Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Vraag mbt geluidsproductie

Gestart door R.C.Grootveld vrijdag 10 april 2020, 23:07:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag mbt geluidsproductie
Als herintreder, zijinstromer of hoe je het ook noemen wilt heb ik een vraag voor de meer ervaren digitalisten.

Ik heb 2 Märklin 212 modellen van ongeveer dezelfde leeftijd:
- één met de oorspronkelijke veldspoel en een oude Märklin Motorola decoder (met de dipswitch)
- één met een permanent magneet die ik resentelijk van een ESU V4 DCC decoder heb voorzien

De eerste maakt het karakteristieke M. bromgeluid, de 2e loopt veel soepeler

Hoe komt dit?
Ligt dat aan de leeftijd, de motor (AC versus DC, voor zover daar nog sprake van is), de frequentie van de motorspanning of ....

Ben gewoon nieuwsgierig . . . .

Re: Vraag mbt geluidsproductie
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Vraag mbt geluidsproductie
De locomotief met de veldspoel zal aanmerkelijk meer geluid maken. Een ESU decoder stuurt de motor aan met (uit mijn hoofd) een puls van 20 kHz of 40 kHz. Dat is voor een normaal mens niet hoorbaar. Ook zijn de rijeigenschappen met een ESU decoder (of willekeurig de meeste decoders voor gelijkstroom motoren) stukken beter, waardoor de boel minder rammelt zogezegd.
Zeker als de locomotief voorzien is van een 5 polig anker, met een 3 polig anker zijn de rijeigenschappen minder.