Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

3037 wil niet achteruit schakelen

Gestart door Giro vrijdag 10 april 2020, 22:04:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Citaat van: hvanschaik op zondag 19 april 2020, 23:38:27
twee spoeldraden [..] omgewisseld [..] dat de lok nu alleen de andere kant op loopt

Nee, dezelfde richting. Het enige wat verandert is de positie van de omschakelaar, maar daar merk je niks van.
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
De topic starter gaat de lok ombouwen naar een 5 polige dus is de rest niet echt noodzakelijk info.
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Citaat van: hmmglaser op maandag 20 april 2020, 00:13:16
De topic starter gaat de lok ombouwen naar een 5 polige

Hoe kom je daar nou weer bij? Dat schrijft hij nergens!

CiteerAls hij goed loopt wil ik er een fx decoder in zetten
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Citaat van: Erik Baas op maandag 20 april 2020, 00:40:10
Citaat van: hmmglaser op maandag 20 april 2020, 00:13:16
De topic starter gaat de lok ombouwen naar een 5 polige

Hoe kom je daar nou weer bij? Dat schrijft hij nergens!

CiteerAls hij goed loopt wil ik er een fx decoder in zetten
Hi,
In de toekomst wil ik de loc inderdaad ombouwen. Maar daar heb ik de spullen nog niet voor.
Daar ik nog een enorme leek ben op modelspoor gebied probeer ik deze loc eerst gewoon functioneel te krijgen.
Er is iemand geweest die vertelde dat als je om gaat bouwen hoef je het probleem niet op te lossen. Vandaar de verwarring waarschijnlijk.


Robert
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Citaat van: Kappa op zondag 19 april 2020, 22:18:23
@citaat2 Beter nog, haal één van de twee koolborstels eruit en meet zoals op schema is aangegeven.
Houdt je meetpennen bij de rode pijlen (Massa aan rail, of loc chassis).
Meet nu de weerstand bij het relais in één richting en nog een keer met het relais in de andere richting.

En graag duidelijk terugkoppelen wat je precies meet.
Tot nu toe zijn je antwoorden op de vele tips nogal onduidelijk en zo kunnen we je niet verder helpen als je niet duidelijk terugkoppelt. ;)
Hi Ad,


:) Ik ga hier vanavond of morgenavond even naar kijken.
Waar komt deze tekening vandaan? Dan kan ik hem opzoeken zodat ik ook de ander cijfers kan terug vinden.
Terugkoppeling of ik de 5 ohm meet komt.


Robert
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Ik wacht geduldig af ! De vele helpers zouden niks liever hebben dan dat je het probleem vindt (en eventueel oplost)
Succes
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Citaat van: Kappa op zondag 19 april 2020, 22:18:23
@citaat2 Beter nog, haal één van de twee koolborstels eruit en meet zoals op schema is aangegeven.
Houdt je meetpennen bij de rode pijlen (Massa aan rail, of loc chassis).
Meet nu de weerstand bij het relais in één richting en nog een keer met het relais in de andere richting.

En graag duidelijk terugkoppelen wat je precies meet.
Tot nu toe zijn je antwoorden op de vele tips nogal onduidelijk en zo kunnen we je niet verder helpen als je niet duidelijk terugkoppelt. ;)
]
Hi,


Ik ben aan het meten geslagen. Hoop dat ik het goed gedaan heb.
2 foto;s van het meten zonder koolborstels en een filmpje met koolborstels:
[/size]
Omdat de waarde zo veranderd.

Robert
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Ik meen te zien dat je de rode pen aan de linker borstelhouder houdt. Je moet meten tussen de rechtse (waar de messing borstel zit) en de 2 aansluitingen - elk afzonderlijk - van de veldspoel (die ik omkringd heb op de foto).
Dus rode draad van jou meettoestel aan de rechtse borstelhouder en de zwarte draad van jou meettoestel aan de veldspoelaansluiting(en)
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Citaat van: cvdw op maandag 20 april 2020, 20:54:13
Ik meen te zien dat je de rode pen aan de linker borstelhouder houdt. Je moet meten tussen de rechtse (waar de messing borstel zit) en de 2 aansluitingen - elk afzonderlijk - van de veldspoel (die ik omkringd heb op de foto).
Dus rode draad van jou meettoestel aan de rechtse borstelhouder en de zwarte draad van jou meettoestel aan de veldspoelaansluiting(en)
.
OK zal ik ook doen. (Waarschijnlijk morgen)
Ik dacht dat dit de meting was die Ad voorstelde.
Moet dit meten met of zonder koolborstels?


Robert
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Zonder de borstels.
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Als je de loc gaat digitaliseren: het setje 60760 kan je bij dit motordraaistel waarschijnlijk niet gebruiken.
Als het motorschild een deel van de draaistelophanging vormt, heb je een ander ombouwsete nodig.
Hier is een schijfcollector geplaatst. Later is dit een trommelcolector geworden.
Mvg. Marcel
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Citaat van: cvdw op maandag 20 april 2020, 21:42:28
Zonder de borstels.
Zonder borstels.
Rechterkant - Voorste 5,5 ohm. Achterste OL
Linkerkant -  voorste OL.  achterste 21ohm
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Goed zo, we zijn waar we moeten zijn. Alleen de meting "Rechterkant" is hier relevant.
De veldspoel bestaat uit 2 wikkelingen en 1 ervan werkt niet (de verbinding die u OL geeft)
Er bestaat nog een waterkansje dat de soldeerverbinding aan de rechter borstelhouder niet goed is. Je moet daar eens naar kijken (er moeten daar 2 kleine koperdraadjes samen gesoldeerd zijn - die draadjes zitten samen in een zwarte isolatiekous die van de veldspoel naar de borstelhouder loopt).

Indien je daar geen probleem kunt vaststellen mag je de motor (veldspoel) naar de prullenmand verwijzen.
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Citaat van: Giro op maandag 20 april 2020, 09:09:58
Waar komt deze tekening vandaan? Dan kan ik hem opzoeken zodat ik ook de ander cijfers kan terug vinden.
De tekening komt van http://www.traindoctor.co.nz/main_files/page-care.htm

Citaat van: Giro op maandag 20 april 2020, 22:51:32
Rechterkant - Voorste 5,5 ohm. Achterste OL
Is dat rechterkant motorschild en achterste contact op het reais?
Meet dan voor alle zekerheid nog eens tussen de rechterkant van motorschild en de twee aansluitingen van de veldspoel?
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Beste Kappa

Met alle respect voor jou input (die correct is), maar ik vrees dat je de vraagsteller opnieuw in de verwarring zal brengen.
zie reactie 60:
Citeer"Ik meen te zien dat je de rode pen aan de linker borstelhouder houdt. Je moet meten tussen de rechtse (waar de messing borstel zit) en de 2 aansluitingen - elk afzonderlijk - van de veldspoel (die ik omkringd heb op de foto).
Dus rode draad van jou meettoestel aan de rechtse borstelhouder en de zwarte draad van jou meettoestel aan de veldspoelaansluiting(en)"
en dit met verwijs naar de foto met de veldspoelaansluitingen die omcirkeld zijn (die ik iets voorheen gepost had)
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Citaat van: cvdw op dinsdag 21 april 2020, 09:55:25
Goed zo, we zijn waar we moeten zijn. Alleen de meting "Rechterkant" is hier relevant.
De veldspoel bestaat uit 2 wikkelingen en 1 ervan werkt niet (de verbinding die u OL geeft)
Er bestaat nog een waterkansje dat de soldeerverbinding aan de rechter borstelhouder niet goed is. Je moet daar eens naar kijken (er moeten daar 2 kleine koperdraadjes samen gesoldeerd zijn - die draadjes zitten samen in een zwarte isolatiekous die van de veldspoel naar de borstelhouder loopt).

Indien je daar geen probleem kunt vaststellen mag je de motor (veldspoel) naar de prullenmand verwijzen.
Draden zijn aanwezig.
Bij de witte pijl en de gele pijl.

Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Inderdaad, in het kousje (witte pijl) zitten er 2 fijne koperen draadjes. Als hier een van de draadjes onderbroken is, dan werkt de motor in 1 richting niet. Je zou dit voorzichtig kunnen controleren (je moet daarvoor wel de draadje aan de rechter borstelhouder voorzichtig lossolderen. Dit is een secuur werkje !
Als je nu toch van plan bent om de lok om te bouwen naar een 5-polige hoogvermogenaandrijving dan heb je die veldspoel niet meer nodig en is je probleem direct opgelost.

Ter info: die veldspoel bestaat uit 2 afzonderlijke windingen. Het beginpunt van elke winding start aan die rechter borstelhouder en eindigt aan de contacten naast de gele pijl. Dus winding 1 eindigt aan het rechtse contact en winding 2 eindigt aan het linkse contact (beide naast de gele pijl)
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Citaat van: cvdw op woensdag 22 april 2020, 10:19:08
Inderdaad, in het kousje (witte pijl) zitten er 2 fijne koperen draadjes. Als hier een van de draadjes onderbroken is, dan werkt de motor in 1 richting niet. Je zou dit voorzichtig kunnen controleren (je moet daarvoor wel de draadje aan de rechter borstelhouder voorzichtig lossolderen. Dit is een secuur werkje !
Als je nu toch van plan bent om de lok om te bouwen naar een 5-polige hoogvermogenaandrijving dan heb je die veldspoel niet meer nodig en is je probleem direct opgelost.

Ter info: die veldspoel bestaat uit 2 afzonderlijke windingen. Het beginpunt van elke winding start aan die rechter borstelhouder en eindigt aan de contacten naast de gele pijl. Dus winding 1 eindigt aan het rechtse contact en winding 2 eindigt aan het linkse contact (beide naast de gele pijl)
Bij de witte pijl zit een draad. Deze gaat vanaf het koolborsteltje naar de spoel (denk ik) gaat een gaatje in.
De gele pijl gaat vanaf het soldeer punt naar de spoel.


Begrijp ik het goed, dat als ik nu dus een Ombouwset 60943 aanschaf kan ik weer rijden en later er een decoder op aansluiten?


Robert

Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Hoi Robert,

Met die ombouwset bouw je de motor om naar gelijkstroom.  Als je er mee wilt rijden zonder decoder, kun je een gelijkstroom regelaar gebruiken.  Ik zou hem zelf eigenlijk gelijk helemaal ombouwen.  Is je huidige motor defect?

Erik
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Citaat van: ErikW op woensdag 22 april 2020, 12:16:21
Hoi Robert,

Met die ombouwset bouw je de motor om naar gelijkstroom.  Als je er mee wilt rijden zonder decoder, kun je een gelijkstroom regelaar gebruiken.  Ik zou hem zelf eigenlijk gelijk helemaal ombouwen.  Is je huidige motor defect?

Erik
Voor zover we nu hebben constateren wel. Hij rijd nog maar één kant op.
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Giro,
Bij uw originele vraag stelde u toch dat u de loc zou ombouwen met een fx decoder.
U zou best, als u digitaal wil rijden, de motor ombouwen met die 60943 en daarbij een digitale decoder inbouwen (Marklin, Esu, ...)
Zonder decoder zal die nieuwe motor alleen op gelijkstroom rijden (zie post van ErikW)
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Citaat van: cvdw op woensdag 22 april 2020, 15:13:50
Giro,
Bij uw originele vraag stelde u toch dat u de loc zou ombouwen met een fx decoder.
U zou best, als u digitaal wil rijden, de motor ombouwen met die 60943 en daarbij een digitale decoder inbouwen (Marklin, Esu, ...)
Zonder decoder zal die nieuwe motor alleen op gelijkstroom rijden (zie post van ErikW)
Ja ik wil tzt om naar digitaal. Mijn insteek in dat geval zou zijn eerst de bovenleiding locs om zetten en later de pukkel locs.
Ik heb nu een set voor een pukkel wagen.


Dus als ik het goed begrijp kan als ik de motor omgebouwd heb deze niet meer met deze loc op mijn huidige baan rijden? Mijn trafo is natuurlijk wissel stroom.
De digitale trafo 66191 is gelijkstroom?


Het leven van een trein hobyist gaat niet over rozen. ;)

Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Met de juiste decoder kun je wel nog analoog rijden met deze loc.  Beter niet met oude (blauwe) trafo's, die geven een hogere spanning af die soms schadelijk is voor een decoder.

Digitaal op bovenleiding rijden wordt over het algemeen afgeraden vanwege het slechtere contact.
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
De "digitale" transfo 66191 is een voeding die een vaste (gelijkspanning)spanning van 18V levert. De maximale stroom uit deze voeding bedraagt 1A.
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Loopt die lok nu na al die goede adviezen? De belangstelling is opeens volledig weg.
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Robert is vast niet opeens weg, maar er is voor sommige mensen méér in het leven dan dit forum...

Ik ben ook wel nieuwsgierig trouwens :)
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Zo te zien had je ook en zwak moment en was nieuwsgierig.
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
 @citaat2
Sorry dat ik ff niet reageerde. Ik krijg helaas geen melding meer dat er reacties geplaatst zijn, volgens mij staat dit wel aan want het heeft wel gewerkt. Anders had ik zeker meteen gereageerd.
Ik ben maar al te blij met jullie support. Want ik kan niks zonder jullie.
Met jullie antwoorden ben ik verder gegaan.


Omdat ik toch tzt over wil stappen naar digitaal en de conclusie is, val jullie input, dat mijn motor het begeven heeft heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de loc omgebouwd.
Met dit resultaat:


[/size]


Het voorste lampje heeft gebrand, ze zijn niet defect, dus nu ga ik proberen de lampjes aan de praat te krijgen.
Jullie zijn helaas niet van me af.


Toch bedankt voor jullie adviezen ze hebben me wijzer gemaakt en geholpen.

Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Heb je de functie wel aanstaan?  Zijn je lampjes wel geschikt voor 19Volt?  Meet ze anders even door...
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Volgens mij is hij zijn loc nu aan het digitaliseren...

Mvg. Marcel
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: 3037 wil niet achteruit schakelen
 @citaat2
Hoe zie ik of deze functie aanstaat? Ik gebruik een 60651?
Als ik probeer de decoder te resetten, krijg ik de melding dat hij ingebruik is.
De lampjes zijn nog goed die branden wel als ik ze uit de loc haal.