Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baantje om te oefenen en fouten te maken

Gestart door javelin maandag 06 april 2020, 22:52:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baantje om te oefenen en fouten te maken
Na dat ik verhuisd ben van een eengezinswoning naar een appartementje heeft het ongeveer twee jaar geduurd, maar nu begin ik dan toch met een baan(tje). Na in mijn oude woning een grote baan geprobeerd te hebben, met de nadruk op geprobeerd, heb ik besloten eerst een kleine baan te bouwen om te leren en te oefenen.
Ik heb een plan uit het Märklin Magazine genomen om dit te doen. Het is om fouten te maken en hier van te leren. Voor de fouten ook oplossingen te bedenken. De eerste fout was al dat ik de binnenste spanten verwisseld heb. Was niets meer aan te doen en leer hier dus mee leven. Geen onoverkomelijk iets trouwens. De volgende was bij de brug in de bocht. Het gedeelte zo weggezaagd, dat de pilaar midden op de rails eronder uitkwam. Opgelost door een stuk triplex van 4 mm dik in de vorm van de bocht te zagen en deze onder de brugdelen te hangen en aan de uiteinden aan de plaat te bevestigen. (Je moet toch wat)
Ik zal hier jullie op onregelmatige tijden van stommiteiten en andere idiote dingen op de hoogte houden en ook van mijn oplossingen.
Ben ook benieuwd naar jullie inzichten. Er is op dit forum een bak aan ervaring. Hopelijk ga ik over een paar jaar dit baantje afbreken en de kamer van 3 x 3 meter volbouwen.

Groeten,

Theo
Re: Baantje om te oefenen en fouten te maken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baantje om te oefenen en fouten te maken
Beste Theo,

Het leven bestaat uit fouten maken en daarvan leren, maak niet de fout dat je, als je heel oud bent geworden, nog steeds aan een nieuwe baan begint omdat er nog steeds fouten inzitten, op een gegeven moment is het veel verstandiger en dus leuker om je fouten te accepteren en dan blijkt dat je ze ook niet meer "ziet".

Groet, Anne W
Re: Baantje om te oefenen en fouten te maken
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baantje om te oefenen en fouten te maken
Hou Theo,

Mooi dat je weer begonnen bent en je eerste baantje ziet er, op het oog, heel niet slecht uit. Mooi projectje om wat te oefenen met schakelingen en vooral scenery.

Ook goed dat je je eigen fouten erkent en toegeeft. Het gros van de mensen hier kan dat niet. Een Thai is onfeilbaar en zal nooit een fout toegeven. Heel dom want ze leren er ook niets van. Zelf bouw ik al bijna 60 jaar en ik maak ook nog steeds fouten hoor. Helemaal niet erg.
Re: Baantje om te oefenen en fouten te maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baantje om te oefenen en fouten te maken
Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit Theo, goed besluit om eerst klein te beginnen en ervaring op te doen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baantje om te oefenen en fouten te maken
Hoi Theo,

Dat is ook toevallig, ook ik ben opnieuw begonnen (na jaren een vloer baan te leggen) met hetzelfde baantje als waar jij mee bezig bent.
Ook ik heb al een aantal fouten gemaakt, met name de constructie, dus het e.e.a. aan moeten passen.
Maar ja al doende leert men.
Ziet er goed uit, ga je hem helemaal zoals het voorbeeld maken of doe je je eigen ideeën erin verwerken.

Ik blijf je volgen.

groet wilbert
Re: Baantje om te oefenen en fouten te maken
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Baantje om te oefenen en fouten te maken
Hallo Theo,

Het begin ziet er al veel belovend uit. En fouten wegwerken is een onderdeel van de hobby. Erg verstandig dat je het op deze manier aanpakt, want als je de hele kamer hebt volgebouwd en je komt erachter dat er iets grondig misgaat....
Oefening baart kunst, ik ben ook nog een hoop aan het ontdekken. Dat is nu net de lol van de hobby!

Ik ben benieuwd naar de vorderingen die je gaat maken, veel plezier en succes  :thumbup:
Re: Baantje om te oefenen en fouten te maken
Mijn eerste aanzet tot het maken van een soort berg/heuvel. Met nog aan te schaffen spullen of zelf maken. Het gaat niet snel, want ondanks, dat ik door de corona thuis zit, heb ik het toch ontzettend druk. Online les geven klinkt leuk en aardig. Maar met mij vele collega's, heb ik toch wel moeite om mijn weg te vinden. Het is vanaf 0 beginnen zonder enige voorkennis of cursus. Hou de jongelui (MBO-pubers) bezig. Alles moet ontwikkeld worden en veel van de jongelui hebben grote moeite om zelf thuis een goed werk- en dagritme te ontwikkelen. Wiskunde was al moeilijk voor ze, nu helemaal. Maar goed, nog een week en dan heb ik paasvakantie, iets meer rust en maar een paar uur per dag voorbereiden. Dat betekent meer tijd voor de baan. Ik heb al vele dingen op dit forum voorbij zien komen, maar wat raden jullie aan voor een beginner? Vooral op het gebied van het gebruik van materialen. Ik ga ook 4 tunnel ingangen kopen, die heb ik in ieder geval nodig. Trouwens ik hoop ook meer orde te brengen in de berg spullen, die op de foto staat. Foutje van jaren verzamelen. Ik weet niet zeker hoeveel locomotieven en treinstellen ik heb, maar ik geloof, dat ik boven de 60 uitkom. Shit Happens en het voordeel van vrijgezel zijn. (misschien daardoor wel :P)

@Wilbert: Buiten het baanplan, ga ik gewoon kijke, waar mijn knutselwerk mij brengt en, zal ik daardoor zeker af gaan wijken.

@Wimdouwe: Jouw baan ziet er ook leuk uit. Zeker voor de beperkte ruimte die je hebt. Ik heb de afgelopen jaren alleen maar gelezen en moet zeggen, dat het een mooi plan is voor de ruimte die je hebt.

@Peter, Anne W en Locomotion69: Bedankt voor de bemoedigende woorden.

Ik ga jullie (on)regelmatig op de hoogte houden en lees om eerlijk te zijn met veel plezier jullie draadjes.

Groeten,

Theo

Re: Baantje om te oefenen en fouten te maken
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baantje om te oefenen en fouten te maken
 @citaat
@ Theo : die laatste foto vind ik geweldig, beetje mijn stijl : rommelig werken
Jouw baan/ werk ziet er wel heel netjes uit hoor 👏🏻
Re: Baantje om te oefenen en fouten te maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baantje om te oefenen en fouten te maken
Op de eerste foto is alles strak en geordend, op de tweede foto is dat iets minder  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baantje om te oefenen en fouten te maken
De tweede foto valt echt wel mee. Alles is toch opgestapeld?  >:-D
Re: Baantje om te oefenen en fouten te maken
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baantje om te oefenen en fouten te maken
Tweede foto is perfect kan zo mooi alle nummers van de dozen zien en opschrijven welke hier op de verlanglijst kunnen komen. :P

Groet Michel
Re: Baantje om te oefenen en fouten te maken
Om mijn "Verzamelverslaving" 8o  te laten zien, hier enkele van mijn aangeschafte exemplaren.
De Big Boy dit jaar gekocht en de andere 4 aangeschaft in december 2019. 2 in elkaar gezet op een seminar bij Marklin, te weten de stoomlok in de vitrinekast en de kleine op het brugdeel.
De andere 2 gekocht in de Marklinstore. De vliegende Hollander met 10% korting en de 1200 met zo'n 55% korting omdat de originele buiten verpakking ontbrak. (een doodzonde voor verzamelaar, maar voor iemand zoals ik, die op den duur alleen maar wil spelen uitstekend). :D
Van de anderen heb ik alleen de rode 103 nieuw gekocht. De rest 2e hands via Catawiki of op een andere manier. Er zitten een aantal analoge onder, maar die maak ik wel digitaal.
Ik moet alleen nog een manier zien te vinden waar ik de meeste van mijn treinen kan tentoonstellen. Ik denk aan Train-safe of iets dergelijks. Kunnen ze mooi in mijn huiskamer aan de wand en kan ik ze later van daar uit de baan op laten rijden. Want het blijft niet bij dit kleine baantje. Wanneer deze af is, moet deze kamer helemaal opgeruimd zijn en wordt het een treinenkamer pur sang.

@Bas, Peter, Michel en Wim Het grote probleem bij mij is, dat mijn werk moet er altijd netjes uit zien. Maar opruimen is niet mijn sterkste kant :(
Re: Baantje om te oefenen en fouten te maken
Met de dichtmaken twee van de hoeken begonnen. Voor de eerste hoek kwam ik gras te kort. Nu bijgehaald en verder aan het gaan.
Eerst nu de tweede hoek dicht maken en dan verder met gras aanbrengen in beide hoeken.
Dan verdere details aanbrengen. Daarna hoop ik met de berg/heuvel aan de slag te gaan.
Maar al doende, beginnen de lessen van Tom tijdens de workshop van jaren geleden weer boven te drijven. :D

Groeten,

Theo
Re: Baantje om te oefenen en fouten te maken
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baantje om te oefenen en fouten te maken
Een mooi stukje baan om dingen te proberen.
Zoiets heb ik nu ook, maar dan wat groter.