Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Extra massa voor T3 (Märklin #37141)

Gestart door ^Rook maandag 11 februari 2008, 14:42:08

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Extra massa voor T3 (Märklin #37141)
Hallo,

De problemen met mijn T3-tje zijn helaas nog niet van de baan :| Het tractie-'gedoe' heb ik achter me gelaten maar een nieuw probleem dient zich aan: massa-trouble op railstukken met massa-detectie :idea:

De drie asjes zijn gewoon niet genoeg om overal een betrouwbaar massa-contact te hebben via één railstaaf. Nu komt er dalijk in principe één goederenwagentje achter de T3 te hangen (max. twee). Dit wordt een vaste combinatie, het lijkt mij dus mogelijk om extra massa 'af te tappen' van de wagon(s)...?!

De vraag is dan echter: waar deze extra massa aan te sluiten in het locje :?: Het locje opengemaakt geeft het volgende plaatje:



Ik zie in totaal 5 draden lopen, deze komen allemaal op de decoder uit in het gele vakje:



Van boven naar beneden zitten de draden als volgt vast:

#1 - Rood --> Lijkt naar de sleper te lopen.
#2 - <leeg>
#3 - Grijs --> Naar voorste LED.
#4 - Oranje --> Naar voorste LED.
#5 - Blauw --> Lijkt naar motortje te lopen.
#6 - Zwart --> Lijkt naar motortje te lopen.

Kan dit een beetje kloppen zo ? Zie niet waar welke draad eventueel naar de wielen loopt :? :?: Wie kan me vertellen waar de extra massa-draad vanuit de wagon(s) op de decoder aangesloten moet worden :?:

Bij voorbaat dank voor iedere reactie, please laat er op korte termijn weer eens iets goed gaan :mrgreen: :roll: 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf

Re: Extra massa voor T3 (Märklin #37141)
rolfje waarom verkoop je dat dingetje niet gewoon aan mij :mrgreen:. Ff alle gekheid op een stokje, maar welke decoder zit erin?
Re: Extra massa voor T3 (Märklin #37141)
Hahaha...naaah...dit is een kado van mijn meisje geweest dus die wil ik erg graag houden 8) Het is een MFX-decoder :idea:
Re: Extra massa voor T3 (Märklin #37141)
Zal wer ergens een schroefje zitten aan het chassis? Maak daar de massa aan vast, altijd goed.

Mvg, Johan.
Re: Extra massa voor T3 (Märklin #37141)
Hallo Johan,

Bedankt voor het meedenken, appreciate it 8) Kan in het hele locje twee schroefjes ontdekken, eentje waarmee de decoder vastgeschroefd zit:



En eentje aan de onderkant, daarmee zet je de kap vast aan de rest van de loc :idea:

Kan ik er vanuit gaan dat beide schroefjes electrisch contact maken met het chassis :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Extra massa voor T3 (Märklin #37141)
Zit er dan geen massa draad op de decoder? Dan zou ik extra draadje op het schroefje vanaf de massa maken...
Re: Extra massa voor T3 (Märklin #37141)
Citaat van: Artologic op maandag 11 februari 2008, 14:58:27
Zit er dan geen massa draad op de decoder?

Dat lijkt me wel...maar welke is dat dan :?: De zwarte lijkt toch echt naar het motortje te lopen...en niet naar het chassis :?
Re: Extra massa voor T3 (Märklin #37141)
normaal is dat bruin rolf... maar die zie ik niet op de foto? Mss als de decoder ff losmaakt van het onderstel (schroefje losdraaien), kan je mss zien of het idd dat schroefje is dat voor de massa zorgt?
Re: Extra massa voor T3 (Märklin #37141)
Kris, je bent geweldig :!: Op het printje zit rondom het schroefje aan beide zijden een 'ringetje' geleidend materiaal. Hiervandaan loopt een ader de printplaat 'in'. Ik ga het proberen met da' schroefje :idea: Kris en Johan, beide hartelijk bedankt...dit lijkt niet al te moeilijk te gaan worden want ik hoef lekker niet te solderen :!: :D
Re: Extra massa voor T3 (Märklin #37141)
Bedankt voor de tip Peter 8)
Re: Extra massa voor T3 (Märklin #37141)
Is nix rolf, laat je weten hoe het gelukt is?
Re: Extra massa voor T3 (Märklin #37141)
Citaat van: Freak op maandag 11 februari 2008, 17:38:00
Als je een keer in een elektronicazaak komt vraag dan even naar soldeerlipjes waar je een draadje aan kunt solderen.
Bevestig een soldeerlipje onder het schroefje boven de print.

Mvg,
Peter

kijk wel uit met te lange draden, als deze de decoder raken zou je hem kunnen opblazen, en dat wordt dan een duur grapje !

mvg,
mark