Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Marklin draaischijf 2786

Gestart door hereman zondag 29 maart 2020, 10:53:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin draaischijf 2786
Na de herstelling van het fameuze veertje onder de draaischijf ( dankzij jullie hulp , omdat mijn draaischijf alleen maar een klikkend geluid gaf en niet wou draaien ) en het terug plaatsen van de schijf , komen de rails met deze van de locloods niet meer perfect overeen.
Hoe los ik dit op , na mijn voorval met het manueel verzetten van de schijf met de onderliggende hendel, ben ik extra voorzichtig nu.
Graag jullie tips.

Gr Frank
Re: Marklin draaischijf 2786
Probleem opgelost, terug van de treinbaan genomen ,wat gepruts aan het tandwieltje en teruggeplaatst. Sporen kwamen nu plotseling wel overeen.
Nu werkt ze wel correct maar alleen manueel , weliswaar elektrisch ( dus met behulp van de motor via het hendeltje naar de andere kant rechts te duwen ) verspringt ze 1 spoor.
Dit komt door het fameuze hendeltje , deze wordt dan tegen het u -vorming contact geduwd.
Echter via Cs3 ( draaischijf in artikelen ingevoerd )waar deze het vroeger voor de panne het wel deed, weigert ze nu alle dienst.
Blijkbaar heb ik toch iets over het hoofd gezien bij de herstelling.
Wie kan mij helpen ?

Gr
Frank













Maar via Cs3 ( na aanmaken van "gleisbild" en aansluitsporen aangeduid in "artikel aanmaken en bewerken")
Re: Marklin draaischijf 2786
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin draaischijf 2786
Iets vergelijkbaars aan de hand gehad.
Weliswaar andere centrale, andere draaischijf, maar toch het proberen waard:
1. draaischijf c.a. wissen in het cs3
2. cs3 uitschakelen en opnieuw opstarten.
3. draaischijf in cs3 installeren.
Wat is het effect ?

Cees
Re: Marklin draaischijf 2786
Cees,
Bedankt , hiermee ga ik aan de slag en opnieuw programmeren maar .
Een vraagje nog ivm het spoeltje met koperdraad , bij het uitnemen van de draaischijf gemerkt dat dekseltje boven het spoel naar boven stond en pas contact maakte met het spoel nadat de hendel onderaan gebruikt werd zodat de schijf manueel elektrisch verzet kon worden.
Na al de componenten onderaan de schijf terug in de originele vorm in te passen staat dat dekseltje nu continu in contact met het spoel. Dat dekseltje moet met een lipje  ingepast worden in de opening vooraan het bovenliggend metalen plaatje . Dat doet het ook doch het dekseltje blijft contact maken met de spoel.
Blijkbaar heb ik iets over het hoofd gezien bij de wedersamenstelling.
Kan dit ook een oorzaak zijn en wat is het gevolg ?

Re: Marklin draaischijf 2786
Misschien handig om een 7286 aan te schaffen. Heb je geen problemen meer (grapje)
Re: Marklin draaischijf 2786
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin draaischijf 2786
Hereman

Je vraag kan ik niet beantwoorden omdat ik het door jou beschreven probleem niet ervaren heb.
Wel geef ik je een advies: plak een stukje dun isolatietape of gewoon plaband tegen het metalen dekseltje. Het contact me de spoel is dan in elk geval vervroken.

Cees
Re: Marklin draaischijf 2786
Cees,

Heb je suggestie uitgeprobeerd maar geen leven te krijgen in de draaischijf.
Decoder stuk ? of wat zou het probleem kunnen zijn.

Frank
Re: Marklin draaischijf 2786
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin draaischijf 2786
Frank,

Werkt de draaischijf analoog wel; dus via het schakelkastje met de druktoetsen ?
Elders heb ik al gelezen dat de motor wel loopt wanneer de brug met het hendeltje vrij geschakeld.
Het lijkt er dus alleszins op dat er een schakelprobleem is.
Dat kan de decoder zijn maar evengoed het relais dat zich bij de motor bevindt of een diode.
Wanneer de draaischijf via het analoge kastje evenmin werkt dan ligt daar het probleem (relais of diode)

Cees