Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Loofbomen maken

Gestart door WimFPU donderdag 02 april 2020, 19:10:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loofbomen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Loofbomen maken
Beste Allen,

Vorige week zijn er bij mij een aantal zonnepanelen geïnstalleerd waarna het overtollige materiaal bij ons was blijven liggen. Velen zullen nu denken wat heeft dat met de scenery van modelbouw te maken maar tussen dit overtollige materiaal zat een paar meter installatie draad. Dat hadden de installateurs te ruim afgeknipt waardoor het voor hun van geen nut meer was. Bij draad kan ik nooit de drang onderdrukken om dit te strippen om te zien om wat voor draad het gaat en of het geschikt is voor de modelbouw. Er bleek een streng draad in te zitten die bestond uit ruim 40 draadjes, superdun en meteen kwam het idee bij me op om te proberen om daar een boompje van te draaien.
Het draad laat zich prima draaien zonder dat het breekt en het is daarnaast prima te solderen.
Maar nu mijn vraag. Ik heb nu een 4-tal bomen gedraaid en over het resultaat tot nu toe ben ik zeker tevreden maar ze zijn natuurlijk nog lang niet af. Het draad is ook nog lang niet op. De stam en grote takken moeten nog afgewerkt worden en daarna het groen.
Op het forum heb ik gezocht en al snel de filmpjes van Ulrike Strauch gevonden. Zij smeert de stam in met verf die zij door een poeder mengt. Ik kan er alleen niet achter komen wat voor poeder zij gebruikt. Dus wie kan mij daarmee verder helpen?
Zelf had ik in gedachte om DAS klei daarvoor te gebruiken maar de vraag is of je dit moet verdunnen met water of houtlijm.
Dan tot slot nog een vraag over het begroenen of de de belaubung zoals de Duitser het zo mooi zegt. Ulrike legt in Belaubung Teil 1 uit hoe je de takjes met uitgeplozen filterwatten beplakt maar het begroenen ervan, wat zij hoogstwaarschijnlijk in Teil 2 laat zien kan ik nergens vinden. Dus als iemand die voor mij weet te vinden dan houd ik mij daarvoor aanbevolen.

Groeten,
Wim
Re: Loofbomen maken
Basroc-1961
gast

Re: Loofbomen maken
Aan het eind zegt ze, dat ze 'kleber (weissleim) mit vogelsand' gebruikt.

Deel 1
Deel 2

In een reactie geeft ze ook aan, dat fijn zaagsel ook kan.
Ook in een reactie geeft ze aan dat het witte poeder Füllspachtel is, dus een vulmiddel op poederbasis
Re: Loofbomen maken
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Loofbomen maken
Dag Wim,

Ik heb jaren geleden een pot zaagsel bij de bouwmarkt gehaald en dan dit mengen met houtlijm en de stam insmeren.
Re: Loofbomen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Loofbomen maken
Dank je Bas. De Kleber en Vogelsand heb ik nu ook gevonden. Fullspachtel kan ik er nog niet uithalen maar ik geloof je graag. Zij zal daarmee toch geen muurvuller bedoelen want het lijkt mij dat dit ook zo weer afbrokkelt.

Houtlijm vermengt met zaagsel is ook een idee Henk. Het gaat erom de stammetjes en de takken wat meer volume te geven en naar onderen toe iets te verdikken. Dat zou ik met verf eerst wat op kleur kunnen brengen.
Re: Loofbomen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Loofbomen maken
Ik had nog zaagsel staan die ik al eens van een basis bruine kleur had voorzien dus daar ben ik meteen maar mee aan de slag gegaan. Ik heb ook nog gedroogde thee staan en die is natuurlijk van zichzelf bruin maar vooral iets grover van structuur. Daar ga ik ook nog iets mee proberen.  En omdat foto's meer zeggen hierbij een paar foto's van de eerste resultaten met de zaagsel behandeling.
Tips en adviezen blijven welkom.

groet,
Wim