Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ontkoppelrails Märklin 5112

Gestart door Huubke vrijdag 03 april 2020, 18:45:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontkoppelrails Märklin 5112
Inmiddels heb ik aardig wat ontkoppelrails 5112 tweedehands aangeschaft.
Ze functioneren allemaal, maar enkele exemplaren vertonen allemaal hetzelfde "euvel:"
Na het activeren van de ontkoppelrail blijft de zwarte kunststof "brug" omhoog staan!?
Een overrijdende loc of wagon heeft er geen probleem mee, die zorgen dat-ie terugvalt.
Wanneer ik de ontkoppelactie via het lipje aan de zijkant met de hand doe, valt die "brug" wél weer op zijn plaats!?
Manueel bediend prima, dus, electrisch niet helemaal.
Hoe komt dit?
En, natuurlijk: wat is er aan te doen?
Re: Ontkoppelrails Märklin 5112
Het zou kunnen, dat de kern van de spoel een soort van magnetisch blijft en is dus net genoeg om de zwaartekracht geen kans te geven. Dit verdwijnt vaak weer door trillingen (soort van degaussen) van het rijdend materieel. Een optie is om de zaak te smeren met een potlood.
Re: Ontkoppelrails Märklin 5112
Voed je ze misschien met gelijkspanning? Dat zou het "kleven" kunnen verklaren...
Re: Ontkoppelrails Märklin 5112
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ontkoppelrails Märklin 5112
Citaat van: Erik Baas op vrijdag 03 april 2020, 19:44:05
Voed je ze misschien
Er bestaan 504 draadjes met het woord ontkoppelrails erin.
Een ervan is van Erik Baas uit 2009 over een C-rails ontkoppelrails. Remanent magnetisme zou de oorzaak zijn, en een demagnetisatieapparaat een oplossing

Zou dat magnetisme door gelijkstroom-voeding  komen? Nee: zie dit draadje (Roy schakelt ze met 12 vDc)

Vervelend dat het zoveel draadjes zijn, want ik herinner me een draadje gelezen te hebben met een mechanische oplossing. Het ging erom iets fysiek aan te passen. Wat er meest op leek staat in  dit draadje.

Zie

Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 01 maart 2018, 20:58:10
Het blijven hangen in de ontkoppelstand herken ik. Ik vond een oplossing door een klein schroefje te plaatsen onder het lipje voor de handbediening. Ik schroef dit een beetje schuin in de plaat tot er nog een paar milimeter uitsteekt van het schroefje. Het zorgt ervoor dat de ontkoppelrail niet in de uiterste stand komt en terugvalt. En hij komt nog hoog genoeg om te ontkoppelen. Voor mij een prima oplossing.

Citaat van: trein-ice3 op vrijdag 02 maart 2018, 00:24:55
Je kunt ook als je de ontkoppelrail open wilt maken voor een oplossing het volgende doen: Een (vislijn)loodje aanbrengen op het kunststof ontkoppeldeel of beter op de metalen hevel. Lood wordt niet magnetisch en het kleine beetje gewicht doet de zaak terugvallen.
Let ook op dat je de rail niet te vast op de plaat schroeft, door het dan verbuigen van de bodem gaat het geheel klemmen.