Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig

Gestart door pitsar dinsdag 31 maart 2020, 18:03:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
dag,

op internet zit ik me te oriënteren op de aanschaf van ESU-decoders. Ik twijfel tussen Lokpilot 4 en Lokpilot 5. Ik zie dat de prijs (even doorzoeken) voor een 5 maar 10 euro hoger hoeft te liggen dan voor een 4.

a)

in mijn begrip krijg je voor die, zeg, 10 euro bij de 5 een hoop functionaliteit (versterkte uitgangen) meer. Klopt?

b)

dan punt twee: is effectief het enige verschil tussen ESU 59610 LokPilot 5 DCC/MM/SX/M4, 8-pin NEM652 en ESU 59620 LokPilot 5 DCC, 8-pin NEM652 dat die tweede, de eenvoudiger DCC-variant, niet op een analoge baan ingezet kan worden?

c)

dan punt drie: ik lees dat het verschil tussen een 8-polige en een 21-polige stekker dit oplevert: '21MTC versies hebben 4 extra functieuitgangen voor het aansluiten van een servo'.

Ik begrijp dat een 21-polige variant nóg meer functionaliteit oplevert. Klopt? En wat wordt bedoelt met een 'servo' in de context van de besturing van een lok?

Veel dank bij voorbaat, groet, Patrick
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Het is ook belangrijk wat je er mee gaat doen.
Heb je veel fysieke extra functies nodig, dan wordt het sowieso de 21-polige. Maar dat is voor het gemak. Je hebt dan ook een decoderdrager nodig.
Maar bijvoorbeeld bij de V4 is de decoder gelijk, maar de aansluiting anders.
De 8-polige heeft bv een extra draad voor aux 2. Je kan ook zelf 2 draden aan solderen voor bv aux 3 en 4; deze dienen nog wel versterkt te worden.
Op de site van esu.eu is er ook een mooi schema.
Mvg. Marcel
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Dank Marcel! Nav jouw post een paar vragen.

-een 21p heeft een drager nodig. Helder, wist ik niet. Wat maakt dat een 21 meer gemak oplevert dan een 8?

-een versie 5 heeft vanzelf meer versterkte uitgangen, klopt?

-waar heb je een versterkte uitgang voor nodig?

-hoe versterk je zelf onversterkte uitgangen?
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
In de loc zit een print met daarop een plug waar je de decoderstekker kan insteken. Met 21 polen kan je natuurlijk veel meer aansluitingen - bijvoorbeeld functies - direct op de print aansluiten dan met 8 polen.
Van de LoPi 4 bestonden meerdere versies. Zo was er al een zuivere DCC LoPi 4 met Plux22 aansluiting en 9 versterkte uitgangen. Maar de meeste versies hadden vier versterkte en nog twee onversterkte uitgangen. Dan is de 5 wel een verschil.

Wat dan het beste is, hangt ervan af wat je wilt. Of voor welk model de decoder is bedoeld. Je hebt niets aan tig uitgangen als het model daar toch niks mee kan. Als de LoPi4 voldoet zie ik weinig redenen een LoPi5 aan te schaffen, behalve dat de 4 binnenkort natuurlijk niet meer in de winkels ligt.
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Dag Henk,
dank je voor je reactie.  :thumbup:

wat doet die plux-aansluiting eigenlijk?

Kan je een voorbeeld geven op welke manier een (bijvoorbeeld) Lopi5 overkill is? Ik redeneerde zo dat meer decodermogelijkheden meer model-mogelijkheden betekent?

Bedankt!
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Vergeet ook niet dat je bij een MTC21 ook nog een dragerprint nodig hebt als er geen in de lok zit bij bvb een Mld3 zit deze er standaard bij.
Prijs verschil zit ook in de ondersteunde protocollen de standaard lopi5 ondersteunt alle protocollen de DCC alleen DCC en RailCom(plus)
Voor alle lopi5 geldt dat ze 10 versterkte uitgangen hebben en bij de plux22 en mtc21 ook 4 uitgangen geschikt voor servo sturing.
Verder is de lopi5 geen overkill maar gewoon de opvolger van de lopi4 meer uitgangen betekent gewoon meer optie bvb binnen verlichting,zwaailampen,telex,koppelingen of een rangeersein creëren naar NL voorbeeld niet Duits wat Marklin doet.
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Dank je Mark, voor je reactie. Wat is servosturing?

En plux22?

Gegroet! Patrick
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Het is maar net wat je in een model wenst te hebben/maken.
Ik vind het belangrijkste juiste verlichting.
Dus witte/gele frontseinen en rode sluitseinen.
Die opties vragen al 3 fysieke functies.
Dus F0v, F0h en F1. Hoef je geen trek/duw verkeer dan volstaat dit. Hierbij schakel je met F0v de frontseinen cab.1 en de sluitseinen cab.2 met de grijze draad. Hou voor het gemak even de Marklin kleuren aan.
Met F0h de frontseinen cab.2 en de sluitseinen cab.1 met de gele draad. De retourdraad (oranje = +) wordt apart teruggeleid voor de sluitlichten cab. 1 en 2 en dmv een relais of electronische schakeling (mosfet) door F1 (Aux1) geschakeld.
Wil je ook trek-duw verkeer dan kan je dit niet oplossen en moet je wat anders verzinnen.
Dan moet je front- en sluitseinen per kant apart aansluiten. Dan gebruik je ook Aux2.
En zo kan je nog meer wensen hebben...
Verstralers
Aparte rangeerverlichting. (NS)
Cabine verlichting.
Motorruimte verlichting.
Telex koppeling
Enz...
Maar behalve je wensen moet je ook de capaciteit hebben om het te kunnen maken.

Mvg. Marcel
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
 :thumbup:

helder Marcel
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Plux22 is een connector net als MTC21 Roco en Piko gebruiken voor steeds meer modellen de plux22 decoder aansluiting.
Marklin,Brawa,Rivarossi gebruiken vaak onder andere de MTC21 aansluiting in hun modellen.
Eigenlijk is het verhaal van Marcel een beetje achterhaald omdat je nu meer functie uitgangen hebt hoeft je geen schakelfunctie te creëren ik heb bvb modellen waar 3 uitgangen per cabine worden gebruikt dan zijn bij alle lichtbeelden mogelijk.
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Ik had het in een ander topic van je ook gezegd Patrick, je moet kijken welke loc je wil ombouwen, wat je wensen zijn, en daaruit plannen.
Zomaar zoeken zonder je een idee hebt wat je wil is niet altijd handig.
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
 @citaat idd kijk anders even hoe andere forumleden het gedaan hebben dan kun je zelf een keuze maken.
Servo sturing word bvb gebruikt voor beweegbare pantograven en machinisten die opkomen bij wisselen van rijrichting of andere bewegings mogelijkheden.
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Hoi,

Citaat van: pitsar op dinsdag 31 maart 2020, 20:44:53
wat doet die plux-aansluiting eigenlijk?

Goed. Ooit zijn er standaard "stekkers" ontworpen om gemakkelijk een decoder in een analoge lok te kunnen zetten. Deze oplossing werd / wordt vooral bij 2-railfabrikanten toegepast. Märklin gebruikte eigenlijk niet de standaard NEM-stekkers. Hele oude loks hebben ook geen NEM-stekker en daar moet je de decoder met draadjes in de lok solderen. Of eerst een "dragerplaat" in solderen en dan de decoder daarop in prikken.

Vroeger had men vooral de NEM652 (8-polig) en de NEM 651 (voor N-spoor). Daar zijn een aantal stekkers bijgekomen. Dit was vooral vanwege het meer en meer worden van het aantal functies zoals binnenverlichting en andere zaken:de 21MTC ontworpen en de PluX 8 / 12 / 16 en 22-stekker. Het verschil zit hem dus echt in het aantal extra functies die rechtstreeks via de stekker.

Citaat van: pitsar op dinsdag 31 maart 2020, 20:44:53
Kan je een voorbeeld geven op welke manier een (bijvoorbeeld) Lopi5 overkill is? Ik redeneerde zo dat meer decodermogelijkheden meer model-mogelijkheden betekent?

Goed, de Lokpilot 5 is de opvolger van de Lokpilot 4. Daarmee vervangt hij deze zodra de voorraden bij de fabriek, winkels en handelaren op zijn. Het overkill zit hem voor veel modellen in het aantal functies. Wil je bijvoorbeeld schakelbare verlichting in treintje dan moet je treintje wel die mogelijkheid bieden. Of je moet het zelf gaan inbouwen. Bij veel oudere modellen kom je niet verder dan verlichting voor, verlichting achter. Soms ook nog binnenverlichting. Maar dan mag je meestal zelf aan het knutselen.

Groet Ronald.
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Bedankt allemaal voor jullie berichten. Nu kan ik afwegen en mijn keuze maken, top  :thumbup:

Groeten, Patrick
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Je kan ook op de webzijde van Esu kijken: KLIK
Overzicht Lokpilots. Je ziet dat er verschillende uitvoeringen zijn. Dan zit bijvoorbeeld bij de standaard-versie alleen DCC ondersteund met een paar functies. Een basisdecoder om maar zo te zeggen.

Groet Ronald.

EDIT Fred, linkje gerepareerd.
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Mijn voorkeur gaat uit naar decoders met draden eraan. Iedere contactovergang is een mogelijke storingsbron.  Daarnaast neemt een stekker of adapterprint ruimte in die er niet altijd is.  Losliggende stekkers kunnen ook nog eens sluiting geven als ze niet goed geïsoleerd zijn.

Daar staat tegenover dat servo's leuke extra functionaliteit bieden, ik wil daar eerdaags wel mee gaan experimenteren (als Ali weer een beetje op gang komt).

De lopi4-en zijn hier en daar voor mooie prijsjes te krijgen op het moment. Als een loc de extra uitgangen niet nodig heeft, zou ik nu even toeslaan...
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Ik heb nog nooit problemen met decoders gehad(heb er onderstussen 10 tallen gedaan)kwa stekker verbinding daarin tegen wel meerdere decoder aan een programmer gehangen om te testen of aan te passen wat dus niet makkelijk gaat als alles gesoldeerd zit het is wat mij betreft meer een persoonlijke mening dan een feit.
Wat ik zelf een nadeel vind is dat er bij draad gesoldeerde decoder er krimpkous om de decoder zit waardoor er meer warmte bij de decoder blijft wat de levensduur kan beperken.
Re: ESU Lopi 4 vs 5 en 8 vs 21-polig
Moderne modellen zijn gewoon ingericht op Plux of Mtc21. Bij het ontwerp is rekening gehouden met de ruimte die de decoder boven de stekker inneemt. Die ruimte is ook onderdeel van de norm. Persoonlijk vindt ik het handiger dan al die draden.