Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Vervangen oude koppelingen

Gestart door stefoijen maandag 06 april 2020, 16:02:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vervangen oude koppelingen
Weet iemand of en hoe je de koppelingen van oude wagons zoals de 4430 en de 4415 kunt vevangen door koppelingen met een NEN schacht?
In de bijlage een foto van de huidige en originele koppeling.
Mvrg

Stef
Re: Vervangen oude koppelingen
Oude koppeling verwijderen. En Symoba kortkoppelmechanisme (met NEM schacht) aanbrengen.
Re: Vervangen oude koppelingen
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Vervangen oude koppelingen
Of bij Mobadapter kijken of hij een vervangende koppeling heeft. Wel is het dan zo dat het pinnetje  waar de koppeling nu op de wagon steekt waarschijnlijk eraf moet en je daar een schroefgaatje moet tappen.

Groet, Paul
Re: Vervangen oude koppelingen
De 4430 en de 4415 hebben een K7.1 koppeling, die kun je vervangen door de 7205 kortkoppeling. Er zijn ook verloopstukjes met een NEM-schacht (323679, 274670, 263703), maar ik denk dat die voor locs gemaakt zijn. Dat kun je beter aan je dealer vragen.
Overigens: de foto toont een wagen uit de 4500 4600-serie, en daar heeft Märklin geen vervanger voor.
Re: Vervangen oude koppelingen
In Märklin Magazine stond ooit een hele serie over het vervangen van koppelingen.  Zie https://www.marklin-users.net/forum/posts/t25663-Coupling-conversions-and-other-useful-info (de eerste doet het niet).
Re: Vervangen oude koppelingen
Nadeel van mobadaptor is dat ze redelijk kwetsbaar zijn ze breken nog al snel.
Re: Vervangen oude koppelingen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Vervangen oude koppelingen
Foto is van wagen uit 4600-serie. Bv 4639 of soortgenoot met apart gemonteerde kunststof zijkanten.
Hier bestaan geen alternatieven.
Is bottebijl werk. Alleen een symoba kk gaat hier werken. Kost wel €10 per wagen... dus of het dan. Og interessant is....

Mvg. Marcel
Re: Vervangen oude koppelingen
Citaat van: hmmglaser op maandag 06 april 2020, 20:57:09
Nadeel van mobadaptor is dat ze redelijk kwetsbaar zijn ze breken nog al snel.
Ik weet niet hoe jij ermee omgaat, doch ik heb daar geen problemen mee.  ;)
Prima oplossing om oudere karren van kortkoppeling te voorzien.
Re: Vervangen oude koppelingen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Vervangen oude koppelingen
Helemaal mee eens Wim,

Ik heb ook mijn hele vloot oude goederenwagons omgebouwd en dit alles tot grote tevredenheid.

Enige voorzichtigheid is er geboden met het installeren van de tante M* koppeling in de NEM schacht, maar alles met beleid dan gaat het prima!
Re: Vervangen oude koppelingen
Hoi, bedankt voor je reactie.
Een vraagje: heb je ook goederenwagons uit de serie 4500 en 4600 voorzien van een kortkoppeling ?
Met vriendelijke groeten
Stef Oijen :)
Re: Vervangen oude koppelingen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Vervangen oude koppelingen
Allemaal, vergt wat demontagewerk en ook dat moet met een beetje beleid want gaat soms niet makkelijk uit elkaar.

Mobadapter heeft op ebay ook redelijk goede instructies er bij staan.
Re: Vervangen oude koppelingen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Vervangen oude koppelingen
Goeie tips, waarvoor dank 🤞🏻