Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Klein L vormig pendel baantje

Gestart door Pitj3 zaterdag 21 mei 2016, 19:17:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Klein L vormig pendel baantje
Hallo iedereen,

In het verleden ben ik actief geweest hier op het forum onder de naam m-baandoorn en heb ik verscheidene baantjes gehad.
Na meerdere malen verhuizen wegens studeren nu weer terug in moeders huis wegens ziekte.
Vandaar dat ik nu ook weer de hobby wil oppakken ter afleiding.

Ik ben in het bezit gekomen van een KOMBI set en wil de rails uit deze set gebruiken voor een klein pendel baantje.
Jammer genoeg schiet mijn eigen creativiteit erg te kort en kom ik niet veel verder dan 2 spoortjes die gewisseld worden door een set bochtwissels (zie afbeelding)


De ruimte die ik heb is te zien in de afbeelding. De 1,50M zijde kan nog uitgebreid worden naar 2 meter als dit echt veel kan uitmaken in het banenplan.

Mijn vraag aan jullie is...
Kunnen jullie mij helpen bij het opzetten van een interessant pendelspoortje in K rail (KOMBI set). Ik rij met tijdperk 3 materieel.

Met vriendelijke groet,

Roderick
Re: Klein L vormig pendel baantje
Ik heb nog eens zitten meten en passen, Ik denk dat aan de 1,50M zijde er nog wat gespeeld kan worden met de diepte. Sowieso kan hij tot 2M of misschien nog wat langer worden verlengt. Kwa diepte kan ik tot zo'n 50 a 60 cm. Ik vrees dat ik niet genoeg ruimte heb voor een draaicirkel.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Met vriendelijke groet,

Roderick
Re: Klein L vormig pendel baantje
Ik zou er zo iets van maken:









Re: Klein L vormig pendel baantje
Dat ziet er prachtig uit Franky!
Heb je toevallig ook de wintrack file voor me?

Met vriendelijke groet,

Roderick
Re: Klein L vormig pendel baantje
Was ook wat aan het maken maar zie dat franky ook al wat gepost heeft, maar plaats toch maar.
Met de ruime fantasie liggen deze 2 station kilometers uit elkaar en valt er genoeg te rangeren.
Re: Klein L vormig pendel baantje
Ziet er erg mooi uit, ik vrees alleen dat dat niet met de inhoud van de KOMBI set te maken is.

Dit is wat de KOMBI set bevat:

Re: Klein L vormig pendel baantje
Dit heb ik gebruikt
Re: Klein L vormig pendel baantje
En ik dacht dat het bij die 2 boogwissels moest blijven....maar zelfs zo valt er iets leuks van te maken...want niet de plaats en het beschikbare materiaal zijn de beperking, die zit meestl in het gebrek aan fantasie  ;)
Maar ik verzin nog wel iets anders als ik nog eens een half uurtje vrij heb.
Re: Klein L vormig pendel baantje
Ik heb even zitten spelen met het plan van Marklinmanus.
Dit is wel te doen met wat ik op het moment heb.

Ik hou zelfs nog 2 wissels over, 1 links en 1 rechts.

Re: Klein L vormig pendel baantje
Hoi,

Je geeft aan dat je wat meer diepte tot je beschikking hebt. Ik zou gebruik maken van die diepte. Puur ter lering en vermaeck: De digitale pendelbaan van Karst: diepte 30cm, Bouw van Poggendam: Diepte 40cm, Modulebaan "Lauwersmeer" H0: Diepte 50cm.

Groeten Ronald.
Re: Klein L vormig pendel baantje
Alles met de rails die je hebt, uitgezonderd de buffers.
Re: Klein L vormig pendel baantje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Klein L vormig pendel baantje
Extra diepte geeft extra kansen voor scenery en achtergrond. Toch kun je op 35 cm al erg veel als je de rails dichter op elkaar kunt leggen dan 64 mm. Ik reken op 28cm voor een 4-sporig tracee, incl 4-sporige  bocht.
Maar 3,5 voor en 3,5 achter vind ik wat te mager voor scenery. Dat heb je alleen al nodig voor een bovenleiding.
Re: Klein L vormig pendel baantje
Zijn er al vorderingen gemaakt met deze baan?
Re: Klein L vormig pendel baantje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Klein L vormig pendel baantje
Citaat van: Pitj3 op zaterdag 21 mei 2016, 19:17:17
KOMBI set en wil de rails uit deze set gebruiken voor een klein pendel baantje.
Ik ken die hele Kombi set niet. Zitten daar 20 rechte rails in, dan?

Ik zou zelf veel liever flexrails nemen en dan een ruime bocht plannen in de hoek die (dat is dan maar zo) veel verder naar voren komt.  En als Roderick dat ook wil, kunnen we misschien zelfs ruilen, hij een paar flexen van mij, ik een paar 2200 van hem.

Het voordeel van een  flauwe boog boven een haakse is de te realiseren scenery.
Maar ja, het kost ook meer ruimte in die hoek.
Re: Klein L vormig pendel baantje
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Klein L vormig pendel baantje
Misschien is het en idee om aan 1 zijde een spoor in een diepe loods te laten eindigen, waar achter een schaduwstationnetje dmv een aantal parallelle sporen ligt, die je evt handmatig kan verschuiven? En wat Jan zegt, 3.5cm is nu niet echt je-van-het... Probeer er eens een halfreliëf te plaatsen, dat is best krap.
Re: Klein L vormig pendel baantje
Toch leuk dat ik deze ideeën in 2024 nog eens tegenkom middels een "nieuwsbrief" van Pinterest  :thumbup: ! Geen idee of er ooit iets mee gedaan is, aangezien de meeste mensen niet meer (onder deze naam) actief zijn op het forum. Maar toch leuk!
Re: Klein L vormig pendel baantje
@spoorz : Heb je wellicht de plannen van dit draadje ook nog ergens in het archief?
Re: Klein L vormig pendel baantje
Ja, ik heb daar inderdaad iets van bewaard, 't was met 1 kopstation en een klein schaduwstation geloof ik, maar ik zoek het wel even op.
Re: Klein L vormig pendel baantje
Dit had ik er van gemaakt, pendelen tussen 2 (virtuele) stations die samengeplooid zijn tot 1 station, met klein schaduwstation onder een hogergelegen stadsgedeelte met stationsgebouw dwars boven de sporen.
Re: Klein L vormig pendel baantje
Gek, met de laatste afbeeldingen heb ik hoog deja vu gehalte. Alsof ik dat ontwerp jaren geleden al eens heb gezien. Maar jaren geleden was ik hier nog niet.
Re: Klein L vormig pendel baantje
't Stond hier wel al eens jaren geleden, door mij bedacht en gepubliceerd, en voor zo ver ik weet nooit ergens anders, maar eenmaal je iets publiceert op 't internet ben je de controle kwijt  ;)
Re: Klein L vormig pendel baantje
Merci!

Ik moet deze plaatjes toch ook eens gaan opslaan...