Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !

Gestart door ^Rook vrijdag 08 februari 2008, 12:19:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Citaat van: ^Rook op woensdag 05 maart 2008, 16:02:16
Citaat van: OmeLaurus op woensdag 05 maart 2008, 13:35:27
Dat er in zo'n klein prulletje nog een lampje pas.. pfew..

Vraag niet wat voor een lampje :? Hele kleine en super-gevoelige flut-gloeilampjes :roll: Er zijn er een stuk of vier defect in de stofzuiger verdwenen alvorens ik het werkend kreeg :oops:


zijn het dit soort lampjes ?
http://www.conrad.nl/goto/?product=720120
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Ja, dat zijn ze...mijn kleine enemies :mad:
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Sjeez.. dat fotootje verdient hier een plekkie.. maakt een hele boel duidelijk.. ik heb het met je te doen Rolf..



Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Citaat van: ^Rook op woensdag 05 maart 2008, 13:12:00
Citaat van: markos op woensdag 05 maart 2008, 12:41:47
maar we verwachten natuurlijk wel een filmpje als hij over je baan rijd natuurlijk :lol:

Uuhhmm...welke baan :| Als ik het wagentje straks in elkaar heb zitten wil ik nog proberen deze iets te verouderen (1e poging hiertoe). Vervolgens pimp ik de BB nog een beetje (raampjes cabine open en staande machinist + stoker erin, raampjes staan in bestelling)... Daarna hoop ik ergens een slachtoffer te vinden dat mij toestaat deze trein op zijn/haar mooie baan goed uit te testen en te filmen :oops: 8) Heb al een aantal nietsvermoedende baanbouwers op het oog (:mrgreen:), wordt dus weer vervolgd...maar laaaaangzaaaam natuurlijk ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
in jou geval misschien een paar dummy-caboosejes kopen.
anders is na al dit zware werk alles voor niets. :P

een goede investering is misschien een multimeter. deze meet onder andere volt,ampere,ohm,...
voordat je dan de lampjes aansluit kan je altijd meten of er idd 18-24v op uitgang staat.

je filmpje vond ik mooi! alleen zou ik voor de gezondheid van oa. de conducteur de wagon op 4-8 wielen zetten. :mrgreen:

anyway, SUCCES

Dennis
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

online
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Citaat van: ^Rook op woensdag 05 maart 2008, 01:47:46
de binnenverlichting en sluitlantaarns gaan langzaam aan en uit...en de cupola lights heb ik momenteel even op standje "Dubbele Strobe" staan :idea:

Rolf,

Heb je nog functies vrij op je decoder want ik zie nog wel wat mogelijkheden met geheugendraad. Deur open bewegend personeel, de vlag uit of iets dergelijks.

Ik kwam op het idee omdat er laatst ook hier en daar wat is gepost over bewegende deuren op de speelgoedbeurs in Duitsland, maar ook omdat ik zelf een probeerset  geheugendraad heb binnen gekregen om eens te kijken wat ik er mee kan maken.
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Citaat van: minirailz op woensdag 05 maart 2008, 18:16:17
anders is na al dit zware werk alles voor niets. :P

Je hebt geen idee hoe bang ik daarvoor ben, hehe 8)

Citeereen goede investering is misschien een multimeter. deze meet onder andere volt,ampere,ohm,...
voordat je dan de lampjes aansluit kan je altijd meten of er idd 18-24v op uitgang staat.

Heb ik er twee van :) Maar als ik een lampje opblaas is dat altijd omdat ik tijdens mijn gehannes met een verkeerd draadje tegen de lampjes aan kom :roll: :?

Citeerje filmpje vond ik mooi! alleen zou ik voor de gezondheid van oa. de conducteur de wagon op 4-8 wielen zetten. :mrgreen:

Het wagentje zit weer in elkaar :lol: Ben alleen nog niet tevreden over de te duidelijk zichtbare draden in het interieur. Vooral vanaf de achterkant zie je die te goed zitten. Beter wegwerken in het interieur ga ik niet kunnen, verlichting dimmen en een poppetje ervoor is dus het devies :mrgreen:

Iedereen bedankt voor de leuke reacties, ben benieuwd hoe lang 'ie het blijft doen 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Citaat van: robkop op woensdag 05 maart 2008, 18:22:44
Heb je nog functies vrij op je decoder want ik zie nog wel wat mogelijkheden met geheugendraad. Deur open bewegend personeel, de vlag uit of iets dergelijks.

Hehehe...heb ik ook aan zitten denken maar geen ruimte voor de aandrijving. Zo klein kan ik niet werken :idea: Momenteel zijn er nog twee functies vrij, eentje daarvan wil ik nog trachten te benutten voor een poppetje met lantaarn in z'n hand :)

CiteerIk kwam op het idee omdat er laatst ook hier en daar wat is gepost over bewegende deuren op de speelgoedbeurs in Duitsland, maar ook omdat ik zelf een probeerset  geheugendraad heb binnen gekregen om eens te kijken wat ik er mee kan maken.

Tof is dat heh :shock: Heb 'em in bestelling staan hoor, die Roco-set :idea: Wat ben jij van plan met dat geheugendraad :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Citaat van: OmeLaurus op woensdag 05 maart 2008, 16:53:00
Sjeez.. dat fotootje verdient hier een plekkie.. maakt een hele boel duidelijk.. ik heb het met je te doen Rolf..

't Is zo jammer dat er geen gewone LED-jes zijn in dit formaat :? Helaas geven SMD-LED's niet rondom licht :|
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Citaat van: ^Rook op woensdag 05 maart 2008, 18:25:43
Citaat van: minirailz op woensdag 05 maart 2008, 18:16:17
anders is na al dit zware werk alles voor niets. :P

...

Citeereen goede investering is misschien een multimeter. deze meet onder andere volt,ampere,ohm,...
voordat je dan de lampjes aansluit kan je altijd meten of er idd 18-24v op uitgang staat.

Heb ik er twee van :) Maar als ik een lampje opblaas is dat altijd omdat ik tijdens mijn gehannes met een verkeerd draadje tegen de lampjes aan kom :roll: :?

Citeer...

...

Je moet ook niet solderen als er spanning op staat :?

Dennis
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Ziet er een prachtige wagon uit maar zie ik goed waarom staat die film op zijn kop.  :?
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Citaat van: minirailz op woensdag 05 maart 2008, 18:41:01
Je moet ook niet solderen als er spanning op staat :?

Je moet maar eens komen kijken als ik bezig ben, dan snap je het meteen...:mrgreen: Tegen mijn onhandigheid is geen enkel advies opgewassen :roll: Bedankt voor het meekijken, Dennis ;)
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Citaat van: Johnnytrein op woensdag 05 maart 2008, 18:42:08
Ziet er een prachtige wagon uit maar zie ik goed waarom staat die film op zijn kop.  :?

Is onderdanig gedrag, het wagentje is gewoon doodsbang voor me geworden :lol:
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Citaat van: ^Rook op woensdag 05 maart 2008, 18:42:57
Citaat van: minirailz op woensdag 05 maart 2008, 18:41:01
Je moet ook niet solderen als er spanning op staat :?

Je moet maar eens komen kijken als ik bezig ben, dan snap je het meteen...:mrgreen: Tegen mijn onhandigheid is geen enkel advies opgewassen :roll: Bedankt voor het meekijken, Dennis ;)
wordt weer een slapeloze nacht hier ( in de verte: boem)

Graag gedaan(dat meekijken)
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Citeeren ik weet dat Cupola Lights bestaan hebben. De vraag is echter of deze ook wel eens samen op een caboose gezeten hebben

Hallo Rolf,

Ik heb daar lang geleden eens contact over gehad met een kenner uit de VS.
In the old days voerden de cabooses geen sluitlicht overdag, maar wel een witte lantaarn ´s nachts als teken "einde trein". Groen en rood werden later ingevoerd en hadden een "seinfunctie" voor een tegenligger !

Als volgt : op de lange enkelsporige lijnen had je inhaalsporen inclusief de bijbehorende wissels. Die konden niet allemaal bemand worden en de caboose fungeerde als seinhuis  :lol:
Een sneltrein had natuurlijk voorrang, dus moest de goederentrein aan de kant.  Sein op de caboose aan de voorzijde op rood tot de trein veilig op het inhaalspoor stond. Dan moest de man op de caboose de wissel achter hem weer op rechtuit zetten. Als hij dat gedaan had zette hij het sein op de caboose op groen, zodat de tegenliggende sneltrein wist dat hij de wissel veilig kon passeren !
Omdat de caboose in beide richtingen aangehangen kon worden (hoefde hij niet gedraaid te worden), zat de voorziening natuurlijk ook aan beide kanten.

Nadat de cabooses uit dienst gingen (personeelbesparing  8)) , kreeg de laatste goederenwagon gewoon één rood knipperlicht !

Ik hoop dat ik het "beeldend" heb kunnen uitleggen,
veel succes, Henk
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Hallo Henk,

Waar was jij een paar weken geleden :? :roll: :mrgreen:

Nee serieus, hartelijk bedankt voor je heldere toelichting :idea: Zeer informatief en leerzaam 8) Zie nu dat ik de verlichting dus niet helemaal kan gebruiken zoals dat vroeger geweest is :| Kan bij deze caboose alleen groen naar voren en rood naar achteren aan zetten :idea: 't Is niet anders...there's namelijk no way dat ik het ga aanpassen want als 'ie straks dicht zit en het poppetje staat erop dan ben ik het wel ff zat, hehe... Nou ja, de trein is toch bedoeld voor fantasy-land ;)

Nogmaals dank voor je bijdrage Henk, erg leuk dat je 'meedoet' :)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

online
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Citaat van: ^Rook op woensdag 05 maart 2008, 18:28:17
Citaat van: robkop op woensdag 05 maart 2008, 18:22:44
Heb je nog functies vrij op je decoder want ik zie nog wel wat mogelijkheden met geheugendraad. Deur open bewegend personeel, de vlag uit of iets dergelijks.
Tof is dat heh :shock: Heb 'em in bestelling staan hoor, die Roco-set :idea: Wat ben jij van plan met dat geheugendraad :?:

Ik wilde het geheugendraad proberen met overwegbomen en bewegende scenery,
een manneke met bewegende arm lijkt me best grappig.
evt bewegende pantograaf op een lok of treinstel,
een schuifdeur oid
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Hallo Rolf,

Ik had geen idee tot nog toe welke caboose je ging verlichten  :oops:
maar nu heb ik je filmpje gevonden...
Deze caboose was ook waar ik de vragen over gesteld had bij een UP-museum ! Waar je nu je rode knipperlicht hebt zitten, zat de rode lamp, daaronder de groene . De UP had een sluitlicht in het midden van het naar achteren gekeerde balkon hangen. Een beetje googelend vond ik wel andere maatschappijen die aan de zijkant lantaarns hadden, oa de Burlington-Northern.

Een mooie verhalende beschrijving van het kabuisverhaal vindt je bij het Trains Magazine

De algemeen aanvaarde verklaring voor het woord "caboose" is dat het van onze Hollandse zeevaarders afstamt  :lol: "kabuis" als oud-hollands woord voor "kombuis" !!!

Veel plezier met je rijdende keuken, Henk   :D
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Citaat van: Bordertrain op vrijdag 07 maart 2008, 05:02:44
De algemeen aanvaarde verklaring voor het woord "caboose" is dat het van onze Hollandse zeevaarders afstamt  :lol: "kabuis" als oud-hollands woord voor "kombuis" !!!

Het aardige is nu dat "caboose" in het Amerikaans een tweede betekenis heeft gekregen: "achterwerk", omdat de caboose altijd achteraan de trein hangt.

Oftwel: hoe kom je van een kombuis naar een achterwerk? Nou, via een trein :-P
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Hallo Rolf,

Je caboose ziet er echt heel gaaf uit, mijn complimenten!
Ik heb dezelfde, en je hebt me op een heel leuk idee gebracht :D
Alleen ben ik zo a-technisch en a-electronisch (hoe zeg je dat??) als het maar zijn kan :(....maar het is natuurlijk het proberen waard! 8)

Victor
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
A-technisch ben ik ook, en vreselijk onhandig :| Weet dus vantevoren dat het me een caboose kan kosten. Zou gewoon een poging wagen, hierboven kun je lezen hoe de verlichting dus eigenlijk hoort te zijn...haha ;)

Bedankt voor de bijdragen, heren 8) Leuk om te lezen...

Vriendelijke groeten,

Rolf

PS: Een tip --> Houd de draadjes kort, dat ga ik de volgende keer ook beter proberen te doen :idea:
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Hallo Rolf,

(stoffig topic? hoezo? :mrgreen:)

Het is er nu eindelijk van aan het komen, zojuist een decoder, ledjes en weerstanden gekocht voor mijn caboose.
Dacht zo te kunnen beginnen, tot ik erachterkwam dat de sleper en massaveer van de M* verlichtingsset 73150 niet pasten :( (misschien ook wel iets te optimistisch van mij :lol:)

maargoed mijn vraag is dus: wat heb jij voor sleper en massaveer gebruikt voor de upgrade van jouw caboose?

mvg,

Victor
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Hallo Victor,

Ff snel want ik moet weg:

De sleper komt uit een restanten-bakje bij Grootendorst Woerden vandaan. Deze heb ik met de super-glue van 'het mannetje op de hoek' in Houten aan het wielstel vastgelijmd. Voor massaveer een klein strookje uit een dun messing plaatje geknipt en ook met een druppeltje super-glue vastgezet onder het andere wielstel.

Hope it helps 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Citaat van: ^Rook op woensdag 22 oktober 2008, 11:49:36
Hallo Victor,

Ff snel want ik moet weg:

De sleper komt uit een restanten-bakje bij Grootendorst Woerden vandaan. Deze heb ik met de super-glue van 'het mannetje op de hoek' in Houten aan het wielstel vastgelijmd. Voor massaveer een klein strookje uit een dun messing plaatje geknipt en ook met een druppeltje super-glue vastgezet onder het andere wielstel.

Hope it helps 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf

oke thx 8)

ik wacht wel ff op een beurs bij mij in de buurt....daar stikt het altijd van de 'restanten bakjes'  :lol:

mvg,

Victor
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Hoi

Ik ben nog steeds wel nieuwsgierig naar het eindresultaat????
of een foto update (ik ben gek op modelspoorfoto's en video's natuurlijk)

Groeten Martin