Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?

Gestart door H.Kes donderdag 23 maart 2023, 09:01:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Hallo
Ik heb erg gezocht naar hoeveel aansluitpunten baanspanning je moet hebben en hoe je het moet aansluiten...,zonder succes helaas.

Ik heb nu mijn eerste proefopstelling schaduwstation liggen. Dit loopt nog niet "rond" maar eindigt in een dood spoor (tijdelijk) Ik heb naar elk spoor (8 stuks) nu baanspanning B aangesloten ( met dunne draad); moet je dan ook op al die plekken een verbinding O hebben of is alleen B voldoende? En moet dat ook net zo dikke draad zijn als naar het CS3 zelf.
Je ziet - na een dikke 50 jaar weer beginnen met een spoor - ontbeer ik nog steeds de kennis...
Groet
Hans

Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Dag Hans, ik leg altijd O en B zo om de 1,5 m ; tevens deel ik de baan in in compartimenten ( dus volledige isolatie tussen de compartimenten) , zo is het makkelijker om een storing op te sporen.Hopelijk helpt je dat een beetje.
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Ik heb om de ongeveer 1,5 meter een aansluiting ( ik rij digitaal) B (baanspanning rood)en O (massa bruin) IK heb hiervoor 0,5 mm2 gebruikt.  Deze gaan naar een verdeelblok (Phoenix in mijn geval) maar je kan hiervoor ook zgn. wago klemnmen gebruiken. De hoofdvoeding naar het verdeelblok met 1,5 mmm2 vanaf je CS of Trafo nagelang je digitaal of analoog rijd. Geen ring dus maar gewoon stervorm net zoals je elektra thuis aangelegd is.  Wordt je baan groter kan je de baanvoeding in groepen verdelen en later eventueel een groep op een booster aansluiten.  Bij problemen kan je dus groepen uitsluiten. vergelijk het maar met de aardlekschakelaar thuis. Eerst gaat de hele zaak plat.  Alle groepen afschakelen Aardlek weer in ztten en per groep bijschakelen zo kom je er achter in welke groep het probleem zit.

Succes!
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Iedereen doet het anders en er zijn dus heel veel wegen die naar Rome leiden. Dit is hoe ik het doe:
Vanaf de centrale (CS3 bij jou) gaan twee (rood en bruin) dikke 1,5mm² draad onder de baan als hoofdleiding waarvan alle afzonderlijke baanvoedingsdraden worden afgetakt.
Per blok gaan er baanvoedingsdraden van 0.25mm² van de puko's en de massa naar de hoofdleiding. Per blok van 2 a 3 meter één aansluiting rood en bruin. Bij langere blokken twee.  Deze aansluitdraden worden zoveel mogelijk in het midden van een blok gepositioneerd of bij meerdere aansluitingen gelijkmatig verdeeld in het blok.
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Wimpietje, Kollst en Lobomotion
Zeer bedankt, precies de info die ik nodig heb! Heel langzaam kom ik er wel, heb nu al meer spoor (29 mtr) in mijn schaduwstation dan dat ik ooit in mijn jonge jaren in totaal gehad heb.
Maar, het rijdt prima en ik leer er veel van.
groeten
Hans
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
voorbeeldje hoe ik het doe (en vele anderen) :

Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Ik heb onder mijn U-baan een dubbele leiding liggen van 2,5qmm . (O en B)

Daar waar nodig, soldeer ik de aftakking op deze leiding.

Voor de verlichting heb ik eveneens een dubbele leiding liggen van 2,5qmm (geel/groen en bruin, massief, gescheiden van de rijspanning, aangesloten op oude trafo's (3 stuks)  van elektrische dekens, waarbij via een regelknop de felheid van de lampjes geregeld kunnen worden.)

ook hier soldeer ik daar waar nodig de leidingen aan vast. 

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Ik werk altijd in stervorm, door clusters te maken met een centraal verdeelpunt. Ik heb daar ook een artikel over geschreven onlangs in de Rail Magazine, je vind hem ook op mijn website onder de Academy (gratis)

Ik overdrijf altijd een beetje in de aantal draden. Ik soldeer zelf om de 50-100cm een voeding aan de pukkel en massa. Ik gebruik absoluut niet die standaard gekleurde pinnetjes en insteekblokjes, heb er ook een gemeten met een temperatuur van 100 graden celcius bij iemand. Ze geven best wel veel weerstand.

Aan de rails soldeer ik 0,2 mm2 minimaal. Naar de verdeelpunten breng ik 1,5 mm2 en naar de Decoders en bezetmeldmodules 0,75 mm2.

Tot nu toe heb ik op geen van de Marklin banen storingen of problemen. En dat zijn er inmiddels al een stuk of 11!

Succes met je bedrading
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Hallo Hans,
Ik heb ook sterleidingen, rondom de buitenkant van de tafel liggen. Op een aantal plaatsen heb ik kleine OBO kastjes ( zie Peter de Geluidsman) met Wago klemmen. Per locatie 1 OBO voor rood, en 1 OBO voor bruin. Ik gebruik ook 1,50 mm2 voor de ring, en 0,50 mm2 voor de kabels van de ring naar de rails. Tevens heb ik een separate leiding voor de verlichting en de wissels e.d.
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Allen
Dank voor de goede raad! Vraag aan Martin, klopt het dat jij zegt dat je naar de bezetmelders best wel forse draad hebt? (0,75)
Hans
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Martin is een 2-railer, daar gaat rijstroom door de bezetmelders, bij 3-rail en massadetectie gaat er een heel mini stroompje door de bezetmelder.

Groet, Anne W
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Ik heb ook een ringleiding (stervorm) van 2.5mm2 installatiedraad.  Die is aangesloten op relaisboards (NC), van waaruit ik de middenleiders voed.  Als ik de relais bekrachtig, gaat de spanning uit naar dat deel van de baan.  Op die manier kan ik heel goed zoeken naar storingen en hele delen in één keer uitzetten.

Ik heb c-rails, en heb daar de draden rechtstreeks aan gesoldeerd (op de soldeerlippen), dus zonder de kabelschoentjes.  Die zijn toch redelijk storingsgevoelig heb ik gemerkt.

De secties worden minimaal iedere anderhalve meter ingevoed, ik heb dus niet erg dikke draad nodig.

Mijn CS3 hangt niet rechtstreeks aan de baan, alles gaat via boosters.  Een booster is wat makkelijker (en goedkoper) te vervangen dan een CS3....

Terugmelding doe ik met diverse merken S88 terugmelders en een L88.
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Citaat van: Anne W op vrijdag 07 april 2023, 15:19:05Martin is een 2-railer, daar gaat rijstroom door de bezetmelders, bij 3-rail en massadetectie gaat er een heel mini stroompje door de bezetmelder.

Groet, Anne W

Ik wordt liever niet in een hokje gestopt. Zo komen er juist valse aannames zoals deze de wereld in.

Procentueel heb ik meer banen gebouwd met 3-Rail dan 2-Rail. Maar als n-spoorder ben je niet automatisch 2-Railer hoor.

Ik heb geen voorkeur  ;)
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Citaat van: H.Kes op vrijdag 07 april 2023, 15:13:10Allen
Dank voor de goede raad! Vraag aan Martin, klopt het dat jij zegt dat je naar de bezetmelders best wel forse draad hebt? (0,75)
Hans

Nee 0,2 mm2

Als voeding van de eerste GND module gebruik ik 0,75. Eigenlijk moet ik dat verduidelijken:

Hoofdvoeding 1,5 mm2
Decodervoedingen 0,75 mm2
Rails, wissels en seinen 0,2 mm2

Alles in stervormige bedraad natuurlijk.

Let wel, alleen de GND module met adres 1 krijgt massa! De andere betrekken hun massa uit de S88 bus. Massadetectie gaat niet gepaard met vermogen.
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Martin
Dank, dat is duidelijker idd.
Hans
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Ik gooi misschien wel de knuppel in het spreekwoordelijke hoenderhok. Zowel het zichtbare deel als het schaduwstation van mijn baan ligt aardig vol met C-rails. Ik heb de baan in 2 stroomkringen opgedeeld met 1 booster voor het schaduwstation en 1 booster voor het zichtbare deel. De baan ligt op een tafel van 5,4 x 2 meter met 2 verdiepingen en een klimspiraal om deze te verbinden.
In het zichtbare deel heb ik slechts 2 aansluitpunten van de booster naar de rails. Ik het schaduwstation heb ik er (in een sterverdeling) 5 of 6, ik zou onder de baan moeten kruipen om het zeker te weten. En dat rijdt al jaren naar volle tevredenheid.

Het artikel van Martin is zeker de moeite van het lezen waard.

Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Bee hoor, er zijn altijd uitzonderingen op de regel.

Zo was ik laatst bij een klant die een baan had van 12 meter lang en 38 wissels.

Alles werd gevoed op 1 punt met de originele tweelingsnoer. Reedt er fantastisch. Maar helaas is het een uitzondering.

Het is zeker bij C-Rail sterk afhankelijk van de kwaliteit van de verbinder. Helaas is die kwaliteit wisselvallig waardoor ik altijd het zekere voor het onzekere kies.

Dus gewoon super als alles goed werkt, niets aan doen dan
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Beste Martin,

Natuurlijk wil ik je niet in een "hokje" stoppen, maar ik wil ook dat de "niet-techneut" begrijpt waarom iets aanbevolen wordt. En gaat nu eenmaal het makkelijkst met de term 2 rail waar de bezetmelders (stroom detectie) rijstroom moeten verwerken en 3 rail (massa detectie) een stroompje van 0,00005 Ampère.

Groet, Anne W
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Die begrijp ik wel, maar ik denk meer in gemak. Als je 1 standaard aanhoud die voor alles gelijk is zit de starter altijd goed.

Automatiseren is de kunst te kunnen stoppen met denken en te starten met bouwen.
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Jawel met een diorama, maar een baan met rijdend materiaal, en dan heb ik het nog geen eens over automatiseren, is stoppen met denken redelijk dodelijk.....

Groet, Anne W
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Ik heb het niet over gebruik, maar de aanleg van de installatie.

Ik ga even proberen mijn methodes duidelijk te maken, probeer me te volgen en geef vooral aan als ik Portugees ga lullen:

Als je ervoor kunt zorgen dat je niet meer hoeft na te denken over diktes en kleuren, door deze van te voren te bepalen bijvoorbeeld, kan je starten met bouwen en zal simpele logica je leiden tot een succesvol bedrijf.

Dat bedoel ik met de kunst van automatiseren. Als ik een baan bouw kan ik in een snel tempo de installatie foutloos aanleggen. Dit heb ik gedaan door de aanleg te automatiseren zodat ik het denkproces, wat tijd kost, te minimaliseren.

Bepaal voor elke functie een kleur, begin met de aanleg van de hoofdkabelwegen en werk in clusters.oftewel een stukje voorbereiding is handig.

Ik hanteer 3 diktes welke in alle gevallen goed werkt. Of je nu werkt met stroomdetectie, massadetectie, schakelaars, spoelen, leds, gloeilampen, MFX, RailCom ga zo maar door.

Met deze diktes gaat het altijd goed. En omdat je in clusters werkt zit je ook altijd binnen 4 meter draadlengte ;) verdikken naar 0,5 mm2 aan de rails is dan ook niet nodig.

0,14 is voor je schakelaar of detectie misschien genoeg. Als voeding voor je Pukkel en Massa, zeker met MFX, niet dik genoeg. Tot max 1 meter lengte in een gunstige situatie zal het werken.

En ga je een extra dikte gebruiken? Nee pak dan gewoon iets dikker, zoals 0,2 mm2. Zit je altijd goed, heb je een diktevariant minder, hoef je ook minder na te denken.

Kortom, moeilijk doen is een kunst, vergemakkelijken een zege.
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Eigenlijk wat jij beschrijft is het bepalen van een standaard. Dat is de basis waarop gewerkt kan worden.
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Correct, en daarmee kan je het aanleggen van een installatie vergemakkelijken. En hoef je minder na te denken over het aanleggen zelf.

De fouten worden gemaakt zodra men ergens over na moet denken. Zodra je ervoor kunt zorgen dat je dat niet meer hoeft te doen is de kans op fouten ook kleiner  >:-D

En eigenlijk is dat het hele geheim achter mijn werk. Ik ben heel goed in niet nadenken  :D (kom maar op)
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
 @citaat Waarschijnlijk heeft Martin niet lang hoeven na te denken over die laatste regel... 😏
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
 @citaat :D 
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Citaat van: DTS op zaterdag 08 april 2023, 09:41:42De fouten worden gemaakt zodra men ergens over na moet denken. Zodra je ervoor kunt zorgen dat je dat niet meer hoeft te doen is de kans op fouten ook kleiner  >:-D
Je denkt vooraf na waardoor je niet ad hoc iets hoeft te verzinnen.

Citaat van: DTS op zaterdag 08 april 2023, 09:41:42Ik ben heel goed in niet nadenken  :D (kom maar op)
Stichting Open Deur :D  :D
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Als programmeurs dat nou ook eens zouden doen... >:-D  O:-D
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
ohhh snap, ik ben even naar de supermarkt voor bier en chips  :-)  :-)  :-)
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Chips? Ga je dan zelf decoders bouwen? 8o  :D
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Als ik dat zou kunnen, was ik ten eerste multimiljonair. Zijn chipmachine van ASML kost wat zakgeld. En ten tweede de koning van de modelspoor met de huidige schaarste.
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Beste Martin,

Er ligt ergens in Nederland nog een complete centrale met ingebouwde automatiseringssoftware, waarvoor je alleen maar de broncode nodig hebt......, dus als je nog iets te hobbyen zoekt, ik sprak vanmiddag nog iemand die er al een jaar of 10 meerijdt en ook mijn blinde mede-clublid rijdt er mee.

Groet, Anne W
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?

Gevulde koeken, oranje waas ...
Als ex-programmeur leef ik mee  :thumbup:
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Citaat van: Anne W op zaterdag 08 april 2023, 22:16:25Beste Martin,

Er ligt ergens in Nederland nog een complete centrale met ingebouwde automatiseringssoftware, waarvoor je alleen maar de broncode nodig hebt......, dus als je nog iets te hobbyen zoekt, ik sprak vanmiddag nog iemand die er al een jaar of 10 meerijdt en ook mijn blinde mede-clublid rijdt er mee.

Groet, Anne W

Alstublieft niet, ik heb weinig verstand van code kloppen. Beetje basiskennis en dan houd het wel op.

Ik ben goed met touwtjes, en dat kost me al genoeg tijd  8o  :thumbup:
Re: Baanspanning om de ? meter aansluiten en hoe dan?
Ik kan je gedachtengang van standaardisatie goed volgen, heb dat zelf ook zo doorgevoerd. Het werkt prettig en je hoeft niet steeds allerlei beslissingen te nemen.