Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Voeding per baanvak: hoeveel aansluitrails?

Gestart door Huubke maandag 13 april 2020, 16:30:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voeding per baanvak: hoeveel aansluitrails?
In mijn baanontwerp (M-rails) is het langste (buitenste) baanvak bijna 12 meter lang.
Eén 30VA-trafo 6631 kan die voeden, maar ik heb gehoord, dat je dan meerdere aansluitrails op die ene trafo moet gebruiken, het slimst via een 'ringleiding.' In dat baanvak zijn ook enkele wissels, seinen en een enkele ontkoppelrail aanwezig.
Vragen:
- kan de genoemde trafo dit geheel voeden?
- om de hoeveel meter dien ik een aansluitrail te plaatsen?
- moet ik in dat baanvak de bovenleiding op even zoveel punten voorzien van aansluitmasten?
Re: Voeding per baanvak: hoeveel aansluitrails?
1. ja mits ringleining minimaal 1,5 mm2
2. 1,5 tot max 2 meter
3. ja

Cees
Re: Voeding per baanvak: hoeveel aansluitrails?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Voeding per baanvak: hoeveel aansluitrails?
Ook mijn eerste reactie, maar dan: muggenziften  :D
Die railslengte van 12 meter, dat klinkt leuk als verwachtingspatroon, maar bepalend zijn de analoge verbruikers

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 01 oktober 2014, 13:20:14
Ik heb ooit eens een overzicht gemaakt van analoge verbruikers:

10,0 VA   Rijdende locomotief op max. snelheid (7-10 VA afhankelijk van loctype!)
  5,0 VA   Rookgenerator, conventioneel met bv. trafo
  3,0 VA   Verlichte wagen met 2 bi-pin lampjes
  4,5 VA   Verlichte wagen met 3 lampjes
  1,5 VA   Huisverlichting per lampje
  8,0 VA   Wisselaandrijving tijdens schakelen
  1,5 VA   Wisselverlichting M-rail
  1,5 VA   Seinverlichting arm- en lichtsein (per lampje!)
  8,0 VA   Seinaandrijving tijdens schakelen (zolang de toets ingedrukt is)

Uiteraard zijn dit gemiddelde waarden :wink: maar zo kun je wel bepalen
hoeveel de transformator (ongeveer) wordt belast.

En ik geef dat aan, omdat jouw vraag mij in verwarring achter liet.
Op dat baanvak van 12 meter, met enkele wissels, seinen en ontkoppelrails, rijden 3 locomotieven tegelijk (de overige locs staan net even stil voor een rood sein). Wat gebeurt er dan, qua trafo belasting?

Dat muggenziften heeft dus alleen te maken met vraag 1:

Citaat van: Huubke op maandag 13 april 2020, 16:30:18
Vragen:

  • kan de genoemde trafo dit geheel voeden?
  • om de hoeveel meter dien ik een aansluitrail te plaatsen?
  • moet ik in dat baanvak de bovenleiding op even zoveel punten voorzien van aansluitmasten?
Ja, deze trafo kan dat voeden, mits er niet teveel treinen gelijktijdig rijden, en dat regel je met seinen en stopplaatsen in middenrail en bovenleiding.
Re: Voeding per baanvak: hoeveel aansluitrails?
Jan

Het is geen muggenziften van jouw kant; maar een simpele vraag roept om een simpel antwoord.
Jouw aanvulling spreekt voor zich.

Cees
Re: Voeding per baanvak: hoeveel aansluitrails?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Voeding per baanvak: hoeveel aansluitrails?
De vraag gaat over 1 trafo en 1 baanvak.

Toch wil ik de TS attent maken op mogelijkheden die buiten deze visie vallen.

Als je analoog een ringleiding aanlegt, hou dan rekening met de toekomst.

  • zorg voor schakelaars opdat je spoorgedeelten stuk voor stuk aan of uit kunt zetten
    (bij oorzaak zoeken kortsluiting scheelt dat tijd)
  • zorg voor gescheiden stroomkringen bij gebruik van (in de toekomst) meerdere trafo's.
  • als je meerdere trafo's gebruikt, gebruik dan aparte voor middenrail en bovenleiding (ook handig als je in de toekomst analoog en digitaal mixt)

Deze foto komt uit het draadje Analoge informatie en is van Winno van Niersen:


Winno gebruikt analoog meerdere transformatoren (die in fase staan).
Re: Voeding per baanvak: hoeveel aansluitrails?
Dank je wel, kort, maar krachtig!
Re: Voeding per baanvak: hoeveel aansluitrails?
Erg nuttig, dit uitgebreide antwoord. Bedankt!
Re: Voeding per baanvak: hoeveel aansluitrails?
Dank voor je reactie. Ik had alle opties al verwerkt, maar was alleen niet zeker over de belastbaarheid van e.e.a. Met al deze antwoorden kan ik verder!!