Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)

Gestart door Fredtherock zondag 29 maart 2020, 22:28:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Beste forumleden,

Een jaar geleden ben ik weer begonnen met mijn treinenhobby. Ik heb een baan liggen van ongeveer 4 meter bij 2 meter met marklin
m-rails. Inmiddels heb ik nagenoeg al mijn loks digitaal gemaakt met esu decoders (loksound en lokpilot) ook zitten er een 4-tal marklin decoders bij.
Momenteel heb ik 2x mobile station 2. Mijn seinen en wissels zijn nog van vroeger en worden bediend met schakelrails en zijn dus analoog. Daar ik met 3, 4 of 5 loks tegelijk wil gaan rijden ben ik aan het overwegen om in eerste instantie de besturing wat makkelijker te maken en ik heb met mijn stations te weinig vermogen. Nu is dat 2.3 A. Nu mijn vraag ???  is het verstandig om een command station 2 van ESU of een central station 2 of 3 van MARKLIN aan te schaffen? Ik weet het echt niet. Graag zou ik hierin een goed advies willen krijgen. Ik ben zeer benieuwd naar jullie reactie.
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Niet alleen voor de centjes maar als je het merendeel van je loks hebt gedigitaliseerd met lokpilot en loksound dan rest er slechts een optie: Ecos II

Cees
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Dag Fred,

Ik heb destijds voor dezelfde keuze gestaan en inmiddels staat er een Ecos2 van ESU bij mij op zolder.

Ik was toen met Koploper bezig om mijn baan ook met de computer aan te kunnen sturen.
Koploper kan alleen de Central Station 1 overweg, CS 2 en 3 kunnen niet met Koploper overweg (of andersom).
De prijs, de CS3 is duurder dan de Ecos2.
Inmiddels ondersteunt de CS3 ook DCC Ecos2 deed dat al en kan van belang als je andere merken (Piko, Roco - 3rail) wilt aanschaffen of tweerailloks wilt ombouwen naar 3rail.
Decoders met MFX worden automatisch in de Ecos2 ingelezen.
De CS3 zal dat ook wel doen.
Je heb al lokdecoders van ESU dus dat is met de Ecos2 beter op elkaar afgestemd.

Mocht je het nog niet weten, ESU heeft de Central Station 1 voor Marklin ontwikkeld en gebouwd.
Daarna ontstond verschil van inzicht en is ieder zijn weg gegaan.

Er zijn twee versies van de Ecos2; een met 4A vermogen en recentelijk is er een met 6A op de markt gebracht.

Je begrijpt, ik heb een sterke voorkeur voor de Ecos2.  :-)
   
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Je hebt al 2 keer een MS2 dus zou ik zeggen kies een CS2/3 de MS kun je er gewoon op aansluiten als extra regelaar. Ik heb ook begrepen dat programmeren met een lokprogrammer beter gaat dan met de Ecos als dat zo is zie ik geen reden om voor de Ecos te kiezen.
Hoe wil je in de toekomst gaan rijden handmatig of automatisch?(bvb met koploper dan valt de CS2/3 af) Ben je nog van plan Marklin modellen te kopen die MFX+ zijn dan heb je alleen wat aan de CS2/3 de Ecos ondersteunt dit niet.
Mijn stel regel is rij je Marklin ga dan voor de CS2/3 rij je als behalve Marklin dan kun je misschien beter een ander merk centrale kiezen.
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Hoi,

Ook ik zou zeggen Ecos, je huidige MS 2 regelaars kun je hier zonder problemen op aansluiten als extra regelaar.

Ik vindt het grote voordeel van de Ecos dat voor deze de updates tot nu toe altijd beschikbaar zijn. ( de mijne is nu een jaar of 6 oud en volledig geupdated) ( was bij marklin wel anders terwijl je meer betaald, ik heb mijn CS 1 net op tijd via ESU kunnen updaten, ik weet niet hoe het met de huidige CS 2/3 geregeld is, ik was al afgehaakt :))

Daarnaast levert de Ecos meerdere protocollen ( behalve Rail-com!) en gewoon meer vermogen. ( doet Marklin inmiddels ook)

Automatisch rijden met koploper, itrain etc, geen probleem.

Blijft 1 nadeel over, de Ecos kan niet met mfx+ overweg ( MFX wel) en dat is een persoonlijke keuze, ik wordt al gek als mijn zoontjes alle geluiden aan willen hebben, laat staan dat mijn locomotieven ook nog brandstof moeten hebben, de dodemansknop ingedrukt moet worden etc maar dat ligt aan mij  :D. ( in iTrain kun je trouwens ook dit soort zaken instellen, geen MFX+ voor nodig)

Succes met de keuze!

Mvg stephan
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Hier eveneens ECoS 2 met naast de al genoemde voordelen boven CS2/3 dat ik al sinds 1989 mijn eigen software ontwikkel en daar dus ook veel plezier aan heb.
ESU gaf ten tijde van mijn keuze meer mogelijkheden dan Märklin.
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Citaat van: stephan op maandag 30 maart 2020, 01:37:40
Ook ik zou zeggen Ecos, je huidige MS 2 regelaars kun je hier zonder problemen op aansluiten als extra regelaar.

Hoe krijg jij de MS2 gekoppeld? MS1 lukt wel met overloopkabel maar MS2......?

Ik heb ook bewust gekozen voor ECoS vanwege het rijden met koploper.
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
 @citaat

Daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Misschien wel even een apart topic over starten om dit topic niet in de wielen te rijden.
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
De ECoS beschikt ook over DCC RailCom(+) en m.i. beschikt de CS3(+) daar niet over.
Met RailCom(+) worden locomotieven met DCC decoders (en RailCom functionaliteit) automatisch aangemeld, net zoals bij mfx(+).

Willy
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
gevonden op ander forum :

Beste lezers,

Via betrouwbare bron is het mij duidelijk dat ik via de snifferingang van de Ecos mijn treinen vanaf mijn ms2's kan blijven aansturen.

Yes, the MS2 can be connected to the sniffer port of the ECoS with the MS2 trackbox in between


https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=55428.0

Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Dat is geen koppelen zoals hier bedoelt wordt. De MS neemt geen loks over de centrale.
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
 :!: er zijn goedkopere alternatieven dan die 2 centrales,
en op het Beneluxspoornet-forum is het ook al aangegeven:meer dan 2 locs met de hand besturen is moeilijk zonder automatisering


mvg,
Michel



Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Hoi Fred,
Hier rijden mijn 4-5 treinen + een rangeerterrein/depot met een 60122 en 4 X MS2.
De voeding bestaat uit 2 x Tams boosters (+ 2 trafo`s) en 2 booster-links (Tams)
Alles bij elkaar op beurzen voor zo`n €300 bij elkaar.
Sinds de laatste MS update evenveel mogelijkheden als een CS of Ecos.
Terugmelding dus automatiseren is lastiger.
Succes  digibert.   

p.s. aansluitschema booster-links heb ik al eens op 3rail gezet   
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
 @citaat je maakt het nu mooier dan het werkelijk is je heb net zoveel schakelmogelijkheden als met een CS2/3 of een Ecos maar deze laatsten kunnen nog veel meer.
Verder lees ik veel achterhaalde reden waarom wel of niet,het zijn maar kleine verschillen waar het in zit maar juist deze kunnen de reden zijn waarom wel of niet voor een type centrale te kiezen.
Naar mijn mening word er te veel op gevoel gekozen en niet naar mogelijkheden gekeken.
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Beide hebben hun voors en tegens. Ik zal de genoemde van de diverse leden hier stuk voor stuk proberen te behandelen:

- Loksound of Lokpilot is niet centralegebonden. Draait ook prima op iedere andere digitale centrale die het ondersteunde formaat aan kan bieden.
- Koploper: De ontwikkelaar is vorig jaar, helaas (veel te vroeg), overleden. Koploper wordt dus niet meer doorontwikkeld. Daarvoor een centrale kopen is, naar mijn mening, geen goed idee.
- Beide centrales ondersteunen DCC.
- Beide centrales ondersteunen MFX. De CS3 is met MFX inlezen beduidend sneller. Ook ondersteunt de CS3 MFX+ (logisch, MFX is een Märklin protocol).
- De ECOS II ondersteund daarentegen weer Railcom.
- Er was geen verschil van inzicht tussen Märklin en ESU, ESU heeft simpelweg in de ontwikkeling van de CS1, die volledig is betaald door Märklin, foefjes verstopt om deze later zelf ook op de markt te kunnen brengen. De hardware van de CS1 en ECOS1 is in grote lijnen identiek. Zie de ECOS1 en de latere CS1 Reloaded update. Daarop heeft Märklin de samenwerking gestaakt en is een rechtzaak begonnen. Een van de resultaten uit die rechtzaak is dat ESU MFX geen MFX mag noemen. Daarom noemen ze het dus M4.
- Op de CS2 en 3 kan je de MS1 en 2 (zwart en grijs) aansluiten, waarbij de MS2 een volwaardige rijregelaar wordt. Je kan bij de MS2 zelfstandig bladeren door de lokbibliotheek. Als je de wissels in lage nummers indeelt, kan je deze ook bedienen. Alle wisseladressen hoger dan 256 kan je niet bedienen. De MS1 moet loks toewijzen vanuit de CS3.
- Op de ECOS kan je de MS1 aansluiten als volwaardige rijregelaar. Hoe het toewijzen van loks gaat, weet ik niet.
- De ECOS heeft een sniffer. Daarop kan je andere centrales aansluiten, hun railsignaal wordt dan doorgegeven. Bijvoorbeeld een 6021 of een intellibox.
- De ECOS heeft een Loconet-T mogelijkheid (moet je er apart bijkopen).
- Technisch is er nauwelijks tussen ECOS1 en 2. Enkel kan de 2 meer vermogen aan en heeft een ander display. Dat zou dus betekenen dat je met een ECOS 2 evengoed nog gebruik maakt van wat oudere hardware.
- Qua processorsnelheid wint de CS3 het dik. Ook van de CS2 overigens, dat is ook al een groot verschil.
- De CS3 heeft de mogelijkheid tot het toepassen van lokkaarten. Daarmee kunnen gastrijders relatief snel hun lok in het systeem invoeren. Nuttig? Moet je zelf bepalen, ik gebruik ze als back-up.
- Märklin maakt gebruik van het CAN protocol, de zogenaamde CAN-Bus. ESU spookt wat uit en heeft haar protocol niet vast liggen, waardoor er voor ESU geen toevoegingen vanuit bijvoorbeeld CAN-Digital-Bahn te koop zijn.
- Märklin heeft tools om ook je 6021 aan de CS2 of CS3 te hangen in de handel gezet.

- Beide apparaten zijn via netwerk te benaderen en kunnen met apps gestuurd worden.
- De ECOS heeft een maximaal vermogen van 6A, de CS3 een maximaal vermogen van 5A. Zonder goede bekabeling is dat niet te gebruiken.
- MFX, Railcom en dergelijke moet je zelf je waarde aan hangen. Ik mis het niet als ik het niet heb.
- Beide zijn via verschillende computerprogramma's te benaderen. Het ligt er maar net aan waar de ontwikkelaar zin in heeft.

Ik heb des tijds de keuze gemaakt voor de CS3 en daar ben ik nog steeds blij mee. Ik ben voor de kale versie gegaan, de CS3 60226. Je hebt ook de wat duurdere versie, de 60216, ook wel CS3+ genoemd (beide is correct). Die heeft al een S88N aansluiting erop zitten, is galvanisch gescheiden en kan als slave dienen. Mijn CS3 kan alleen als master dienen in een netwerk van centrales, heeft geen galvanische scheiding en ik heb er een S88-Link reeds bijgekocht. Op zich ben ik tevreden, in mijn specifieke exemplaar zat een bug die ze moeilijk konden vinden bij Märklin. Ik had er graag Loconet op gehad.

Beide apparaten zijn niet feilloos. Märklin loopt momenteel tegen een bug aan bij kortsluiting, soms valt het apparaat dan uit. Aan de andere kant weet ik vanuit Tischbahning dat de ECOS onder hoge belasting ook door zijn thermische zekering gaat en uit valt. Die heeft niet voldoende koeloppervlakte om de warmte af te voeren. Daar heb ik met de CS3 dan weer geen last van. Beide problemen zou je in de normale thuissituatie geen last van moeten hebben. Bij Tischbahning blijven wij tot nu toe telkens terugvallen op de Intellibox 2 met een Loconet netwerk en draadloze Funkdaisy's gecombineerd met stationaire bedieningsunits erbij, ondersteund door TAMS B4 Loconet boosters. Maargoed, iemand die dezelfde oppervlaktes thuis gaat bestrijken als wij bij Tischbahning doen, die moet minstens in een enorm landhuis wonen en daar ook daadwerkelijk overal modelspoor mogen neerleggen.

Mark vindt dat er teveel op gevoel gekozen wordt, ik denk dat het vooral een gevoelskwestie is. Bij welk apparaat heb je een goed gevoel, al dan niet ondersteund door bepaalde harde eisen. Dat merk ik ook als de de CS3 mee heb naar bijvoorbeeld de stamtafel. Mensen die er nooit mee werken, lopen te stunten. Mensen die een apparaat gewend zijn, vinden hun weg er gemakkelijk in

Groet,
Laurent
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Hallo Laurent,
't Is al even geleden dat je uitvoerig over verschillende centrales schreef.
Op Catawiki staat nu een MS2 te koop, is die het aanschaffen nog waard?
Bij voorbaat dank.

Mvg, Martin
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Citaat van: voertaal op zondag 09 april 2023, 21:33:49Op Catawiki staat nu een MS2 te koop, is die het aanschaffen nog waard?
Als het echt een mobile station 2 is, dus een compacte handregelaar, dan ja. Een CS2 zou ook kunnen, maar dan moet je in je achterhoofd houden dat daarvoor, behalve firmware, geen service meer voor verleend wordt. Gaat ie stuk, is het einde verhaal. Onderdelen zijn er niet meer. Stuur je hem in naar Märklin, dan krijg je een aanbod om een CS3 te kopen.
Persoonlijk zou ik alleen een 60215 kopen, als de prijs goed is. 60214 onder voorwaarden, o.a. laatste versie hardware, de 60213 laat ik staan. Houdt er rekening mee dat je een stuk speelgoed elektronica koopt van minstens 7-8 jaar oud. Ik kocht mijn cs3 in de tweede leveringsronde en dat is inmiddels deze maand alweer 6 jaar geleden dat ie uitgeleverd werd.
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Hoi Fred en medeforummers. Ik werk nu een aantal jaren met CS3+. Ik kan zeggen naar volle tevredenheid. In de toekomst is er nog de mogelijkheid middels een computerprogramma als Rocrail of iTrain de CS3+ als tussenstation te gebruiken. Mijn overweging voor de beslissing voor een CS3+ een aantal jaren geleden, was het feit dat het digitaal rijden voor mij volledig onbekend terrein was en elektrotechniek zit ook niet in mijn vooropleiding. De CS3+ voldoet voor mij prima. Ik heb een U baan van 4 x 3 mtr, met een 20-tal locs. Rijden met meer dan 3 tegelijkertijd heb ik tot nu toe nog niet gedaan en zie ik ook niet zo snel gebeuren. Je hebt maar 2 ogen om de boel te kunnen bekijken en er van te genieten.
Re: Command station (ESU) of Central station (MARKLIN)
Hallo Laurent,

Dank voor je antwoord!
Het gaat inderdaad om een CS2!!!
Niet verstandig dus om zo'n 'oud' apparaat te kopen.
Ik was ingestapt op het verhaal van Barry Rietdijk en Leeke met un cc-schnitte, om zonder zo'n dure centrale toch digitaal/met computer te rijden.
Eerst sinds gisteren snap ik hun opzet wat meer🫣.
Ik denk nog even verder.