Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ledlampjes branden niet, oorzaak decoder K83?

Gestart door Jan Vrijbalk dinsdag 31 maart 2020, 00:04:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ledlampjes branden niet, oorzaak decoder K83?
Ik loop tegen het volgende probleem aan: ik gebruik een paar seinen 7239 (hoofdsein) en 7242 (dwergsein). Dit zijn oudere seinen met lampjes en klemmetjes om de draden in te steken. Nu kocht ik recent een aantal rode en witte leds die af fabriek zijn voorzien van een weerstandje. Die wil ik gaan gebruiken om de kapotte lampjes in de seinen te vervangen door de leds. Dus de lampjes verwijderd, leds aangebracht en getest met baanstroom. Het werkte prima. Het sein op zijn plaats gezet, alles aangesloten en gecontroleerd. Het bleek dat de leds NIET branden. Met de multimeter getest en er staat stroom op de klemmetjes (alle draden zijn gesoldeerd).
Mijn configuratie bestaat uit een CS2 en 5 boosters 6015/17. De boosters verzorgen de baanstroom en het CS verzorgt de seinen en wissels. En ik vermoed dus dat de oorzaak van het niet branden van de leds komt doordat zij aangesloten zitten op de CS2 en de decoders K83. Houd ik namelijk de draadjes van een led tegen de K rail brandt deze wel.
Heeft iemand eerder dit probleem gehad? En zo ja, welke oorzaak heeft dit en een oplossing?
Re: Ledlampjes branden niet, oorzaak decoder K83?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ledlampjes branden niet, oorzaak decoder K83?
gebruik je nog de schakelrelais aan de seinen ? Zoniet dan heb je de verkeerde decoder en meot je een K84 gebruiken.K83 is momentkontakt.
Re: Ledlampjes branden niet, oorzaak decoder K83?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ledlampjes branden niet, oorzaak decoder K83?
Hebben de seinen de massa verbinding aangesloten.
De lampjes worden gevoed via de gele draad (16V), net als de spoelen.
De spoelen halen hun massa uit de schakelkastjes. De lampen via de aansluiting "bruin" op het sein.
Met de grondplaat kunnen deze met de baan-massa verbonden worden.

John (VT601)

Re: Ledlampjes branden niet, oorzaak decoder K83?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ledlampjes branden niet, oorzaak decoder K83?
En dan moet de polariteit ook nog goed zijn. Massa (bruin) is de +.
Re: Ledlampjes branden niet, oorzaak decoder K83?
Ik gebruik geen schakelrelais, de massa is goed aangesloten en ook de polariteit is o.k. Ik heb nog even op 'Modelbouwled' naar de specificaties van dit 3mm ledje gekeken en dit geeft 12V. Ik vermoed dat de uitgangsspanning van de K83 anders is dan die van de baanspanning. Als ik de gele kabel van het sein even op een puko van de k-rail zet brandt het sein wel. De specificaties van de K 83 decoder (artikel 6083) zijn niet te vinden.
Re: Ledlampjes branden niet, oorzaak decoder K83?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ledlampjes branden niet, oorzaak decoder K83?
Beste Jan,

Een 6083 is een decoder die slechts korte pulsen geeft als je hem activeert, wil je een continue spanning hebben dan moet je of een relais erachter plaatsen of een 6084 decoder gebruiken, maar die is veel te duur want die kan rijstromen schakelen.......

Groet, Anne W
Re: Ledlampjes branden niet, oorzaak decoder K83?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ledlampjes branden niet, oorzaak decoder K83?
@ Jan (Vrijbalk),

de standaard aansluiting voor de K83 is:
- rood en bruin aan de centrale
- het sein of wissel met 2x blauw (rode /groene stekker) en geel aan K83-uitgang

Het sein wordt met de blauwe en gele draden aan de K83 aangesloten en kan daarmee de standen schakelen.
Voor het branden van het licht is een verbinding met de baan-massa (bruin) nodig.

Je kunt de gele draad van het licht bij de 72xx-serie afkoppelen, maar dan heb je een extra trafo nodig.
Ook nu heb je weer voeding (geel, 16V AC of 12V DC) en massa (bruin) nodig.
Bij LED's zou ik hiervoor kiezen i.c.m. met een 12 V DC.

John
Re: Ledlampjes branden niet, oorzaak decoder K83?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ledlampjes branden niet, oorzaak decoder K83?
Beste Jan,

Mea culpa, ik ben schuldig, ik heb niet goed nagedacht, je seinen hebben relais, verder geen ervaring met deze seinen, dus ik zwijg.

Groet, Anne W