Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Railspanning CS3

Gestart door tamsam dinsdag 31 maart 2020, 17:04:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Railspanning CS3
tamsam
gast

Railspanning CS3
Hallo,
Kan iemand mij helpen met het volgende.
Volgens mijn treinenwinkel moet ik de uitgangsspanning van mijn Märklin CS3 centrale kunnen regelen.
Is dit zo en waar moet ik dat dan doen?
Ik hoor graag van iemand.
Gr Leen
Re: Railspanning CS3
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Railspanning CS3
Hoi naamgenoot,

Jouw treinenwinkel heeft het helemaal mis, er valt NIETS te regelen.
Re: Railspanning CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Railspanning CS3
Volgens mij heeft Leen gelijk en valt er niets te regelen. Mij is het ook nog niet gelukt.
Re: Railspanning CS3
Lid sinds: 2014

offline
Re: Railspanning CS3
Ik zie ook niet het nut hier van in mischien is de winkelier in de war met het regelen van de voedingsspanning van een schakelende voeding welke de Ecos voed.
Re: Railspanning CS3
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Railspanning CS3
Je kunt de railspanning echt niet regelen met een CS3.
Wat wel kan, maar dat is iets totaal anders is railspanning via programmeerspoor uitgang inpluggen waardoor de baan iets meer stroom krijgt. Voor normaal bedrijf is dat echter niet aan te bevelen begreep ik.
Re: Railspanning CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Railspanning CS3
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 31 maart 2020, 21:21:09
Ik zie ook niet het nut hier van in mischien is de winkelier in de war met het regelen van de voedingsspanning van een schakelende voeding welke de Ecos voed.
Andere schalen rijden in de regel met andere spanningen. In Spoor 0 en 1 wordt meestal 21 tot 22 volt gebruikt, bij N maar 15 of 16.

Citaat van: Adjebelle op donderdag 02 april 2020, 09:52:58
Wat wel kan, maar dat is iets totaal anders is railspanning via programmeerspoor uitgang inpluggen waardoor de baan iets meer stroom krijgt. Voor normaal bedrijf is dat echter niet aan te bevelen begreep ik.
Doe maar gewoon niet. Daar is je programmeeraansluiting absoluut niet voor bedoelt en je loopt risico op frituren van het een en ander bij niet correct aansluiten.
Re: Railspanning CS3
tamsam
gast

Re: Railspanning CS3
Hallo heren,
Sorry voor de late reactie op mijn vraag maar Corona gooide roet in het eten.
Ik kan dus niks regelen met de CS 3 maar ik heb meerdere baanbreedtes met verschillende railspanning vandaar.
Volgens een kenner kan ik echter een DSR spanningsverlager er tussen zetten en zo per baan de spanning bepalen. Zit ik hiermee goed?
Leen
Re: Railspanning CS3
Lid sinds: 2010

offline
Re: Railspanning CS3
Hoi,

DSR tussen de centrale en de baan? Dat zou ik niet doen. De kans dat je digitale signaal verminkt wordt is aanwezig. Dan zullen je treintjes verschillend reageren.

Citaat van: tamsam op zaterdag 04 april 2020, 21:59:10
Ik kan dus niks regelen met de CS 3 maar ik heb meerdere baanbreedtes met verschillende railspanning vandaar.

Je geeft aan verschillende baanbreedtes: Je bedoelt schalen? Zo ja welke schalen heb je dan allemaal?

De 19 volt die je eigenlijk alleen nodig hebt voor MFX (DCC kan gewoon lager zijn) is goed voor H0 en spoor 0. N-spoor is meestal iets van 15 volt. Spoor 1 zit wat hoger in de voltages.

Groet Ronald.
Re: Railspanning CS3
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Railspanning CS3
1 april was niet ver af. in elk geval geslaagd als dat de bedoeling was.
Re: Railspanning CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Railspanning CS3
Waaromz ou dat de bedoeling zijn?
Re: Railspanning CS3
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Railspanning CS3
Ik gebruik de DSR KK-gr spanningsregelaar tussen mijn CS1R en Z-baan. Werkt prima om locs en wissels te bedienen met ca 11V. Al voed ik de wisseldecoders (Iek MAD4) apart van de wissels met een rechtstreekse kabel uit de CS1R. 't Is alleen puzzelen/meten hoeveel spanning erop staat, want er is geen schaalverdeling op die DSR.

Zie o.a. spoorzreno.nl en 1zu220.de en zoeken op DSR.

Groet , Paul
Re: Railspanning CS3
tamsam
gast

Re: Railspanning CS3
Hallo,
Ja misschien vreemd maar ik vind verschillende schaalbreedtes gewoon leuk en dus had ik : H0, N en Z spoor en heb laatst voor in de tuin een partijtje G gekocht en daar zit de CS3 van Marklin bij. Maar inderdaad dacht ik 15 volt voor N en 16/17 voor H0 en met die DSR kan ik terug naar ongeveer 11 volt voor Z. Mij aangeraden door Spoorzreno die mij verzekerde dat dat geen probleem was.
Maar bij jouw werkt het dus ook prima Pajomaho?
Re: Railspanning CS3
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Railspanning CS3
Ja dat werkt prima. Alleen even uitvogelen wanneer hij op 11V staat, want er staat geen schaalverdeling op. Met een gelijkrichter of diode(s) waarvan je het spanningsverval weet (bijv. 1N400x ca. 0,7V) om af te stellen er tijdelijk gelijkstroom van maken. En dan de DSR verstellen en meten totdat je ergens op 10,5 staat en dan die 0,7 erbij tellen, dan sta je op 11,2V. Z-decoders kunnen ongeveer tot 12V aan (Velmo en D&H, die spoorzreno in mijn locs heeft gebouwd). Na afstellen de diode(s) er natuurlijk weer tussenuit halen.

Het is uiteraard wel de bedoeling dat je dan ook decoders in je Z-locjes zet/laat zetten, want anders heb je er niets aan, het signaal zelf blijft digitaal.

Groet, Paul
Re: Railspanning CS3
tamsam
gast

Re: Railspanning CS3
Hallo Jaap,
Ik heb altijd op een z21 van Fleischmann gedraaid met mijn digitale z-baan, alsook op mijn H0 en N baan. En dat draaide goed, maar toen ik die G baan kocht en daar de CS3 bij zat dacht ik met deze centrale alle banen te besturen. En inderdaad Spoorzreno , William, adviseerde mij om de DSR er tussen te zetten om de spanning te verlagen naar 10/11 volt. Bij mij zit op de DSR wel een schaalverdeling, oplopend van 10 naar 12,5, 18 en 22 volt. Dus dat is niet het probleem maar ik ben vanavond bezig geweest met mijn z baan en inderdaad de treinen (met velo decoders ) rijden niet of nauwelijks, beginnen goed maar vallen uiteindelijk gewoon stil. Dus ik moet het verhaal van Ronald bevestigen.De DSR lijkt het digitale signaal te verminken! De DSR ertussenuit gehaald en alles rijdt weer normaal.
Maar bij jouw rijdt het dus wel goed.
Ik zal Spoorzreno is mailen want ik blijf het jammer vinden dat het niet lukt.
Groet Leen
Re: Railspanning CS3
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Railspanning CS3
waarschijnlijk een of andere flauwe mop bedacht van die handelaar