Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds

Gestart door Looney Tunes maandag 06 april 2020, 20:39:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
De DHG500 van Marklin, een grappig simpel locje, degene hier komt dan ook uit een startset.  En  omdat ze simpel zijn, is er een eenvoudige hobbydecoder ingebouwd, en zitten er geen sluitseinen op.
Tijd om dat te upgraden, waarbij ik de huidige decoder laat zitten, maar toch wil kijken om de sluitseinen schakelbaar te maken. (reden dat ik decoder niet vervang is omdat de kap beschadigd is, en de loc daardoor geen nieuwe decoder waard vind).

Als eerste een foto van hoe het standaard af fabriek eruit ziet.


De lichtgeleider wordt eruit gehaald en om te zorgen dat de gaten voor de sluitseinen netjes in het midden zitten, is er eerst in het midden een klein gaatje geboord.


Waarna het wordt opgeboord naar het volledige sluitsein.


Tijd om de gloeilamp houders uit het onderstel te halen. :D


Wordt vervolgd...
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Mooi project!  Ik ga dit volgen...

Ze worden ook in zwitserland gebruikt, dat maakt het extra interessant :
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Ha.
Zwitserse verlichting om het nog lastiger te maken.
Wel leuk om juist deze aan te pakken.
Jammer dat de bovenste lamp aan andere zijde beschadigd is.
Misschien is het ook nog een optie om de rijwerkverlichting te maken... (4/2 per kant)
Hoewel dat misschien via lichtgeleider zal moeten.

Mvg. Marcel
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Zo, tijd voor een update

De ledprintjes die ik gebruikt heb en ook de lasergesneden afdekking om zoveel mogelijk lichtlekkage te voorkomen.


Draadjes aan de achterkant gesoldeerd.


En de afdekking en print op elkaar geplakt met dun dubbelzijdig tape.


Waarna het geheel met een zelfde stukje tape in de kap geplakt kan worden.


De soldeerbout staat nog aan, dus ik ga nog verder, met de printjes op de decoder aansluiten :)
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Altijd leuk en leerzaam om te zien John  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Dankje Peter, ondertussen de ledprintjes op de decoder aangesloten, met onderstaand als resultaat.









En daarna de gaten nog even gevuld met kristal klear, zodat er weer lensjes zijn. Dat kan nu uitharden en dan is de loc daarna klaar.





Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Mooi gedaan.
Warmwit?

Mvg. Marcel
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Mooi gemaakt John. :thumbup:
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Heel aardig. 

@citaat
Volgens de laatste foto's duidelijk melkwit.  ;)

Jan-Peter
(ja ik ken Kristal Klear)
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Haha dank :)

@Marcel, uiteraard B)
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Als je licht geleiders gebruikt heb je een betere lichtdoorlating ik heb ooit kristel klear voor een tender gebruikt resultaat was bijna 50% vermindering van het licht en het licht werd er ook witter van warm wit word bijna koud wit.
Ik maak zelf de lenzen door ze in model te schuren met als laatste korrel 2000 of hoger dan zijn ze bijna spiegelglad naar mijn idee oogt het zo ook realistischer.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Wat netjes weer  :thumbup:  Vakwerk, denk ook dat er zeker een afzetmarkt is voor dit printje
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
En nu op naar printjes voor de DHG 700?
Ik heb daar de Zweedse uitvoering van. Helaas heeft Marklin voor het gemak gekozen (op zich niet onbegrijpelijk) maar de bovenste lampen zijn niet bepaald Zweeds.

Mvg. Marcel
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Beste John,

Ziet er weer geweldig uit (as altijd :thumbup:).
Zoals Bas al aangaf, lijkt hier zeker een markt voor, overweeg je dit?
Hoor t wel.

Peter
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Mooie ombouw John.

Net als Peter ben ik ook zeker geïnteresseerd. Ik heb een oudere (Blauwe) DHG 500 die nog naar digitaal moet. Lang geleden aan begonnen maar nooit afgemaakt omdat ik niet precies wist hoe ik het beste de verlichting kon aanpakken maar dit zou me enorm helpen.

Ik hou dit draadje en natuurlijk je website in de gaten.

Groeten,

Sander
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
@Mark, ieder doet het op z'n eigen manier, ik weet dat jij Kristal Klear niet fijn vind, maar ik vind het prima werken voor dit soort dingen.
@Marcel, eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe dat dan wel zou moeten om op z'n Zweeds te zijn. (En ik kan het lastig vragen bij de Ikea, want die zijn dicht :D :-))
@Bas, Peter en Sander, dank jullie wel voor de complimenten. Ik heb er geen problemen mee om er een aantal te maken, al wordt het nu door corona wel iets lastiger om aan alles te komen, dus kan het ietsjes langer duren.

Voor in de tussentijd de eindresultaat foto's van het locje op het testspoortje.
Eerst even 2 foto's met de ledjes uit




En dan uiteraard ook met de ledjes aan






Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Mooie ombouw John.
Er zijn in ieder geval 250 3rail-lokjes die hiermee uitgerust kunnen worden.  :-)
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Thanks haha, 262 zelfs  B)
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Leuk. Ik heb zulke gele DHG500 in mijn bezit. Eigenlijk een (2de handse) miskoop. Loc reed niet en er ontbraken onderdelen. Op zich geen probleem, want ik had er quasi niets voor betaald.
Ik wou deze inzetten als "industrieloc". Het plan was hem te digitaliseren. (Maar ik ben een leek in deze zaken, dus daar liep het al fout) en ook volledig te verbouwen, zodanig dat deze niet zou misstaan op een privé-industrie-terrein. Ik volg dit draadje dus zeker.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Beste John,

Kom graag even terug op je reactie onder 15.
Zou graag een setje bestellen, leveringstijd maakt me niet uit, studie en corona eerst!
(Hoewel, ook uni is waarschijnlijk dicht, zelfs voor 'vonkentrekkers  :P :D!).
Mocht ik er met de latere aansluitingen niet uitkomen, dan mag ik misschien wel even bij je aankloppen.
Groet, Peter


Edit Looney Tunes: wat persoonlijke info verwijderd
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Sven, Oeh vervelend dat je een miskoop hebt gehad. Het zijn gelukkig leuke locjes om te leren hoe te digitaliseren, dus hopelijk kan je er je eerste ombouwervaring mee opdoen.
Veel meer gaat er in dit draadje van mijn kant echter niet komen, locje is omgebouwd en verslag is klaar. Maar als je vragen hebt schroom niet.

Peter, doe wat Sander al zei, zodra ik ze heb zal ik ze daar erbij zetten ;)
De uni is nog gewoon open, maar alle activiteiten zijn nu in off-campus vorm, dus het gaat wel gewoon door. En niet alleen voor de vonketrekkers hoor, iedereen zit daar in t zelfde schuitje.
Digitaal aankloppen kan altijd, in het echt is dat nu even lastiger...
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Looney tunes ,

Mocht je meer setjes gaan maken , kun je me voor 2 setjes aanmerken .

MaK man
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Looney tunes ,

Je mag mij ook voor een setje noteren.

Henk
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Ok, heb je een bestellijst? Nee? Spijtig  :D Zet er voor mij ook maar eentje op. Dank u.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Allen,

Even als beheerder:
John geeft een verslag hoe hij de verlichting van een DHG500 lokje verbetert.
Voor iedereen die een dergelijk setje wil hebben: op deze manier is bestellen niet (helemaal) de bedoeling.
Neem svp rechtstreeks contact op met John, hetzij via het wereldbolletje onder zijn forumnaam, hetzij via een mailtje.

Dank voor jullie medewerking!
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Hoi John,

Schakelen de rode lichten nu tegelijk met de witte? Dat is mij nog niet duidelijk.
De print van de DHG heb je kennelijk niet vervangen en zou dezelfde als die van de Forum-lok.

John (VT601)
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
John,

Zoals het nu zit aangesloten zitten de rode lampen idd gelijk met de witte. De decoder is nog origineel inderdaad en hetzelfde als de forumloc.
Reden dat ik ze toch niet schakelbaar heb gemaakt is eigenlijk simpel: ik heb het printje wat ik daarvoor gebruik niet meer liggen. Maar indien gewenst kan ik wel tonen hoe dat moet als ik de onderdelen weer heb.

@de andere reageerders, zie wat Frank zegt.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Ik hou me aanbevolen :)

John (VT601)
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Dit is ook een interessant draadje, printje is wat ingewikkelder zo te zien en de beste man maakt gebruik van hele mooie rode lichtgeleidingsstaafjes en dat ziet er ook best fraai uit:

https://moba-hgh.de/index.php/modellbahn/umbauten/lokomotiven/maerklin-trix/hobby-lokomotiven/210-dhg-500-700-rangierdiesel/1281:dhg-500-700-beleuchtungsumbau-standard

Ik heb hem wel eens benaderd om 2 van deze printjes te bestellen zonder succes. Het hoeft ook niet meer omdat ik mn DHG-500 heb ingeruild voor een model van ADE voor slechts 139 euri.

Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Die transparante raampjes en alu accenten laten het er wel extra mooi uitzien  :thumbup:
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Je hebt me geïnspireerd voor een nieuw project.  Ik heb hier een oude DHG500 gevonden, ik ga het ook eens proberen....

Ik heb inmiddels de rode lampjes opgeboord met 1mm en er 1mm lichtgeleiders voor gevonden.  2mm lichtgeleiders staan nog in bestelling.  Ook al wat met de motor bezig geweest, ik denk dat ik de veldspoel ga vervangen door neodymiums, ik heb het koper alvast verwijderd.  De raampjes ga ik vervangen door Action meubelbeschermers.  Die zijn mooi op maat te knippen en lekker dik, maar toch transparant.  Die koplamp op de huif stoort me, misschien haal ik die er ook nog wel van af.  Ook een voorbeeld gevonden van een exemplaar met zwaailicht.  Die is alleen wel oranje...

Zie https://photos.app.goo.gl/CBqc8qCLUBb5s4Zu7
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Het vervelende is om zulke zwaailicht in model (schaal H0) te vinden. Heb al veel gezocht, maar niets gevonden dat voldoet. Meestal te groot of gewoon het lampje (zonder kap). En met LED heb je een knipperlicht, maar geen zwaailicht. :?
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
In het echt zijn ze 13cm (volgens bol.com), dus op schaal zo'n 1.5mm.  Een 3mm led zou dus te groot zijn.Eens kijken of ik iets kan vinden van 1.5mm.  Verder een eenvoudig schakelingetje zoeken om hem (niet) te laten knipperen (sinus?).
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Een blauw zwaailicht kun je hier vinden.

Groeten,
Ton.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
@John, ik zal het toevoegen als ik zover ben.
@Bas, ja dat printje is inderdaad ingewikkelder omdat daar een schijnwerper functie bijzit. Hgh is (zover ik weet) gestopt met printjes, wel jammer, want hij heeft veel moois.
@Erik, leuk om te lezen dat ik je geïnspireerd heb. Heb zelf een keer een sik voorzien van een ledje en een zwaailichtschakeling, die had ik gemaakt voor een 2400, maar daar moet ie nogsteeds in O:-D
Waarom apart en niet via decoder; bij die 2400 knipperen de zwaailichten dan net zoals in het echt met verschillende frequentie, wat op een decoder lastig is in te stellen. Indien gewenst kan ik die foto's hier wel posten.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Citaat van: Yeoman op vrijdag 01 mei 2020, 13:54:09
Een blauw zwaailicht kun je hier vinden.

Groeten,
Ton.

Spijtig dat het blauw is. Op de meeste rangeerterreinen zijn deze oranje of geel (symbool voor mogelijk gevaar).
cfr. Wikipedia: "Voertuigen die moeten opvallen in het verkeer, omdat ze bijvoorbeeld extreem groot zijn, of langzaam rijden omdat ze werkzaamheden op de weg verrichten, voeren een oranje of geel zwaailicht. De meeste ambulances, politieauto's en brandweerwagens zijn ook uitgerust met oranje zwaailichten voor het geval zij op een gevaarlijke plek staan. In Spanje is het zelfs zo dat ambulances meestal alleen maar oranje en rode zwaailichten hebben; ze worden wel gezien als voorrangsvoertuig. In België is het per 1/1/2020 verplicht dat openingswagens (rode vlag) en sluitingswagens bij wielerwedstrijden een knipperlicht 360°(zwaailicht in sneltaal) dienen te hebben."
Dit gaat wel over de openbare weg, maar voor het spoor gelden dezelfde regels, dacht ik. Ik denk zelf dat in België de treinen enkel een geel zwaailicht mogen hebben (andere kleuren zijn niet toegestaan).
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
 @citaat

Als je naar onder scrolt zie je link naar de oranje versie. Maar t kan ook met een enkel ledje lukken hoor, been there, done that  B).
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Sorry, had ik zo niet gelezen/begrepen.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Geen probleem :)
Zat gister even te kijken op die site naar hoe de aansturing zou moeten en toen viel me oog erop (en het plaatje verraadde eigenlijk dat die er ook moest zijn).
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Ik heb ook wel eens een led-zwaailicht gezien door 3 smd 0402 in een driehoek per 120 gr aan elkaar te solderen en dan per 1 of 2 beurtelings te laten knipperen. Dit lijkt door het verspringen al aardig op de werkelijkheid.

Mvg. Marcel
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Dat zal de bovenstaande wel zijn, Marcel.

Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 01 mei 2020, 14:22:31
Heb zelf een keer een sik voorzien van een ledje en een zwaailichtschakeling.
Even het filmpje opgedoken uit het archief :D
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
De ombouw schiet al lekker op : transparante raampjes gemaakt en de lampen op de huiven verwijderd.  De gaten opgevuld met bison carrosserievuller.  De magneet afgetekend en een begin gemaakt met zagen.  Het zwaailicht ben ik nog niet uit.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Citaat van: ErikW op maandag 04 mei 2020, 10:06:39
De ombouw schiet al lekker op : transparante raampjes gemaakt en de lampen op de huiven verwijderd.  De gaten opgevuld met bison carrosserievuller.  De magneet afgetekend en een begin gemaakt met zagen.  Het zwaailicht ben ik nog niet uit.

Hoe maak je die raampjes juist?
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Ik heb meubelstoppers gebruikt van de action.  Die zijn wel vrij dik, maar mooi transparant en redelijk makkelijk op maat te maken doordat ze zacht zijn.  Ik ga nog experimenteren met zwarte zijkanten (raamrubbers).
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
al eerder heb ik deze geplaatst maar dit blijft een leuk filmpje voor de ombouw:

https://www.youtube.com/watch?v=s5RHeDj9FO8
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Citaat van: VT601 op maandag 27 april 2020, 15:10:21
Schakelen de rode lichten nu tegelijk met de witte? Dat is mij nog niet duidelijk.
De print van de DHG heb je kennelijk niet vervangen en zou dezelfde als die van de Forum-lok.

Is er alleen gewenst om te tonen hoe de sluitseinen schakelbaar worden dmv functietoets? Eventueel gelijk erbij hoe rangeersein, beide kanten dubbel A, gemaakt kan worden.
Andere optie is om te tonen hoe de verlichting per zijde uit te schakelen is, maar dan zijn de sluitseinen niet apart te schakelen tov de frontseinen.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Hiervoor moet je decoder voorzien zijn van de juiste ingangen. Dan kan je via de juiste CV deze zaken schakelen.
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Haha, dat hoef je mij niet uit te leggen hoor O:-D
Idee is juist om het met de huidige decoder te doen en laat die nu niet te functiemappen zijn  ;)
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Mijn Lonza DHG begint al lekker te vorderen.  Nu nog even zoeken naar decals en een decoder plaatsen.  Inmiddels nog 2 slachtoffers gevonden voor een soortgelijke verbouwing  :D
Re: Verbeteren verlichting DHG500 d.m.v. inbouw leds
Lekker bezig Erik!  :thumbup:

Ik hoop eind van de week even tijd te vinden om te tonen hoe de sluitseinen apart schakelbaar te maken zijn met de huidige decoder in de getoonde loc. En dan maak ik gelijk schakelbaar rangeersein erbij.
Gezien er verder geen voorkeur aangegeven is kies ik voor die optie, en heb t ondertussen allemaal klaarliggen :D