Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Pendelautomaat - mijn voorbeeld - de oplossing is gerealiseerd !

Gestart door RoelMarklin zondag 05 april 2020, 14:19:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Pendelautomaat - mijn voorbeeld - de oplossing is gerealiseerd !
Beste modelbouwvrienden,

Ik ben mij aan het oriënteren op een pendelautomaat bij analoog rijden.
Ik heb 2 draadjes gevonden

pendelautomaat en pendelbaan

Hier wordt melding gemaakt van de Viessmann 5204 en de Tams PZS-3. Mijn concrete vraag is :
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb ook een draadje van Eric gevonden, maar omdat ik van dit soort schakelingen niets begrijp (geen electronica achtergrond) en ook niet van plan ben allerlei schakelingen te gaan solderen, kan ik hier helaas niets mee. Ik zoek dus een kant-en-klaar product, dat ik wel kan aansluiten en in mijn analoge schakelschema's opnemen.

Groeten,
Roel
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
Hoi Roel.
Nog een optie is de "oude" elektronische regelaar Märklin 6600, deze is nog regelmatig te koop voor 50-60 Euro.
Zoek maar op 6600 en je ziet deze regelmatig in div. topics genoemd.

Succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
Maar dát is een dure grap! Oei...
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
Märklin 6600 ook en daar heb ik minder vertrouwen in.
Eer/destijds hadden twee heren uit de regio Arnhem een stand  bij de beurs in Houten.
Zij hadden allerlei componenten voor analoge besturing in hun assortiment: o.a. schakelversterkers, tijdschakelaars én pendelautomaten voor wisselstroom.
Prijs destijds 25 nederlandse florijnen. Ik heb er twee gekocht en jarenlang veel plezier aan beleefd.
Via dit forum hebben ze beide een tweede thuis gevonden.

Cees
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
Citaat van: Erik Baas op zondag 05 april 2020, 16:12:19
Maar dát is een dure grap! Oei...
Zodra je kant-en-klare oplossingen koopt, ga je voor geld uitgeven, zeker bij Van Meekeren.
Maar hij heeft ze dan ook. Tegelijkertijd kun je aan de opsomming zien, wat je dan zelf zou willen:
alleen op en neer, of ook een wachttijd, of ook groen licht (een sein), of ook een wissel, of ook ...

Niet heel veel goedkoper (behalve dan voor Ali bestellers) is de arduino aanpak en zo te zien zitten daar nog wat haken en ogen aan die je niet zou verwachten. Ik ga ervan uit dat Roel die kant niet op wil.

Er is een tussen-aanpak denkbaar: een aantal losse onderdelen die samen (in een eenvoudig aansluitschema) een pendelautomaat vormen. Primitiever, want opgesplitst in kleine stapjes die verschillend worden opgelost.

Men neme een beltrafo (stekkertrafo van 24 volt, kringloop), daarmee geef je een puls aan de trein die over een schakelrails rijdt. Die puls doet de trein omkeren. Hamvraag: hoe geef je de puls?
Zodra de trein terugrijdt over de schakelrails, schakelt hij het stopsein in. Dat sein staat iets verder terug.  Daar moet de trein wachten tot de hoofdbaan vrij is.

Voor het geven van die puls (om het rijrichtingrelais in de trein aan te sturen) heb je of een monostabiel relais nodig (b.v. van Viessmann 5226 of 5227) of een spoel (van b.v. een ontkoppelrail), of een oud rijrichting relais (€ 0-5 te verkrijgen bij ombouwers naar digitaal) of een klein stukje elektronica.
Die puls(door)gever is het duurste onderdeel in de hele schakeling, omdat hij op afstand of door de schakelrails bedienbaar moet zijn.
De Viessmann oplossing is een tikkeltje duur (ruim € 25 voor 2 monostabiele relais met elk 2 stroomkringen).
Maar als elektronica leek ben je nu eenmaal aan de goden overgeleverd.
Bij mij was de pulsgever een relais van 50 cent, voor elk kopspoor (die ene stekker trafo bedient alle kopsporen, net hoe het uitkomt), had ik 1 apart relais (voor 3-rail locs, bij 2-rail locs werkt het anders).
Totale kosten 3-rail pendeloplossing: voor 4 kopsporen=>4 schakelrails, 4 relais, 4 seinen, 1 beltrafo, draad.
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
Allemaal veel te ingewikkeld! Erik Nieuwenhuis heeft hier wel eens een interessant simpel schemaatje voor geplaatst. Kan t nu alleen zo snel niet vinden...
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
Toch gevonden, stond zelfs in één van de door jou opgegeven linkjes:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=37923.msg688341#msg688341
Geleidelijk optrekken en afremmen is er niet bij in dit schakelingetje. Hoeft misschien ook niet als deze acties "buiten beeld" plaatsvinden.
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
beste modelbouw vrienden,

Dank voor alle reacties.

Omdat kennelijk niet helemaal duidelijk is wat ik bedoel heb ik een schema van het gedeelte van mijn pendelbaan bijgevoegd.
De opzet is dat er 2 korte treinen afwisselend pendelen tussen het 3e perronspoor van het station en de keersporen in de tunnel.
De hele beveiliging / bediening van de wissels geschiedt door schakelrails. Bovendien is het vertrek van de keersporen in de tunnel en het vertrek van het station gekoppeld aan de treinen op de hoofdbaan. Dit loopt allemaal prima. Het enige dat ik - handmatig - moet doen is de binnenkomende trein op het perronspoor en op het kopspoor in de tunnel van rijrichting laten wisselen.
En dat zou ik graag automatisch willen laten gebeuren.
Een optrek- of afrem scenario is niet nodig. Ik rijd met de locsjes 3029 en 3087 met lage snelheid, dus alles is heel simpel.

Ik heb gezocht op ons forum en in de wiki en 2 mogelijkheden gevonden: de Viessmann 5204 en de Tams PZS-3.
Via de betreffende websites heb ik de gebruikshandleidingen gedownload en bekeken. Die snap ik en beide zijn simpel in mijn baan in te bouwen. Daarom heb ik gevraagd naar ervaringen met deze systemen.

De toevoeging van Albert-Jan, de Märklin 6600, heb ik ook bekeken en volgens de handleiding op onze wiki zou deze ook geschikt zijn voor mijn doel. Uit de reactie van Cees begrijp ik dat hij met deze 6600 "minder vertrouwen" had. Waarom?? Dat is een gebruikerservaring waar ik nu net naar op zoek ben.

De suggestie van Cees voor een apparaat van Meekeren heb ik bekeken, maar ik vind nergens een handleiding. Dus of hij eenvoudig in te bouwen is weet ik niet. Ook niet of hier ervaring mee is.

De suggestie van Jan betekent zelf wat knutselen. Het lijkt simpel, maar hoe die pulsgever op de rails moet worden aangesloten... ik lees het er niet in. En zoals gezegd, ik ben een leek op dat gebied.

Hans, die suggestie van Eric heb ik ook bekeken. Ik begrijp dat hij voor kenners heel eenvoudig is. Maar, zoals gezegd, IK snap er niets van. Ik kan dat soort schema's niet lezen. Dat ligt 100% aan mij.

Vandaar dat ik op zoek ben naar iets kant-en-klaars. Dat je daarvoor meer betaalt dan de verzameling losse onderdelen snap ik. Maar als je iets niet kunt, moet je het kant-en-klaar inkopen, toch?

Ik hoop dat ik nog gebruikservaringen krijg. Graag zelfs !

hartelijke groeten,
Roel

Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
Heb prima ervaringen met de Märklin 6600. Heb er drie permanent in gebruik op mijn analoge baan. Geen idee met welke storingen men ervaring heeft. Is voor mij heel betrouwbaar. Goed opletten in Houten of andere beurzen. Is nog wel voordeliger aan te komen dan de gemelde €60,-. Ik heb drie jaar geleden mijn laatste aangeschaft op beurs in Zutphen voor €30,- !!
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
Dank je Ton,

dit zijn praktijkervaringen, waar ik naar op zoek ben.

groet,
Roel
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
Fijn, dan valt Viessmann 5227 in combinatie met 5214  af. Maar goed ook want de Viessmann 5214 is uitverkocht en wordt niet meer gemaakt naar het schijnt, en dus heeft Viessmann de handleiding ook niet meer beschikbaar.
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
Jan,

Ik heb het over Viessmann 5204 ( en niet over 5214) .
De 5204 is nog gewoon te krijgen, zowel nieuw als tweedehands.

Groet,
Roel
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
Dank, die was ik nog niet tegen gekomen!
Wel de duurste, ook de makkelijkst aansluitbare.
Maar dat heb je toch helemaal niet nodig voor zo'n kort zijspoortje?

Volgens de 2 Viessmann handleidingen is het  simpel, en met tal van mogelijkheden:
Viessmann 5204 Hoofdhandleiding
Viessmann 5204 Extra handleiding voor M-rails gebruikers

Waarom heb je 2 schakelrails achter elkaar liggen op het voorste pendelspoor?
Wat is het doel daarvan? Is dat vanwege die andere 2 pendelsporen?
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
Roel, begrijp ik je verhaal goed als ik concludeer dat je de hele automatisering al voor elkaar hebt (3x start, 3x stop, wissel recht/rond), en dat het enige dat nog mist de omschakelpuls op de 3 stopplaatsen is?
Dat moet simpel en goedkoop op te lossen zijn met (een deel van) het schemaatje van Erik N. lijkt me. En ja ik weet dat electronica niet je sterkste punt is, maar daar sleep ik je wel doorheen ;); relaistechniek beheers je daarentegen wel, gezien alle besturingen die je daarmee al op je baan gemaakt hebt.
Heb je het besturingsschema van de pendelbaan op papier staan? En zou je dat hier kunnen plaatsen? Ik hou wel van dit soort puzzeltjes!
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring?
@Jan en @Hans,

Uiteraard heb ik schema's en een beschrijving van de schakelingen voor zowel de hoofdbaan als van het pendelspoor.

Ik zal morgen een combinatie van mijn schakelschema's maken waarin de functies van de schakelrails in het pendelbaantje en de relevante schakelrails in de hoofdbaan (inclusief de relevante Viessmann relais 5552 en Märklin 7045) vermeld zijn.

Ik heb ze in Excelbladen staan. Daar moet ik dan een jpeg plaatje van maken om hier te plaatsen.

Alles werkt, het enige dat ik wil is een automatische omschakeling van de rijrichting van de loc's.

Alvast bedankt voor het meedenken,
Groet,
Roel

Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
@Hans, en andere belangstellende modelbouwvrienden,

Zoals gevraagd hierbij de verdere gegevens van mijn pendelbaan.

Ik heb 2 tekeningen en 2 foto's toegevoegd.

1) Op de eerste staan in blauw een gedeelte van de sporen van de hoofdbaan. Het linkerspoor van wissel 25 leidt naar een schaduwstation, dat via de blauwe sporen aan de bovenzijde weer terugkomt. De treinen rijden dus van spoor 2 naar het schaduwstation en komen via spoor 1 weer in het station. De aansluiting linksonder gaat naar het schaduwstation op het onderliggende niveau.

2) Op de tweede staan de aansluitingen van de blauwe draden en de rode draden getekend.

3) De pendeltrein rijdt van spoor 3 naar spoor 4 of 5 waarna de andere trein van spoor 5 of 4 weer naar spoor 3 vertrekt. Het pendeltreintje bestaat uit twee wagons met een loc of uit een railbus met bijwagen. De loc resp. de motorwagen zit altijd aan de rechterkant van de trein.

4) een foto van de keersporen in de huidige toestand.

De betekenis van de schakelrails is als volgt:

K19  -  wissel 25 links
K20  -  wissel 25 rechts
K25  -  relais 9 aan & wissel 24 links
K27  -  spoor 3 groen
K28  -  wissel 25 rechts
K29  -  wissel 25 links
K30  -  relais 9 uit & relais 8 rechts actief
K31  -  wissel 28 links & relais 10 links actief
K32  -  relais 9 uit & relais 8 rechts actief
K33  -  wissel 28 rechts & relais 10 rechts actief
K36  -  relais 9 uit & relais 8 rechts actief
K37  -  deze heeft (nog) geen functie

De schakelrails K25 en K27 kunnen in- en uitgeschakeld worden, zodat de pendeltreinen wat langer op spoor 3 stilstaan. Dit in- en uitschakelen is voor het principe niet relevant.

Het treinbedrijf werkt als volgt:

Werking Schaduwstation niveau +1 om lokaaltrein te laten vertrekken   :   
K25 : R9 aan + W24 links
K27 : R8 Sp3 groen

vertrek lokaaltrein van spoor 3 naar spoor 4 en tegentrein van spoor 5 naar spoor 3
K20 : W25 rechts
K29 : W25 links
K31 : W28b links + R10 Sp5
de loc stopt in het gele gedeelte van spoor 4, dat spanningsloos is geworden.
de loc in het gele gedeelte van spoor 5 krijgt spanning, wordt handmatig omgeschakeld en rijdt naar het rode gedeelte

                                           K32 : R9 uit + R8 Sp2 groen
                                           K28 : W25 rechts
                                           K19 : W25 links
                                           K34 : R9 uit + R8 Sp2 groen

vertrek lokaaltrein van spoor 3 naar spoor 5 en tegentrein van spoor 4 naar spoor 3
                                           K20 : W25 rechts
                                           K29 : W25 links
                                           K33 : W28b rechts + R10 Sp4
de loc stopt in het gele gedeelte van spoor 5, dat spanningsloos is geworden.
de loc in het gele gedeelte van spoor 4 krijgt spanning, wordt handmatig omgeschakeld en rijdt naar het rode gedeelte

                                                                                          K30 : R9 uit + R8 Sp2 groen
                                                                                          K28 : W25 rechts
                                                                                          K19 : W25 links
                                                                                          K36 : R9 uit + R8 Sp2 groen
en dan weer van voor af aan.

Nog een enkele opmerking ter aanvulling. Ik kan de indeling van de keersporen vrij eenvoudig aanpassen. Ook de overige schakelrails zijn desgewenst anders te programmeren.

hartelijke groeten,
Roel
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Goed gedocumenteerd, Roel! Ondanks dat, best een klusje om het te doorgronden. Ook spoor 3 moet nu handmatig gekeerd worden neem ik aan?
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Ja Hans, het keren moet handmatig gebeuren.

Groet, Roel
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Als ik het hele verhaal afpel tot de kern zou er dus na activering van schakelrail K31, K33 en K36 een schakelpuls moeten volgen. Het rijrichtingsrelais van de lok is dan al omgeschakeld zodat deze klaar is om te vertrekken zodra er weer rijspanning op de rails komt.
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
zojuist maar even de daad bij het woord gevoegd en een testschakelingetje opgebouwd.
en volgens mij werkt het voor jouw situatie!
een simpel schakelingetje bestaande uit relais, condensator, weerstand en een diode.
ik kan hele verhalen gaan neerschrijven, maar een filmpje zegt meer:

de loc maakt wel een beetje een bokkesprong, maar dat komt mogelijk omdat je van rijden in één keer overgaat op omschakelen en is misschien nog te verminderen door het omschakelrelais optimaal in te stellen.
de omschakelpuls lijkt nu wat lang en is in te korten door een condensator met een kleinere capaciteit tot te passen.
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Hoi Hans,

GEWELDIG

Ik zat vanmorgen zelf ook nog even na te denken en bedacht dat ik na de schakelrails K31, K33 en K36 in plaats van een rails 5107 en 7190 (bij de sporen 4 en 5) resp. 5106 een contactrails 5105 zou kunnen plaatsen. Daar heb je een geïsoleerde spoorstaaf in, die wellicht gebruikt zou kunnen worden om een schakelpuls te genereren.

Dat wilde ik nog even toevoegen aan dit draadje. En dan zie ik dat je al een schakeling gebouwd hebt! Geweldig  :P :P. Dat is precies wat ik bedoelde.

Ik zie dat je de schakelpuls op een 5105 contactrails laat uitvoeren. Initieert die de schakelpuls of begrijp ik het verkeerd?

Nog even een paar aanvullende opmerkingen bij mij huidige situatie van schakelingen:

- bij K31 wordt relais 10 omgezet zodat het gele gedeelte van spoor 4 spanningsloos wordt en het gele gedeelte van spoor 5 onder spanning komt. De trafo voor dit spoor staat op 0 (geen rijstroom). Dan geef ik met die trafo een schakelpuls en laat ik de trein op spoor 5 naar het rode gedeelte rijden. Daar wacht de trein totdat schakelrails K25 geactiveerd wordt. Het lijkt er op dat deze situatie wordt nagebootst.

- ik heb nu een relais van Märklin 7045 gebruikt. Simpel omdat ik hiermee het gele gedeelte van of spoor 4 of spoor 5 van spanning kan voorzien.
Ik kan dit ook uitbreiden met een extra 7045 of een Viessmann 5552 om bijvoorbeeld de schakelpuls te genereren.

- zoals gezegd kan ik het schakelschema helemaal aanpassen, als dat nodig is voor het geven van een schakelpuls.

Ik ben wel lastig, hè  :D , maar ben je dankbaar dat je wilt meedenken.

Hartelijke groet,
Roel
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
graag gedaan Roel, ik ga de rest vanmiddag even rustig doorlezen.
wel kan ik zeggen dat de bokkesprong veroorzaakt wordt omdat de door mij gebruikte 24V voor de omschakelpuls lager is dan die normaliter uit mijn regeltrafo's komt en waar dus het omschakelrelais op afgesteld staat.
weer een probleem(pje) minder.
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Mooi resultaat, dat doet denken aan het filmpje van Martijn.


Ik herinnerde me ook deze opmerking van Hans:
Citaat van: Hanzi op zondag 04 augustus 2019, 08:30:29
@citaat @citaat als je de weerstand wat kleiner neemt (dus lagere weerstand) zal de elco sneller opladen.
Kies m echter ook weer niet té laag want dan valt het relais nooit meer af tijdens omschakelen.

Als ik naar het filmpje van Hans kijk, dan valt het relais net iets te traag af.
Omdat de lichten van de loc net iets te lang oplichten, denk ik dat.
Bij een bokkensprong verwacht ik dat de loc een stukje doorschiet, of terug springt,
en dat gedrag lijkt me dan juist weer mee te vallen.
 
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Tja, dat soort problemen heb je altijd als je het per se analoog wilt doen. Met een Arduino gaat het echt veel beter!
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
@Jan,

Zoals je kunt lezen is Hans nog bezig om de eerste eenvoudige opzet te verbeteren. Ik heb vertrouwen in zijn aanpak.

@Erik,

Ik snap je opmerking niet. Zie mijn vraagstelling in de eerste post. Wat verwacht je? Dat ik mijn hele spoorbaan afbreek, verkoop en alles nieuw digitaal aanschaf? Dat ben ik dus niet van plan. Ik respecteer ieders kennis en ervaring. De mijne ligt op een ander vlak.

Groet,
Roel
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Met een elco van 470uF ipv 1000uF en een weerstand van 2K2 werkt het icm het toegepaste relaistje perfect :).
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Hoi Roel, als ik je schakeling goed doorgrond én we zouden het automatische omschakelpulsje daar toepassen dan zou een trein op spoor 4 of 5 aan komen rijden, keren, via R10 een klein stukje terug rijden als de 2e trein arriveert op het andere spoor en pas vertrekken als K25 wordt bediend waardoor R9 aan gaat.
Dat kleine stukje terugrijden is wellicht niet zo fraai, maar dat is met jou relaistechniek wel op te lossen; of liggen deze 2 spoortjes uit het zicht in een tunnel? dan: geen probleem natuurlijk. 
Als je de automatische omschakelpuls op spoor 3 toepast dan zal de trein volgens mij nu direct weer vertrekken; niet reëel, dus daarvoor zal je ook nog ergens een startcommando vandaan moeten halen of komt die vanuit R8 (volgens mij zit daar een tekenfoutje en moet de rode draad vanuit R8 naar spoor 2)?

Gaat helemaal goed komen, als je wil kan ik je de benodigde materiaaltjes -al dan niet samengebouwd- toeleveren.
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Hoi Hans,

De sporen 4 en 5 liggen inderdaad in een tunnel. Het is dus geen probleem als ze een stukje terugrijden. Maar als ze op de gele sporen een schakelpuls krijgen en deze gele sporen ook spanningsloos kunnen blijven, kunnen ze daar wel blijven staan totdat K25 wordt bediend. Dan kan ik de schakelingen op die keersporen veel eenvoudiger maken !

Voor spoor 3 werkt het iets anders. In het schema heb ik alleen de aansluitingen voor het keren getekend.
In R8 zitten rechts aansluitingen voor TWEE rode draden. De ene gaat naar spoor 3 (is getekend) de andere naar spoor 2 (niet getekend).

In het normale treinverkeer komt er eerst een trein op spoor 1. Die wacht totdat de trein uit het schaduwstation op spoor 2 aankomt. De trein op spoor 2 stopt en de trein op spoor 1 gaat rijden. Als die een tijdje op weg is naar het onderste schaduwstation gaat de trein op spoor 2 rijden.

Tenzij..... ik K25 handmatig geactiveerd heb. Dan wordt bij K25 -> R8 omgezet van spoor 2 naar spoor 3 en zal de trein op spoor 3 eerst vertrekken.

Tussen de blauwe draden van K25 en K27 zit een handschakelaar. Als die uit staat, gebeurt er bij K25 en K27 niets en is er geen pendelverkeer. Het idee hierachter is dat het pendeltreintje niet zo vaak rijdt als de treinen op het hoofdspoor.

Ik kan de schakelingen zo aanpassen dat ook bij binnenkomst op spoor 3 dit spoor spanningsloos is. Is geen probleem, hoor.

Als het niet te veel gevraagd is zou ik enorm geholpen zijn als je de benodigde materiaaltjes samengebouwd zou kunnen toeleveren. Ik ben er niet zo'n held in :) .
Uiteraard worden de kosten ruimschoots vergoed.

groeten,
Roel
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
het bokkesprongetje dat de loc nu nog maakt komt doordat de sleper aan de ene kant nog op de rijspanning-puco zit, terwijl de wielen al op de spanningsloze contactrail komen waardoor daar de omschakelpuls op de puco's komt. op dat momentje verbind de sleper dus de lage rijspanning door met de 24V en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
je maakt dan toch soort van kortsluiting tussen beide spanningen en bovendien loop je kans dat locs die elders op dezelfde rijspanning rijden ook een schakelpuls krijgen.

in jou situatie zou het het mooiste zijn als:
1 loc komt aanrijden op spoor 4 of 5
2 loc stopt op spanningsloos stuk
3 omkeerpulsschakelingetje (3x woordwaarde) krijgt elders vandaan een activeringspulsje (bv schakel- of contactrail in het andere spoortje 5 of 4).
4 spanningsloos stuk krijgt weer rijspanning (aangepaste combi R9/R10 of zo) en loc rijdt weer weg.   

Je zal voor een optimaal functioneren je relaisschakelingen dus wel iets moeten aanpassen.

Met de Paasdagen is t er niet van gekomen, maar ik zal deze week wat voor je in elkaar knutselen.

Geef je adres even door per PB!
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Hoi Hans,

Ik heb even zitten puzzelen. Ik haal in ieder geval R8 er uit. Daarmee wordt de stroomvoorziening op spoor 3 om meerdere redenen veel eenvoudiger.

Misschien is de schakeling voor het automatisch keren dan heel eenvoudig.

1) de gele sporen in spoor 4 en 5 worden Contactrails 5105, dus met een gedeeltelijk geïsoleerde spoorstaaf.

2) de vertrekkende trein op spoor 3 geeft bij K37 een omschakelpuls naar de loc, die op het gele spoor (5105 van spoor 4 of 5) stil staat.

3) de trein zet bij K31 resp. K33 het relais 10 om. Dit betekent dat het gele spoor voor zijn neus spanningsloos wordt en spanning op het andere spoor wordt gezet. Die loc is dan al omgeschakeld en kan dus gelijk de goede richting op rijden.

4) omdat R8 verwijderd is kan ik handmatig de rijrichting op spoor 3 omschakelen. Dat is geen probleem, want dit spoor ligt volledig in het zicht.

Even de vraag aan jou: werkt dit zo?

Groeten,
Roel
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Gaat volgens mij werken.
Vraagjes:
1) wat wordt de functie van die contactrails 5105?
2) er staat in principe nooit een trein op spoor 4 én 5 als een trein vanaf spoor 3 vertrekt en de omschakelpuls geeft. We zouden dus met één omschakelpulsschakelingetje kunnen werken (wel 1 extra wisselcontact nodig, maar het relais heeft er toch 4).
3) oké
4) als je echt automatisch wil pendelen zou je deze ook nog moeten automatiseren; maar dat kan op soortgelijke wijze als spoor 4 en 5 maar dan met omschakel en startpuls ergens uit je baan vandaan zodat de trein wel even op spoor 3 blijft staan.
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Hoi Hans,

antwoord op je vraagjes:

1) goede vraag. Ik heb de situatie nagebouwd zoals ik jouw filmpje zag. Maar nu ik er even over nadenk, ik hoef daar helemaal geen contactrail te hebben, want de omschakelpuls krijgt de loc al via K37.

Dus kan ik in plaats van de 5105 de oude situatie handhaven. De middenrail moet èn verbonden worden met de omschakelpulsgever (ook 3x woordwaarde) èn met de normale stroom (via R10). Of zie ik het verkeerd?

2) klopt helemaal

3) klopt, via K37

4) inderdaad, dat ga ik zo doen.

groeten,
Roel
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
We zitten weer helemaal op hetzelfde spoor Roel ;).

Heb vanmorgen wat relais uit een (sloop-)schakelkast getrokken, en wat electronica-componentjes bij Radio Twente gescoord. Ik moest voor m'n werk toch in het uitgestorven centrum van de Hofstad zijn.
To be continued.
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Als je mijn schakelingetje (foto 1) tussen de rijstroomdraden vanaf R10 en de sporen 4 en 5 zet (foto 2) moet het werken met een puls vanaf K37.
Foto 3 toont de opbouw van het schakelingetje.
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Hoi Hans,

Bedankt voor zover. Het ligt voor 100% aan mij, hoor, maar eerlijk gezegd snap ik nog niet hoe ik het moet aansluiten.

Als ik naar het middelste plaatje kijk lijkt het er op dat de schakelpuls naar hetzelfde spoor gaat als waar de rijspanning nog op staat. En ook het eerste plaatje geeft deze indruk bij mij.

Even voor het beeld (zie ook het plaatje hieronder) :
- er staat een loc op spoor 5. Spoor 5 is spanningloos (= zwart gekleurd)
- er komt een trein van spoor 3 met bestemming spoor 4. Op dat moment heeft spoor 4 nog rijspanning (= rood gekleurd).
- bij K37 wordt de schakelpuls gegeven. Die moet uitkomen bij de loc op spoor 5. R10 is op dat moment nog verbonden met spoor 4.
- bij K31 wordt R10 omgezet. Dan wordt spoor 4 spanningsloos (de aankomende trein stopt voor het stootjuk) en komt er spanning op spoor 5 en de trein aldaar gaat rijden in de richting van spoor 3.

Als ik het zo beschrijf moet de schakelpuls dus gegeven worden aan de middengeleider van het andere spoor dan waar via R10 verbinding mee gemaakt is.

Vraag: zou het probleem opgelost kunnen worden door een tweede 7045 (noem hem maar even R11) toe te passen, die gelijktijdig schakelt met R10 maar dan het andere spoor verbindt om de schakelpuls via K37 door te laten?

Ik heb in het plaatje hieronder geprobeerd dat aan te geven.

lastig ben ik, hè?   ;) ;)

groet,
Roel
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Valt reuze mee hoor, Roel.
Het klopt dat er op beide sporen (4 én 5) een omschakelpuls wordt gegeven. Maar who cares, er staat toch maar op één van de 2 een loc. Hiervoor gebruik ik 2 wisselcontacten van "mijn" relais, die gedurende ca. 1 sec omschakelen van evt. rijspanning (vanaf R10) naar 24V.
Kan niet missen, en functioneert!
Ik had ook nog gekeken om het wisselcontact van de omschakelpulsgever vóór K10 te zetten, maar dan gaat de puls naar het verkeerde spoor.
Hopelijk is het duidelijk nu, en anders gewoon blijven vragen!
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
OEPS in het 1e tekeningetje zit idd een foutje!
Goed gezien, en het ligt dus niet aan jou!
Naar de relaisaansluitingen 3 een 4 moeten 2 aparte draden zitten die van het wisselcontact van K10 komen. Geen doorverbinding dus tussen 3 en 4!
De overige plaatjes kloppen wel.
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
OEPS 2 ook het 2e tekeningetje klopt niet.
Het ligt dus 100% aan mij, dat jij het niet snapt.
Eigenlijk snap jij het prima dus!

Het enige plaatje dat wel klopt is de 3e :?

Ik zal de andere 2 nog even aanpassen.
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
 :D :D Ik heb geprobeerd het te doorgronden, maar snapte er niets van....

Geeft niet, hoor. Ik ben nooit te oud om te leren. En stap voor stap komen we er wel. Ik wacht je nieuwe tekeningen af en kijk of ik het dan wel snap.

Als ik het goed begrijp geeft dat apparaatje even een omschakeling tussen rijstroom verbinding en schakelpuls?

Groet,
Roel
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Dat laatste klopt, Roel :thumbup:.

Ik had t schakelingetje van een correct schetsje gemaakt. Het werkt dus gewoon :D.
Daarna te snel een paar nette tekeningetjes voor je gemaakt en daar ging t even fout :-(.
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Het 1e plaatje is het complete schakelingetje voor de omschakelpuls zoals ik naar je wil opsturen.
Het 2e plaatje geeft vereenvoudigd aan hoe jij het in jouw schakeling kan opnemen.

Nogmaals sorry voor de verwarring; ik denk dat het nu duidelijk is.
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Hoi Hans,

als ik het goed begrepen heb moet ik het volgens bijgevoegd schema aansluiten....(of snap ik het nog niet ??)

groet, Roel
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
als er rijspanning staat op de "ingang" (het P-contact) van R10,
en de gele draad is 24V uit je trafo,
dan snap je het.
snap je het?
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
de R10 heeft een rode invoerdraad die verbonden is met de trafo. De uitgangen zijn de 2 rode stekkers.

De gele draad is aangesloten op de gele bus van de trafo, de zwarte draad op de massa van de trafo .

Dus is snap het  :P :P

Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Maar uit de gele bus van je trafo komt toch geen 24V?
En die heb je toch echt nodig!
Dus ofwel een los voedinkje ofwel je trafo open maken en 24V aftakken.
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelautomaat - wie heeft ervaring? - mijn voorbeeld
Citaat van: Hanzi op donderdag 16 april 2020, 17:45:29
Maar uit de gele bus van je trafo komt toch geen 24V?
En die heb je toch echt nodig!
Mag ik even jullie gedachtengang onderbreken? Even een zijsprongetje: de laatste zin van dit citaat.
Dat kan als je een condensator gebruikt in plaats van een stekkervoeding (zoals ik zelf doe).

In het eerder genoemde draadje van Erik Nieuwenhuis, reactie 9 van Loc1200
Citaat van: loc1200 op zaterdag 11 augustus 2012, 21:09:44
(...)Het is nl wel belangrijk, dat de lok volledig tot stilstand is gekomen, alvorens van rijrichting kan worden gewisseld. Zoniet, dan bestaat de kans dat dat de trein er als een haas van door gaat. De loks zonder voorschakel-electronica zijn hier gevoelig voor.

De verhoogde spanning kan overigens van de gele en bruine bus van de trafo worden gehaald.
(...)
Gr. Mars
Re: Pendelautomaat - mijn voorbeeld - de oplossing is nabij
O, je ziet, ik snap er niets van 😂😂.
Toch maar goed dat ik het even verifieer.

Wat komt er dan uit de gele bus? 16V?
Een beltrafo geeft wel 24V dacht ik. Dan moet ik morgen eens zoeken in mijn rommeldoos of er nog eentje ligt. En anders even naar de plaatselijke Ha U Be Oo.  :)

Groet,
Roel
Re: Pendelautomaat - mijn voorbeeld - de oplossing is nabij
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendelautomaat - mijn voorbeeld - de oplossing is nabij
Ik heb een AC stekkertrafo van 24 v wisselstroom (uit de kringloop) genomen.
Ik kreeg de tip van Roy (Meerlingsbeek): neem een beltrafo.
Ik zag meer in een wisselstroompuls (trafo) dan in een gelijkstroompuls (condensator).
Volgens sommigen schakelen niet alle Märklin treinen goed terug op gelijkstroom.
Re: Pendelautomaat - mijn voorbeeld - de oplossing is nabij
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendelautomaat - mijn voorbeeld - de oplossing is nabij
Bij deze schakeling keren de loc's ook gewoon op wisselstroom, Jan.

Oh ja Roel, zorg wel dat de 0V/massa van de verschillende trafo's met elkaar verbonden zijn.