Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

LIMA battery control

Gestart door cees52 woensdag 01 april 2020, 12:00:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LIMA battery control
Lid sinds: 2008

offline
LIMA battery control
Beste forumleden.

Misschien staat deze vraag niet in het goede vakje.

Kan ik hier 2x 9V batterijen op aansluiten (voorzijde van de battery control)

Of moet ik andere batterijen gebruiken?

Al vast bedankt voor de reacties

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: LIMA battery control
Lid sinds: 2015

offline
Re: LIMA battery control
Qua tekening ziet het er meer uit als twee platte batterijen van 4,5 volt. De schakelaar zorgt dan voor het ompolen van de in totaal 9 volt.
De middenaftakking van de in serie geschakelde batterijen wordt ook naar binnen gevoerd om het geheel op een lagere snelheid te laten rijden denk ik.
Succes Tjibbe
Re: LIMA battery control
Even snel op internet gezocht. Er worden er nogal wat te koop aangeboden, en bijna allemaal schrijft men over 9v spanning.
Re: LIMA battery control
Basroc-1961
gast

Re: LIMA battery control
Misschien onnozel, maar twee batterijen in serie geschakeld - zoals in de afbeelding te zien - van 4,5 V is samen 9 V, dus waar mis ik iets?
Re: LIMA battery control
Aliebengalie
gast

Re: LIMA battery control
En als ze nu van die blokken bedoelen met 2 batterijen......9 + 9 is 18 (shit , toch nog wat blijven hangen van vroeger).... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: LIMA battery control
Basroc-1961
gast

Re: LIMA battery control
@citaat

Mwach, dan klopt het 'vierkante' plaatje weer niet van de batterij. :? 8o
Re: LIMA battery control
 @citaat: Kijk even bij deze link Varta blok 4.5 Volt en vergelijk even de plaatjes met de vorm van de batterij (en locatie + en - polen)  ;)  :) Dan zal je zien dat het toch wel overeenkomt
Re: LIMA battery control
Lid sinds: 2008

offline
Re: LIMA battery control
Hallo allemaal

Bedankt zover voor de reacties.

Dat is nu net de reden van de vraag. Het is niet duidelijk wat je moet gebruiken.

Ook Hornby geeft geen uitsluitsel, sterker nog ze weten het niet. Hierbij de letterlijke tekst:

Unfortunately, your product was made long before we took over Lima. We do not have any knowledge of their products prior to our takeover, and so regret that we cannot advise you on this item.

May we suggest that you try the various Model Rail forums that exist in the UK, to see if someone can advise you?

Wie weet is er nog iemand die informatie heeft

Ik hou mij aanbevolen

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: LIMA battery control
Basroc-1961
gast

Re: LIMA battery control
Mogelijk zie ik het verkeerd, maar kan de kast open en moeten de batterijen erin?
Re: LIMA battery control
Lid sinds: 2008

offline
Re: LIMA battery control
Nee, volgens mij sluit je die op de voorzijde aan, maar daar ben ik niet zeker van.

Misschien geeft een aansluitschema uitsluitsel, doch die heb ik niet.

Heb ik gevraagd aan Hornby, doch ik krijg het antwoord zoals hierboven aangegeven.

Ik kan het ook niet open maken, omdat ik dit uitzoek voor iemand die dit heeft.

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: LIMA battery control
Basroc-1961
gast

Re: LIMA battery control
Volgens mij moet het wel open kunnen en de batterijen erin. Zie deze link
Re: LIMA battery control
Lid sinds: 2008

offline
Re: LIMA battery control
Bedankt Bas voor de link.

Ik heb me kleurenblind gezocht op internet, maar kwam dit niet tegen. Wel allemaal andere control units.

Maar dan is het mij nog niet duidelijk hoe de batterijen aan te sluiten.

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: LIMA battery control
 @citaat Maak het ding eens open. Maak daar foto's van en zet die eens hier op het forum. Dan kunnen we meekijken. En bijvoorbeeld ook foto's van de zijkant en achterkant.

Groet Ronald.
Re: LIMA battery control
Basroc-1961
gast

Re: LIMA battery control
Ik denk, dat de batterijen naast elkaar komen te liggen en dan aangesloten zoals afgebeeld.
Re: LIMA battery control
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: LIMA battery control
Yep, en dan in serie zoals je al is aangegeven.
Citaat van: ronaldk op woensdag 01 april 2020, 13:57:35
@citaat: Kijk even bij deze link Varta blok 4.5 Volt en vergelijk even de plaatjes met de vorm van de batterij (en locatie + en - polen)  ;)  :) Dan zal je zien dat het toch wel overeenkomt

Het schuiven van het zwarte plastic schuifje zorgt voor het ompolen: de metalen geleidestrips maken contact met de koperen buisjes waar de groene draden aan zijn gesoldeerd.
Door te schuiven wordt hier dan gewisseld.
Onder het middendeel zullen de metalen geleidestrips links en rechts van elkaar gescheiden blijven, die rechter is gewoon iets korter.
Re: LIMA battery control
Lid sinds: 2007

offline
Re: LIMA battery control
Yep, vroeger ook gehad. Misschien nog wel ergens in een doos. Geen middenaftakking, dus hard de ene kant op of hard de andere kant op.  :)
Re: LIMA battery control
Lid sinds: 2008

offline
Re: LIMA battery control
Hallo allemaal

Kijk hier heb ik wat aan. Dank heren  :thumbup:

Dit gaan we doorgeven

nogmaals dank

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: LIMA battery control
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: LIMA battery control
Een oudere neef van mij had in de vroege jaren 70 een soortgelijke batterijvoeding voor zijn Lima trein. Daarin gingen geen platte batterijen maaar een zestal  an die kleinere grote batterijen.

Het rijgedrag van een Lima trein van volle stoom of stilstand kon ik ook zien bij een vriendje van mij die zijn Lima trein aan een trafo had met een schuifje dat in theorie nog iets regelde maar in de praktijk alleen hard aan voor dan wel achteruit leverde.

F.
Re: LIMA battery control
Lid sinds: 2012

offline
Re: LIMA battery control
En bij gebrek aan passende batterijen kan dmv. stekkertjes ook een (9V) voeding op de voorzijde worden aangesloten.
Re: LIMA battery control
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: LIMA battery control
Nog even en er wordt een trafo gebruikt om het ding te voeden  :D :D