Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Märklin containerdraagwagen

Gestart door pitsar dinsdag 07 april 2020, 18:56:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin containerdraagwagen
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Märklin containerdraagwagen
Hoi,

zie bijgaand plaatje van een Märklin containerdraagwagen. Twee vraagjes: zijn deze containers uitwisselbaar met modellen van andere fabrikanten? En is de draagwagen los te koop, dus zonder containers erop? Zo ja, wat is het nummer?

Groet, Patrick
Re: Märklin containerdraagwagen
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Märklin containerdraagwagen
Hallo Patrick

Volgens Google : Märklin 4851
Re: Märklin containerdraagwagen
Rivarossi en Märklin containers zijn onderling uitwisselbaar. Daarnaast passen de Faller containers ook op de Märklin containerdraagwagens. De Herpa containers passen op Märklin, mits je gebruik maakt van de bijgeleverde adapter.

Grtz,

Wil
Re: Märklin containerdraagwagen
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Märklin containerdraagwagen
Dank beiden!
Ludo, jouw tip gaat over de Bell-wagen. Ik bedoel of er ook een losse containerdraagwagen door Märklin geleverd is (ik meen van niet).
Re: Märklin containerdraagwagen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin containerdraagwagen
Citaat van: pitsar op dinsdag 07 april 2020, 19:43:41(ik meen van niet).

Klopt.

Vergeet niet je wagons en containers administratief met elkaar te koppelen, kan bij eventuele verkoop je opbreken omdat een combinatie niet klopt.

Zeker als je allerlei containertransporten echt uit gaat voeren met laden en lossen.

Combinatiedozen zijn in dit geval lastig bij elkaar te houden.
Re: Märklin containerdraagwagen
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Märklin containerdraagwagen
Je bedoelt vanwege de uniciteit van de uic-nummers in een transport bijvoorbeeld?
Re: Märklin containerdraagwagen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Märklin containerdraagwagen
Als je meerdere draagwagens hebt met verschillende Märklin-artikelnummers, dan zijn ze allemaal bedrukt met verschillende bedrijfsnummers. Er staat nergens vermeld welke container precies bij welke draagwagen hoort. Echte kenners weten welk artikelnummer bij welk bedrijfsnummer hoort. Als jij die combinatie niet correct hebt is de set voor die kenners waardeloos. Houd dat dus bij is de boodschap, want het wil nog wel eens door elkaar raken als je ermee gaat rijden.
Re: Märklin containerdraagwagen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin containerdraagwagen
Walthers containers passen ook op Marklin wagens.
En er zijn wel losse wagens, zonder containers.
Op eBay worden ze wel eens aangeboden.
De 60F uitvoering wordt ook als hout rongenwagen gebruikt. Alle je de rongen niet plaatst, heb je de onbeladen containerwagen. (AAE, lichtgrijs)

Mvg. Marcel
Re: Märklin containerdraagwagen
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Märklin containerdraagwagen
Ik zou het niet weten - mijn containers en draagwagens zijn van eigen fabricaat :)
Re: Märklin containerdraagwagen
Citaat van: loc1200 op woensdag 08 april 2020, 08:16:10
Walthers containers passen ook op Marklin wagens.
mits je de pinnetjes aan de onderzijde een beetje weg veilt. Marklin heeft ronde pinnetjes, Walthers rechthoekige. Bij iets te enthousiast veilen vallen onderweg de containers van de wagons weet ik uit ervaring.

Losse containerwagens zonder belading zijn zover ik weet niet door Marklin uitgebracht. Mogelijk dat ze op internet wel verkrijgbaar zijn.
Let wel op dat de oude Marklin wagons de containers op een wat andere manier vastzetten, dus deze passen niet met de nieuwe containers.
Re: Märklin containerdraagwagen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Märklin containerdraagwagen
Als het niet precies past kun je containers ook op een draagwagen fixeren met kleefstof van bijvoorbeeld Noch:



... al dan niet na het wegvijlen van pinnetjes. De kleefstof houdt de container op zijn plaats, maar de container kan zo van de draagwagen worden gepakt en weer opnieuw bevestigd. Ik vind het wel handig spul, ondanks dat het iets minder gemakkelijk te verwijderen is dan de verpakking doet vermoeden (uiteindelijk krijg je het wel weer weg hoor). Ik gebruik het ook om autootjes op een autotransporter te fixeren.