Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !

Gestart door ^Rook vrijdag 08 februari 2008, 12:19:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Hallo,

Heb gisteren een tweetal Amerikaanse sluitlantaarns binnengekregen (Tomar Industries #807) 8) Deze wil ik graag aan een Tams FD-4 functiedecoder hangen. Nu zijn de lampjes echter slechts 1,5V en geeft die functiedecoder volgens mij gewoon de baanspanning van ongeveer 18V door aan de uitgangen.

Hoe zorg ik ervoor dat ik de gloeilampjes niet opblaas, is dat slechts een kwestie van de juiste weerstand ertussen of komt daar meer bij kijken :?:

Bij voorbaat dank voor iedere reactie 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf

...die BLOEDje-sjacherijnig is op de 2e dag van de 1e poging stoppen-met-roken...:mad:
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Weerstand weerstand weerstand (en wel de juiste :mrgreen:)
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Oke, thanks... Stel dat ik de twee gloeilampjes in serie aan de functiedecoder hang :idea: Welke weerstand moet er dan tussen :?:
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Zou ik niet weten, freak kan je hier vast bij helpen...
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Rolf, de wet van ohm toepassen.
P=U x I  oftewel: je weet de spanning van het lampje (U), je weet vast het  vermogen per lampje ( ....Watt) en dan kan je de stroom uitrekenen.

I (stroom) = P gedeelt door U (volt= 1,5)

Nou de volgende stap. Je hebt 2 lampjes in serie, dan mag je de spanning per lampje optellen, dus 2x 1,5 v is 3 volt.

Je biedt aan 18 volt

Je hebt nodig 3 volt dus je moet een spanningsval creeeren van 15 volt toch?

OK, je weet de stroomsterkte welke er loopt want dat heb je in het eerste sommetje uitgerekend. Lampjes staan in serie dus de stroom blijft door 2 lampjes hetzelfde dacht ik.

Nu de wet van Ohm: R= U gedeelt door I


R = de weerstand welke je wilt weten.

dus: U (15v) gedeelt door de stroom ( in hele ampere's) wordt je benodigde weerstandswaarde.

Nu het vermogen nog even uitrekenen van de weerstand want als je die te licht neemt verbrandt ie.

P( vermogen in Watt) = U x I. Je weet de U (=15v) en de I (ampere) had je uitgerekend, dus nu weet je wat je moet kopen.

Simpel toch?

Lodewijk.
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Hallo Rolf,

20 volt baanspanning en 2 lampjes van 1,5 volt in serie ?

= ca 17 volt : ca 50 mA = ca. 390 ohm

suk6
wim
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Zo leert ie het nooit. Hahaha.

Lodewijk.
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
je hebt helemaal gelijk  :D
jij bent zeker leraar?
maar ja, waar is anders een forum voor ?

groetjes
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Vreselijk vervelend da'k het moet zeggen :| Super bedankt voor de moeite van het reageren :!: Maar ik vind dit nog steeds flink lastig hoor :oops: 8) Hoeveel Watt zo'n lampje is durf ik niet te zeggen, staat nergens. Daarbij zie ik zowel 18V als 20V als baanspanning langskomen. Gebruik momenteel een Mobile Station en schakel straks over naar een CS, da's dan ongeveer 18V baanspanning toch :?:

Als ik er nou iets van 600 Ohm voor hang, zit ik dan veilig en heb ik dan nog lichtopbrengst :?: Wil lampjes altijd wel graag iets gedimd hebben dus zit liever iets te hoog met de weerstand. Wil de lampjes in ieder geval persé NIET slopen want ze komen van ver, opnieuw bestellen kost weer weken.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Rolf, er bestaat ook zoiets als een potentiometer (potmeter). Dit is een ordinaire regelbare weerstand.
Als je die in een 1 watt uitvoering koopt voor een paar centen kun je leuk ermee spelen.
Als je bijvoorbeeld deze weerstand  in serie zet met je lampjes en daarbij ook nog eens in serie een weerstand van 390 ohm kan er niets fout gaan.
Die 390 ohm waarde heb ik trouwens niet uitgerekend hoor!!!
De potmeter kun je dan opdraaien totdat je het lampje goed vind branden.
het is heel leuk spelen op deze manier. Als je een bepaalde stand van het lampje leuk goed vind haal je de potmeter ertussenuit en dan meet je met jouw multimetertje de waarde van de potmeter.
Tel deze waarde op bij je weerstand van 390 ohm en koop dan een weerstand van de juiste waarde.
Klaar is Rolf.

Wist je dat er in Woerden een winkeltje zit die dat verkoopt?

Lodewijk ( die geen leraar is maar altijd goed oplette op school!!!! hahahaha)
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Ik zou liever leds met weertstanden gebruiken.
Minder verbuik
Eric
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Citaat van: Eric VW op zaterdag 09 februari 2008, 13:54:47
Ik zou liever leds met weertstanden gebruiken.

Kan in dit geval helaas niet, Eric. Deze gloeilampjes zijn geintegreerd in de lantaarns :)
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Kun je ze er niet uit nemen?
eric
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Neeee...dit spul is echt PIEPklein :shock: Ben juist zo blij dat ik niet aan de lampjes hoef te klungelen, geen gedoe met solderen aan SMD-LED's and stuff 8) Deze lantaarns zijn juist netjes kant-en-klaar :) Heb inmiddels een aantal 2 Watt weerstandjes gekocht en ga morgen testen :idea:
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Zie je wel...toch weer een lampje doorgebrand :mad: :( :evil: :cry: Niet omdat ik het niet snapte of verkeerd aansloot maar gewoon omdat ik dan weer per ongeluk met een verkeerd draadje ergens tegenaan kom :!: Ik krijg echt wat van mezelf soms :shock: :roll: Grrrrr...:| :? 8)

Vervanglampjes meteen besteld, had natuurlijk beter moeten weten en die meteen mee moeten laten komen !!! Nou ja...ik ga wel iets anders doen nu, Cupola Lights proberen bijvoorbeeld...

...crap man...baal ik echt van !
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Hahahahahahahhaa...die snap ik zelfs :mrgreen: Ja, het is toch niet te geloven heh...ELKE KEER weer. Alles kost me tig pogingen :| Maarrr...geef de strijd nog niet op, het heeft heel eventjes gebrand en it looked very nice 8) Dus over drie weken maar weer een poging...wlnhfla;gf;lgrjfil....

PS: Sloop net ook weer een schoorsteentje van Seuthe, zij het in dit geval gedeeltelijk intentional... Toen ik gisteren bij Martijn was hield er ook meteen iets mee op, and I hadn't touched anything yet :!: 't Is vaag...
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Bij die Tams FD-4 functiedecoder...uuhhmm...

Sleper aan X2, wielen aan X3 ! 16V lantaarnpaaltje aan X1 en X10 ! Wagentje op de rails ! Op Mobile Station de 37203 ingevoerd en adres aangepast naar 40 (default adres FD-4 volgens handleiding) ! Verlichting op Mobile Station ingeschakeld !

...en HELEMAAL NIKS :|

Volgens de handleiding kun je dit decodertje resetten door aansluitingen X11 en X12 tijdelijk door te verbinden. Dit heb ik gedaan maar geen knipperend lampje o.i.d.. Ook kapot zeker :?: Echt hoor...ppffff....:shock:
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Ook met de LokProgrammer geen succes. Gebruik de Virtual Cab in Motorola-stand, wederom adres 40. Activeer Lights en F1 + 2...noppes... Er staat overigens wel spanning op de INgangen van de decoder. Krijg er alleen geen licht UIT.
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Helaas niet, reageert nergens op...
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Nou, zonder functiedecoder ertussen heb ik in ieder geval de binnenverlichting en de Cupola Lights (groen voor, rood achter) werkend. Het rode lichtje kostte me dit keer 2 LED-jes en jawel...de groene ging in 1 keer goed :shock: Die FD-4 ga ik omruilen want volgens mij is 'ie kapot geleverd 8) To be continued...
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Hallo Rolf,

Maar is het je wel eerder gelukt om een Tams FD-4 functiedecoder te programmeren? Bij mij moest ik namelijk met de Mobile Station nogal een ingewikkelde procedure volgen om in de programmeer modus te komen.

Dat ging als volgt:
De stopknop 5 seconden ingeschakeld laten staan.
20 keer richtingsknop indruken.

stop indrukken
richting indrukken
stop indrukken
richting indrukken
enz. totdat de verlichting begint te knipperen.

Misschien heb je er wat aan.

Groeten,
Richard
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Hallo Richard,

Is het altijd nodig deze decoder eerst te programmeren :?: Zou hij het op adres 40 (default) niet gewoon meteen moeten doen ?

Bedankt voor je reactie 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
EUREKA !!!

De decoder blijkt NIET defect te zijn :D :D :D De documentatie bij het decodertje klopt niet, standaard staat het adres ingesteld op 78...en dus niet op 40 :| Gelukkig maar zeg, gisteren leek alles wel mis te gaan...blijft achteraf mee te vallen, slechts één lampje opgeblazen :mrgreen:

Blij blij blij ! Nu nog uitvogelen hoe ik het adres op 71 krijg...:idea:

Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Leest er nog iemand mee die ff wil meedenken...:?:

Uuhhmm...heb nu dus een werkende functiedecoder in m'n caboose zitten :mrgreen: De decoder schakelt o.a. twee aangehangen Marker lantaarns. Beide lantaarntjes geven groen licht naar voren en opzij...plus rood naar achteren. Daarnaast heb ik in de cupola (de verhoging op de caboose) twee LED's gemonteerd, rood naar achteren en groen naar voren. Dit zijn zogenaamde Cupola Lights.

Ik weet dat de losse lantaarns bestaan hebben...en ik weet dat Cupola Lights bestaan hebben. De vraag is echter of deze ook wel eens samen op een caboose gezeten hebben :?: Zelf doe ik dat zowieso want da' vin' ik gewoon leuk. Maar moet nog kiezen of ik ze alle drie tesamen aan wil kunnen hebben of dat het of-of wordt :| Wat zouden jullie doen :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf

PS: Als het lukt is het leuk...da' geklungel met electronics !
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Citaat van: ^Rook op maandag 11 februari 2008, 17:50:02
De documentatie bij het decodertje klopt niet, standaard staat het adres ingesteld op 78...en dus niet op 40

Nu je het zegt! Daar heb ik ook eens mee zitten emmeren, hij stond bij mij inderdaad default ook op 78. Hoe ze in de handleiding ooit bij die 40 gekomen zijn... :?
Als ik me dat eerder had herinnerd had ik je een hoop ergernis kunnen besparen... :(

Heb je het adres al om kunnen zetten? Was iets van eerst het nieuwe adres kiezen en dan het oude (of net andersom) maar dat stond volgens mij wel duidelijk (en goed)  in de handleiding.

Over welke lichtjes wel of niet aan moeten heb ik geen verstand van... Maar ik zou ze zo op de functiedecoder aansluiten dat je alle mogelijkheden kunt kiezen. De FD-4 kan F1 en F2 schakelen en F0 zowel richtingsafhankelijk als onafhankelijk. Dus daar heb je wel aardig wat mogelijkheden.
En dan kun je altijd nog kiezen wanneer je ze allemaal of los van elkaar aan doet!

Groetjes,
Kiezel :)
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
Citaat van: ^Rook op maandag 11 februari 2008, 17:50:02
...
De decoder blijkt NIET defect te zijn :D :D :D De documentatie bij het decodertje klopt niet, standaard staat het adres ingesteld op 78...en dus niet op 40 :| ...
Klopt, het adres 78 is sorry dat ik dat gisteren niet even vermelde.

Citaat van: ^Rook op maandag 11 februari 2008, 17:50:02
...
Blij blij blij ! Nu nog uitvogelen hoe ik het adres op 71 krijg...:idea:
Even ook een aanvulling op wat ik gister heb gemeld en om de decoder adres te veranderen moet je het volgende doen:
Kies een Loc uit de data bank waarmee je ook kunt programeren zoals 37538 en zet het adres op 78.
Zet hierna, als iets is ingeschakeld, alle functies uit.

Daarna moet je in de programmeer modus komen;
De stopknop 5 seconden ingeschakeld laten staan.
20 keer richtingsknop indruken.
stop indrukken
richting indrukken
stop indrukken
richting indrukken
enz. totdat de verlichting begint te knipperen. Je bent nu in de programmeermodus.

Hierna op "ESC" drukken.
Daarna "NIEUWE LOC";
Daarna "ADRES";
Het adres opgeven, in jou geval 71.
Druk op de rode rijknop, je bent nu weer in het hoofdscherm;
En druk vervolgens op STOP. Je bent nu uit de programmeermodus.

Als het goed is moet je nu met adres 71 kunnen werken.
Je kan nu adres 71 verwijderen en een loc kiesen die een functie heeft op F1, F2 en deze op adres 71 zetten. Als het goed is moet het kunnen werken, bij mij werkte het geloof ik zo wel.

Groeten,
Richard
Re: 1,5V gloeilampjes aan Tams FD-4 functiedecoder...?
@Kiezel:

Citaat van: kiezel op dinsdag 12 februari 2008, 08:28:35
Als ik me dat eerder had herinnerd had ik je een hoop ergernis kunnen besparen... :(

NOW he tells me :mrgreen: Hahahaha...

CiteerMaar ik zou ze zo op de functiedecoder aansluiten dat je alle mogelijkheden kunt kiezen. De FD-4 kan F1 en F2 schakelen en F0 zowel richtingsafhankelijk als onafhankelijk. Dus daar heb je wel aardig wat mogelijkheden.
En dan kun je altijd nog kiezen wanneer je ze allemaal of los van elkaar aan doet!

De functies F1 & F2 zijn reeds gereserveerd voor twee andere opties in de caboose (o.a. binnenverlichting), blijft alleen F0 dus over :idea: Aan F0 kun je in principe drie verbruikers hangen: eentje op rijrichting-onafhankelijk, eentje op voorruit 'rijden' en eentje op achteruit 'rijden'.

De vraag is nu of ik de sluitlantaarns op rijrichting-onafhankelijk hang en dan de cupola lights op bijv. vooruit 'rijden'...in dat geval kunnen ze dus samen aan of alleen de lantaarns. OF...dat ik de lantaarns op vooruit 'rijden' hang en de cupola lights op achteruit 'rijden'...in dat geval moet je dus kiezen, of de lantaarns aan...of de cupola lights 8)

What to do...what to do :?:

@Richard:

Citaat van: RichAnt op dinsdag 12 februari 2008, 08:51:44
Klopt, het adres 78 is sorry dat ik dat gisteren niet even vermelde.

Geeft niet :lol: (ggrrrmmmbbbllll...kostte me slechts 5 jaar van m'n leven aan stress...prrrt...)

CiteerEven ook een aanvulling op wat ik gister heb gemeld en om de decoder adres te veranderen moet je het volgende doen:

Dat is me nogal een lijst met acties zeg, hahaha...:shock: Toen ik laatst probeerde in programmeermode te komen lukte dat (nog) niet :| Zal het nog eens proberen...stapje voor stapje.

Heb overigens ook een ESU LokProgrammer :idea: Kan een mens daarmee misschien ook dit decodertje programmeren :?: En dan misschien iets gemakkelijker...?

Beide heren hartelijk dank voor het meekijken, helemaal tof 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf

Re: (1,5V gloeilampjes aan) Tams FD-4 functiedecoder...?
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: (1,5V gloeilampjes aan) Tams FD-4 functiedecoder...?
Rolf, vanmorgen dit draadje eens helemaal doorgenomen.

Ik mis alleen de foto's van je Chaboose met al die tierlantaarns.

Verder vroeg ik me af of de  draadlampjes van conrad of de Brawa3268 draadlampjes niet zouden passen.
De kleinste op het plaatje is de 3268 (3V 15 mA). Die zijn net zo klein als die van conrad van 1,5V, alleen hebben de Brawa lampjes al draadjes. Bij mijn leverancier lagen ze gewoon op voorraad.
Re: (1,5V gloeilampjes aan) Tams FD-4 functiedecoder...?
Ha Rob :)

Citaat van: robkop op dinsdag 12 februari 2008, 12:55:48
Ik mis alleen de foto's van je Chaboose met al die tierlantaarns.

Klopt...vin' 't al zo lastig om te doen...als ik dan ook nog foto's van het proces moet maken kun je me echt wegslepen :? Daarbij vind ik het wel leuk om de boel pas te 'presenteren' als alles gelukt is :lol:

CiteerVerder vroeg ik me af of de  draadlampjes van conrad of de Brawa3268 draadlampjes niet zouden passen.
De kleinste op het plaatje is de 3268 (3V 15 mA). Die zijn net zo klein als die van conrad van 1,5V, alleen hebben de Brawa lampjes al draadjes. Bij mijn leverancier lagen ze gewoon op voorraad.

Hartelijk dank voor de tip :) Heb de lampjes echter inmiddels besteld bij de leverancier van de lantaarns (meteen maar vier stuks besteld...lijkt me duidelijk waarom). Duurt misschien wat langer vanuit de US maar dan weet ik wel zeker dat ik precies de goeie lampjes heb :idea:

Vriendelijke groeten,

Rolf

PS: Wat vind jij...wisselen tussen lantaarns en cupola lights of samen ?
Re: (1,5V gloeilampjes aan) Tams FD-4 functiedecoder...?
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: (1,5V gloeilampjes aan) Tams FD-4 functiedecoder...?
Samen , hoe meer, hoe mooier.!
Re: (1,5V gloeilampjes aan) Tams FD-4 functiedecoder...?
Citaat van: robkop op dinsdag 12 februari 2008, 13:28:01
hoe meer, hoe mooier.!

Toch wel heh :D Dan heb je dus 8 (!) lichtpuntjes aan de buitenkant :shock: Drie keer groen naar voren, twee keer groen opzij en drie keer rood naar achteren...
Re: (1,5V gloeilampjes aan) Tams FD-4 functiedecoder...?
Citaat van: ^Rook op dinsdag 12 februari 2008, 13:57:27
Toch wel heh :D Dan heb je dus 8 (!) lichtpuntjes aan de buitenkant :shock: Drie keer groen naar voren, twee keer groen opzij en drie keer rood naar achteren...

Plus Rolf zelf die van excitement helemaal oplicht, dat is samen al gauw zo'n negen lichtjes! :D

Moet je alleen nog kiezen of je rood of groen gaat oplichten... :P
Re: (1,5V gloeilampjes aan) Tams FD-4 functiedecoder...?
Citaat van: kiezel op dinsdag 12 februari 2008, 14:55:12
Plus Rolf zelf die van excitement helemaal oplicht, dat is samen al gauw zo'n negen lichtjes! :D

Hehehe...als het allemaal lukt dan is die kans inderdaad aanwezig :mrgreen:

Re: (1,5V gloeilampjes aan) Tams FD-4 functiedecoder...?
Nou, dat viel alleszins mee...de vervanglampjes van Tomar vallen net op de mat :D
Re: (1,5V gloeilampjes aan) Tams FD-4 functiedecoder...?
Hallo Rolf,

Is het adres instellen al gelukt?

Groeten,
Richard
Re: (1,5V gloeilampjes aan) Tams FD-4 functiedecoder...?
...Uuhhmm...tumtidum..."Ja natuurlijk wel, dat soort dingen zijn een makkie voor me !"...:mrgreen:

...Oh nee, toch nog niet :(

Alle gekheid op een stokje, heb er nog niet verder naar gekeken. Wil het wagentje eerst even helemaal af krijgen en netjes werkend op het huidige adres. Dan ga ik daarna eens kijken hoe het adres te veranderen :lol: Thanks for asking though ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: (1,5V gloeilampjes aan) Tams FD-4 functiedecoder...?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: (1,5V gloeilampjes aan) Tams FD-4 functiedecoder...?
Rolf,

Zal me niets verbazen als jij nog eens patent aanvraagd op een "zwarte led"  :mrgreen: :roll: :mrgreen:
Re: (1,5V gloeilampjes aan) Tams FD-4 functiedecoder...?
Hahahahahahahaha...zou zo maar kunnen :roll: 't Is wel frustrerend hoor, zelden lukt iets in één keer :| Maar sinds ik zo'n derde handje gekocht heb voor een paar Euro gaat het solderen en testen toch al wel een stuk beter dan helemaal in het begin. Nu heb ik per werkend LED-je nog maar één of twee stuks als collateral damage waar dat een jaar geleden nog zeker 4 of 5 stuks was :mrgreen:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: (1,5V gloeilampjes aan) Tams FD-4 functiedecoder...?
Inmiddels doen de lantaarntjes het weer (opnieuw na 1 lampje schade) maar reageert de decoder niet meer...*zucht*...'t wordt steeds meer een slapstick... Ik sluit alle verlichting wel gewoon op de baanstroom aan, ben kennelijk (weer) boven mijn macht aan het werken en ben het zat...
Re: (1,5V gloeilampjes aan) Tams FD-4 functiedecoder...?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: (1,5V gloeilampjes aan) Tams FD-4 functiedecoder...?
Citaat van: ^Rook op woensdag 20 februari 2008, 00:28:40
Inmiddels doen de lantaarntjes het weer (opnieuw na 1 lampje schade) maar reageert de decoder niet meer...*zucht*...'t wordt steeds meer een slapstick... Ik sluit alle verlichting wel gewoon op de baanstroom aan, ben kennelijk (weer) boven mijn macht aan het werken en ben het zat...

Rolf,

Baanstroom of decoder de spanning blijft in principe 18V digitale spanning  :mrgreen:
Enne geduld is een schone zaak, moet bekennen dat ik zelf laatst ook nog een sounddecoder heb opgeblazen met solderen, dus zelfs mij overkomt het wel eens :oops:
Re: (1,5V gloeilampjes aan) Tams FD-4 functiedecoder...?
Hey Chris,

Citaat van: Buzz_4stroke op woensdag 20 februari 2008, 09:18:13
Baanstroom of decoder de spanning blijft in principe 18V digitale spanning  :mrgreen:

Dat klopt maar de hoeveelheid draden is wel een stuk groter met zo'n decodertje erbij 8)

CiteerEnne geduld is een schone zaak, moet bekennen dat ik zelf laatst ook nog een sounddecoder heb opgeblazen met solderen, dus zelfs mij overkomt het wel eens :oops:

That's reassuring...thanks ;) Ik ga het nog één keer proberen, dit keer met een ESU LokPilot FX functie-decoder :idea: De Tams mocht ik terugsturen en de LokPilot FX komt volgende week binnen. Die ESU wil ik dan aansluiten via een 8-polige NEM-stekker, misschien maakt dat het wat gemakkelijker...we zullen zien :roll: :lol:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Hallo,

Heb vandeweek de ESU LokPilot FX V3.0 ontvangen :) Deze vanavond aangesloten in de caboose. Wonder boven wonder is dit gelukt :lol: Er is nog het een en ander aan het drogen dus hij staat ff op z'n kop :| Maar HIER een kort clipje met het testen van de huidige verlichting (9mb, 1min08) 8)

De LokPilot FX laat zich lekker makkelijk afregelen met de LokProgrammer. Heb het adres veranderd naar 37, de binnenverlichting en sluitlantaarns gaan langzaam aan en uit...en de cupola lights heb ik momenteel even op standje "Dubbele Strobe" staan :idea:

Ben blij dat ik de Tams heb vervangen door deze ESU, veel fijner voor mij :mrgreen:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Ha die Rolf, dat ziet er goed uit zeg, heel mooi gedaan ... amazing 8)
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Mooi gedaan hoor!

Mijn complimenten!, maar we verwachten natuurlijk wel een filmpje als hij over je baan rijd natuurlijk :lol:
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Citaat van: markos op woensdag 05 maart 2008, 12:41:47
maar we verwachten natuurlijk wel een filmpje als hij over je baan rijd natuurlijk :lol:

Uuhhmm...welke baan :| Als ik het wagentje straks in elkaar heb zitten wil ik nog proberen deze iets te verouderen (1e poging hiertoe). Vervolgens pimp ik de BB nog een beetje (raampjes cabine open en staande machinist + stoker erin, raampjes staan in bestelling)... Daarna hoop ik ergens een slachtoffer te vinden dat mij toestaat deze trein op zijn/haar mooie baan goed uit te testen en te filmen :oops: 8) Heb al een aantal nietsvermoedende baanbouwers op het oog (:mrgreen:), wordt dus weer vervolgd...maar laaaaangzaaaam natuurlijk ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Mooi man !!
Dat er in zo'n klein prulletje nog een lampje pas.. pfew..
Dat op- en nagloeien van de verlichting geeft wel een heel mooi authentiek effect..
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Zóóó héééé Rolf!
Na de nodige problemen overwonnen te hebben is het resultaat schitterend! 8)
Ziet er bijzonder fraai uit!
Nu nog de schakelbare rookgenerator, de bijbehorende inrichting en nog "even" weatheren en je hebt een unieke Caboose achter jouw prachtige BB, en oh ja (bijna vergeten :shock:) en er moeten natuurlijk nog wel een stuk of 40 eveneens geweatherde Box cars, Hopper cars, double door enz. enz tussen de BB en de Caboose! :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Rolf

heb je al videomateriaal van dit licht verschijnsel??

Groeten Martin
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Citaat van: OmeLaurus op woensdag 05 maart 2008, 13:35:27
Dat er in zo'n klein prulletje nog een lampje pas.. pfew..

Vraag niet wat voor een lampje :? Hele kleine en super-gevoelige flut-gloeilampjes :roll: Er zijn er een stuk of vier defect in de stofzuiger verdwenen alvorens ik het werkend kreeg :oops:

Citaat van: AlbertJan op woensdag 05 maart 2008, 14:55:15
Nu nog de schakelbare rookgenerator, de bijbehorende inrichting en nog "even" weatheren en je hebt een unieke Caboose achter jouw prachtige BB, en oh ja (bijna vergeten :shock:) en er moeten natuurlijk nog wel een stuk of 40 eveneens geweatherde Box cars, Hopper cars, double door enz. enz tussen de BB en de Caboose! :wink:

Het plan met de roker is van de baan, krijg het niet voor elkaar. Heb nog wel een ander ideetje voor een leuke gimmick op die caboose. Maar als dat ook niet lukt dan blijft 'ie zo, drie verlichtingsfuncties is ook al best wel tof toch ? Ennuh...40 (!) wagens ga ik niet kwijt kunnen, het zijn er negen :oops: De loc is al geweathered, de caboose probeer ik zelf...en van de rest van de wagens blijf ik lekker af :D

Vriendelijke danwel hartelijke groeten,

Rolf
Re: Caboose met ESU LokPilot FX V3.0 (nieuwe naam) !
Citaat van: Marklinbaan.nl op woensdag 05 maart 2008, 15:55:02
heb je al videomateriaal van dit licht verschijnsel??

Alleen het clipje van de verlichtings-test, Martin 8) Een actie-movie volgt als de hele trein klaar is :)