Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouw HAG Re4/4 i naar 5*

Gestart door ErikW woensdag 08 april 2020, 17:25:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw HAG Re4/4 i naar 5*
Omdat Hag motoren (magneet) erg duur zijn en slecht verkrijgbaar, heb ik een poging gedaan deze loc om te bouwen naar gelijkstroom.  Stuk was hij toch al, door het hoge stroomverbruik hadden al twee decoders de geest gegeven.  Ik heb geprobeerd dit met eenvoudige middelen te doen. 

Als eerste heb ik de wikkelingen van de veldspoel verwijderd, en de lamellen van het weekijzer doorgezaagd, zodat er een opening ontstaat van 1cm.  Dit is ook de grootte van de neodynium magneetjes die ik bij AliExpress besteld had (10x10x10mm).  Bij Hag zit de veldspoel vast in het motorblok, ik heb dit zo laten zitten en de lamellen dus in de loc doorgezaagd.

Hierna heb ik de motor weer in elkaar gezet met het oude anker.  De motor liep heel zwaar, waarschijnlijk door mijn belabberde zaagkunsten. Aan een gelijkstroom voeding liep hij wel, maar niet van harte.  Decoders zouden nog steeds overbelast raken.  De weerstand van de ankerwikkelingen is ook opvallend laag, ik vermoed dat ze niet goed meer zijn.

Het lager achter in Hag motoren is 2mm, dezelfde dikte als de 5* ankers uit de Märklin 60944 setjes (je houdt wel eens wat over...).  De tandwielen zijn ook gelijk.  Dit bracht me op het idee om een oud motorschild te verknippen, om te zien of deze motor wil draaien.  Het schild was iets te dik, dus daar iets afgeknipt.  Het schild was bij eerdere experimenten al opgeboord en voorzien van een 4mm kogellager. Met secondelijm het motorschild op de magneet gelijmd, en de motor draait heel erg mooi. Succes!

Helaas wordt bij Hag de metalen beugel die om het motorschild heen zit gebruikt om de lokkast af te steunen.  Er zit een uitstulping op waar de lokkast overheen glijdt.  Ik heb daarom een ander motorschild voorzien van een kogellager, en deze op maat geknipt zodat deze in de Hag beugel past.  In principe volg je gewoon de cirkelvorm.  Met wat passen en meten lukte dit best aardig.  Dit heb ik vervolgens met Bison reparatie vastgezet, en het motorschild ook wat versterkt.  Om in de toekomst de borstels te kunnen wisselen, heb ik de gaten waarmee het Hag motorschild vastzat, opgeboord naar 8mm.

Alles in elkaar gezet, en zie daar : een heel mooi draaiende 5* motor.  Totale kosten misschien 10€.  Ik heb nog wat andere aanpassingen aan de loc gedaan zoals led verlichting (bedrade warmwitte 0603 leds met een stukje lichtgeleider in een krimpkous) en een Esu lopi4 M4 decoder.  Ik gebruik jst connectoren tussen de kap en de decoder, en een SMD to DIP transfer board om de weerstandjes en diodes (voor de zwitserse lichtwissel) netjes te monteren.  Een oude lamel heb ik grijs geschilderd om de gang in de Re4/4i na te maken.  De achterzijde van de cabine heb ik machinegroen gemaakt, en ik heb er een machist in geplakt.

De foto's : https://photos.app.goo.gl/gUeHaGgnRbsnMEDi7

Re: Ombouw HAG Re4/4 i naar 5*
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouw HAG Re4/4 i naar 5*
Ik heb een nog oudere Re 4/4-, DC versie. Bij dat exemplaar bevinden zich de koppelingen te hoog boven de rails (waarschijnlijk is de wielmaat te groot, in ieder geval zit de kast te hoog op de wielen), waardoor wagons niet zijn aan te koppelen. Heeft deze ook koppeling problemen (gehad)?
Re: Ombouw HAG Re4/4 i naar 5*
Geweldig! Helemaal mijn favoriete aanpak voor dergelijke problemen... Ik heb nog een tip voor een volgende keer: omwikkel het anker met een of twee wikkelingen (pakweg 7mm breed) dunne tape en plaats het anker tussen de overgebleven spoelhelften wanneer je de magneet op z'n plek lijmt. Het anker zit op die manier mooi gecentreerd en houdt de spoeldelen op hun plek. Na drogen van de lijm en verwijderen van de tape zal e.e.a. soepel draaien.
Re: Ombouw HAG Re4/4 i naar 5*
Blausee-Mitholz
gast

Re: Ombouw HAG Re4/4 i naar 5*
Mooie ombouw  :thumbup:

Citaat van: ErikW op woensdag 08 april 2020, 17:25:40
Bij Hag zit de veldspoel vast in het motorblok,

Zijn gewoon los te halen, ook bij jou model wat je omgebouwd hebt.

Je hebt daar een HAG motor type 66 omgebouwd, dat zijn nog schijf collector ankers. die trekken inderdaad veel stroom.

De latere motoren type 88 zijn trommel collector ankers die kun je zonder problemen digitaliseren.
Ik heb hier zelfs 4 HAG type 88 motoren op 1 decoder rijden, geen probleem.

Mvg, Johan

Re: Ombouw HAG Re4/4 i naar 5*
Jan, ik heb wat foto's toegevoegd van de koppeling op mijn loc.  Hij staat inderdaad wat hoger dan de kortkoppeling op een Märklin re460, maar wagens kunnen prima koppelen. Hij is wel iets naar boven gebogen.

Bedankt voor de tip van het tape om het anker heen. Is misschien bij een volgende ombouw (er wordt gefluisterd over een Hag re6/6) wel bruikbaar  :thumbup:  Het Märklin anker is een stuk kleiner, daar was de centrering niet zo belangrijk.

Ik heb de veldspoel expres vast laten zitten, zodat het lamellenpakket niet uit elkaar zou vallen.
Re: Ombouw HAG Re4/4 i naar 5*
Ombouw voor iemand met lef... Knap werk.

Willy