Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

M*Plan D rijtuig - Sluitlicht inbouwen ESU 50708

Gestart door hubertleonard donderdag 02 april 2020, 22:43:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M*Plan D rijtuig - Sluitlicht inbouwen ESU 50708
Ik ben een aantal M* plan D rijtuigen (made in Western Germany) met ingebouwde ESU 50708 verlichting. Die inbouw heb ik niet zelf gedaan Die verlichting functioneert uitstekend. Nu heb ik nog 2 losse sluitlichten van de verkoper bijgeleverd gekregen en die wil ik aansluiten op de ingebouwde ESU strip. De vraag is alleen hoe en waar ik die sluitlichten op de ESU strip moet aansluiten. De sluitlicht ledjes zijn voorzien van 2 zwarte draadjes.
De tweede vraag is: waar komen de sluitlichten op deze wagon.
Dank voor jullie advies.
Leo
Re: M*Plan D rijtuig - Sluitlicht inbouwen ESU 50708
Je hebt losse sluitlichten die van een 50708 afkomen, en een set waarbij een printplaatje zit met weerstanden.
Welke bedoel je ?

Aansluitpunten voor sluitverlichting zijn de twee middelste soldeereilandjes ( van de 4) aan de beide uiteinden van de strip.
Re: M*Plan D rijtuig - Sluitlicht inbouwen ESU 50708
Dank Nestor voor het snelle en goede antwoord. Na wat zoeken vond ik op dit forum een draadje van 19 januari 2012 over plaatsing en montage van sluitlichten in een Plan D rijtuig. Heel instructief.
Leo
Re: M*Plan D rijtuig - Sluitlicht inbouwen ESU 50708
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: M*Plan D rijtuig - Sluitlicht inbouwen ESU 50708
Hallo,

ik heb in een Marklin 4049 Plan D (Dank Fred) Plan E rijtuig als proef Led sluitlichten geplaatst, het probleem is de dubbele Tinplate waarin de leds geplaatst moet worden. Ik heb van buiten af een 2 of 2.5? mm. metaal boortje een gat geboord, dwars door beide beplatingen, daarna heb ik vanaf de binnenkant een 4 mm. metaalboor gebruikt in de binnenste plaat om meer ruimte te krijgen, en nog wat opgeruimd in de goede richting. De Leds met Kristal Clear in krimpkous vanuit de binnenkant op zijn plek gekregen, door de krimpkous geen doorschijn naar binnen toe, en kan ook de led geen kortsluiting maken met de metalen behuizing. Was een rotklusje maar de wagon rijdt al lange tijd op mijn baan rond zonder enige problemen. Leds met voorschakelweerstand op gestabiliseerde binnenverlichting geplaatst.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: M*Plan D rijtuig - Sluitlicht inbouwen ESU 50708
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: M*Plan D rijtuig - Sluitlicht inbouwen ESU 50708
Citaat van: hubertleonard op donderdag 02 april 2020, 22:43:14
Ik ben een aantal M* plan D rijtuigen (made in Western Germany) met ingebouwde ESU 50708 verlichting. Die inbouw heb ik niet zelf gedaan Die verlichting functioneert uitstekend. Nu heb ik nog 2 losse sluitlichten van de verkoper bijgeleverd gekregen en die wil ik aansluiten op de ingebouwde ESU strip. De vraag is alleen hoe en waar ik die sluitlichten op de ESU strip moet aansluiten. De sluitlicht ledjes zijn voorzien van 2 zwarte draadjes.
De tweede vraag is: waar komen de sluitlichten op deze wagon.

Marklin en plan D rijtuigen?

Die zijn er niet, Kap van kunststof toevallig? Zal dan Fleischmann of Roco zijn.
Re: M*Plan D rijtuig - Sluitlicht inbouwen ESU 50708
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: M*Plan D rijtuig - Sluitlicht inbouwen ESU 50708
Nu we uit de discussie zijn over de Plan D (van Roco, de Flm zij Plan K),

De sluitseinen van de plan D zitten in de bolling van het dak. Daar zijn ze al aangeduid.
Kijk anders eens op de plan D foto's van bijv. de VSM.

John
Re: M*Plan D rijtuig - Sluitlicht inbouwen ESU 50708
Excuus. Ik bedoelde inderdaad de M* D rijtuigen (4049)! Nu heb ik nog een vraag.Die stelde ik ook al op het iTrainforum maar kreeg daar (nog) geen antwoord op. Bij nader inzien denk ik dat die vraag meer op dit forum thuishoort.                                                                                                                         Ik installeerde nu ook zelf de ESU binnenverlichting 50709. Op de verlichtingsstrip zijn al 2 sluitlichten voorgemonteerd. De binnenverlichting heeft af-fabriek adres 3 en laat zich na montage in het rijtuig in de mogelijke combinaties perfect schakelen met iTrain. Het is inderdaad wel wat werk om de ledjes goed te fixeren in de bolling van het dak door de 'overhang' van het dak bij de achterdeur. Ik heb daar van de bovenrand met de dremel wat weggeslepen zodat het ledje in een kuiltje valt. Zie je niets van als de kap er weer overheen gaat.   
Maar nu de vraag: Die sluitlichten krijg ik niet aan de praat terwijl de andere combinaties van de binnenverlichting op die strip zich heel goed laten bedienen via iTrain in combinatie met het CS2. De ESU handleiding heeft het over ''cv 114 uitgang configuratie sluitlicht" en zegt dan: definieert het gedrag van de uitgang 'sluitlicht' in het bereik 0-255 waarde 15'. Dat is voor mij abracadabra. Ik heb een CS2. In iTrain heb ik het rijtuig onder wagons" gedefinieerd. De functietoetsen voor de afzonderlijke secties van de binnenverlichting werken feilloos. Ik zie -als dat al nodig zou moeten zijn om de sluitlichten aan de praat te krijgen- geen mogelijkheid om in het cv van die verlichtingsstrip te komen. Kunt u mij enig (sluit) licht brengen ter oplossing van dit probleem? Bij voorbaat dank.
Leo
Re: M*Plan D rijtuig - Sluitlicht inbouwen ESU 50708
 Ik ben er uit! Hoewel er weinigen zullen zijn die zo weinig afweten van decoders, software, programmering en programma's als ik, toch voor mijn soortgenoten maar even een extra handleidinkje:
De ESU handleiding werkt alleen maar als je eerst in het CS2 een locomotief aanmaakt met het fabrieksadres 3. Dan werkt de binnenverlichting onmiddellijk. Maar het sluitlicht is pas aan de praat te krijgen als je op het CS2 de stopknop indrukt en aldus van richting verandert. Deze sprong maakte ik pas na 2 dagen puzzelen. Vervolgens gewoon in iTrain een wagon aanmaken en onder het tabblad 'decoder' de functietoetsen aanwijzen met hun beschrijving als genoemd in de handleiding van ESU. Kinderlijk eenvoudig. Toch?
Groet,
Leo