Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Draaiknoppen IB65000 vervangen

Gestart door Aliebengalie donderdag 02 april 2020, 11:40:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draaiknoppen IB65000 vervangen
Aliebengalie
gast

Draaiknoppen IB65000 vervangen
Nog niet zo heel erg lang geleden is hier een draadje geweest met gegevens van die draaiknoppen.

Hier stonden de juiste gegevens van op het forum. Helaas ben ik die gegevens kwijt geraakt , en mijn zoektocht heeft van morgen 0,0 op geleverd.

Wie weet de bestelnummers/gegevens van deze potmeters .

Ik weet dat ik hem kan opsturen , en dat de prijs van reparatie erg meevalt.

Maar ik wil dit zelf doen (heb het gereedschap) , en kan ik er straks iemand erg blij mee maken als hij weer prima werkt. (heb er iemand voor,maar die weet het zelf nog niet)..... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Als ik dit draadje bij de buren mag geloven dan zijn het Alps 953C, las ook dat ze los bij Uhlenbrock of importeur Hobbytime te bestellen waren.

Anders moet je hem even openen en kijken wat er op de defecte staat/hoe die eruit ziet.
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Ik heb een setje van Uhlenbrock liggen, drukkertjes en draaiknoppen. Zal eens kijken waar ze zijn.
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
John.

Ik kan dat type wat jij opgaf niet vinden.

Heb er nu een uitgehaald , en met een loep gezocht , maar kom niet verder dan alps 30 5N , maar ook daar kom ik helaas niet verder mee.

Verder kan ik geen nummers/cijfers er meer op vinden.

Het rare is dat ik het hier op het forum had gelezen , maar helaas niet meer terug te vinden.

Stonden plaatjes bij , en onderdeel nummers.

(bij Laurent is het ook even stil)..... :D :D :D

mvg: Alex
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Je moet zoeken op 'Rotary Encoder', kun je kiezen uit heel veel verschillende.

Groetjes.
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Ik ben met John en ErikW aan het zoeken geweest. Beide hebben wat gevonden na mijn foto's, zal ze even een schop geven. Het zijn inderdaad Rotarys van ALPS, maar een typenummer staat er verder niet op. Uit mijn hoofd kwamen wij uit bij een 11C of 12C.

EDIT: Even de gespreksgeschiedenis in gedoken. Er zijn veel die erop lijken, maar je zit even met de steel en de diameter van de knop. De grote grijze knop moet je namelijk weer hergebruiken. EC11 is het type.
Suggestie van ErikW: https://nl.aliexpress.com/item/4000701858242.html
Suggestie van Looney/John: https://nl.aliexpress.com/item/32842733792.html

Als je het mij vraagt is het dezelfde, alleen per stuk of per 2.
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Ok Laurent , bij mij staat er op 1 lipje 30 en op de volgende 5N verdere gegevens ontbreken.....hoogt is in ieder geval 20mm

3 contachten aan 1 zijde en 2 daar tegenover.

Mvg: Alex
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
de link in het draadje is toch de juiste.Hij beschrijft tevens de handeling tot reparatie.Voor 12 dollar heb je er 2 in huis.

link
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Geinig, degene die ik vanuit Uhlenbrock heb gekregen zijn toch echt anders.
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Ik denk dat er misschien in nieuwere type's die dan zitten Laurent . De is echt die voor de IB65000 .

Maar wie weet passen die er ook wel in....
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na het lezen van een draadje bij de buren , klopt het Laurent , deze modellen hebben ze niet meer , zijn nu over op andere , daar zit gelijk een andere drukknop dus bij (kost uiteraard weer wat meer dan) .

Dus kan kloppen dat het een ander model is , ben toch wel benieuwd hoe dat er dan uit ziet.

Mvg: Alex
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Zoals in linkjes die ik deelde, zo zien ze eruit. Ik heb ook inderdaad nieuwe drukknoppen gekregen.
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Duidelijjk.

Inmiddels besteld , kijken wat het is , en wanneer geleverd gaat worden......we hebben de tijd......

Allemaal bedankt voor het meedenken.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Citaat van: Laurent op zondag 05 april 2020, 14:25:52
zal ze even een schop geven.
Ik was even lekker in de tuin van het zonnetje aan het genieten :)

Maar, het lijkt toch alsof de as van degene die Alex heeft langer is dan die op ali.
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Totale lengte John is va de onderzijde die tegen de print zit is precies 20mm

Van bovenkant van het vierkant naar bovenkant waar de knop op komt is 15mm

Gezichts bedrog John..... :D :D :D

Heb er verschillende bij Alie-besteld..... gelukkig is het me reserve IB..... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Dat blijkt, Alex :D
Scheelt iets, maar hoop dat er eentje dan gaat passen.

Hebbie nou een IB gehamsterd, gezien het je reserve is :P
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Ik hoor graag welke nummers nu de juiste zijn....

Op de club staan diverse, half defect......:mrgreen:
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Ik zal de Corona-tijd ook even gaan gebruiken om de Intellibox open te maken.  Uhlenbrock geeft helaas geen reactie als je daar probeert te bestellen, maar inmiddels wel 5 Ali's binnengekregen, ik hoop dat ze passen.  Ik hou jullie op de hoogte.
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
bellejt - Johnny heb je link bezocht.....maareh ik kom uit Holland he , en daar zijn ze volgens onze Belgiesche vrienden op de penning..... :D
Voor die 12 dollar heb ik er 2 (en of ze passen is dan nog maar de vraag).

Heb er nu minder dan voor de helft 10 stuks (of ze passen) ????
Vandaar dat ik meerdere type van hebt besteld.

Looney Tunes - John , ik heb hem al jaren liggen , het is dus maar een oudje met een handicap.
Had toen voor 25 euro meer een goed werkende basic bijgekocht als wanneer ik de IB65000 zou laten repareren.
Was va het begin toen ik de Basic in gebruik nam , een stuk bedrijfs zekerder.
Bij de IB65000 gebeurde het nogal eens dat hij de verbinding verbrak (gebruikte wel het loconet kastje) , met alle gevolgen van dien waar je niet op zit te wachten.
Met de basic nimmer dit meegemaakt.

Ik hoop hem na de reparatie toch weer goed werkend te krijgen , zodat ik er een ander veel plezier mee kan laten beleven.
Functioneert het niet goed , dan gaat ie echt niet de deur uit.

Wijbe: Uiteraard hoor je het.
Misschien hebben we het al eerder van ErikW gehoord dan...... :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Krijg vanmorgen al bericht dat de eerste versie (zijn 15 mm dus eigenlijk 5mm te kort ) zijn verstuurd.....Had ff niet goed opgeled bij bestellen ...maar voor die 75Eurocent....... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Hier staat een redelijk uitgebreide handleiding : https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61967.15

Er zijn blijkbaar 2 soorten encoders : de oude, met een 6mm schacht, en de nieuwe, door Uhlenbrock geleverde, met een 9mm schacht en nieuwe knoppen. Allemaal Alps ec11 denk ik.

Conclusie : even testen of de knoppen de goede kant opdraaien voor je de boel dichtschroeft.
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Yeb Erik , deze zijn dus besteld.....enne mocht ik de verkeerde kant moeten omdraaien , zou ik minder erg vinden dan wat ie nu deed (bijna niets meer).

Alleen zou het model loc tijdens het draaien ineens 10x zo groot word het probleem wel even groter..... :D :D :D

We wachten het even geduldig af.

We kunnen toch lekker rijden als het moet met mijn andere IB (die knoppen werken wel , maar gebruik ik vrijwel nooit) met iTrain.

Mvg: Alex
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Enkele tips als je die wilt gebruiken.....als je hem gaat demonteren.

1: - De 4 zachte rubberen dopjes verwijderen in de hoeken.
2: - Ik heb met een klein dun boordje een klein gaatje geprikt 2 mm was al voldoende in het stiftje wat je in het gat ziet zitten (als de rubbertjes bij 1 hebt verwijderd).
3: - Heb met een wat lange dunne houtschroef deze in het zwarte kunststof stiftje gedraaid. 1 halve tot 1 slag was al voldoende om hem met een tangetje er uit te trekken.
4: - Daarna kan je de 2 IB delen van elkaar voorzichtig loshalen. (ik had eerst de knoppen verwijderd) maar dat is niet nodig om ev beschadigingen van het huis te voorkomen , kan je dat beter later
      doen.
      Let wel op!!! Als ze iets uit elkaar hebt , zit er een lintkabel verbinding die ik losgemaakt hebt (ik heb dat niet bij de stekker gedaan wegens ruimte gebrek kreeg ik dez niet vergenoeg omhoog , maar
      aan de andere zijde zit deze geklemd), het bovendeel kan je naar boven verwijderen , en dan het lint voorzichtig omhoog duwen met een kleine schroevendraaier.
5: - Zorg dat je een leeg bakje bij je hebt voor de rood en groene druk knopjes , deze zitten vrij los , en ik haal ze er liever gelijk af voor dat ze op de grondvallen.
6: - Je moet namelijk uiteraard die print hebben waar je die 2 potmeters moet vervangen.
      Het mooiste is als je die print in de hoeken kunt vastzetten met afstandhouders om het buigen van de leds te voorkomen.
&: - Nu kun je de schakelaars verwijderen , ik heb dat gedaan met een tin zuiger en dat ging prima......

Nu alles in de bak gezet , de print waar de schakelaars op geplaatst gaan worden heb ik met 2 schroefjes weer op het bovendeel van de IB geplaatst om de leds niet te beschadigen.

Nu even wachten tot de schakelaars er zijn.. :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Zojuist mijn ib opengemaakt en de Ali encoders ingebouwd. Ze reageren goed, ze draaien alleen de verkeerde kant op.  Dat is op te lossen door A en B om te draaien, dus dat ga ik morgen nog even doen.  Foto's : https://photos.app.goo.gl/Bb4JDbxVgvUyeSV68

Ik heb nog 3 encoders over, dus als er nog iemand het aandurft.... PB me.

Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Dus dat word knippen of door slijpen van de contacten ???

En met kort draadje doorverbinden denk ik zo ???

Mvg: Alex
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Kleine tip nog vanuit mijn grijze tischbahning circuit: Kontakt 61, dat voorzichtig in de diverse knoppen laten lopen. In een dopje spuiten en dan met een injectiespuit met naald via het asje naar binnen laten lopen, tussen as en behuizing.
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Hallo

Hierboven geschrevene doe ik met seuthe rookvloeistof.
Werkt ook prima.

Bart
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Om de draaiknop te verwijderen knip ik de dunnere contacten zo hoog mogelijk door met een punttangetje, en verwijder ze dan één voor één met een pincet terwijl ik ze vanaf de onderkant verhit met de soldeerbout.

Bij de twee dikkere pinnen verwijder ik eerst zo veel mogelijk tin met een desoldeerpomp, en knip ze dan zo kort mogelijk af aan de onderkant.  Daarna vertin ik er weer één, en druk de schakelaar naar de andere kant terwijl ik de pin verhit.  Daarna hetzelfde met de andere pin.  Daarna nog even goed schoonmaken.  De gaten moeten helemaal schoon zijn zodat je de eilandjes er niet afdrukt, en de nieuwe encoder moet ook weer plat op de print kunnen liggen.  De dikke pinnen van de nieuwe encoder buig ik recht voor ik hem monteer, zodat ze wat makkelijker in de print glijden.

Ik ga twee draadjes kruislings aanbrengen aan de kant van de 3 contacten.  Beide buitenste aansluitingen moeten daar gewisseld worden. Ik zal foto's toevoegen aan het Google photo album.

Vanavond ga ik ook proberen één van de schakelaars (de 8) te repareren met contactspray, of anders helemaal te vervangen.  Ik heb er nog 100 liggen :)  Rookvloeistof is hier overigens niet voor bedoeld, het zal waarschijnlijk viezigheid achterlaten en op termijn weer problemen geven.  Ik gebruik Gamma contactspray.  Werkt ook prima om de collectorplaatjes van je motoren schoon te maken.
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Zie de plaatjes hier wel verschijnen Erik.

Contactspray heeft enkele weken goed gewerkt destijds , maar de knoppen werkten al snel niet helemaal goed meer.

Ook zat er heel veel zijdelingse ruimte op de knop , en daar kan geen spray meer tegen op.

Mvg: Alex
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Dan ga ik hem gelijk maar vervangen...

Ik zal eerst even kijken welke er allemaal slecht zijn, dan hoeft hij maar één keer open.  Door het menu navigeren ging ook slecht.

Gelukkig heb ik een tijdje geleden een stapel van die dingen uit China laten komen ( https://www.aliexpress.com/item/32892739221.html ).
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Hmmm, ik hoor juist van mijn kennissen hele goede ervaring met Kontakt 61. Ik heb het liggen, alleen nog niet gebruikt.
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Laurent , dit werkt alleen prima als er nog niet zo veel zijdelingse ruimte aanwezig is.

Is dat er wel , werkt het een paar dagen goed , maar gaat weer snel over.....dan is vervanging de enigste optie.

Mvg: Alex
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Heb je de contactspray ook weer uitgespoeld? Dat is het probleem met de meeste contactsprays, die moet je voor het goede weer reinigen. O.a. Kontakt61 heeft daar geen last van. En heb je gesprayd of in een bakje gespoten en vanaf daar met een injectienaald verdeeld?
Ik krijg trouwens net ook door dat het meerdere dagen herhaald moet worden om tot een blijvend effect te komen. Na 1 dag/1x wordt niet het beoogde effect behaald.
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Dit klopt allemaal Laurent.

Behalve als deze teveel zijwaardse speling hebben , dan is alleen vervangen een goede en juiste optie.

Mvg: Alex
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Ik heb foto's gemaakt van de vervanging van de encoders : https://photos.app.goo.gl/Bb4JDbxVgvUyeSV68
Re: Draaiknoppen IB65000 vervangen
Had ze al gezien in dat andere draadje van je..... :D :o)

Mvg: Alex