Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds

Gestart door Looney Tunes maandag 06 april 2020, 20:39:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Toen ik bezig was aan het draadje Zwitserland Makies AG Gettnau grindtransport stond in dit forum een DHG500 (met een paar wagonnetjes) te koop van Märklin met het opschrift Makies AG, Gettnau, Art.nr. 26579. Die is natuurlijk al lang van eigenaar gewisseld.
CiteerDieselrangeerlocomotief Em 3/3, type Henschel DHG 500, van Makies AG, Gettnau. 3 zelflossers type Falls. Particuliere wagens van Makies AG, Gettnau, ondergebracht bij de Schweizerische Bundesbahnen (SBB/CFF/FFS).
Onderdelen zijn nauwelijks meer leverbaar.

Het was een set die in de Märklin Nieuwigheden (2012, pagina 106) stond.

Edit Looney Tunes: afbeelding weggehaald i.v.m. copyright, zie forumregel d6.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Oh jawel hoor.... op ebay gooien je met deze locjes naar je hoofd. Alleen vond ik dat er de laatste tijd nogal gek op geboden werd. Voor een originele analoge loc, zonder OVP €40 ex verzending... nu ja, ik heb de mijne ook te veel betaald.
Was nu aan het zoeken achter een versie die reeds digitaal was om dan enkel de buitenkant aan te passen. Ik heb zelf een beetje "angst" om aan het digitaliseren te beginnen... vandaar.
Als ik iemand gek genoeg vind om het voor mij te doen voor een redelijke prijs.  ;)
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Ik weet niet de gaten vallen achter elkaar in mijn locs,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Digitaliseren is niet moeilijk hoor Sven.  Ik ga zelf in die oranje loc waarschijnlijk een oude 6090 decoder zetten die ik nog heb liggen.  Als je decoders moet kopen kun je het beste voor de esu gaan denk ik.  Als je hulp nodig hebt bij het digitaliseren kunnen we je natuurlijk altijd hier op het forum helpen.

Ik ben nu nog even aan het kijken welke motor het beste loopt in die loc.  Ik heb er eentje omgebouwd met de originele sfcm motor waarbij ik de veldspoel vervangen heb door neodymium magneetjes, een andere (ik heb 3 van die locjes) heb ik de achterkant 4mm opgeboord en een 1.5mm kogellager geplaatst, zodat er een 5* motor in kan met een oud motorschild wat ik wat bijgeknipt heb.  De magneet ben ik nog niet helemaal uit, ik wil de cabine vrijhouden.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Ik vermoed wel dat ik het zou kunnen hoor, als ik goed begeleid wordt. Ik weet alleen nooit juist welke onderdelen ik juist moet gebruiken. Maar als jullie al veel getest hebben, dan kan het snel gaan.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Je hebt een analoge DHG500 begrijp ik? Heb je al een motorombouwset en een decoder?
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
een goede ombouw maar in duits staat hier .Foto's helpen lekker wat te doen en ook google translate
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Da's inderdaad een nette ombouw.  Ik zou alleen dan wel voor de ledprintjes van John gaan natuurlijk...
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Mijn verslag,

eergisteren printjes binnen gekregen

John had alleen een nieuw type loc ter beschikking, ik heb vooraf gemeten en kon eigenlijk geen verschillen vinden in een 50 jaar oude kap en een nieuwe kap, wel zijn de lichtleiders veranderd, omdat er in een heel vroeg stadium gloeilampen gebruikt werden en later steeklampjes. Toch voor de zekerheid eerst passen en kijken of de ledjes goed voor de openingen zaten. Geen probleem, het past. Oh ja het schroefgaatje is natuurlijk dichtgemaakt en hij klemt aan de onderkant, maar de kappen lijken wel op elkaars onderstel te passen.

Een 50 jaar oude DHG 500 geel NS (op het onderstel van een blauwe) en ons Forumlocje van 5 jaar oud naast elkaar.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Märklin heeft de mallen goed blijven gebruiken. Zijn eigenlijk nog 100% identiek.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
En de trio kompleet

DHG 500 NS
DHG 500 Railbouw leerdam
DHG 500 Forumloc

meer smaken heb ik niet

Alle gaatjes met de hand geboord, of je dat ook moet doen als je niet helemaal topfit bent betwijfel ik, want ik heb helaas 1 misser, stom kan niet terugdraaien, maar kan het nog wel beter maken.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Om de volgende reden alle 3 locs tegelijk beetgepakt.

Ik wilde een rode lichtgeleider voor de rode lampjes, zodat ook bij lichtuit je een rood lensje hebt.

Daarom gemengd een 120 druppels Kristal Clear met 3 druppels Rood Aqua Color, deze ervaring had ik al eerder opgedaan dat er niet te veel rood in moet. (verhouding 40 op 1)

Mengen op de juiste kleur, Roze, ja rood met wit vermengen dus. Echter de praktijk is dat je rood met doorzichtig vermengd.

Achteraf had het nog meer verdund mogen worden, want ik had 2 lampjes waar bijna geen licht meer doorheen kwam, dit is goedgekomen.  (aanbevolen 60 op 1)

Dit is dus alleen voor de lensjes met de rode ledjes, de onderste 2 en het top gaatje alleen met Kristal clear gedaan.

Let wel de Lijm is hier nat, nadat de lensjes doorzichtig waren nog nabehandeld met een 2 Laag ongekleurde Kristal Clear, na de 2 bijna niet doorschijnende vensters wat leeggepurd te hebben vanaf de achterzijde.

Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Een tegenvaller die ik eerder niet gezien had, pas bij demonteren van de lampen bleek er een essentieel verschil in de bouwjaren van de loc te zitten.

Vooraan de 50 jarige.

De lamphouder is reeds verwijderd, maar de bult is veel hoger en dus gaat de kap met de nieuwe leds gemonteerd niet meer passen, zonder ruimte te maken.

Ik heb de lamphouder in het midden een gleuf gezaagd tot onderaan.

De rest heb ik weggeslepen, ja had ik de railing aan de voorkant verwijderd had ik misschien beter kunnen zagen, in ieder geval leven bij mij alle hekwerken en buffers nog, maar mag later nog wel even met de grijze kwast langs, want ik heb een paar keer licht wat geraakt waardoor verf verdwenen is, overigens is bijwerken zowie zo niet overbodig gezien de bespeelde staat van het oudste exemplaar.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Gelukkig waren alle 3 deze locs al eerder door mij voorzien van een Lopi 4 decoder

Dus aansluitingen Licht voor, licht achter, Aux 1 (sluitlicht achter) en Aux 2 (sluitlicht voor) zijn in allen voorhanden.

Aangesloten, oke ik ga het nu voor jullie niet ingewikkelder maken dan het hoeft
f0 schakelt front en sluitlichten
f1 schakelt alleen de frontlichten

Vooruit, f0 : aan Licht voor, Sluitlicht achter
Achteruit, f0 : aan Licht achter, Sluitlicht voor

Vooruit, f1 aan : Licht voor
Achteruit, f1 aan : Licht achter
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
De loc is functioneel

Maar de leds liggen er nog los in, en geven hierdoor nog niet het goede resultaat, ja met mijn handen vrij kan ik de rode leds goed op hoogte houden en is resultaat perfect en de doorschijn door de door John ontworpen licht-scheidingen perfect.

Dit is voor alsnog even het einde van mijn verslag omdat ik 1 loc gesoldeerd heb, en verder met instellingen aan het testen ben. Ik ben nog met functiemapping bezig geweest, dit is voor mensen die goed met de programmer en of CV's om kunnen gaan, een correcte geprogrammeerde file met de locprogrammer heb ik op aanvraag en interesse beschikbaar.

F0 frontsein aan, sluitlicht aan (standaard verlichting bij losse loc)
F1 frontsein aan    (voor mijzelf, doormiddel van treinlengte in Koploper worden sluitlichten gedoofd)
F2 Frontsein aan, sluitlicht aan, beide gedimd (bij geparkeerde loc door software aan te sturen)
f3 Rangeergang
f4 Lastregeling
f5 Frontsein voor aan // via    rijrichtingschakeling sluitlicht voor aan , licht lange huif wagonzijde uit (lekker basic aan de wagonzijde geen licht, handmatig ingeschakeld bij koppelen wagons)
f6 Frontsein achter aan // via rijrichtingschakeling sluitlicht achter aan, licht korte huif wagonzijde uit (idem als aan de andere kant gekoppeld, handmatig ingeschakeld idem)
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Ziet er goed uit!
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Laat maar komen die foto's. Hoe meer foto's hoe makkelijker wij het hebben, als we zelf willen proberen.  :D
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Hallo,

mijn locs zijn helaas niet verder gekomen, werk, privé en andere prioriteiten trekken aan me.

Ik probeer zaterdag screenshots van de decoder instellingen te maken, ik hoop dat jullie allen vol aandacht waren de laatste gastendag, want daar heb ik een loc op een soortgelijke manier geprogrammeerd als voorbeeld. Al hoewel deze uiteindelijk weer net iets lastiger is om te begrijpen.

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Bedankt voor de tip van de rode Crystal Clear :thumbup:  Ga ik proberen  :)
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Als beloofd hierbij de instellingen die ik gebruikt heb bij de Locpilot 4 decoder

Bij functie uitgangen 3 dingen ingesteld per functie, dus voor licht voor, licht achter, Aux1, Aux 2
1. Ledmodus (aanvinken)
2. Abdimmen (aanvinken)
3. Omschrijving van de functie

Bij functie toewijzing ingesteld
F0 met rijrichting wisselend, frontsein voor en sluitsein achter en omgekeerd (niet essentieel afhankelijk of de functie toetsen 1,2,5,6  bediend zijn, deze overrulen f0)
F1 frontsein met rijrichting wisselend, zonder sluitlicht (deze zet f0 automatisch uit, en afhankelijk of functie toetsen 5 en 6 bediend zijn)
F2 Frontsein met rijrichting wisselend met sluitsein gedimd (zie ook logische functie Abdimmen en Vinkje functieuitgang Abdimmen, deze functie overrulend f0, maar wordt door functietoets 5 en 6 uitgezet)
F3 Rangeergang
F4 Lastregeling
F5 Verlichting wagonzijde uit (deze knop moet handmatig bediend bij aankoppelen wagons)
F6 Verlichting andere kant loc wagonzijde uit (idem als f5)

Instellingen functietoetsen
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Leuk om jouw ombouwervaringen hier ook te zien Walter  :thumbup:

Om nog even terug te komen op het schakelbaar maken van de sluitseinen.
Loc staat er klaar voor, samen met het printje dat ik gebruik


Op het printje zitten 2 IRF7103's, voor alleen schakelbare sluitseinen is er maar 1 nodig. Reden dat ik dit printje heb gebruik is dat ik deze nog heb van hobbylocs (br185/er20/ludmilla), daar gebruik ik deze voor schakelbare sluitseinen en grootlicht met de standaard fx decoder.


Op de decoder worden naast aux0f en aux0r nu nog 3 soldeereilanden gebruikt, zijnde GND (zwarte draad) en aux1/2 (groen resp paars)


Hoe je de sluitseinen schakelbaar maakt met 1 irf7103 is hier te zien


Ik heb het dan met mijn printje gedaan, dat ziet er dan zo uit. De soldeerklodder rechtsonder gaat naar 2 diodes, daardoor heb ik nu rangeersein.


Kap er weer opgedaan en nu zijn via f1 de sluitseinen schakelbaar. En voor mij op f2 het rangeersein. Locje is nu klaar, en nu ben ik benieuwd naar jullie ombouwverslagen/foto's, gezien sommige plannen die ik hier lees :)
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Leuk simpel printje John.
Hier zie ik meer toepassingen.

John (VT601)
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Thnx John!
Ik heb hem zelf hoewel uit 'noodzaak' gemaakt (goedkoop toch schakelbare richtingsafhankelijke functies erbij maken) inderdaad ook voor meerdere toepassingen gebruikt.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Citaat van: ErikW op woensdag 27 mei 2020, 11:34:16
Je hebt een analoge DHG500 begrijp ik? Heb je al een motorombouwset en een decoder?

Sorry Erik, ik heb over je vraag over gelezen. Het is inderdaad een analoge loc. Nee, ik had een setje gekocht via Ebay, bleek dat de verkoper mij het verkeerde setje had opgestuurd (kan ik nog wel gebruiken voor een andere loc, geen probleem).
Sindsdien is het locje de kast in gegaan en er niet meer uitgeraakt, tot ik dit draadje las.

Ik was nu aan het kijken of ik het eventueel op de makkelijkste manier kon doen, zonder al te veel ombouw. Eigenlijk gewoon een decoder die ik kan gebruiken op een DC- (gelijkstroom-)motor. TAM's had er vroeger en goedkope en ik dacht dat de ESU Lokpilot 4 hiervoor ook kon dienen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Hallo Sander,

De meeste decoders zijn juist voor gelijkstroommotoren. Met tams heb ik zelf mindere ervaringen, maar ESU heeft me nooit teleurgesteld, je krijgt dan wel de lokpilot 5, daar die de 4 heeft opgevolgd.
Eventueel kan je ook kijken naar Marklin MLD3 decoders.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Maar dan dien je toch steeds een permanent magneet te plaatsen? Of niet?
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Uiteraard, anders heb je geen gelijkstroommotor.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Ok, een tijdje terug de LED-printjes ontvangen, waarvoor dank. Onlangs ook een aantal "basis-zelfbouw-locdecoders" besteld via iemand van modelspoormagazine-forum. Deze komen in de loop van de week toe. Het locje had ik een tijdje terug al ontvangen (en ik heb een 2de in reserve  ;) ). Nog enkel het permanente magneet ergens bestellen. En dan waag ik mij aan dit avontuur. Nogmaals: ik ga jullie hulp nodig hebben. Ik ben een 0 in elektronica en weet maar een beetje van de basis af. Dus dit wordt een leerschool.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Wie maakt of verkoopt die led-printjes?
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
 @citaat

De starter van dit topic: Looney Tunes.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Afgelopen donderdagavond ging bij mij de voordeurbel, zwaar gehelmde man stond voor me met een pakketje.
Was onze onvolprezen John, die mij even de printjes bezorgde, echt supertof, John, nogmaals hartelijk dank.
Volgende keer niet doen, kom ik graag naar jou toe!

Peter,

Edit Looney Tunes: wat persoonlijke info verwijderd
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Graag gedaan Peter, het was echt geen probleem, veel plezier ermee :) 
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Goedemorgen,

In afwachting van de printjes van John ben ik bezig mijn oude DHG voor te bereiden op de inbouw van de printjes. Mijn versie is er eentje met de bekende haken aan de bufferbalk. Zoals al eerder is opgemerkt is voor de plaatsing van een kap voorzien van de nieuwe printjes een aanpassing van het frame nodig. Daar gaat mijn vraag dan ook over, weet iemand toevallig hoe ik het hekwerk van het frame af kan halen zonder dat het sneuvelt als ik met de dremel aan de gang ga om de oude gloeiamp fitting te verwijderen?

Alvast bedankt.

Groeten,

Sander
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Hallo Sander,

Om het hekwerk te verwijderen moet je de buffers verwijderen. Deze zijn in het frame geperst, en lastig netjes te verwijderen.

Jan-Peter
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Dank je voor de reactie, ik had al zo een vermoeden. Denk dat het voor mij een brug te ver is om daarmee te gaan rommelen dus dat wordt heel voorzichtig doen met de dremel.

Groeten,

Sander
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Beste Sander,

ik heb bij mijn oude DHG de volledige verhoging bij de lampfitting weggehaald met de dremel met een freesje, hierbij de hekwerken laten zitten, is te doen, kwestie van geduld,

met vriendelijke groet,

Walter