Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

3000 wielen ect verwijderen!

Gestart door Robbie50! donderdag 09 april 2020, 20:54:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3000 wielen ect verwijderen!
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
3000 wielen ect verwijderen!
 :) Even vooraf......dit is de EERSTE keer dat ik dit ga doen!!

Ik wil het gehele onderstel willen aandrijving ect. van mij 3000 verwijderen om eens goed schoon te maken en alle assen daarna ook voorzien van een klein beetje olie.

Waarmee kan ik het beste beginnen en hoe haal ik van elke as één wiel af?
Zitten deze geklemd, met schroefdraad links/rechts om? :idea:
Ik wil het netjes doen om hem later op omgekeerde wijze weer juist te monteren.

Graag tips!
(een explosietekening bezit ik reeds)

gegroet,


Rob
Re: 3000 wielen ect verwijderen!
Het beste is: niet doen! Het terugplaatsen van de wielen van een (stoom-)lok is een secuur werkje (al is de 3000 niet de moeilijkste) dus als het niet persé moet, dan lekker laten zitten. De - op de wielen na - volledig gedemonteerde lok een tijdje in een badje met een schoonmaakvloeistof, lekker afborstelen met een kwastje, schoonspuiten met een beetje perslucht en daarna licht oliën en weer in elkaar zetten. De tandwielen kunnen ook gewoon blijven zitten; wel na het badderen alle tandjes met een satéstokje goed schoon peuteren.
Re: 3000 wielen ect verwijderen!
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3000 wielen ect verwijderen!
 @citaat
Dank voor je advies!
Hier heb ik wat aan, ik dacht namelijk dat het makkelijk zou zijn....
Ik heb het vermoeden dat er stof/haar/vuil tussen de assen zit, vandaar.

Welke "schoonmaakvloeistof" moet ik gebruiken? :idea:
(rubber bandjes natuurlijk verwijderen)

Groet,

Rob
Re: 3000 wielen ect verwijderen!
Wasbenzine. Maak daar meteen ook de tandwielen tussen motor en wielen mee schoon. Dat gaat het beste als je eerst even (ahum) ook alle elektrische componenten van het frame afhaalt.
Re: 3000 wielen ect verwijderen!
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3000 wielen ect verwijderen!
 @citaat
Dank!
Tja, net een decoder aangebracht............maar ik kan het ook voorzichtig doen....
Zeg maar met z'n "poten" (lees wielen) in het bakkie.....

Ik ga morgen een poging doen......ga ook eens op zoek naar een "kleine" luchtcompressor.....is dat ding van de LIDL wat....?? :idea:


groet,


rob
Re: 3000 wielen ect verwijderen!
Het is net waar je hem ev meer voor wilt gebruiken , en met wat voor druk.

Voor alleen je locjes zou ik dit niet gebruiken , daar je de druk niet kunt regelen.

Als straks je wieltjes en andere onderdelen tegen aan het plafon aan zijn geplakt word je ook niet blij.... :D :D :D

Hier is een spuitbusje met lucht (enkele destijds gekocht bij de Action) eigenlijk meer dan voldoende.

Maar wil je toch een kleine compressor aanschaffen moet je het liefst er wel een hebben waar je de druk mee kunt regelen.

Ik heb een pas een nieuwe staande compressor van HBM met 60 liter tank in de kelder staan.

Deze is volledig instelbaar , maar mijn locjes blijf ik toch liever gebruik maken van een spuitbusje.

Maar iedereen heeft zijn mening hier over , de keuze ligt bij je zelf niet waar.

Denk je dat je met de lidl compressor het aankunt .....doen.....

Mvg: Alex
Re: 3000 wielen ect verwijderen!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: 3000 wielen ect verwijderen!
Dag Rob.
Wielen zitten geklemd (geperst) en kunnen best gedemonteerd worden maar het weer monteren is een erg precies klusje wat de eerste keer zeker niet mee zal vallen.

Het volledig demonteren van een locje is een hele leuke klus en prima te doen, voor de eindmontage bij Märklin bestond deze loc ook uitsluitend uit losse onderdelen! O:-D
Maar neem dan eerst wel een (eenvoudige) loc die daarna dan eventueel alleen bewaard wordt voor de onderdelen.
Na het schoonmaken ga je gewoon weer proberen om deze loc weer helemaal in elkaar te zetten en, als dat lukt en de loc rijdt weer als voorheen, ben je een geweldige ervaring rijker en is er (bijna) niets meer wat je weerhoud om een volgende onder handen te nemen.
Als je de loc niet meer goed in elkaar krijgt of als deze niet meer goed rijdt, ben je toch een ervaring rijker en heb je vele losse onderdelen voor eventuele andere "slachtoffers".

Dus gewoon een oud locje volledig demonteren en daarna weer in elkaar zetten.
Vragen, problemen en/of tegenslagen meld je in dit topic en zo doe je veel ervaring op en leren wij daar met z'n allen ook weer van! :idea:

Veel plezier en succes met "slopen" en weer monteren.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.