Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

3021 extra F3 functie ??

Gestart door Robbie50! woensdag 08 april 2020, 16:46:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3021 extra F3 functie ??
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
3021 extra F3 functie ??
 :) Hallo,

Iets vreemds. (denk ik)
Ik heb een 3021 omgebouwd met een TAMS LD32 G decoder.
Bij de besturing merk ik op dat functie toetsen F1, F2 en F3 zichtbaar zijn op mij mobile station MS2.(heb ik bij andere loc's met deze decoder niet!!)
Functietoets F3 werkt ook!
Bij "aan" rijdt mijn loc. heel langzaam weg en gaat vrij langzaam steeds sneller.
Als ik F3 "uit" doe is de optreksnelheid aanzienlijk sneller.(Functietoetsen F1 en F2 doen niets!)

Ik heb deze TAMS decoder bij meerdere Loc's toegepast, maar nergens kan ik de functietoetsen F1,F2 en F3 gebruiken!!

Heb ik "toevallig" iets geprogrammeerd op mijn mobile station?
Kan ik bij andere loc's F3 ook programmeren?

Ik heb echt GEEN idee hoe dit komt, hebben jullie dit wel?
(graag hoor ik natuurlijk hoe ik meer functies kan programmeren bij andere voertuigen)

Graag reactie(s)  :thumbup:

groet, B)


rob

Re: 3021 extra F3 functie ??
Het ligt er een beetje aan hoe je de lok op je MS hebt geplaatst.
Bij MM en DCC moet je zelf de functie toetsen actief maken op de MS alleen bij MFX meld de decoder zich aan.
Maar als het goed is staan alle standaard functie die actief zijn wel in de gebruikershandleiding van de decoder.
Meestal zijn dit verlichting op F0 en dan heb je nog rangeer stand en uitschakelen optrek en afrem vertraging.
Re: 3021 extra F3 functie ??
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3021 extra F3 functie ??
 @citaat
Volgens mij met DCC.
Ik moet dan een voorbeeld loc kiezen....bijv. 29750.
Vervolgens geef ik de lok een CD nummer.
Ligt schakelaar F0 en F4 werken dan.......maar hoe ik andere F toetsen actief maak??
Nog nooit gedaan m.i. dus deze instelling heb ik -per-ongeluk- aangemaakt.
Maar ik wil dus eigenlijk weten hoe ik dat doe maar nog meer WAT ik doe....... :idea:
ik denk dat dit een nieuwe volgende stap is na het ombouwen, met goed resultaat, van diverse loc'jes....

groet,


rob
Re: 3021 extra F3 functie ??
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 3021 extra F3 functie ??
Beste Rob.
Ik vraag mij serieus af of jij de gebruiksaanwijzingen leest...
Een decoder heeft diverse mogelijkheden, en daardoor bestaan er ook veel varianten...
Ook de ontwikkelingen liggen niet stil waardoor nieuwere uitvoeringen nog veelzijdiger worden, en daarbij ook de moeilijkheidsgraad om het apparaat te doorgronden.

Maar naast rijden (een fysieke functie) kan je het rijden zelf weer beïnvloeden.
Dit wordt gedaan in de regeling van de stroom naar de motor. (programmeerbare functies/karakteristiek)
ESU heeft bv onder:
F3 de rangeersnelheid (is ca de helft van normale snelheid)
F4 de optrek- en afremvertraging (massasimulatie)
Deze parameters zijn naar wens te programmeren.
In de gebruiksaanwijzing kan je zien hoe dat voor jouw decoder werkt.

Succes!

Mvg. Marcel
Re: 3021 extra F3 functie ??
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3021 extra F3 functie ??
 @citaat
Marcel;
Jawel die lees ik wel, maar begrijp (nog)  niet alles....
(stel je jezelf voor nadat je net 3 maanden geleden bent begonnen met je eerste analoge trein om te bouwen naar digitaal!)
Dat "ombouwen heb ik nu wel aardig onder de knie en ben in staat een adres toe te kennen aan de loc. en enige instellingen te veranderen.
Maar met de F toetsen (behalve F0) heb ik nog NOOIT iets gedaan....weet dus ook niet HOE ik ze moet programmeren ect. laat staan actief te maken.
En daar vraag ik nu dus na.

Je hebt het over ESU, maar ik gebruik TAMS of Marklin......ben nog niet zo thuis in de decoder wereld. (wordt ik trouwens ook een beetje GEK van, de ene is weer beter dan de ander, maar je kan toch beter .......)

Waarschijnlijk had jij alles gewoon ik één keer door en is het al jaren her dat je je eerste loc digitaal maakte.....wel bij mij niet >:-D

Groet,


rob

ik zie dat jij in 2009 lid werd van dit forum....wel ik dus 10!! jaar later.......
Re: 3021 extra F3 functie ??
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 3021 extra F3 functie ??
Tja, 2009....
Maar dat klopt niet. Is mijn 2e account. Je kan er minstens nog wel een jaar of 5 bij optellen.
Was vroeger al lid, toen het nog "Marklin forum" heette. Maarja, als je 3 maanden wat beters te doen hebt, was je je account kwijt...

En, ja. Bouw al om sinds 1988 of zo iets... Heb toen de antistatische mat en decodertester van Marklin nog gekocht. Koste toen 350 gulden. Een hoop geld, maar wilde het professioneel aanpakken. Gebruik hem nu nog een enkele keer bij wzh aan de oude decoders die gevoelig zijn voor statische electreliciteit.

Maar om decoders echt te kennen moet je veel experimenteren en het gewoon uitproberen wat in de handleiding staat. Dat werkt het beste.
Succes!

Mvg. Marcel
Re: 3021 extra F3 functie ??
Rob,

Waarschijnlijk heb je bij het aanmelden van de locs op je MS2 verschillende voorbeeldlocs gebruikt.  Die hebben dan ook verschillende functies aktief.  Als je je andere locs met hetzelfde nummer aanmaakt, zullen die ook dezelfde functies beschikbaar hebben.  Je kunt in het locmenu (shift-loc) het adres, afbeelding, snelheden, vertragingen etc aanpassen.  De afbeeldingen bij de verschillende functies kun je daar zelfs ook nog aanpassen.

Succes!

Erik
Re: 3021 extra F3 functie ??
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3021 extra F3 functie ??
 @citaat
Dank Erik!
Ik denk daar zelf ook aan, kan ik ergens zien WELKE ik dan misschien gekozen heb?
Aanpassingen in het loc-menu zijn mij bekend en daar stoei ik ook af en toe mee......
Maar de CD aanpassingen en "knoppen" kiezen doe ik nog niets mee....dat snap ik nog niet helemaal..... :idea:

Dank voor je reactie....

rob
Re: 3021 extra F3 functie ??
Hier staat heel veel informatie over de Mobile Station 2 :  https://www.marklin.nl/producten/productinformatie/modelbaanbesturing/mobile-station-2/

In deel 3 wordt alles uitgelegd over de functie-toetsen.

Laat maar even weten of het gelukt is.
Re: 3021 extra F3 functie ??
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3021 extra F3 functie ??
 @citaat
Dank! :idea:
Ik ga proberen er nu goed uit te komen.....dank voor "links'.....
Bij vragen keer ik terug tot dit forum....

rob
:thumbup:
Re: 3021 extra F3 functie ??
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: 3021 extra F3 functie ??
Updatje.....ik weet nu hoe de loc functietoetsen toegewezen krijgt.
Als ik MS2 laat zoeken naar een treinmodel vindt hij deze ook en dit model heeft blijkbaar de functietoetsen F1, F2 en F3 waarbij F3 dus een optie is dat hij geleidelijk langzamer gaat rijden.
Vanmiddag deed ik dit met mijn 3000 welk ook een TAMS G 32.2 heeft. (grappig) Als ik zelf een type opgeef is alleen functietoets F0 actief.
Weer een stukje verder.....

over de 3000 het ik ook wat vragen, maar dit doe ik op een ander gedeelte van dit leuke forum... :offtopic:

Rob