Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Draadlengte bij decoders

Gestart door TomPaul donderdag 25 juni 2020, 21:33:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draadlengte bij decoders
Lid sinds: 2022

offline
Draadlengte bij decoders
Beste treinvrienden,

Uit mijn vragen blijkt wel dat ik nog aan het begin sta van een hopelijk mooie lange weg op het gebied van digitaliseren.
Is er een advies over de maximale lengte voor de draadjes van decoders (wissel-, sein- en terugmeld-decoders) tot aan de rails? Ik bedoel dus niet de ethernetkabels tussen de S88 terugmelders.
Ik bedoel de grijze draadjes naar de contactrails en blauw+gele draadjes naar de wissels etc.

Achterliggende reden is dat ik alle decoders graag op 1 verticaal paneel onder mijn CS3 wil monteren.
Vind ik gaaf uitzien.
Ik heb onder de baan (onder het schaduwstation) geen ruimte. Dat ligt voor groot deel op de funderingswal van de kelder. En voor de hoofdbaan wil ik de decoders liever niet (plat) in het schaduwstation leggen, de hoogte is slechts 94 mm.

Het verste punt op onze baan is vanaf die decoder-montage-plaat circa 3 m.

Bedankt alvast.
Met treinengroet,

Paul
Re: Draadlengte bij decoders
Mijn advies: houd de draadjes zo kort mogelijk. Plaats de wisseldecoders en S88's onder de baan daar waar ze nodig zijn, in plaats van een centraal paneel.
Re: Draadlengte bij decoders
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Draadlengte bij decoders
Hoi Paul,
Ik heb alle decoders etc op 1 centrale plaats, mooi overzichtelijk en handig. Max draadlengte bij mij is ongeveer 10 meter van o.a een Viessmann bezetmelder en schakeldecoder en tot nu toe geen enkele storing gehad.
Gr Matje
Re: Draadlengte bij decoders
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Draadlengte bij decoders
Indruk centrale onder een deel van mijn baan.
Gr Matje
Re: Draadlengte bij decoders
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Draadlengte bij decoders
Centraliseren kan, je kunt de decoders ook op plekjes aan de buitenkant plaatsen, ik heb ze op tafelpoten geschroefd aan de zijkant, makkelijk bereikbaar.

S88 draad vanaf het rail meldpunt naar de melder kan gerust meter of 5 zijn.

Als er toevallig een extra meldpunt bij moet komen: draadje afrollen tussen rail meldpunt en een open gebleven S88 puntje!
Re: Draadlengte bij decoders
Lid sinds: 2022

offline
Re: Draadlengte bij decoders
Heren,

Bedankt voor de snelle reacties, waardeer ik enorm.

@basjuh1981: ruimte onder de onderste baan is echt een probleem ivm fundament.

@matje: holy cow, wat een panelen. Heb je MiWuLa nagebouwd ofzo? Ik kom niet boven de 3 m.

@marklindak: aan de zijkant had ik nog niet gedacht. Echter ik kom niet boven de 3 m, dus ik ga voor het paneel


Bedankt en fijne avond,
Paul
Re: Draadlengte bij decoders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Draadlengte bij decoders
Beste Paul,

Bij wissel en seindecoders er op letten dat de draaddoorsnede wat groter moet zijn als de stoom van de decoder naar de wissel/sein een grotere afstand moet afleggen.

T.a.v. de terugmelddecoders wellicht even een mailtje sturen aan Rosoft, dan ben je "gedekt".

Groet, Anne W

Re: Draadlengte bij decoders
Lid sinds: 2022

offline
Re: Draadlengte bij decoders
Bedankt Anne,
Prima adviezen, zal ik doen!
Ik vind die draadjes van de wisselmotoren sowieso erg dun.
Fijne avond,
Paul
Re: Draadlengte bij decoders
Citaat van: TomPaul op donderdag 25 juni 2020, 22:20:53
@basjuh1981: ruimte onder de onderste baan is echt een probleem ivm fundament.
Het hoeft niet letterlijk onder de baan als het niet past, maar je hebt mijn punt vast wel doorgekregen ;)
Re: Draadlengte bij decoders
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Draadlengte bij decoders
Beste Paul
Digitalisering houdt nu net in dat je veel bedrading kan uitsparen.voor wissels en seinen bv niets nodig, alles verloopt via de rails. zorg dat je een goede ringleiding hebt (zeer belangrijk) om de rails te voeden op geregelde afstanden.voor de terug melders via het geïsoleerde rail segment heb je zoveel bedrading nodig als dat je terug melders hebt,dat is nogal evident.de lengte van deze bedrading is niet kritisch omdat de s88/AC laag ohmige inputs heeft.die bovendien van +12v naar 0 V getrokken worden.ga je naar een heel grote baan kan je de S88 's lokaal plaatsen en via een langere UTP kabel linken en zo verbinden tot bij de CS3. volg de spelregels en het is poep simpel.
succes
gr
guy
Re: Draadlengte bij decoders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Draadlengte bij decoders
Bedrading uitsparen prima, maar een 2-polige ringleiding voor de stroomvoorziening voor het rijden en een aparte 2-polige ringleiding voor het schakelen van wissels is geen overbodige luxe.

Groet, Anne W
Re: Draadlengte bij decoders
Bedrading uitsparen bij digitaal rijden?
Dat dacht ik ook toen ik kennis nam van de digitale wereld: twee draadjes naar de rails en verder alles aan die rails aansluiten!
Nou vergeet het maar!
Ringleidingen zijn onmisbaar, zowel voor rijstroom als voor overige stroom om decoders mee te voeden en andere stroomverbruikers. De 'digitale stroom' is veel te duur. Bij grootverbruik van schakelstroom door decoders in de wissels en seinen en de magneetspoelen, moet je kostbare boosters gaan gebruiken. Extern voeden van meervoudige decoders met een geschakelde voeding is veel goedkoper. Ook servo's en hun decoders zijn kieskeurig aangaande de stroomvoorziening.
En dan heb je misschien nog ledjes te voeden die een lagere spanning lusten en tot slot zijn er de terugmelders met utp-kabels.
Nee helaas... Bedrading uitsparen is er niet bij, maar gelukkig is het weer niet het duurste onderdeel van de hobby.

Groet,

Peter
Re: Draadlengte bij decoders
Lid sinds: 2022

offline
Re: Draadlengte bij decoders
Heren,
Dank voor jullie input.
Er komt een dubbele ringleiding, 1 voor het digitale rijsignaal en 1 voor verlichting en andere stroomverbruikers.
Ik durf het aan om alle decoders centraal te plaatsen.
Fijne zondag,
Paul
Re: Draadlengte bij decoders
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Draadlengte bij decoders
Hallo,goede dag
twee draadjes naar de rails? zeg maar één deftige ringleiding van minstens  2,5 mm². en het loopt als een trein.
gr
guy