonden met de ongeisoleerde spoorstaaf.
Geisoleerde spoorstaaf is verbonden (bedraad) met/naar S88 (digitale terugmeldmodule) welke weer is verbonden met de CS3.
Dus je hebt wel een S88 of equavilent nodig.
De rest is software. (Aanmaken is de CS3)

Mvg. Marcel
Re: contactrails in combinatie met remmodule 72442
Top. Ik ga een proefopstelling maken!