Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.

Gestart door Marklindak maandag 28 maart 2016, 21:28:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Hieronder de belevingen van mijn ombouw.

Betekent de oude (kapotte) decoder verwijderen. Kap er af, schroefje op de printplaat los en je kunt de decoder verwijderen.

Geluidmodule zit ook aan deze zijde en is met bedrading aan de hoofdprint gesoldeerd.

Ik heb de bedrading doorgeknipt en de sound module ligt nu in de onderdelen bak. Draden rood omcirkeld. Deze draden later met de soldeerbout "los" gesoldeerd.

Op de foto zijn de witte draden van de speaker ook rood omcirkeld.

Beetje studie van de print geeft aan dat de speaker aan de twee rood gemarkeerde soldeerpunten bevestigd kan worden.

mSD geluidsdecoder via de Decodertool van het door tante M* beschikbare geluidsproject voorzien en de decoder aangebracht.

Daarna op het programmeerspoor en warempel de decoder wordt herkend, geen problemen ervaren.

Ombouw was eigenlijk dus verbluffend eenvoudig, dus als je het juiste gereedschap hebt dan lukt je dit binnen een paar uur.

Gr. Fred.
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Fijn dat het gelukt is Fred, ik ben wel erg benieuwd hoe hij klinkt  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Geluiden klinken heel goed Peter, hebben ze goed werk van gemaakt.

Optrekken: eerst hoor je veel lawaai van alle regelingen en daarna gaat hij pas rijden.

Deuren: openen en sluiten geweldig geluidje!

Max snelheid vind ik nog een beetje laag, kortom de decoder moet nog een keertje worden bestookt.

Gr. Fred.
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Als je het allemaal onder controle hebt zou een filmpje niet mogen ontbreken Fred  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
 @citaat eens met Peter.
en
bedankt weer voor het delen van de info.
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Vanavond weer bezig geweest en bekeken of ik de binnenverlichting nog apart kan schakelen.

Print nog niet helemaal uitgevogeld hoe het zit, moet kunnen denk ik.
Sleperwissel is uitgeschakeld en dan zou die draad kunnen worden gebruikt.

NS omroepgeluid werkt!

Gr. Fred.
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Hallo Fred,

ik kom donderdag wel ff. buurten, om het geluid aan te horen, hoef je geen filmpje voor te maken hoor

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Zeker wel  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Fred,

Neem dit draadje even door (Beide links zelfde draadje, andere oplossing):
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16036.msg241413.html#msg241413

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16036.msg808050.html#msg808050

Neem daarbij in overweging:
Is aux3/4 versterkt op je decoder. De originele Esu decoder (Lokpilot 3.0 MFX OEM) is fl, rl, aux 1, aux 2 versterkt en aux 3 en 4 onversterkt.

Als het goed is zit een 'versterking' schakeling op de print voor aux 3 en 4.

Verder zie ik dat je geen condensator hebt tegen het flikkeren van de verlichting. Deze kan geplaatst worden op de 2 punten linksonderin van de print op de bovenzijde. Waarom heb je het hele relais verwijderd? Zelf heb ik hem overbrugd om tegelijk van beide slepers stroom af te nemen.

Zelf ook nog maar eens een sound inbouwen in de koploper :) Kun je misschien een filmpje maken van het geluid?
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Hi Wijbe,

AUX 3/4 zijn versterkt want decoder is een mSD van tante M*
Geluidspakketje is van de M* site.

Relais is er af gesloopt omdat het stuk was, overbruggen en dus een draad over de koppeling over, deze bedoelt voor binnenverlichting.
Condensator heeft er nooit gezeten, ik weet niet beter dat dit nog steeds een originele print is.

Filmpje wordt om gevraagd, weet ik. Even tijd maken, want ja voorjaar boot water in etc.
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Citaat van: Wijbe op donderdag 07 april 2016, 11:00:44
Fred,
Neem dit draadje even door (Beide links zelfde draadje, andere oplossing):
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16036.msg241413.html#msg241413

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16036.msg808050.html#msg808050

Vandaag weer even aan de knutsel geweest en de draadjes die Wijbe bij de buren aangaf eens doorgenomen, beiden echter niet aan de praat te krijgen!
Wordt vervolgd, ik heb de print aardig uitgedokterd, er wordt aangegeven dat A8 en A9 op de hoofdprint AUX 1 en AUX 2 zijn.
In mijn koploper zijn deze echter niet aan de 21 MTC verbonden en direct op de MTC voet solderen lost het probleem niet op.

Mogelijk de oranje voeding (M* kleur) nog niet goed.

Puzzel wordt vervolgd, als ik het probleem heb opgelost meld ik dit wel.

AUX 3 is goed verbonden en tante M* zijn decoders hebben versterkte AUX3 en AUX 4 uitgangen, is alleen een Msd decoder met heel mooi geluid die ik niet graag stuk zie gaan.
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
kan het misschien zijn dat de aux via een susi gestuurd word op de dragerprint en niet door de decoder,marklin doet dit namelijk bij veel nieuwe modellen maar weet niet wanneer ze er mee begonnen zijn?
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Hoi Fred,

De kans is groot dat bij de Koploper voor de front en sluitsein verlichting dezelfde methode is gebruikt als bij de 39080/1; VT 08.5.
Hierbij wordt de voeding en schakeling van front en sluitsein verlichting als fantoom schakeling uitgevoerd en over twee draden gevoerd.
Dit om met het beperkt aantal pinnen op de connector tussen de bakken uit te komen.
Bestudeer deze schakeling maar eens van HGH.
Met een gelijkrichter kan dan tevens in elk rijtuig de voeding voor de binnen verlichting worden afgetapt.
Nadeel is wel dat alles is aan of alles is uit.

Op deze pagina van HGH staat tevens de relais schakeling uitgetekend en uitgelegd.

Kans is groot dat de relais bij de Koploper ook door MosFET's zijn vervangen.

EDIT Ad: Ontbrekende link naar de betreffende pagina van HGH ingevoegd.
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Hoi Ad,

De koploper heeft denk ik zoals jij aangeeft die schakeling voor de front en sluit verlichting, die werkt ook gewoon!
Schakelrelais voor de sleperwissel is overbrugd en daar is dus een draad van over,

De binnenverlichting valt ook met de zwarte draad te besturen die nu ook naar alle rijtuigen gaat, heb ik nog een extra rode over.

Het enige dat ik niet aan de praat krijg is de besturing vanuit de decoder en ik ben voorzichtig met de mSD decoder voor testen te gebruiken.
Nog even puzzelen, de links die Wijbe doorgaf helpen, maar zijn bij mij nog geen oplossing geworden.

Morgen even proberen met een ESU decoder met F1 de AUX 3 poort te besturen, dat kan misschien een oplossing zijn.
Beetje druk gehad, maar morgen wordt het hier K***e weer, even tijd op de koningsdag om te prutsen.

Ik meld me wel als het helemaal werkt, dat is en blijft de uitdaging.

Gr. Fred.
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Hallo weer,

Problemen opgelost en de mSD werkt zoals het hoort en met F1 de binnenverlichting aan/uit.

Verwijzingen die Wijbe een paar posten terug deed zijn deels tot hulp geweest. In deze verwijzingen zijn de printbaan nummers niet identiek zoals bij mijn exemplaar, zal wel met TRIX te maken hebben, geen idee.
Voornaamste is dat alles werkt zoals het hoort. Geluid er in en binnenverlichting apart te schakelen.

Ik zal de ombouw in een nieuw draadje beschrijven, beginnen we weer van voren met het plaatsen van de mSD.
Zetten we er meteen een filmpje met de geluiden bij als dat lukt.

Gr. Fred.

Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Hoi Fred,

Heb je de voeding voor de binnenverlichting dan losgekoppeld van de voeding voor de front/sluit seinen?
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Ad,

Er zit in de motorbak een verbinding naar de voeding, oranje dus.

Dan over de koppeling loopt een zwarte draad, daar zit de massa aan. Deze moet aan AUX3 vast, kan op de decoderprint

In elke losse bak zit een brugcel die het ompool effect tegengaat.

Dan moet je aan de LED kant van elke print nog een 0 ohm SMD ding verplaatsen.

Ik heb foto's gemaakt, als ik tijd heb plaats ik de ombouw.

Gr. Fred.
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Hallootjes weer,

Ik heb alles met geluid en binnen verlichting werkend gekregen.

Verslag ligt bij iemand anders om te lezen want moet wel begrijpelijk zijn.

Programmeren van de decoder moet nog een verslag van komen, dat is nog niet klaar helaas.

Er komt een draadje voor de aanpassingen in de koploper zelf en er komt een draadje van het programmeren van de mSD decoder.
Maak verwijzingen naar de topics vv.

Gr. Fred.
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Ik kijk er naar uit Fred  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Klinkt
Citaat van: Marklindak op vrijdag 29 april 2016, 23:45:00
Verslag ligt bij iemand anders om te lezen want moet wel begrijpelijk zijn.

Programmeren van de decoder moet nog een verslag van komen, dat is nog niet klaar helaas.
Klinkt wel heel professioneel Fred.
Ben heel benieuwd. :)
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Citaat van: Kappa op zaterdag 30 april 2016, 09:22:38
Klinkt wel heel professioneel Fred.
Ben heel benieuwd. :)

Als het dan toch gepubliceerd wordt, kan namelijk mooi in de wiki, dan moet het voor iedereen begrijpelijk zijn.

Zal in de loop van de week wel iets van horen. Even wachten dus helaas.

Filmpje met geluid moet ik tijd voor maken.

Gr. Fred.
Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Aanpassingen in de motorwagen, deel 1

Model is de eerste versie die door Marklin is uitgebracht. Van origine zit er een ESU 21 MTC decoder in. Deze decoder is elders zonder full sound te gebruiken

Eerste klus is de nieuwe mSD(3) decoder van de juiste sounds voorzien en zorgen dat AUX3 met functietoets F1 wordt geschakeld. Zie apart draadje: KLIK

Ombouwen met sound is geen ingewikkelde klus. De ingebouwde soundmodule door het afknippen van draden verwijderen. Deze module valt in een ander treinstel wel weer te gebruiken, bewaren dus.

Aan de sound module zit met twee witte draden de in gebruik zijnde speaker gesoldeerd, deze van de sound module afknippen.

Deze foto markeert de losgeknipte speaker-en soundmodule draden.
Soundmodule zit af fabriek aan de onderzijde van de print geplakt en ligt hier los naast de motorwagen


In een ander draadje is het configureren van de mSD decoder beschreven.
Van downloaden bij tante M* tot en met configureren van het project.

Decodertool configuratie draadje: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=57626.msg1075984#msg1075984
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Aanpassingen in de motorwagen, deel 2

Na enig zoekwerk naar de loop van de printbanen heb ik geconstateerd dat de twee witte speaker draden op de punten A15 en A16 van de hoofdprint moeten worden gesoldeerd. Zie foto 1 hieronder.

Dit zijn vooralsnog voor de inbouw van een sound decoder de om te bouwen zaken.

De decoder zit af fabriek ook onder de hoofdprint naast de soundmodule. Geïnstalleerde decoder verwijderen, ook deze valt wel weer te gebruiken. Daarna een  Marklin mSD decoder inbouwen die met het decodertool van de juiste geluiden is voorzien. Koplopergeluid staat op de M* website en is formidabel wat geluiden betreft.

Foto 2 de ingebouwde mSD decoder.


Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Koploper M37421, toevoegen van schakelbare binnenverlichting met F1, deel 1

Aanpassingen voor de motorwagen:

De mLD en mSD decoders van Marklin hebben vier versterkte AUX poorten aan boord. Na enig zoekwerk en hulp uit een draadje bij Beneluxspoor gevonden dat AUX3 beschikbaar is om de binnenverlichting te kunnen schakelen.

In de motorwagen zijn op de print hiervoor twee aanpassingen noodzakelijk.
Eerst de foto bestuderen en daarna de print van je koploper.

Foto is de print na ombouw!


De aanpassingen voor de motorwagen:
?   Maak met een klein stukje draad verbinding tussen een punt van positie T1 en punt R18, zwarte draadje is duidelijk te zien.
?   Dan de SMD brug / doorverbinding van positie R22 verplaatsen naar punt R21. Ja ik weet het , dit kan netter, maar werkt en dat is het belangrijkste.
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Koploper M37421, toevoegen van schakelbare binnenverlichting met F1, deel 2

Handelingen voor de overige wagons:

Op de printplaat van de restende wagons moet een kleine aanpassing worden gedaan.

Aan de LED kant van de printplaat moet ook een SMD brug naar een andere positie worden geplaatst.
Foto hieronder geeft een aangepaste SMD positie weer.



Uit te voeren aanpassing is de SMD brug die af fabriek op positie R13 is gesoldeerd te verplaatsen naar R14.


Wanneer de decoder in de juiste configuratie is gebracht met de Marklin decodertool dan zou alles nu moeten werken.




Belangrijke opmerking:

Ik heb nog geprobeerd om de binnenverlichting via direct contact met de decoder op de AUX1 aansluiting te kunnen schakelen, resultaat blijft dat dit niet werkt.
Voor mij dus een onbegonnen klus.

Met andere woorden begin er niet aan, je hebt dus een mSD(3) decoder met vier versterkte AUX uitgangen nodig.
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Hallootjes weer,

Hieronder een aantal posts met de beschrijving van de fysieke ombouw van de koploper naar sound met schakelbare binnenverlichting middels de functietoets F1.

Begin is in post #22

Gr. Fred.
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Kun je niet beter aan flyerman vragen of die een koploper dragerprint wil ontwikkelen met een plux22 connector erop dan ga je van 4 aux naar 7 aux uitgangen :D
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Fred, heel mooi verslag.
Ik denk een ieder die z'n koploper wil aanpassen hiermee een goede handleiding heeft.
Citaat van: Marklindak op zondag 08 mei 2016, 22:08:51
Ik heb nog geprobeerd om de binnenverlichting via direct contact met de decoder op de AUX1 aansluiting te kunnen schakelen, resultaat blijft dat dit niet werkt.
Voor mij dus een onbegonnen klus.
Oorzaak is de "fantoom" voeding.
De binnenverlichting wordt hier ook door gevoed.
Principe is dat op twee toevoer "leidingen" (oranje en paarse draad) een gelijkspanning wordt gezet, welke ompoolt met de rijrichting.
Dit gebeurd door met F0v en F0a een mosfet schakeling aan te sturen die de spanning ompoolt.
Voor de sluitseinen wordt met diodes het front of sluit sein geschakeld, waarbij in de vooruit richting de diode voor het frontsein geleid en achteruit de diode voor het sluitsein geleid.
Voor de binnenverlichting zijn, in elk rijtuig, de twee voedingslijnen met een gelijkrichterbrug verbonden, die op haar beurt de leds voor de interieurverlichting voedt.
Wat je kan doen is per rijtuig de retour naar de gelijkrichter onderbreken en op een AUX aansluiten.
Zo kan je de interieurverlichting met een AUX schakelen, mits F0 actief is.
Als F0 niet actief is, kan je de binnen verlichting niet aan zetten.
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Hey Ad,

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, behalve op het stuk binnenverlichting na.

Die kan na deze ombouw helemaal apart aan en uit worden geschakeld, ook als F0 uit staat.

De binnenverlichting schakelt met de zwarte draad tussen de rijtuigen, er wordt denk ik maar een halve sinus van de volledige gebruikt.
Is ook weer niet zo'n wereld vermogen wat er gevoed moet worden. Gelijkricht bruggen blijven gewoon zitten.

Gr. Fred.
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Hoi Fred,

Als je de binnenverlichting kan schakelen, waarom schreef je dan:
Citaat van: Marklindak op zondag 08 mei 2016, 22:08:51
Ik heb nog geprobeerd om de binnenverlichting via direct contact met de decoder op de AUX1 aansluiting te kunnen schakelen, resultaat blijft dat dit niet werkt.
Voor mij dus een onbegonnen klus.

Met andere woorden begin er niet aan, je hebt dus een mSD(3) decoder met vier versterkte AUX uitgangen nodig.
Heb ik dan iets verkeerd geïnterpreteerd?
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Hi Ad,

Ik heb gepoogd de binnenverlichting direct met de F1 / AUX1 te schakelen.
Nog verder nadenkende denk ik dat jouw reactie ten aanzien van kop en sluitlichten daar inderdaad mee te maken zal hebben.

Boeltje werkt nu met F1 schakelen op AUX3. :-)

Gr. Fred.
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Moet de front/sluitverlichting ook aanstaan? Om de interieurverlichting 'aan' te zetten?
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Nee Wijbe, dat is er juist zo leuk aan!
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Heb je dan de plus en min van de sleperwissel gebruikt voor de binnenverlichting?
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Heb je ook nog functiemapping toegepast om per cabinezijde de verlichting uit te zetten? Zoals bij de 37423?
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Helaas zit er maar één rij led's in de 37421 en er zit geen cabineverlichting in.
Kun je er in maken denk ik, maar heb ik me (nog) niet aan gewaagd.
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Ik denk dat wijbe de front en sluitseinen bedoelt.
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Interieurverlichting en cabineverlichting zit enig verschil in.
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Koploper 37421 van geluid voorzien
Citaat van: Marklindak op zaterdag 30 april 2016, 11:18:16
Citaat van: Kappa op zaterdag 30 april 2016, 09:22:38
Klinkt wel heel professioneel Fred.
Ben heel benieuwd. :)


Filmpje met geluid moet ik tijd voor maken.

Gr. Fred.

Ik ben nog steeds erg benieuwd naar het geluid Fred, we zijn nu twee jaar verder was het al gelukt om er een filmpje van te maken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Peter,

Het geluid is hetzelfde als de 37423 Koploper, hier zijn wel filmpjes van te vinden op Youtube
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Zoals beloofd, linkje was ergens maar verdwenen. Dit is het tante M* bestand waarin ook de interieurverlichting schakelbaar is gemaakt en een extra NL stationsomroep is toegevoegd.

KLIK 1

KLIK 2

KLIK 3

KLIK 4
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Bedankt voor het opzoeken en plaatsen Fred :thumbup: :thumbup:

Wat klink dat lekker als het treinstel in beweging komt  :favorite:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Mooie bevestiging kreeg ik toen ik heel vroeg in de ochtend een keer op station Meppel op het busstation stond.

Stopte koploper uit het noorden richting Zwolle, goede reden om eerst vertrek af te wachten, afstand is meter of 20.

Beter kon niet en decoder geluid benaderd de waarheid.
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
ik wil mijn koploper 37421 vanwege defecte decoder ombouwen met een nieuwe mSD decoder. De ombouw wil ik uitvoeren aan de hand van de foto's die in het forum staan. Echter bij bestudering van de foto twijfel ik op welke punten het zwarte draadje is gesoldeerd. Ik heb een foto toegevoegd met twee omcirkelde soldeerpunten en dan vraag ik mij af waarom niet een simpele soldeerbrugje op positie van de weerstand R18. Ik wil hem graag heel houden. Wie kan mij daar een antwoord op geven?
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Kan je gewoon doen hoor, dat resulteert in hetzelfde, en ziet er inderdaad netter uit. Misschien waren Fred zn soldeerbrugjes op :P
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper M37421, ombouw naar sound met een mSD decoder.
Ik weet het niet meer John, geloof dat jij gelijk hebt.