Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

remmodule 72442

Gestart door Freiherr donderdag 02 april 2020, 23:55:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
remmodule 72442
Lid sinds: 2017

offline
remmodule 72442
Waarde wijzen!

Nadat ik een remmodule marklin 72442 had gekocht las ik dat deze minder goed of niet functioneert bij een loc wanneer er niet sprake is van een hoogvermogen aandrijving. In de handleiding staat dat bijvoorbeeld locs met typenummer 37xxx wel geschikt zijn.
Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met de werking van mfx-locomotieven van slechst een paar jaar oud (zoals bijvoorbeeld de BR 24 -nr 36244) op baantrajecten waar een remmodule is aangesloten?

Zie met grote belangstelling uit naar reacties op deze vraag
Re: remmodule 72442
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: remmodule 72442
Ik heb diverse remmodules (72441, 72442, IeK SIG-M, zelfbouw), en locs met diverse decoders (Uhlenbrock, ESU, Märklin, Doehler & Haass) en motoren. Probleem is niet zozeer het soort motor, als wel de afstelling van de decoder die erin zit. Je moet het bedrijf met analoge DC kunnen uitschakelen, omdat de remmodule een analoge gelijkspanning op het remstuk zet.

Dus als je weet of de bewuste BR 24, 36244, een decoder heeft waarin je (meestal bij CV 29) analoog kunt uitschakelen, of alleen analoog DC (bij ESU CV 50), dan zit je goed. Kan dat niet, dan schiet de decoder door of terug in de remsectie, afhankelijk van de aansluiting op de motor.

Groet, Paul

Re: remmodule 72442
Lid sinds: 2018

offline
Re: remmodule 72442
De BR24 nr 36244 zal zonder problemen afremmen in de remsectie, wel evt de remvertraging naar eigen smaak (decoder cv) instellen.