Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Hulp met keuze's en ideeën

Gestart door Dizzar maandag 30 maart 2020, 23:04:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp met keuze's en ideeën
Goedenavond,

Ik heb een oude baan opgehaald bij me vader van zolder dit gaat om een Marklin m baan.
Nu wil ik graag hier veder op borduren dus een baan gaan maken op een ondergrond en zo langzamerhand aankleden.
Maar nu zit ik met een vraag omdat ik nieuw in dit wereldje ben weet ik niet zo goed te beginnen, ik zou later als ik uitbreid meerdere treinen willen laten rijden is het dan handig om met deze baan veder te gaan of toch voor iets anders te gaan wat uiteindekijker makkelijker is ? Zo ja welke en wat ?

Graag hoor ik van jullie :)

Greetz Dizzar
Re: Hulp met keuze's en ideeën
Hallo Dizzar,

Ook ik ben een beginner op dit forum maar toch: welkom! Vaders spullen moet je zuinig op zijn vind ik. Ze zijn tenslotte de bron van je interesse. Kijk eens rond op de afdeling "banenplan ontwerpen". Misschien kun je daarna beter omschrijven welke kant je op wilt zodat anderen je een beter advies kunnen geven.

Met vriendelijke groet,

Arie
Re: Hulp met keuze's en ideeën
Zoals Arie al aangeeft welke kant wil je op oldskool analog rijden of digitaal?
Kies je voor digitaal en heb je niet te veel M-rails zou ik de keuze maken om over te stappen op C-rails of K-rails.
Re: Hulp met keuze's en ideeën
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hulp met keuze's en ideeën
Wow, zo ben ik ooit ook begonnen met Märklin. En toch kriebelt het nog.
I.t.t. Mark zou ik allereerst letten op het geld. Märklin is duur op M-rails na (dat is uitsluitend 2e hands te koop).
Zolang je nog niet zeker weet wat je wilt, gaan met die banaan. Je kunt je handwissels van servo's voorzien, als je een beetje handig bent of wilt worden, en dan op afstand bedienen.

Met wat er op de foto aan rails ligt, kom je uit op een rangeerstation en/of een pendelbaan met grotendeels enkelspoor, met hier en daar een passeer-spoor. Dat leent zich goed voor een simpele, maar mooie baan met veel scenery en met veel rijplezier.

Als het blijvend bevalt dan zou ik eerder peco-rails aanschaffen. Dat is per meter nieuw haast nog goedkoper dan M-rails 2e hands, maar in ieder geval veel goedkoper dan K-rails of C-rails, en een klasse beter, vooral de wissels.
Zelf verleg ik peco-rails en piko-A rails met pukkeltjes ertussen, en kan er dus toch met 3-rail op rijden.
Een wissel van die merken kost nieuw ook al zo'n 30,- € nieuw, en daar komt dan nog wat geld voor de pukkeltjes bij, maar 2e hands aanbod is nog steeds betaalbaar. Het prettige van die twee merken is de geometrie, oftewel simpel combineerbare wisselhoeken, en een groot aantal verschillende wisseltypes.
Märklin treinen rijden er uitstekend op (mits met pukkeltjes).

Re: Hulp met keuze's en ideeën
hoi,

Citaat van: Dizzar op maandag 30 maart 2020, 23:04:38
ik zou later als ik uitbreid meerdere treinen willen laten rijden is het dan handig om met deze baan veder te gaan of toch voor iets anders te gaan wat uiteindekijker makkelijker is ? Zo ja welke en wat ?

Digitaal rijden is gemakkelijker om meerdere treinen te laten rijden zonder moeilijke ingrepen in een baan. Zeker als je niet iets met "automatisch" rijden wil gaan doen maar gewoon lekker met "de hand" wil besturen. Märklin heeft daar wel simpele oplossingen voor. Vraag het maar eens na in een winkel, bij een modelspoorvereniging in de buurt en/of een modelspoorbeurs (als die weer mogen)

De rails die je nu hebt: M-rails is inderdaad alleen nog tweedehands te krijgen. Dat heeft zijn voor en nadelen: Voordelen: redelijk goedkoop te krijgen. Nadeel: Het is oud dus mogelijk gevoeliger voor een aantal zaken zoals meer vuil, roest e.d. Märklin heeft tegenwoordig C-rails in het programma als vervanging van de M-rails. Eventueel kan je daar ook naar kijken.

Wil je een "vaste" baan denk goed na over het gebruikte houtmateriaal: Kies liever voor een multiplex dan voor een spaan of MDF-plaat. Dan zou ik ook niet zo snel kiezen voor een grote plaat maar voor iets waarbij je goed overal bij kan komen. Dat is namelijk vaak de grootste fout die men maakt: Ze moeten op de rug onder de baan door om ergens achteraan bij te kunnen. Dat is een paar keer leuk maar dat gaat snel irriteren en vervelen. (Dat weet ik uit ervaring ;) )

Er is veel mogelijk. Bedenk goed wat je wil. Niet alleen op de hele lange termijn maar wat nu leuk is om te doen. Maar het allerbelangrijkste is: Lees veel (hier op de diverse fora, modelspoorbladen, enzovoort). Stel rustig je vragen.

Succes!

Groet Ronald.
Re: Hulp met keuze's en ideeën
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Hulp met keuze's en ideeën
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 31 maart 2020, 00:17:47
Zoals Arie al aangeeft welke kant wil je op oldskool analog rijden of digitaal?
Kies je voor digitaal en heb je niet te veel M-rails zou ik de keuze maken om over te stappen op C-rails of K-rails.
ONZIN - M-rail kan prima digitaal uitgevoerd worden!
Re: Hulp met keuze's en ideeën
@citaat

CiteerONZIN - M-rail kan prima digitaal uitgevoerd worden!

Een dergelijke stellige uitspraak schreeuwt natuurlijk om nader uitleg. Ik denk, dat u de topicstarter nog meer kunt helpen door deze uitleg te geven. Immers, de topicstarter geeft aan nieuw te zijn en vraagt om advies.
Re: Hulp met keuze's en ideeën
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Hulp met keuze's en ideeën
Ik rij al meer dan 20 jaar digitaal met M-rail, en heb daar nooit problemen mee ondervonden. Het wordt helaas te vaak geroepen dat m-rail en digitaal niet samen gaan, en daar blijf ik tegen in gaan, omdat juist die bewering niet klopt.
Ik begrijp niet waarom topic starter niet gewoon op weg wordt geholpen met de materialen die hij heeft, maar meteen bang wordt gemaakt dat hij waardeloze troep heeft.
m, k en c rails werken allemaal op een digitaal signaal.
Re: Hulp met keuze's en ideeën
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Hulp met keuze's en ideeën
en er zijn ook overgangsrails tussen m- en K-, C-rail dus deze rails kan hij dus altijd blijven gebruiken.
Re: Hulp met keuze's en ideeën
@citaat @citaat

Ik denk, dat de topicstarter ook wel iets heeft aan de informatie hoe u digitaal rijdt. Ik denk, dat het hem kan helpen bij zijn afwegingen. Ik weet in ieder geval, dat stroomdetectie een mogelijkheid is, maar weet totaal niet van de hoed en de rand hierover.
Het zou fijn zijn, als u het één en ander zou willen verduidelijken. Is mogelijk ook voor mij van belang.
Re: Hulp met keuze's en ideeën
Hoi,

Citaat van: Basroc-1961 op woensdag 01 april 2020, 08:08:51
Ik denk, dat de topicstarter ook wel iets heeft aan de informatie hoe u digitaal rijdt. Ik denk, dat het hem kan helpen bij zijn afwegingen. Ik weet in ieder geval, dat stroomdetectie een mogelijkheid is, maar weet totaal niet van de hoed en de rand hierover.

Daar gaan we weer ....  :? Digitaal rijden is NIET gelijk aan automatisch rijden met detectie en wat daar bij hoort!. Digitaal rijden is niet meer dan een andere manier van het besturen van je treintjes.

Bij analoge rijden wordt de spanning gevarieerd om de treintjes te laten rijden. Dus geen spanning is stilstaan en volledige spanning is hard rijden. Zet je een tweede treintje op de baan dan zal met de eerste trein tegelijk gaan rijden. Wil je dat niet dan mag je zaken in je baan gaan aanpassen.

Bij digitaal rijden staat er een constante spanning op de baan. Daar zorgt een centrale voor. In deze constante spanning worden digitale opdrachten verpakt. Deze opdrachten worden door de digitale centrale op de baan gestuurd. De centrale ontvangt zijn opdrachten van een rijregelaar. De opdrachten worden opgevangen door een decoder in de lok. Als zijn adres / id in de opdracht zit zal de decoder reageren op de gewenste opdracht. Daardoor kunnen zonder aanpassingen aan de rails of baan ook meerdere treinen tegelijk rijden. Ook functies als verlichting en geluid blijven werken als de lok stil staat. Dit omdat de treintjes reageren op "opdrachten op adres". Daarnaast wil het zo zijn dat treintjes iets beter "langzaam rijden" op een digitale baan. Dat zijn in kort ook meteen de voordelen van digitaal. 

Het maakt voor een digitale centrale niet uit of het is aangesloten op 2-rail, 3-rail (m-rails, C-rails of k-rails) of draadjes. Het gaat erom dat de communicatie tussen de centrale en decoder aanwezig is.

Groet Ronald.
Re: Hulp met keuze's en ideeën
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Hulp met keuze's en ideeën
Citaat van: Basroc-1961 op woensdag 01 april 2020, 08:08:51
@citaat @citaat

Ik denk, dat de topicstarter ook wel iets heeft aan de informatie hoe u digitaal rijdt. Ik denk, dat het hem kan helpen bij zijn afwegingen. Ik weet in ieder geval, dat stroomdetectie een mogelijkheid is, maar weet totaal niet van de hoed en de rand hierover.
Het zou fijn zijn, als u het één en ander zou willen verduidelijken. Is mogelijk ook voor mij van belang.
Er is op dit forum meer dan voldoende informatie hierover, we hoeven toch niet bij elke herhaalde vraag herhaald antwoord te geven? Dit forum heeft een fijne zoekfunctie, en alle vragen zijn al eens gesteld, met daarbij even zoveel antwoorden.
Een beetje verdieping kan echt geen kwaad.....
Re: Hulp met keuze's en ideeën
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Hulp met keuze's en ideeën
Citaat van: Dizzar op maandag 30 maart 2020, 23:04:38
Goedenavond,

Ik heb een oude baan opgehaald bij me vader van zolder dit gaat om een Marklin m baan.
Nu wil ik graag hier veder op borduren dus een baan gaan maken op een ondergrond en zo langzamerhand aankleden.
Maar nu zit ik met een vraag omdat ik nieuw in dit wereldje ben weet ik niet zo goed te beginnen, ik zou later als ik uitbreid meerdere treinen willen laten rijden is het dan handig om met deze baan veder te gaan of toch voor iets anders te gaan wat uiteindekijker makkelijker is ? Zo ja welke en wat ?

Graag hoor ik van jullie :)

Greetz Dizzar
Deze materialen zijn nog steeds 100% prima om een start mee te maken. Maak eerst eens een baan, en kijk dan of deze hobby bevalt, zo ja, dan kan er via diverse beurzen flink uitgebreid worden, want er is nog materiaal voldoende beschikbaar.
Later kan er naar technische uitbreiding gekeken worden.
Re: Hulp met keuze's en ideeën
Citaat van: Wilco69 op woensdag 01 april 2020, 09:41:41
Citaat van: Basroc-1961 op woensdag 01 april 2020, 08:08:51
@citaat @citaat

Ik denk, dat de topicstarter ook wel iets heeft aan de informatie hoe u digitaal rijdt. Ik denk, dat het hem kan helpen bij zijn afwegingen. Ik weet in ieder geval, dat stroomdetectie een mogelijkheid is, maar weet totaal niet van de hoed en de rand hierover.
Het zou fijn zijn, als u het één en ander zou willen verduidelijken. Is mogelijk ook voor mij van belang.
Er is op dit forum meer dan voldoende informatie hierover, we hoeven toch niet bij elke herhaalde vraag herhaald antwoord te geven? Dit forum heeft een fijne zoekfunctie, en alle vragen zijn al eens gesteld, met daarbij even zoveel antwoorden.
Een beetje verdieping kan echt geen kwaad.....

Op zich klopt deze constatering: zowel op het forum als in de Wiki is veel informatie beschikbaar.
Maar om die te vinden moet je WEL de juiste zoektermen ingeven. En daar gaat het vaak mis omdat je of niet precies weet welke termen je moet ingeven of omdat je nog een leek bent op het gebied van het onderwerp.

Daarom probeer ik zelf, als ik het antwoord op een vraag weet, te reageren op de vraagstelling en geef ik ook de link door naar de juiste pagina in de wiki.

Citaat van: ronaldk op woensdag 01 april 2020, 08:38:10
Hoi,

Citaat van: Basroc-1961 op woensdag 01 april 2020, 08:08:51
Ik denk, dat de topicstarter ook wel iets heeft aan de informatie hoe u digitaal rijdt. Ik denk, dat het hem kan helpen bij zijn afwegingen. Ik weet in ieder geval, dat stroomdetectie een mogelijkheid is, maar weet totaal niet van de hoed en de rand hierover.

Daar gaan we weer ....  :? Digitaal rijden is NIET gelijk aan automatisch rijden met detectie en wat daar bij hoort!. Digitaal rijden is niet meer dan een andere manier van het besturen van je treintjes.

Bij analoge rijden wordt de spanning gevarieerd om de treintjes te laten rijden. Dus geen spanning is stilstaan en volledige spanning is hard rijden. Zet je een tweede treintje op de baan dan zal met de eerste trein tegelijk gaan rijden. Wil je dat niet dan mag je zaken in je baan gaan aanpassen.

Bij digitaal rijden staat er een constante spanning op de baan. Daar zorgt een centrale voor. In deze constante spanning worden digitale opdrachten verpakt. Deze opdrachten worden door de digitale centrale op de baan gestuurd. De centrale ontvangt zijn opdrachten van een rijregelaar. De opdrachten worden opgevangen door een decoder in de lok. Als zijn adres / id in de opdracht zit zal de decoder reageren op de gewenste opdracht. Daardoor kunnen zonder aanpassingen aan de rails of baan ook meerdere treinen tegelijk rijden. Ook functies als verlichting en geluid blijven werken als de lok stil staat. Dit omdat de treintjes reageren op "opdrachten op adres". Daarnaast wil het zo zijn dat treintjes iets beter "langzaam rijden" op een digitale baan. Dat zijn in kort ook meteen de voordelen van digitaal. 

Het maakt voor een digitale centrale niet uit of het is aangesloten op 2-rail, 3-rail (m-rails, C-rails of k-rails) of draadjes. Het gaat erom dat de communicatie tussen de centrale en decoder aanwezig is.

Groet Ronald.

He, he, eindelijk een goed verhaal. Er worden zo vaak zaken door elkaar gehaald....

groeten,
Roel
Re: Hulp met keuze's en ideeën
@citaat @citaat @citaat

Het had ook gemogen met linkjes. Maar de topicstarter is nieuw, ik ben ook een newby en dat betekent in ieder geval voor mij, nog niet volledig thuis in de materie en het forum. Mijn excuses voor mijn onnozelheid en het regelmatig uitkramen van ondeskundigheid.  :-(
Re: Hulp met keuze's en ideeën
 @citaat Het voordeel van het uitkramen van ondeskundigheid is dat er daarna iemand komt die deze ondeskundigheid (te)rechtzet. Uiteindelijk leer je daar weer van.
Re: Hulp met keuze's en ideeën
@citaat

Dat heb ik al meerdere keren mogen ervaren, waarvoor natuurlijk dank. Maar ik zie ook diverse blindheden voorbijkomen, waarvan men veelal uitgaat van een voorwaardelijke kennis, die niet altijd aanwezig is. Bijvoorbeeld: er kan best verwezen worden naar een zoekfunctie, maar soms is het handig om dan een paar zoekwoorden aan te reiken. Zeker gemakkelijk als je niet geheel bent ingewijd in de 'vakterminologie'.
Re: Hulp met keuze's en ideeën
 @citaat Zoeken is een kunst. Veel mensen kunnen niet zoeken. Zeker niet op internet.  ;) Dat probleem was er altijd al in de bieb.

Citaat van: Basroc-1961 op woensdag 01 april 2020, 12:41:05
Bijvoorbeeld: er kan best verwezen worden naar een zoekfunctie, maar soms is het handig om dat een paar zoekwoorden aan te reiken.

Dan weet je nog niet wat je moet zoeken. Als jij iets zoekt voor het "op de markt brengen van de aanleg van een rotonde" en ik roep dat je moet zoeken op "de ARW" en "TenderNed" maar dan kom je echt niet verder. Dan verzuip je ook.

Citaat van: Basroc-1961 op woensdag 01 april 2020, 12:41:05
Zeker gemakkelijk als je niet geheel bent ingewijd in de 'vakterminologie'.

Bij google en ander zoekmachines is het vaak goed kijken naar wat de resultaten zijn. Vaak moet je door een meuk aan resultaten. Vaktermen leer je door veel informatie tot je te nemen. Dan is het veel lezen (bladen, websites, boeken, zat te downloaden van het internet), informeren bij medemodelspoorders, Informeren op beurzen (dus praten met baanbouwers hoe ze iets gedaan hebben en niet dom even kijken en dan stug doorlopen. De meest baanbouwers bijten niet maar willen graag wat vertellen of hun baan en hoe het werkt), winkelier of bij de lokale modelspoorvereniging. En gewoon vragen. De meeste mensen bijten niet. Ik ben regelmatig bij medeforummers op bezoek geweest om het een en ander uit te leggen en te laten zien hoe iets werkt. Daar steken de meeste mensen meer van op dan een jaar op het forum rond hangen.  :)

Groet Ronald.
Re: Hulp met keuze's en ideeën
@citaat

Dan heb ik het toch goed, dat het handig is als een paar 'cracks' dan de juiste zoekwoorden aanreikt? Of begrijp ik u verkeerd?
Re: Hulp met keuze's en ideeën
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Hulp met keuze's en ideeën
Citaat van: Basroc-1961 op woensdag 01 april 2020, 14:00:47
@citaat

Dan heb ik het toch goed, dat het handig is als een paar 'cracks' dan de juiste zoekwoorden aanreikt? Of begrijp ik u verkeerd?
Dan is het wel zo prettig om te weten welke informatie er wordt gezocht. Zomaar roepen, ik zoek informatie mist dan de plank, ik zoek informatie over een besturing helpt dan beter in de ondersteuning.
Onkunde is geen probleem, maar verdieping is een kunst.
Als hier veel gelezen wordt, kom je vanzelf wel op een antwoord uit. Het staat echt ergens benoemd. Ik ben geen encyclopedie, vandaar dat ik naar de zoekfunctie verwijs. Ik heb ook niet alle kennis in huis.
Re: Hulp met keuze's en ideeën
Tot hier en niet verder. Ik haak af.
Re: Hulp met keuze's en ideeën
Intussen is Dizzar, starter van dit topic misschien wel compleet dizzy geworden.

In zijn algemeenheid zijn zijn vragen niet zo eenvoudig te beantwoorden.
Want: natuurlijk is M-rail prima te gebruiken, ook bij digitaal bedrijf. Het is daarbij vooral de vraag: hoe realistisch moet het worden? Voor velen valt M-rail dan af. De spoorstaven zijn te hoog, niet fraai gevormd, de bogen te krap en de wisselhoeken te stomp. Voor anderen is het geen enkel probleem.

Een andere vraag is: moet er automatisch treinbedrijf zijn? Ook dat gaat prima met M-rail, zowel analoog als digitaal, mits je rekening houdt met de bijzondere eigenschappen van deze railsoort.

Wat mij wel opvalt aan de foto's is dat er geen elektrische wissels bij lijken te zijn. Natuurlijk zijn handwissels om te bouwen naar gemotoriseerde wissels, maar of dat voor een beginner ook zo makkelijk is?

Het kan daarom een stuk simpeler zijn om toch nieuwe spullen te kopen, heel veel materiaal is er nog niet. Het is niet zo dat een hele grote investering teniet gaat als het voorraadje M-rail onbenut blijft na er wat mee gespeeld en getest te hebben.
Ik zou zeggen: koop een startset met een MS2 (of 3) en kijk hoe leuk en makkelijk digitaal rijden met een paar treintjes gaat. Je hoeft geen stroomloze secties aan te leggen of andere ingewikkelde toeren te verrichten. Wisselaandrijvingen kun je eraan klikken, zelfs decoders kunnen eraan gezet zodat er ook digitaal geschakeld kan worden. Kortom, het is simpeler uit te breiden.
Voor wie zich verder inleest en geen twee linkerhanden heeft, kan het allemaal anders. Heb je de principes door, weet je wat je maken wilt, dan kun je los komen van de gebaande paden en elke beschikbare railsoort gebruiken en verbouwen. Ook kan de computer ingezet worden voor de besturing, zelfs zonder hele dure centrale ertussen zoals de CS3plus.
Maar ik zou zeggen: begin simpel en met nieuw spul. Ben je eenmaal handig genoeg geworden, dan integreer je die M-rail gewoon in een schaduwstation of zoiets en anders gaan ze in kliko....

Groet,

Peter