Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20

Gestart door Flodder450 zaterdag 02 april 2016, 00:30:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Hallo,
Wij hebben jaren geleden een V100 gekocht die uit een startset kwam (37725.20  Uit startset 29655 "Technischer Hilfwerke" ) en wij willen hier nu telexkoppelingen inbouwen maar weten niet waar op de decoder we deze zouden moeten plaatsen
Ook lijkt er niet de op de 3railwiki aangegeven decoder in te zitten
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Naar mijn bescheiden mening zit er in jouw THW-loc een instapdecoder, zoals in de 60760 decoder/motorset.
Jouw loc heeft, (meen ik) een zwaailicht, en die zit op F1. (bruin-rode draad; oranje is de retour, de +)
Meer zit er niet in, hoewel met wat slim soldeerwerk een 2e extra functie aanwezig is, die nog versterkt moet worden d.m.v. een transistor. Echter, dit is voor echte professionals.
Ik adviseer je om een Märklin msd decoder oid, of een ESU 54610 (ca ? 30) aan te schaffen om je telexwensen realiseerbaar te maken.
Je loopeigenschappen zullen dan ook nog een stuk beter worden.

M.v.g. Marcel
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
 @citaat
Hallo,
sorry voor de late reactie, het lijkt mij inderdaad een goede optie om die decoder in te bouwen, bedankt!


Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd.
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Update:
We weten nog niet welke likpilot v4.0 aansluitmethode van de  het handigst is hiervoor (8pin/6pin/21mtc/plux12)
ook heb ik nog een aantal vragen:
-Hoe de telexen (we hebben hier 2 telex koppelingen liggen) op de decoder moeten wordne gesoldeerd en welke CV instellingen we hiervoor moeten doen
-Kan ik de weerstandjes lossolderen?

-Kan ik het lampje lossolderen van het printje en gewoon met een plus en een min aan een functie hangen?
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Welke Telex koppelingen heb je liggen?
Met een mLd heb je 4 versterkte uitgangen en kun je twee uitgangen gebruiken voor de Telex en één voor het zwaailicht.
Pas wel op met Krois koppelingen, die mogen niet langer dan 10 seconden worden bekrachtigd.

En als je de decoder vervangt, moeten de condensatoren tussen motorschild en lok massa eruit gehaald worden.
Alleen de condensator tussen de twee koolborstelveren mag blijven.
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Loc is al van een hoogvermogen motor voorzien.
Dus opmerking over condensatoren is hier niet van belang.
Telex op aux1 en 2 aansluiten.
Op Aux 3 kan je zwaallicht. Volgens mij hoeft die niet persé op een versterkte uitgan ivm het geringe verbruik. Je moet de gehele print aansluiten aan de ESU decoder. Oranje is de gemeenschappelijke plus,  welke op de blauwe draad van de ESU moet worden aangesloten. De bruin-gele is de functie draad.
Verder moet Aux 3 en 4 eerst geconfigureerd worden voor je ze kan toewijzen aan F1 - F16.
Gr. Marcel
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Marcel,

Als je iemand adviseert aux 3  van een ESU te gebruiken geef dan wel de juiste aansluit info.

Wil je aux 3 en 4 onversterkt gebruiken dien je te schakelen tussen de functie uitgang en de GND van de decoder voeding.De aux uitgang is dan de plus.
Kortom,om ook deze aansluitingen standaard te houden kun je ze beter versterken.

Gezien de ervaring van de vragensteller kan hij beter een dragerprintje met versterking erop aanschaffen.
Als je het toch zelf wil maken. In mijn bouwdraadje staat een voorbeeld. ( de koploper)


Mvg Robin

Edir ,autocorrectie vd tablet terug gecorrigeerd.
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Het is idd handiger om gebruik te maken van een drager print omdat ik niet verwacht dat de vraagsteller zoveel kennis bezit om een extra draad aan de decoder voor een Aux-3 te solderen.dan kan ook gebruik worden gemaakt van een 21-polige aansluiting.

Gr. Marcel
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
@kappa Ik heb de marklin 117993 telex koppelingen, ik had in de lokpilot handleiding het volgende gelezen:

Dus ik neem aan dat ik deze instellingen gewoon kan gebruiken voor de telexen?

@hero ik ga dan wel voor een 21polige aansluiting, lijkt me iets makkelijker

@loc1200 In principe kan ik dus gewoon een lokpilot 54614 kopen met een 21MTC interface, en:
-op deze interface alle draden solderen
  -de print van het lichtje op aux1 solderen (vervolgens configureren met een lichtfunctie (strobe, flash, etc))
  -De telexen op AUX2 en AUX3 solderen(kunnen deze eventueel ook samen op 1 AUX?)

Moet ik verder nog wat doen met die 3 weerstandjes ja of nee? (het is nogal verwarrend als 3 mensen 3 verschillende dingen zeggen)

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Nee, dat gaat zo niet lukken. Ik zal me niet bemoeien met de telexen, daar heb je de juiste info al voor, maar je alarmlicht gaat zo niet werken. Het kleine printje waar de led (geen lichtje/lampje dus) op zit bevat naast de weerstandjes en de condensator ook een klein ictje waarmee de knipperfunctie wordt opgewekt. Een moderne decoder is ook in staat een led te laten knipperen, maar dan moet de led - voorzien van een geschikte voorschakelweerstand, meestal zo'n 1000 Ohm - als "knipperlicht" worden ingesteld. Je kunt de rest van de print dan weglaten, de decoder neemt die klus over. Simpeler is de print laten zoals hij is en gewoon via een functie-uitgang van de decoder schakelen, hij knippert immers nu ook?
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Citaat van: hvanschaik op zondag 22 mei 2016, 20:35:09
Nee, dat gaat zo niet lukken. Ik zal me niet bemoeien met de telexen, daar heb je de juiste info al voor, maar je alarmlicht gaat zo niet werken. Het kleine printje waar de led (geen lichtje/lampje dus) op zit bevat naast de weerstandjes en de condensator ook een klein ictje waarmee de knipperfunctie wordt opgewekt. Een moderne decoder is ook in staat een led te laten knipperen, maar dan moet de led - voorzien van een geschikte voorschakelweerstand, meestal zo'n 100 Ohm - als "knipperlicht" worden ingesteld. Je kunt de rest van de print dan weglaten, de decoder neemt die klus over. Simpeler is de print laten zoals hij is en gewoon via een functie-uitgang van de decoder schakelen, hij knippert immers nu ook?
Dus eigenlijk gewoon dat hele printje aan een functie hangen? Ik kan me nml herinneren dat ik het ledje ook weleens heb ingesteld via de functieregeling met mijn MS2
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Ofwel het hele printje aan een functie-uitgang, of een losse led (met voorschakelweerstand) aan een functie-uitgang die je dan programmeert als knipperlicht. De tweede optie spaart ruimte....
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Citaat van: hvanschaik op zondag 22 mei 2016, 22:19:46
Ofwel het hele printje aan een functie-uitgang, of een losse led (met voorschakelweerstand) aan een functie-uitgang die je dan programmeert als knipperlicht. De tweede optie spaart ruimte....
Na in de chat meer info ingewonnen te hebben heb ik besloten om het hele printje gewoon aan de functie te hangen :)!
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Check even of je genoeg ruimte hebt voor een dragerprintje.

En waar woon je?  Gezien de hoeveelheid cv,s die je om moet gooien is een lokprogrammer wel handig voor de aanpassingen.

Robin
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Citaat van: Hero op maandag 23 mei 2016, 00:16:34
Check even of je genoeg ruimte hebt voor een dragerprintje.

En waar woon je?  Gezien de hoeveelheid cv,s die je om moet gooien is een lokprogrammer wel handig voor de aanpassingen.

Robin
Ik heb gekeken met een vergelijkbare grootte print (marklin 6093 delta dec) en deze paste er nét! in
Ik woon in Groningen, het zou evt wel handig zijn, kun je wel alle benodigde CVs programmeren met een MS2?
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Citaat van: loc1200 op zondag 22 mei 2016, 11:52:52
Loc is al van een hoogvermogen motor voorzien.
Dus opmerking over condensatoren is hier niet van belang.
Marcel, ik schreef:
Citaat van: Kappa op zondag 22 mei 2016, 10:12:14
En als je de decoder vervangt, moeten de condensatoren tussen motorschild en lok massa eruit gehaald worden.
Alleen de condensator tussen de twee koolborstelveren mag blijven.
Aangezien de topicstarter van plan is de 60760 decoder te vervangen door een lopi, is dit wel degelijk van belang.
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Ik weet niet tot welk cv nummer je MS 2 kan programmeren.
Dat staat vast wel in de handleiding.

Het zijn aardig wat cv's die je aan moet passen.
Download de ESU lokprogrammer software tegen die tijd. Dan kun je alles aanpassen en  de software rekent de waardes uit.
Aan het eind kun je dan een lijst uit printen met wat er aangepast moet worden.
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Citaat van: Kappa op maandag 23 mei 2016, 20:31:44
Citaat van: loc1200 op zondag 22 mei 2016, 11:52:52
Loc is al van een hoogvermogen motor voorzien.
Dus opmerking over condensatoren is hier niet van belang.
Marcel, ik schreef:
Citaat van: Kappa op zondag 22 mei 2016, 10:12:14
En als je de decoder vervangt, moeten de condensatoren tussen motorschild en lok massa eruit gehaald worden.
Alleen de condensator tussen de twee koolborstelveren mag blijven.
Aangezien de topicstarter van plan is de 60760 decoder te vervangen door een lopi, is dit wel degelijk van belang.
Dus welke mogen weg? de rood omcirkelde (weerstandjes) en/of de groen omcirkelde (ontstoorsspoeltjes)


Citaat van: Hero op maandag 23 mei 2016, 20:38:03
Ik weet niet tot welk cv nummer je MS 2 kan programmeren.
Dat staat vast wel in de handleiding.

Het zijn aardig wat cv's die je aan moet passen.
Download de ESU lokprogrammer software tegen die tijd. Dan kun je alles aanpassen en  de software rekent de waardes uit.
Aan het eind kun je dan een lijst uit printen met wat er aangepast moet worden.
In de handleiding stond er niets over een limit van CVs programmeren, op andere fora had ik gelezen dat het iig in DCC helemaal te programmeren is

Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Voor zover ik mij kan herinneren, staat in de handleiding van MS2 niets over beperkt programmeren van
CV's. In de ESU-handleiding, welke ik momenteel aan het doorworstelen ben (8ste oplage, dec-2014), wordt
m.b.t. tot MS gezegd, dat deze slechts tot CV80 kan programmeren. Er zijn echter 2 MS-en, die nogal verschillen,
dus het lijkt erop dat ESU hun info niet geüpdated hebben. Maar hoe het nou precies zit?
Hetzelfde geldt voor de ontstoringscondensatoren: de twee gelijke lichtbruine kunnen in ieder geval weg, maar
over de lichtblauwe zegt de ESU-handleiding, dat deze weg moeten zonder een duidelijke reden te noemen, terwijl
op Internet tientallen foto's cirkuleren van digitale locs met lichtblauwe ontstoorders (en ESU-Lopi's).
Ik heb zelfs een verhaal gelezen van iemand die er (nog) één tussen sleper en decoder had gezet omdat zonder
zijn decoder rare kuren vertoonde. De condensator in de aansluitrails moet er ook al uit, betekent dit, dat een digitale
loc geen storing veroorzaakt? Ik "moet" binnenkort mijn locs ombouwen, dus als iemand een helder verhaal heeft?? :?
Gráág!!  :)

Bvd,
Mvg, Willem.   
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Die lichtblauwe dingen zijn smoorspoeltjes en die mogen blijven zitten. Condensatoren naar massa knip je weg. Plaatje van Esu is helder denk ik:



Gr, Ben.
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Het zal wel niet meer van belang zijn, maar ik zag een fout in m'n eerdere antwoord mbt. de voorschakelweerstand. Er had 1000 moeten staan en niet 100. Tekst is aangepast, maar in het citaat eronder staat natuurlijk nog 100. Excuus!
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Hallo Ben,

Duidelijk! Of je tekeningetje van ESU afkomstig is, weet ik niet. Het plaatje in de huidige
handleiding is iig een stuk vager. Daarbij deze tekst: "An manchen Loks mit 5-poligem
Hochleistungsantrieb von Märklin® kann es sein, dass direkt am Motor insgesamt 3
Entstörkondensatoren vorhanden sind. Die beiden Entstörkondensatoren, die jeweils von
den Motoranschlüssen zum Motorgehäuse führen, müssen unbedingt entfernt
werden (siehe Abbildung 15 auf Seite 23)."
Ik heb een zgn "Hochleistungsmotor-Nachrüst-Set", op het motorschild bevinden zich
geen drie ontstoorcondensatoren, maar slechts één. Wel zitten die twee lichtblauwe dinkies
erbij. Zodra iets de "normale" vorm van een weerstand, diode, transistor etc. niet heeft, ben
ik als elektronica-leek "lost" Dus de vergissing is snel gemaakt. De blauwe dinkies
(smoorspoeltjes, dus) worden tot dusver nergens door ESU genoemd (ben nog niet uitgelezen).
Afijn, duidelijk, bedankt!


Citaat van: Flodder450 op zondag 22 mei 2016, 18:00:33
@hero ik ga dan wel voor een 21polige aansluiting, lijkt me iets makkelijker
@loc1200 In principe kan ik dus gewoon een lokpilot 54614 kopen met een 21MTC interface [...]

@Flodder450:

Je hebt de keuze tussen een "gewone" 21-polige decoder en een met M4(=mfx), dacht ik. Het artikelnummer van de
laatste is: ESU 64614.
Op de adapter zijn de meeste kabels er al aan gesoldeerd. De decoder prik je erop.

Mvg, Willem.
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Je maakt het ingewikkeld Willem. Een 54614 is een 21MTC interface decoder en die prik je gewoon op de dragerprint. ;)
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
@Ben,

8o 8o 8o Met recht Oops! Had ff wat verder moeten kijken (verkeerde link aangeklikt) i.p.v. direct wat roepen :oops: :oops: :oops:
Is idd de eerste decoder, die ik bedoelde...! (gecorrigeerd). B)

Mvg, Willem.
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Maakt niet uit. Flodder kan kiezen uit:

54614 Motorola / DCC
54615 DCC
64614 Motorola / DCC / M4 (MFX)

Gr, Ben.
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Jaa, ik had al gekozen voor de 54614 :)
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
UPDATE:
We hebben de Esu decoder inmiddels ingebouwd, en de loc is herkend als DCCloc, alles zit goed, behalve de telexen, ik heb de handleidingen doorgelezen en ik kan maar niet wijs worden hoe ik die dingen in godsnaam instel...
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Citaat van: Hero op maandag 23 mei 2016, 20:38:03

Download de ESU lokprogrammer software tegen die tijd. Dan kun je alles aanpassen en  de software rekent de waardes uit.
Aan het eind kun je dan een lijst uit printen met wat er aangepast moet worden.

De makkelijkste werkwijze zonder programmer.

Robin
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Citaat van: Hero op vrijdag 10 juni 2016, 23:50:09
Citaat van: Hero op maandag 23 mei 2016, 20:38:03

Download de ESU lokprogrammer software tegen die tijd. Dan kun je alles aanpassen en  de software rekent de waardes uit.
Aan het eind kun je dan een lijst uit printen met wat er aangepast moet worden.

De makkelijkste werkwijze zonder programmer.

Robin
Aha, ik heb m al gedownload en zal er morgen even naar kijken, zal het nogsteeds wel een gepriegel zijn om de juiste instellingen te vinden?
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Tab Functie outputs
Selecteer aux 1
Kies voer automatische koppeling ( of hoe ze het ook noemen. )

Stel de gewenste waarden/ tijden in.

Zelfde voor de 2e koppeling.


Nu kun je helemaal bovenin bij een van de hoofd tabs kiezen voor toon gewijzigde cv,s
Dit lijstje foutloos invoeren met je MS2.
Niet moeilijk wel veel werk.
Op het forum staat er een handleiding voor. Als je zoekt op lokprogrammer kom je die vast tegen.

En het bestandje opslaan op je computer.
Wil je wat veranderen of aanpassen werk je vanaf je aangepaste bestand.

Succes.
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Hallo Flodder450,

Geen idee wat je echte naam is, is leuk om te weten, de mijne is Fred.

De marklin koppelingen 117993 kunnen in serie op 1 functie uitgang worden gekoppeld.
Klinkt niet direct logisch, maar dit is mij vanuit het ESU forum aangegeven.

In de bijlagen drie bestandjes hoe de decoder dan met de lokprogrammer ingesteld moet worden.
De loc koppelt bij deze instellingen zichzelf los van de wagons, functietoets moet op de mobile station als druktoets zijn ingesteld.

Probeer eens uit zou ik zeggen, ik heb er verschillende locs zo van telexen voorzien.

Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Citaat van: Marklindak op zaterdag 11 juni 2016, 09:22:28
Hallo Flodder450,

Geen idee wat je echte naam is, is leuk om te weten, de mijne is Fred.

De marklin koppelingen 117993 kunnen in serie op 1 functie uitgang worden gekoppeld.
Klinkt niet direct logisch, maar dit is mij vanuit het ESU forum aangegeven.

In de bijlagen drie bestandjes hoe de decoder dan met de lokprogrammer ingesteld moet worden.
De loc koppelt bij deze instellingen zichzelf los van de wagons, functietoets moet op de mobile station als druktoets zijn ingesteld.

Probeer eens uit zou ik zeggen, ik heb er verschillende locs zo van telexen voorzien.
Dank hiervoor!, ik heb het gevonden en ingesteld in de programmer, moet het nog wel zo invoeren op de MS2, heb nog wel 2 vragen:
-hoe stel ik de f2knop op de ms in als functietoets voor AUX2?
-ik zie AUX2[1] en AUX2[2] staan, wat is het verschil hiertussen? moet ik ze beiden gelijk configureren of hoef ik maar 1 vd 2 in te stellen?


EDIT: ik heb de CVs ingesteld en f2 als functieduur moment meegegeven, maar de telex wordt alleen geactiveerd, het automatisch koppelen wordt niet gedaan...
EDIT2: de logical function; uncoupling cycle over het hoofd gezien, nu dat weer ff rechttrekken.
EDIT3: loc gerest, opnieuw ingevoerd, F2 weer  als moment ingeschakeld, het werkt nog steeds niet, ik kijk later vandaag wel weer even

Wat mij ook opvalt is dat de loc soms schokkerig reageerd, ik heb mijn MS2 op MFX,DCC,MM2 staan, kan dat invloed hebben op het rijgedrag van de loc?
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Hoe reed de lok met de 60760 decoder als die toen normaal reed kan het zijn dat de motor instellingen niet de juiste zijn!
En als je geen lok programmer hebt kun je ook de keuze maken voor een mfx decoder die is makkelijker instelbaar met een MS of CS hoef je geen CV waarden in te voeren!
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 11 juni 2016, 21:28:46
Hoe reed de lok met de 60760 decoder als die toen normaal reed kan het zijn dat de motor instellingen niet de juiste zijn!
En als je geen lok programmer hebt kun je ook de keuze maken voor een mfx decoder die is makkelijker instelbaar met een MS of CS hoef je geen CV waarden in te voeren!
Hier een foto van de huidige ombouw, let niet op de te lange draden, deze worden nog ingekort/geisoleerd! ;)


We hebben het motorblok niet schoongemaakt voordat we de nieuwe decoder er in hebben gezet, dus daar kan het óók nog aan liggen
Met de 60760 reed hij gewoon, mja "goed", nu blijft hij om de haverklap stil staan of loopt hij nog door zelfs als de snelheidsmeter neits aangeeft, ik heb de goede motorwaarden al genoteerd, en zal kijken of dat het verbetert

Opzich vind ik het CVs aanpassen geen probleem, tis een beetje meer werk maar ach, hoort erbij!
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
De vraag is heb je de decoder aangepast aan deze motor?

Zo niet moet je dat alsnog doen dan rijd hij zoals het hoort.

En doe even een stukje tape om de soldeer verbindingen naar je koppelingen.
Contact met het chassis is niet bevordelijk voor de werking.

Robin
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Citaat van: Hero op zaterdag 11 juni 2016, 22:12:58
De vraag is heb je de decoder aangepast aan deze motor?

Zo niet moet je dat alsnog doen dan rijd hij zoals het hoort.

En doe even een stukje tape om de soldeer verbindingen naar je koppelingen.
Contact met het chassis is niet bevordelijk voor de werking.

Robin
De decoder is nu aangepast op de motor, hij rijd al wat beter, doch blijft meestal nog stuurloos staan/rijd nog door, en yup, zal ik doen!
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Wat ik wel vreemd vind is het niet reageren of doorlopen nadat de rijsnelheid word aangepast heb je misschien nog een decoder liggen of anders een lok met een zelfde of een marklin decoder erin probeer deze is even kijken op je dezelfde klachten houdt.
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Citaat van: hmmglaser op zondag 12 juni 2016, 00:57:21
Wat ik wel vreemd vind is het niet reageren of doorlopen nadat de rijsnelheid word aangepast heb je misschien nog een decoder liggen of anders een lok met een zelfde of een marklin decoder erin probeer deze is even kijken op je dezelfde klachten houdt.
We hebben de loc uitgebreid gebruikt afgelopen middag en alles doet het nu gewoon goed, motor zal wel gewend moeten hebben aan de decoder oid, alles werkt nu goed en dat is het belangerijkste!

Ongelofelijk bedankt voor al jullie hulp mensen, we kunnen nu naar hartelust rangeren :)!
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Wat dat doorrijden betreft.
Hoe staan de tijden in cv 3 en 4 ?

Af fabriek remt ie nogal langzaam. In een seconde of 8
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Citaat van: Hero op zondag 12 juni 2016, 22:00:57
Wat dat doorrijden betreft.
Hoe staan de tijden in cv 3 en 4 ?

Af fabriek remt ie nogal langzaam. In een seconde of 8
De waardes: cv 3: 32, cv4: 24
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
8 en 6 seconden dus. >:-D   Dat geeft je het gevoel dat er niets gebeurt als je aan de knop draait.


Als je wil dat je loc directer reageert moet je die cv,s lager maken.
De waarde 1 verhogen is een kwart seconde.

Wil je de tijden uitzetten dan moet je F3 aanzetten. kun je het verschil mooi zien.

Robin
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Citaat van: Hero op zondag 12 juni 2016, 23:27:37
8 en 6 seconden dus. >:-D   Dat geeft je het gevoel dat er niets gebeurt als je aan de knop draait.


Als je wil dat je loc directer reageert moet je die cv,s lager maken.
De waarde 1 verhogen is een kwart seconde.

Wil je de tijden uitzetten dan moet je F3 aanzetten. kun je het verschil mooi zien.

Robin
ah! mja daar ben ik inmiddels wel aan gewend, vind het persoonlijk leuk om dat allemaal af te stellen, is er trouwens ergens een overzicht van realistische optrek/afremvertragingen per type loc?
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Die vraag is niet te beantwoorden. Het hangt er van af wat je er achter hangt. Een lok met 40 kolenbakken heeft een ander gedrag dan dezelfde lok met 5 rijtuigen in de personendienst.

Gr, ben.
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Citaat van: Spoorman op maandag 13 juni 2016, 11:46:38
Die vraag is niet te beantwoorden. Het hangt er van af wat je er achter hangt. Een lok met 40 kolenbakken heeft een ander gedrag dan dezelfde lok met 5 rijtuigen in de personendienst.

Gr, ben.
Ah, op die manier, i see :), is er dan wél een lijstje oid met maximum snelheden van locs? heb nou eigenlijk noot begrepen wat de schaalsnelheid is van de trafo/rijregelaar
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Na een bijna 4 jaar lijkt het er op dat de beide Telexkoppelingen zijn doorgebrand, ze doen niets meer, zelfs na een reset van de decoder niet, hoe kan ik ze het beste testen?

Zijn er eventueel andere telex-achtige koppelingen die ik kan gebruiken als vervangers? Anders worden het waarschijnlijk gewoon weer twee van de huidige (Marklin 117993)
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Dat is jammer...
Had je ze eigenlijk zo geprogrammeerd, dat ze bv maar max 5 sec. bekrachtigd werden?

Mvg. Marcel
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
@loc1200 ja, maar in de loop van de tijd de loc meermalen gereset en toen waarschijnlijk ze ene keer te lang aan laten staan... jammer maar toch
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Waarom heb je de loc vaak gereset dan? Ik heb dit pas een paar keer gedaan maar dat had met het vastlopen tijdens programmeren.
Ik denk dat er niet veel rest dan de marklin telex omdat of de koppeling anders is of omdat je anders marklin koppelingen moet gaan vervangen ivm de ijzeren beugel die blijft plakken door magnetisme van de telex.
Re: Hulp gezocht: Telex inbouwen in 37725.20
Citaat van: hmmglaser op zondag 12 april 2020, 11:14:27
Waarom heb je de loc vaak gereset dan? Ik heb dit pas een paar keer gedaan maar dat had met het vastlopen tijdens programmeren.
Ik denk dat er niet veel rest dan de marklin telex omdat of de koppeling anders is of omdat je anders marklin koppelingen moet gaan vervangen ivm de ijzeren beugel die blijft plakken door magnetisme van de telex.
De rijinstellingen waren een aantal keer niet al te lekker, vandaar, daarna nooit meer aangedacht wss.

I see, zal ik daarvoor gaan kijken :7