Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Even een avondje Kijfhoek

Gestart door Peter.v.L vrijdag 03 april 2020, 07:37:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Even een avondje Kijfhoek
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Even een avondje Kijfhoek
Toch heel even een frisse neus halen en meteen van het uitzicht genieten  ;)
https://youtu.be/hvAwN0hGj9I
Re: Even een avondje Kijfhoek
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Even een avondje Kijfhoek
Dank je wel voor het plaatsen Peter  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Even een avondje Kijfhoek
Leuk!  :thumbup:

Er was lekker veel te doen. Ik ga er ook weleens kijken maar soms is er geen enkele beweging. Behalve natuurlijk wat doorgaande passagierstreinen. En vanaf de Betuweroute is er ook wel vaak iets te zien als je lang genoeg wacht.

Koen
Re: Even een avondje Kijfhoek
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Even een avondje Kijfhoek
Rijden de locs daar allemaal met een dubbel A front/sluitsein?
F.
Re: Even een avondje Kijfhoek
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Even een avondje Kijfhoek
Nee, niet allemaal, maar je ziet het regelmatig, naast ook wisselende rangeerverlichting standen (rechts alleen aan, of alleen boven aan).
Re: Even een avondje Kijfhoek
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Even een avondje Kijfhoek
Bij NS is het rangeerlicht één wit licht, top, links, rechts, whatever en bij DB de dubbel A. Het verbaast mij dat je kennelijk van alles kan zien want je zou verwachten dat bijvoorbeeld alles a la DB met dubbel A zou zijn of zo. Interessant!
F.
Re: Even een avondje Kijfhoek
Lid sinds: 2015

Machinist 1:1 en 1:87

offline
Re: Even een avondje Kijfhoek
In Nederland geld de regel dat er bij rangeren tenminste 1 witte of gele lamp aan beide zijden van het krachtvoertuig moet branden. In DE dien je aan beide zijden 3 witte lampen te voeren bij het rangeren
Re: Even een avondje Kijfhoek
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Even een avondje Kijfhoek
Grappig is het wel om zowel 1 licht en dubbel A te zien. Dat was vroeger toch niet zo? Meen ik me te herinneren van een cursus werken rond het spoor ergens in 2006 of zo....
Re: Even een avondje Kijfhoek
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Even een avondje Kijfhoek
Hoewel ik de officiële tekst van het voorschrift bij rangeerbewegingen nu niet bij de hand heb, als het luidt "tenminste één licht aan beide zijden" voldoet zowel een enkele lamp aan weerszijden als de dubbel A hieraan.

Ik zag ooit op Den Haag CS een VIRM staan met een losse rood schijnende lantaarn achter de ruit. Eén van de sluitseinen was defect gebleken. Het voorschrift luidt twee rode lichten achter en de exacte plaats wordt niets over gezegd. Zag er wel apart uit maar aan de regels was voldoen dus gingen we daarmee naar Utrecht, net zo makkelijk.

Fokko
--
Dit laatste even terzijde natuurlijk
Re: Even een avondje Kijfhoek
Lid sinds: 2008

offline
Re: Even een avondje Kijfhoek
Ik heb de Regeling Spoorwegverkeer er nog maar eens op nageslagen.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0017707/2016-10-01#Bijlage4
Tsjonge, wat is dat onduidelijk vergeleken met het Seinreglement uit de NS-tijd. Slechte en niet eenduidige formuleringen!

1e conclusie: sein 401 drie witte/gele frontseinen worden getoond aan de voorzijde van de trein (in de rijrichting); drie witte/gele seinen aan de achterzijde tonen is dus een overtreding.
2e conclusie: sein 401c bij gebruik uitsluitend binnen een spoorwegemplacement dient aan voor- en achterzijde een wit licht te worden getoond.

In tegenstelling tot wat sommigen wel eens denken, is het nog steeds ontzettend belangrijk dat de juiste seinen worden getoond. Baanwerkers en anderen die zich in of rond het spoor bevinden kunnen daardoor bijvoorbeeld zien of een trein op hen afkomt of juist van hen wegrijdt. Zie je één wit licht dan moet je er op rekenen dat de trein zowel wel naar je toe als van je vandaan kan bewegen.

Dus zou ILT zou hier handhavend moeten optreden!!!
Re: Even een avondje Kijfhoek
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Even een avondje Kijfhoek
 @citaat
Had ik het toch goed onthouden  :D
Re: Even een avondje Kijfhoek
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Even een avondje Kijfhoek
Nog wat beelden, nu ook met een drone gefilmd.......

https://youtu.be/aQOh_An7Cbs
Re: Even een avondje Kijfhoek
Schitterend die zwarte 1206  :P :P
Wordt ik wat hebberig van  O:-D
Prachtig stukje film  :thumbup: :thumbup:
Re: Even een avondje Kijfhoek
Erg fraai!