Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf

Gestart door Wimdouwe vrijdag 10 april 2020, 22:50:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Geachte lezers,

Sinds september 2019 ben ik weer begonnen met een modelbaan sinds 30 jaar. Dat wil niet zeggen dat de hobby de afgelopen 30 jaar niet meer aansprak.

Al geruime tijd maak ik ontwerpen met wintrack, tegenwoordig met versie 14.
Het leek me leuk om er een paar te plaatsen die ik zelf wel geslaagd vond.
Als er animo voor is zal ik er meer plaatsen.

(Voor het baanplan wat nu daadwerkelijk gerealiseerd wordt kijk in mijn topic Wilhelmsburg, zie onderschrift)

Hierbij de aftrap.

Het betreft een havenbaan en stadsbaan op een oppervlakte van ongeveer 5,5 bij 3,5 meter.
Helaas gaat dat in mijn woninkje niet passen :-(

De plaatjes:
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Het sporenplan:
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Hoeveel schaduwstations zijn dat?
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
@citaat @citaat

Overweeg een wisselstraat in de schaduwstations. De sporen op het zichtgedeelte zijn kort ten opzichte van het zichtgedeelte en dan met name het rangeergedeelte.
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Impressive hoor
Doen wat je denkt dat goed is
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
@Wim
Het zijn 3 schaduwstations. Voor de duidelijkheid heb ik een plaatje bijgevoegd.
@Bas
De schaduwstations zijn bedacht als dynamische schaduwstations waar meerdere treinen achter elkaar kunnen parkeren. De schaduwstations op niveau -1 en -3 zijn exclusief bedoeld voor de stadsbaan. In het middelste schaduwstation zou het inderdaad handig kunnen zijn om een wisselstraat aan te leggen zodat het makkelijker wordt om de juiste trein naar de haven te brengen zonder dat hij gehinderd wordt door een voor zijn neus geparkeerde andere trein.
Op de havenbaan worden in principe geen complete treinen samengesteld, daardoor kunnen de opstelsporen korter zijn.

Binnenkort zal ik weer eens een keer op de achterkant van mijn harde schijf kijken of er nog meer leuke nooit uitgevoerde projectjes op staan.
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Dan hier een ontwerp wat ik wel heb overwogen om te bouwen, maar omdat de bereikbaarheid van de achterkant wegens de aanwezigheid van een schuine dak niet te verwezenlijken is toch maar niet gedaan.
Het volgende serieuze ontwerp was Wilhelmsburg, waarvan de bouw nu gestaag voortgaat (zie link in onderschrift).

Het idee is een eindstation tegen wil en dank, het was ooit een doorgaand station maar door de komst van het ijzeren gordijn is aan één zijde het spoor opgeheven.
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
En nog het sporenplan.
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Leuk en zeker de moeite waard om er meer te plaatsen, Wim  :thumbup:

Lekker wegdromen  O:-D

Grtz Tony
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Die virtuele 3D-weergave is ook wel fraai hoor! Dat geeft goed de verhoudingen van je plannen weer.
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Mooi plan, naamgenoot. De 3D weergave geeft een mooi perspectief weer
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Mooi plan. Om het gedwongen eindstation nog meer te benadrukken zou ik de (twee?) voormalige doorgaande sporen niet afsluiten met een stootjuk maar met een spoor dat overwoekerd is.

Heb je eventueel ook het .tra bestand beschikbaar?

hartelijke groeten,
Roel
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
 @citaat
Bij deze.
Het is gemaakt in Wintrack 14. Ik weet dus niet of hij opent in lagere versies.
Disclaimer: Er kunnen nog wat foutjes in zitten  >:-D

Het idee van een overwoekerd spoor is een hele goede  :thumbup:
Eventueel een bordje erbij dat de treinen niet verder mogen en twee gekruiste dwarsliggers als 'stootblok' .
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
bedankt, Wim,
:thumbup: :thumbup:
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Citaat van: Wimdouwe op vrijdag 10 april 2020, 22:50:28

Hierbij de aftrap.
Het betreft een havenbaan en stadsbaan op een oppervlakte van ongeveer 5,5 bij 3,5 meter.
Helaas gaat dat in mijn woninkje niet passen :-(


Hoi Wim,
Zou je het wintrack bestand beschikbaar willen stellen van dit baanplan?
Alvast bedankt.

Albert.
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
 @citaat
Natuurlijk wil ik dat  :)
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Hoi Wim,
Bedankt.

Albert.
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Omdat ik het niet kan laten, nog één  :P
Ik ben momenteel bezig met de grote voorjaarsschoonmaak, de vloeren moeten even drogen dus heb ik even tijd.

Dit ontwerp onderzoekt de mogelijkheden voor een stedelijk station op beperkte ruimte.
Op zich ben ik tevreden over het zichtbare gedeelte. Alleen het schaduwstation en de aansluiting op het linker gedeelte van het station ben ik niet echt tevreden over. De sporen naar het schaduwstation zijn ook te steil.
De vitrine oprit is een ideetje voor mensen die vitrinekokers bezitten. Dit is ook een beetje om de beperkte ruimte in het schaduwstation op te vangen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Nog meer..
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
En het .tra bestand  :)
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Op deze manier een station maken, biedt veel voordelen, Wim !

Met meer ruimte om de baan langer te maken, is daar een mooie baan van te maken  ;)
Plaats er gerust meer,eventueel ook ontwerpen, die op de voorkant van je harde schijf staan.

Grtz Tony

Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Je hebt flink wat inspiratie lijkt me...
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Hoi Wim,

Je laat mooie ontwerpen zien, waar anderen op hun beurt weer inspiratie vandaan halen  :thumbup: :thumbup:

Ik zou zeggen blijf die schijf nog maar een tijdje leegtrekken  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Citaat van: Wimdouwe op dinsdag 14 april 2020, 13:14:10
@citaat
Bij deze.
Het is gemaakt in Wintrack 14. Ik weet dus niet of hij opent in lagere versies.
Disclaimer: Er kunnen nog wat foutjes in zitten  >:-D

Het idee van een overwoekerd spoor is een hele goede  :thumbup:
Eventueel een bordje erbij dat de treinen niet verder mogen en twee gekruiste dwarsliggers als 'stootblok' .

helaas zijn de bestanden in versie 13 niet te openen  :(
Toch bedankt voor het toesturen.

groet,
Roel
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Citaat van: RoelMarklin op vrijdag 17 april 2020, 14:51:51

helaas zijn de bestanden in versie 13 niet te openen  :(
Toch bedankt voor het toesturen.


In 12.0 dus ook niet.
Zijn ze niet in een ouder versie format op te slaan?
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Gebruik de gratis wintrack viewer dan kun je ze wel openen.
https://modellplan.de/oscmp/de/shop_content.php?coID=207

Cees
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Ik heb gekeken op de website van wintrack. Als je versie 14 demo installeert kun je versie 13 niet meer gebruiken. Tenzij je de demoversie verwijdert en versie 13 opnieuw installeert.

Maar wat jij aanbeveelt, is dat wat anders?

Roel
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Als je met "jij" mij bedoelt dan is antwoord ja.
Dat is wat anders: het is een programmetje om tra bestanden te bekijken.
Je kunt daarin/aan niets veranderen of toevoegen.

Cees
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Dank je Cees. Ik ga het proberen!
groet,
Roel
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Die viewer werkt prima!
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Dat zijn mooie tekeningen Wim.
Ben benieuwd wat voor moois u nog meer van dat schijfje kunt toveren.

Gr Mike
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Nog maar eentje dan....
Hoeveel rails kun je op een kleine oppervlakte kwijt voor het te gek wordt?

Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Baanplan en tra bestand (wintrack14)
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Ook toppie, Wim  :thumbup:

Met aan beide zijden een metertje meer ( en wat minder sporen ), zou je daar een erg leuke baan mee/van kunnen maken  :P

Grtz Tony
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Voor het te gek wordt? Nou, dit is wel heftig, hoor!
Maar, laat ik zeggen dat het op zich nog wel zou kunnen. Tony heeft gelijk dat een metertje meer en wat minder sporen een heel erg leuke baan oplevert. De ligging van het station en de rangeersporen is echt niet raar. Rond de draaischijf is het wat te druk naar mijn smaak, met wel heel korte spoortjes.

Hoe dan  ook, leuk dat je dit deelt, Wim.

Groet,

Peter
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
En weer één  :)
Nu een ontwerp met Fleischmann Profigleis  :O
Dit is een ontwerp wat ik al jaren terug gemaakt heb, nog in een proefversie van Wintrack (versie 6 of 7) en later opnieuw gemaakt in wintrack 8.
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Weer bedankt Wim  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Mooie ontwerpen. Heb er van genoten.

mvg
Jurrien
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
En weer een ontwerpje uit de oude doos. Het betreft een variatie op een ontwerp uit het Märklin railplanboek 351, en dan wel ontwerp nummer 13 van een havenstad(je...).
Deze is losjes omgezet naar C-rail, en een tijdje terug opnieuw getekend in Wintrack.
Het was nog een heel gedoe de hellingen van de brug binnen de 5% te houden  >:-D
Tevens is de tafeldiepte enorm, en daarom waarschijnlijk alleen geschikt voor de jeugdige bouwers  :P

Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Baanplan en tra bestand (Wintrack 14)
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Ook een leuke, Wim !

Met als interessante bijkomstigheid dat je de treinen altijd om kunt keren  ;)

Grtz Tony
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Nu een ontwerp van zeer recente datum.

Ik had in mijn topic in modelbaanbouw al een voorzetje gedaan hoe ik mijn huidige baan in de toekomst mogelijk kan uitbreiden. Om dit te realiseren zullen er een paar muurtjes op zolder moeten wijken...

Uiteindelijk is het ontwerp een iets andere kant op gegaan.

Op de bovenbaan zien we Wilhelmsburg weer terug. Het is nu een keerstation geworden met een geëlektrificeerde lijn richting Douwesheim en een ongeëlectrificeerd deel via Wilhelmshausen naar Wilhelminabad.
Douwesheim ligt onder Wilhelmshausen als zichtbaar schaduwstation. Een idee dat ik van dit forum gejat heb, zie onder andere -klik- en -klak- .
Op de onderste laag bevind zich een normaal niet zichtbaar schaduwstation.

Schiet maar los met uw commentaren  :)
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Nog meer plaatjes en .tra bestand.
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Als ik dit zie, denk ik; gauw die muurtjes afbreken, Wim !

Veel speel- en kijkplezier ontworpen  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Gewoon doen Wim !
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
 @citaat
@citaat @citaat
Even geduld heren, alles op z'n tijd  ;)
Re: Ter inspiratie, ontwerpen die ik vond op de achterkant van mijn harde schijf
Tuurlijk Wim  O:-D
Het hoeft ook niet volgende week klaar te zijn hoor.
Zoiets kan makkelijk een maand duren  B)

Grtz Tony