Als je een dremel hebt, of een soortgelijke tool, en je houdt van knutselen, dan is
dit Piko-A railsysteem, zie pagina 18 iets.
Er zijn (2-rail) Piko-A boogwissels 55227, 55228 (binnenboog=R3, d.w.z. r = 483,75 mm boog=30°, 12xR3 rails is 1 cirkel, de buitenboog is R3 + een stukje recht). Peco-pukkeltjes (puko's) SL-18 passen tussen de bielsen van het wissel. De wissels staan in WinTrack onder Piko-A, en laten zich vrij makkelijk combineren met K-rails, in een en hetzelfde ontwerp.
Die dremel heb je nodig als je de binnenste spoorstaven wilt kunnen voorzien van prik (t.b.v. de sleper); je moet ze dan kunnen isoleren van de rest. In dat geval moet je ook de twee bruggetjes (verstopt in holle bielsen) weg halen tussen de buitenste en binnenste sporen. Dat kan met een kniptang of met een slijpschijfje.
Zonder die ingreep kan het ook, maar moeten de Peco-puko's iets hoger uitsteken om de sleper over de kruisende, binnenste, spoorstaaf te leiden. Dat kan problemen geven bij 3-rail locs van andere fabrikanten dan Märklin (zoals Mehano).
Er is een
klein puntje van kritiek. Deze wissels zijn, sinds 2017, door de fabrikant verbeterd, maar verschenen onder het zelfde catalogus nummer als die van voor de verbeteringen, met als gevolg dat veel online shops de oude leveren voor de nieuwe adviesprijzen.
De enige manier om het verschil te zien: wissel uit verpakking halen, onderkant bekijken: is de wisseltong hol of massief? Al hij hol is, dan heeft zijn ook de tongscharnieren hol (onbetrouwbaar bij zware locs, zonder extra ingreep) en is het wissel nog van de oude versie. En die kans krijg je niet vaak online. De online afgebeelde foto's kloppen niet, en tonen uitsluitend het oude type, of zijn zo onduidelijk dat je geen verschil kunt zien.