Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Verschil aansluiting wagonverlichting Digikeijs DR 110 en Marklin 73401

Gestart door FVTrein donderdag 02 april 2020, 22:55:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verschil aansluiting wagonverlichting Digikeijs DR 110 en Marklin 73401
Ik heb 3 wagonverlichtingen gekocht van Digikeijs, maar ben geen held in solderen. Klopt het dat de Marklin binnenverlichting niet gesoldeerd hoeft te worden? De sleper en massacontact hebben beiden een stekker- aansluiting.
Re: Verschil aansluiting wagonverlichting Digikeijs DR 110 en Marklin 73401
Het klopt dat de Marklin binnenverlichting met de juiste sleper en massa aansluiting gemonteerd kunnen worden zonder te solderen.
Re: Verschil aansluiting wagonverlichting Digikeijs DR 110 en Marklin 73401
Om nog even op het solderen terug te komen.
Probeer de stap te maken om het te leren.
Draadjes aan elkaar solderen zijn juist de eerste stappen om solderen te leren.
Misschien is er iemand bij je in de buurt die het je kan laten zien hoe het moet.(Wel beetje lastig in deze tijd...)
Ik begon ook met nul ervaring/kennis, maar maak nu o.a. complete boveleidingsmasten m.b.v. solderen.

Groeten,
Ton.
Re: Verschil aansluiting wagonverlichting Digikeijs DR 110 en Marklin 73401
Dank voor je reactie. Ik ga ze bestellen!
Re: Verschil aansluiting wagonverlichting Digikeijs DR 110 en Marklin 73401
Dank voor je reactie! Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik heb de indruk dat de Marklin verlichting set zich beter in laat bouwen. Daar zit ook bevestigingsmateriaal bij. Bij digikeijs moet ik ze tegen het dak lijmen en langere draden bevestigen.
Maar ik neem je advies ter harte en ga maar eens oefenen met zelf solderen. Ik heb zeker mensen in de buurt, die me kunnen en willen helpen, maar zoals je al zei is dat nu even lastig. En juist nu is het een mooie tijd om met de treinbaan bezig te zijn. Toch!
Re: Verschil aansluiting wagonverlichting Digikeijs DR 110 en Marklin 73401
Hier heb je wat voorbeelden van hoe ik de verlichting inbouw :

https://photos.app.goo.gl/FvQYuaihhDW4cCRC6

Ik gebruik Action ledstrips met buck-converters en/of weerstanden en een gelijkrichtertje.  De massastrips zijn van DigiKeijs. 
Re: Verschil aansluiting wagonverlichting Digikeijs DR 110 en Marklin 73401
Hier ook nog een manier, met ledprintjes voor de action/plakledstrip. De printjes maak ik zelf, voor informatie stuur een PB.