Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Länderbaan 1910

Gestart door O Kays maandag 06 april 2020, 22:54:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Länderbaan 1910
O Kays
gast

Länderbaan 1910
Ik heb een ontwerp gemaakt voor een baan in tijdperk 1. Van de Beirse B VI (Kloppstock) t/m de laatste Pruisische locs (de laatste is de G12).
Ik kan nog geen plaatje downloaden (te zwaar). Ik heb Scarm gebruikt voor het ontwerp. Grappig! De baan wordt digitaal opgebouwd met K-rails.
Al jaren loop ik met de gedachte een layout te maken. Ik begon meer een verzamelaar te worden. Een te grote verzameling tijdperk 1. Het ontwerp is er nu. Nu maar bouwen (ca 3x1,8 meter de ruimte).... de tafel is d.m.w. rollen uitschuifbaar gemaakt zodat ik er aan de achterkant ook bij kan. Dit werkt prima!
   
Waar ik meer van wil weten:
- Is het handig grote stukken te preparen voor ik ze op de baan leg? Kurk op ondergrond lijmen, rails ballasten, wissels en decoders monteren en aansluiten etc.
- Is het handig om demontabel te bouwen? Hoe ga je om met randen die aan moeten sluiten
- Wat zijn de ervaringen met een kurkondergrond onder de rails
- Ik heb ongeveer een dag in de week tijd: meteen maar een vijfjaren-plan maken?

Ik ben benieuwd.
Re: Länderbaan 1910
Basroc-1961
gast

Re: Länderbaan 1910
Ik ben een 'newby', maar heb ondertussen wel het één en ander gelezen:

- plaatjes kunt u verkleinen in bv. Paint.
- 3 x 1,6 in 1 laag?
- Bij verrijdbaar zorgen voor goede schoren en ongewenst verrijden.
- deze afmeting lijkt het mij niet nodig om 'modulair' te gaan werken.
- demontabel bouwen is handig voor een modulebaan, die ook tentoonstellingen gaat bezoeken of als u binnenkort één of meerdere verhuizingen tegemoet kunt zien.
- er zijn voor- en tegenstanders van kurk. Zelf heb ik nog geen baan, maar wel een rol 4 mm kurk liggen. Toch ga ik wel testen, wat het beste werkt. Wordt vervolgd.
- waarom er een termijnplan van gaan maken? Is er mee bezig zijn niet voldoende?

Maar goed, dit is hoe ik er tegenaan kijk. Dit forum kent nogal wat gebruikers en dus zullen er evenzoveel visies zijn. Zie dit forum dan ook als een schaal gemengd snoepgoed. Haal eruit wat u lekker vindt.