Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Stoomlocs en boogstralen

Gestart door Harold1 donderdag 12 maart 2020, 09:41:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stoomlocs en boogstralen
Lid sinds: 2020

offline
Stoomlocs en boogstralen
Zijn er stoomlocs van Marklin die bepaalde bogen niet goed door kunnen?
Re: Stoomlocs en boogstralen
Basroc-1961
gast

Re: Stoomlocs en boogstralen
Die zijn er. De informatie is in sommige gevallen te vinden op de site van Märklin en anders het artikelnummer intoetsen op het (g)orakel.
Re: Stoomlocs en boogstralen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Stoomlocs en boogstralen
Voor zover ik weet, zijn er drie stoomlocs die volgens Märklin een boogstraal van minimaal 437,5 mm nodig hebben. Ze zijn sterk verwant aan elkaar.

Sneltrein-stoomlocomotief serie 241-A, SNCF
Sneltrein-stoomlocomotief BR 08
Sneltrein-stoomlocomotief serie 13, EST
Re: Stoomlocs en boogstralen
In de neuheiten folder 2015 werd dit vermeld bij de BigBoy (Märklin 37990):

Aanwijzing voor het gebruik: de locomotief is inzetbaar op boogstralen vanaf 360 mm, maar we adviseren een grotere straal. Als gevolg van het overhangen van de lange ketel moeten seinen, bovenleidingsmasten, balustrades, tunnelportalen enz. voldoende afstand tot de railboog heb- ben. Vanwege het grote gewicht van de locomotief moet de rail stabiel bevestigd zijn. Draaischijf en rolbrug kunnen uitsluitend in doorgaande richting worden bereden.
Re: Stoomlocs en boogstralen
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Stoomlocs en boogstralen
En ik maar denken met mijn k rails dat ik overal minimaal een 2221 als bocht moet leggen ofwel een 360 graden boog voor mijn mooie stoomlocs. Ik zal toch eens kijken of ik er al niet een tussen heb zitten die ook minimum 437,5 nodig heeft........ Met de genoemde 437,5 mm is zelfs een 2231 dus nog te scherp en moet je al naar een 2241 toe dus of 2231+2203 waarmee je 489 haalt. Weer wat geleerd hiermee!  :D
Re: Stoomlocs en boogstralen
 @citaat Tja...
Het is echt wel een probleempje, maar niet voor iedereen. Het viel mij altijd al op: in de 2 rail HO wereld waren bochten met radius van minder dan circa 45 mm cm al vrij lange tijd min of meer uitgebannen.
Märklin stopt de 36 cm radius bochten onveranderd in de startsets en iedereen denkt dat alles er maar lekker op rijdt. Het wordt toch gemaakt? Nou, dan zal de fabrikant het wel goed geregeld hebben.
Maar zo is het in de harde werkelijkheid dus niet. Helaas. En al helemaal niet als je mooie stoomlocomotieven van andere merken wilt inzetten.
Zorg altijd dat je zo ruim mogelijke bogen kunt leggen! Het vergt extra ruimte, hoofdbrekens en afscheid van sommige ideeën, maar je moet uiteindelijk wel kunnen rijden!

Groet,

Peter

Edit: correctie mm in cm...
Re: Stoomlocs en boogstralen
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 14 maart 2020, 13:10:44
bochten met radius van minder dan circa 45 mm

45 cm.

Overigens: bij sommige locs van Märklin (*) is de afstand tussen loc en tender verstelbaar, ook al om het rijden op kleinere boogstralen mogelijk te maken.

*: O.a. de 37841 (051 761-5) heeft dat.
Re: Stoomlocs en boogstralen
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Stoomlocs en boogstralen
Ik heb o.a. de M. 37151 (BR52) en 37921 (BR41) Hiervoor is de min boogradius zelfs >500 mm!! Ik vind het wel ver beneden peil dat je dat pas na grondig lezen ergens achterin de gebruiksaanwijzing ziet!
Het was me al wel opgevallen dat die wat moeilijker door de bochten kwam maar ik snap nu ook waarom!
Re: Stoomlocs en boogstralen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Stoomlocs en boogstralen
 @citaat
Die opmerking in de gebruiksaanwijzing slaat op de los bijgeleverde 'Beschermbuis cilinderstang'. Pas als je die monteert, heeft de loc minimaal 500 mm nodig, anders niet.
Re: Stoomlocs en boogstralen
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Stoomlocs en boogstralen
 @citaat Oh gelukkig want ik had er nog een.....Maar wat die dan minimaal nodig hebben staat nergens....ook vreemd.....


Re: Stoomlocs en boogstralen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Stoomlocs en boogstralen
Ik ben nog niet helemaal tevreden over de beantwoording van mijn vraag. Als ik de reacties zo lees, vermeld Marklin op hun website wel dat de kleinst berijdbare boog bij sommige stoomlocs 360 mm is maar volgens sommigen van jullie is dit vaak nog te klein/krap.

Welke stoomlocs rijden wel goed door de 360 mm bochten?
Re: Stoomlocs en boogstralen
Basroc-1961
gast

Re: Stoomlocs en boogstralen
In principe rijden alle stoomlocs van Märklin door een boogstraal van 360 mm. Daar worden ze namelijk op gemaakt.
Re: Stoomlocs en boogstralen
Blausee-Mitholz
gast

Re: Stoomlocs en boogstralen
Houd er rekening mee dat de kleine boog van een gebogen wissel plaatselijk net iets krapper is dan boogstraal  360 mm.
Sommige lange stomers kunnen daar moeite mee hebben.

Mvg Johan
Re: Stoomlocs en boogstralen
Citaat van: Basroc-1961 op dinsdag 17 maart 2020, 09:05:41
In principe rijden alle stoomlocs van Märklin door een boogstraal van 360 mm. Daar worden ze namelijk op gemaakt.
Was het maar zo'n feest! Locs met vijf gekoppelde assen in een stijf frame (oh ja, die is Märklin ook gaan maken) hebben meer moeite met R1. De oudere modellen met geleed, scharnierend frame doen het veel beter.
Maar ieder moet het lekker voor zich weten. Geloof wat je wilt. Op mijn baan komt er alleen R1 waar ik zeker weet dat er alleen korte industrie-locjes doorheen moeten met goederenwagons. Die zijn korter dan sneltreinrijtuigen die het op R1 ook minder maar hun zin kunnen hebben. Overigens kunnen ook koppelingen voor ergernissen zorgen in krappe bogen. Staar je niet blind op grote stomers en eventuele problemen met krappe bogen, wil ik maar zeggen!

Groet,

Peter
Re: Stoomlocs en boogstralen
Basroc-1961
gast

Re: Stoomlocs en boogstralen
Tja, ik herhaal ook maar wat Märklin beweert. En meer moeite betekent nog steeds, dat ze het kunnen.  >:-D

Maar uw advies:
CiteerStaar je niet blind op grote stomers en eventuele problemen met krappe bogen, wil ik maar zeggen!
is wijs.  :thumbup:
Re: Stoomlocs en boogstralen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Stoomlocs en boogstralen
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 17 maart 2020, 09:21:18
Houd er rekening mee dat de kleine boog van een gebogen wissel plaatselijk net iets krapper is dan boogstraal  360 mm.

Doordat wissels nu eenmaal complexe constructies zijn, kan ik me nog wel voorstellen dat sommige lange stomers daar wat meer moeite mee hebben dan met een gewone R1-bocht, maar voor zover het om de C-rail boogwissels 24671/672 gaat, ligt dat niet aan de boogstraal. De buitenbocht begint 77,5 mm later dan de binnenbocht maar beide hebben een boogstraal van 360 mm, ook niet plaatselijk iets krapper.

M- en K-rail heb ik niet, daarvoor kan ik alleen maar afgaan op de documentatie en op WinTrack. Volgens de documentatie van Märklin hebben beide bochten van zowel de M- als K-rail boogwissels eveneens een boogstraal van 360 mm; het enige verschil in geometrie met C-rail is dat de buitenbocht geen 77,5 mm later begint, maar respectievelijk 77,4 en 64,6 mm.

Overigens konden mijn locomotieven het wel aan toen ik nog R1 bochten in mijn baan had liggen, waaronder een paar wissels 24671/672; het zag er alleen niet mooi uit als een grote loc door zo'n krappe bocht reed. De langste die dat wel eens deed, was een BR 10 van 30,5 cm. En die trok ook nog eens een sleep van sneltreinrijtuigen van 28,2 cm.
Re: Stoomlocs en boogstralen
hoi,

Citaat van: Basroc-1961 op dinsdag 17 maart 2020, 09:05:41
In principe rijden alle stoomlocs van Märklin door een boogstraal van 360 mm. Daar worden ze namelijk op gemaakt.

Bij märklin komen er steeds meer modellen waar 360mm niet meer de beste radius is:

= 39242 Stoomlocomotief serie 08
= 39243 Sneltrein-stoomlocomotief serie 13 EST

Andere modellen:
= 49570 Stoomkraan Ardelt 57t
=39706 Dieseltreinstel RAm TEE "EDELWEISS kan wel door 360mm door geen rekening te houden met het vrije profiel van ruimte.
= 39714 Motorwagentrein ICE 4 serie 412/812 kan wel door 360mm door geen rekening te houden met het vrije profiel van ruimte.

Zelf zou ik niet echt meer gaan voor een radius van 360mm in de modelbaan. Minimaal R 420mm zou ik doen. Dan ben je van dit soort problemen voor een groot deel af.

Groet Ronald.
Re: Stoomlocs en boogstralen
Basroc-1961
gast

Re: Stoomlocs en boogstralen
@citaat

Dat niet al het materieel mooi door een 360 mm radius loopt of het vrije profiel in geding komt, ga ik en spreek ik ook niet tegen. Het enige, wat ik beweer, is dat al het materieel wel door de 360 mm radius kan. Hier blijkt ik toch niet helemaal juist te zijn, waarvoor excuus.
Volledigheidshalve heb ik de vraag neergelegd bij de Kleine (Märklinimporteur voor Nederland). Daar spreekt men ook van materieel, waar het niet de beste radius voor is. Tevens gaat men ook kijken of er echt materieel is, wat deze radius niet kan hebben en als dit zo is ontvang ik hiervan een lijst en zal ik de nummers publiceren.
De 49570, 39242 en 39243 kunnen inderdaad niet door de 360 mm, daarvan is de kleinste radius 437,5 (R2).
Re: Stoomlocs en boogstralen
Basroc-1961
gast

Re: Stoomlocs en boogstralen
Van de Kleine het bericht ontvangen, dat Märklin geen lijst heeft met materieel, wat niet door de 360 radius kan. Wel kreeg ik deze link met de volgende aanvullende mededeling:

CiteerAls bij deze link het Märklin artikel nummer invult dan kunt u daar ook de handleiding van de trein vinden. Hierin staat de minimale boogstraal vermeld als deze anders is.

Hier zullen we het dus mee moeten doen.
Re: Stoomlocs en boogstralen
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Stoomlocs en boogstralen
Dus ben ik maar begonnen om een paar 360 graden bochten om te bouwen....... :D
Re: Stoomlocs en boogstralen
Citaat van: Adjebelle op maandag 23 maart 2020, 15:59:33
360 graden bochten

360 graden? Of 360 mm?
Re: Stoomlocs en boogstralen
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Stoomlocs en boogstralen
 @citaat

Haha....goeie....als je er maar genoeg aan elkaar legt wordt het vanzelf 360 graden...!
Re: Stoomlocs en boogstralen
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Stoomlocs en boogstralen
Naar aanleiding van al hetgeen hier geschreven is heb ik besloten om alle k rail bochten 222x bochten uit mijn baan te halen. Het was een hele puzzel, ook omdat ik in mijn baanplan nogal wat bochtwissels 2268/2269 heb liggen, maar ik ben er nu gelukkig aan uit! Het viel niet mee om alles weer kloppend te krijgen met grotere boogstralen moet ik zeggen maar het is zeker de moeite wel waard aangezien ik diverse stoomlocs heb die meer dan 360 boogstraal nodig hebben....
Re: Stoomlocs en boogstralen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Stoomlocs en boogstralen
Als je een dremel hebt, of een soortgelijke tool, en je houdt van knutselen,  dan is dit Piko-A railsysteem, zie pagina 18 iets.

Er zijn (2-rail) Piko-A boogwissels 55227, 55228 (binnenboog=R3, d.w.z. r = 483,75 mm boog=30°, 12xR3 rails is 1 cirkel, de buitenboog is R3 + een stukje recht). Peco-pukkeltjes (puko's) SL-18 passen tussen de bielsen van het wissel. De wissels staan in WinTrack onder Piko-A, en laten zich vrij makkelijk combineren met K-rails, in een en hetzelfde ontwerp.

Die dremel heb je nodig als je de binnenste spoorstaven wilt kunnen voorzien van prik (t.b.v. de sleper); je moet ze dan kunnen isoleren van de rest. In dat geval moet je ook de twee bruggetjes (verstopt in holle bielsen) weg halen tussen de buitenste en binnenste sporen. Dat kan met een kniptang of met een slijpschijfje.
Zonder die ingreep kan het ook, maar moeten de Peco-puko's iets hoger uitsteken om de sleper over de kruisende, binnenste, spoorstaaf te leiden. Dat kan problemen geven bij 3-rail locs van andere fabrikanten dan Märklin (zoals Mehano).

Er is een klein puntje van kritiek. Deze wissels zijn, sinds 2017, door de fabrikant verbeterd, maar verschenen onder het zelfde catalogus nummer als die van voor de verbeteringen, met als gevolg dat veel online shops de oude leveren voor de nieuwe adviesprijzen.

De enige manier om het verschil te zien: wissel uit verpakking halen, onderkant bekijken: is de wisseltong hol of massief? Al hij hol is, dan heeft zijn ook de tongscharnieren hol (onbetrouwbaar bij zware locs, zonder extra ingreep) en is het wissel nog van de oude versie. En die kans krijg je niet vaak online. De online afgebeelde foto's kloppen niet, en tonen uitsluitend het oude type, of zijn zo onduidelijk dat je geen verschil kunt zien.