Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Treinen op zolder...

Gestart door FilipBil maandag 13 april 2020, 09:47:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Treinen op zolder...
FilipBil
gast

Treinen op zolder...
Hallo,
Ik ben nieuw hier op het forum en al veel interessante dingen gezien en gelezen. Al een hele tijd speel ik met het idee om na bijna 25 jaar opnieuw mijn Marklin treinen boven te halen. Alle M rails heb ik verkocht en wil mijn nieuwe baan met c rails uitvoeren. Ik heb al veel gepland en ben tot een volgend ontwerp gekomen, deels gebaseerd op een baan die ik lange tijd geleden heb gebouwd. Ik wil geen overdaad aan zichtbare rails omdat ik ook een stad met kermis wil uitbouwen. Dus geen ingewikkelde trajecten op meerdere niveaus, een kopstation op niveau 1 en daaronder een schaduwstation met baanwerkplaats. Ik moet de draad helemaal opnieuw opnemen ook wat digitaal betreft. Ik heb een control unit 6021, een keyboard 6040 en transfo. Ook heb ik enkele oude decoders k83.

In de eerste plaats ben ik op zoek naar tips om het schaduwstation te bouwen. Hoe pak ik dit het best aan? Seinen heb je niet echt nodig heb ik al gelezen maar wel een contactrail. Bedoeling is dat wanneer een trein het schaduwstation inrijdt er een ander vertrekt... Ik wil het liefst alles zo eenvoudig mogelijk houden om te beginnen, geen complexe besturingen, gewoon fun om te beginnen...

Op mijn plan zie je het schaduwstation, bedoeling is om tussen de eerste sporenbundel en de tweede een wand te zetten zodat enkel de tweede bundel met de werkplaats zichtbaar is.

Alvast bedankt voor de ongetwijfeld nuttige tips en inzichten!

Re: Treinen op zolder...
Basroc-1961
gast

Re: Treinen op zolder...
Goedemorgen,

Mooi plan! Misschien nog ter overweging zie bijlage.
Re: Treinen op zolder...
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Treinen op zolder...
Hoi,

Leuk wat we allemaal doen met de extra tijd.

Als je de driewegwissel kunt vermijden, zou ik die niet gebruiken. Deze is ontspoorgevoelig.
Probeer de bochten niet tegengesteld aan elkaar te leggen, de zogenoemde s-bocht, dat geeft bij duwtreinen nog wel eens problemen.

Succes met puzzelen!
Groet, Willem
Re: Treinen op zolder...
Basroc-1961
gast

Re: Treinen op zolder...
@citaat

Dat is een wel een arbitraire uitspraak. Dit was zeker het geval bij de m-rail en in mindere mate bij de k-rail. Maar zo de commentaren lezend op het forum van onze oosterburen, is men daar wel van mening, dat de c-drieweg zich zeer netjes gedraagt.
Re: Treinen op zolder...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Treinen op zolder...
 @citaat

Op mijn oude baan had ik ook 3weg wissels en daar heb ik niet zulke beste ervaringen mee.

Toen ik mijn nieuwe baan ging ontwerpen, heb ik met Peter ( Pedro ) afgesproken om deze wissels niet meer toe te passen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Treinen op zolder...
Basroc-1961
gast

Re: Treinen op zolder...
@citaat

Natuurlijk bevestigen uitzonderingen de regel. Ik schrijf ook alleen maar, hetgeen ik heb gelezen. Ik kan niet spreken vanuit ervaring, want dat is heel simpel 0.
Re: Treinen op zolder...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Treinen op zolder...
Citaat van: Basroc-1961 op maandag 13 april 2020, 12:14:57
Dit was zeker het geval bij de m-rail en in mindere mate bij de k-rail.
Ik kan niet oordelen over een mening van oosterburen. Ik had 3 stuks 3-wegwissels in mijn M-rails baan, en heb daarmee nooit storingen gehad. In mijn K-rails baan heb ik ze nooit gebruikt (ook niet aangeschaft), dus dat weet ik al helemaal niet. Ik heb ze daarvoor niet aangeschaft omdat ik uitsluitend voor "slanke" wissels opteerde.

Ook bij slanke wissels is een S-bocht onvermijdelijk, of dat nou een tegenwissel is of een 2274 tegenboog. Wat uitmaakt is of een tegenboog 7,5 of 12 of meer graden is. Dat maakt uit voor overhang en uitzwenking van lange wagons, stuurstands en locs, en daardoor de kans op ontsporing door in elkaar hakende koppelingen en buffers.
Een slank K-rails wissel heeft een boog van 14,43 graden, volgens de 3railwiki K-rails componenten 14 ° 26.
En of het nou .43 of .26 is, bepalend voor het niet-ontsporen is die 14 °, dat gaat ook bij categorie C voertuigen nog goed, maar ik prefereer 12 °. Een slank wissel is terug te zagen tot circa 12 °.5'.

Met C-rails heb ik geen ervaring. Ik schrok terug voor de herrie bij de Märklin store C-rails demobaan. Nog nooit zoveel tering herrie van een speelgoedtrein gehoord!  :D
Re: Treinen op zolder...
Basroc-1961
gast

Re: Treinen op zolder...
@citaat

Even voor de duidelijkheid: 14° 26' = 14,43 graden (14° 26' spreek je uit als 14 graden en 23 minuten. 26/60 = 0,43)
Re: Treinen op zolder...
FilipBil
gast

Re: Treinen op zolder...
Bedankt voor de tips, ik heb ondertussen één en ander aangepast...

Hoe kan ik zo eenvoudig mogelijk het schaduwstation automatiseren zodat bij aankomst van een trein een andere vertrekt?

Re: Treinen op zolder...
Basroc-1961
gast

Re: Treinen op zolder...
@citaat

In uw plan zit 2x een 24207 met ook een 24207 contra. In mijn voorbeeld heb ik die juist weggewerkt om zo rechtlijnig mogelijk werken. Wat is uw motivatie om deze toch toe te voegen?
Uw aansluiting vanuit de bocht links is wel mooier dan mijn voorbeeld. :thumbup:
Re: Treinen op zolder...
FilipBil
gast

Re: Treinen op zolder...
ah, deze had ik niet gezien, nu wel aangepast, bedankt voor de hulp!
Re: Treinen op zolder...
Basroc-1961
gast

Re: Treinen op zolder...
@citaat

Nog een optie is om de twee keer 24188 op te nemen in de opstelsporen. Geeft weer ruim 36 cm meer ruimte in elk opstelspoor.
Re: Treinen op zolder...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Treinen op zolder...
Citaat van: McW op maandag 13 april 2020, 11:57:32
Hoi,

Leuk wat we allemaal doen met de extra tijd.

Als je de driewegwissel kunt vermijden, zou ik die niet gebruiken. Deze is ontspoorgevoelig.
Probeer de bochten niet tegengesteld aan elkaar te leggen, de zogenoemde s-bocht, dat geeft bij duwtreinen nog wel eens problemen.

Succes met puzzelen!
Groet, Willem

Citaat van: Jan22 op maandag 13 april 2020, 14:53:03
Citaat van: Basroc-1961 op maandag 13 april 2020, 12:14:57
Dit was zeker het geval bij de m-rail en in mindere mate bij de k-rail.
Ik kan niet oordelen over een mening van oosterburen. Ik had 3 stuks 3-wegwissels in mijn M-rails baan, en heb daarmee nooit storingen gehad. In mijn K-rails baan heb ik ze nooit gebruikt (ook niet aangeschaft), dus dat weet ik al helemaal niet. Ik heb ze daarvoor niet aangeschaft omdat ik uitsluitend voor "slanke" wissels opteerde.

Ook bij slanke wissels is een S-bocht onvermijdelijk, of dat nou een tegenwissel is of een 2274 tegenboog. Wat uitmaakt is of een tegenboog 7,5 of 12 of meer graden is. Dat maakt uit voor overhang en uitzwenking van lange wagons, stuurstands en locs, en daardoor de kans op ontsporing door in elkaar hakende koppelingen en buffers.
Een slank K-rails wissel heeft een boog van 14,43 graden, volgens de 3railwiki K-rails componenten 14 ° 26.
En of het nou .43 of .26 is, bepalend voor het niet-ontsporen is die 14 °, dat gaat ook bij categorie C voertuigen nog goed, maar ik prefereer 12 °. Een slank wissel is terug te zagen tot circa 12 °.5'.

Met C-rails heb ik geen ervaring. Ik schrok terug voor de herrie bij de Märklin store C-rails demobaan. Nog nooit zoveel tering herrie van een speelgoedtrein gehoord!  :D

Bogen en tegenbogen.

Mijn ervaring is met name bij duwende treinen dit een behoorlijk probleem kan zijn. Zelfs bij gebruik van grote bogen. Ik ben zoiets gehad met een Roco Railjet. Bij de ingang van mijn onderste schaduwstation had ik drie bogen 2251, dan een rechte rails en in de tegenboog 6 x 2251. De buffers van de loc haakte hierdoor in de buffers van de eerste wagen bij duwen. Trekkende loc geen probleem. Dan is de afstand net genoeg door de "uitgetrokken" koppeling.

Ik heb een aanpassing gemaakt waardoor dit geen probleem meer vormt.

In het kort, de les hieruit geleerd, daar de railjet ook nog 30 cm wagens zijn, is ervoor zorgen dat een recht stuk tussen boog en tegenboog van een s-boog combinatie tenminste de lengte van een geheel (voorgaand) rijtuig moet hebben. Punt bij tekort is namelijk dat de "voorzijde" van de wagen al de tegenboog ingaat, terwijl de achterzijde eruit moet komen. Dit geeft een grote buffer "verplaatsing" waardoor de mogelijkheid van haken ontstaat.
Re: Treinen op zolder...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Treinen op zolder...
Citaat van: Olav op maandag 13 april 2020, 23:30:34
Bij de ingang van mijn onderste schaduwstation had ik drie bogen 2251, dan een rechte rails en in de tegenboog 6 x 2151. De buffers van de loc haakte hierdoor in de buffers van de eerste wagen bij duwen. Trekkende loc geen probleem. Dan is de afstand net genoeg door de "uitgetrokken" koppeling.
K-rails 2251 Grote bocht II R =618,5 mm. / 30 °
30 °  is gewoon veel meer dan 14 °.

Interessant dat duwend materiaal eerder in de fout gaat dan trekkend, en ook waarom.
Ik moet daar eens op gaan letten, nu ik 8 stuurstand rijtuigen heb.
"Bezit is een last", zoals mijn goede vader zei.

Re: Treinen op zolder...
Lid sinds: 2015

offline
Re: Treinen op zolder...
waarom laat je de sporen van de onderste bundel niet verder doorlopen naar links? Nu zijn sommige sporen in dit schaduwstation wel errug kort!