Citeeren ik weet dat Cupola Lights bestaan hebben. De vraag is echter of deze ook wel eens samen op een caboose gezeten hebben
Hallo Rolf,
Ik heb daar lang geleden eens contact over gehad met een kenner uit de VS.
In the old days voerden de cabooses geen sluitlicht overdag, maar wel een witte lantaarn ´s nachts als teken "einde trein". Groen en rood werden later ingevoerd en hadden een "seinfunctie" voor een tegenligger !
Als volgt : op de lange enkelsporige lijnen had je inhaalsporen inclusief de bijbehorende wissels. Die konden niet allemaal bemand worden en de caboose fungeerde als seinhuis
Een sneltrein had natuurlijk voorrang, dus moest de goederentrein aan de kant. Sein op de caboose aan de voorzijde op rood tot de trein veilig op het inhaalspoor stond. Dan moest de man op de caboose de wissel achter hem weer op rechtuit zetten. Als hij dat gedaan had zette hij het sein op de caboose op groen, zodat de tegenliggende sneltrein wist dat hij de wissel veilig kon passeren !
Omdat de caboose in beide richtingen aangehangen kon worden (hoefde hij niet gedraaid te worden), zat de voorziening natuurlijk ook aan beide kanten.
Nadat de cabooses uit dienst gingen (personeelbesparing
) , kreeg de laatste goederenwagon gewoon één rood knipperlicht !
Ik hoop dat ik het "beeldend" heb kunnen uitleggen,
veel succes, Henk