Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven

Gestart door frenkievee zondag 29 maart 2020, 22:15:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Hoi allen,

In mijn draadje over de bouw van de patatzaak had ik een opmerking gemaakt over de aansluiting van de patatzaak door de netbeheerder. Toen realiseerde ik me dat er dan ook wel een infrastructuur is, waarvan je zo her en der in de straatbeeld de nodige dingen van ziet, zoals bijv. transformatorhuisjes.

Dus op zoek naar een leuke en niet zo'n vierkante blokkendoos die je tegenwoordig vaak ziet. En gevonden! Op de website van het archief Eemland in Amersfoort een goede bouwtekening gevonden en m.b.v. Google maps ook nog wat voorwerk gedaan.
De bouwtekening heb ik gedownload, in Word gezet en op de juiste maat gezet voor H0.

1. En als eerste een modelletje gemaakt in karton of het wel een beetje is wat ik wilde:


Ja, dat heeft wel wat.....

2. Dus op basis van de tekening en steentjesplaat alvast wat voorwerk gedaan. Hier zie je ook de manier waarop ik de tekening op de juiste maat heb gezet. Omgerekend wordt het gebouw ca 3x3 cm en daarvoor een object in Word ingevoegd. En die 3 cm breed gemaakt. Zolang je ervoor zorgt dat die in beeld blijft dan kun je gemakkelijk de tekening verkleinen of vergroten tot het gewenste deel van de tekening de juiste maat heeft. De rest van de tekening gaat dan mee en omdat alles op dezelfde schaal is, heb je ook gelijk de juiste maatvoering voor de zijwanden en zo te pakken.



Edit Frenkievee: een onlogisch lopende zin, wat verbeterd
Re: Energievoorziening voor Rijshoven
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Energievoorziening voor Rijshoven
Je bent weer lekker creatief bezig Frank. Geeft je ook workshops in scratchbuilding?
Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
 @citaat
Hoezo? Doe gewoon net als ik: lekker beginnen en wel zien waar het schip strandt.....

3. De wandjes op de buitenmaat en in de voorgevel de ruimte voor de deur uitgesneden. In de achtergevel zit een gat voor een rooster.


4. Verder met de details uitsnijden, zoals gaten voor luchtroosters bovenin.


5. En hapjes voor andere zaken, die nog besproken gaan worden.


6. De vier wandjes met alle uitgesneden extra dingetjes, in vergelijking met dat uit foto 3.

Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Uiteraard is meten weten, maar soms is passen beter.

7. Niet zichtbaar, maar wel druk bezig geweest om de hoeken van de wanden ca 45% af te vijlen. Het zal niet helemaal 100% correct zijn, want ik doe dat uit de vrije hand. Maar als het bij het lijmen goed past en de buitenkant oogt netjes, ben ik al snel tevreden. De tijd zal het leren.


8. Een strookje van 3 mm dik styreen om te zien of het "hout" wat het dak ondersteunt past. Dit is gemaakt van een reststukje van 3,2 x 5 mm, wat het nodige gevijl met zich mee gaat brengen. Beter is dan een stukje profiel van 3 x 3 mm. Deze foto was al eerder gemaakt, toen het stukje voor de verticale ondersteuning er nog niet uitgesneden was.


9. Hier inmiddels wel en ik denk dat ik dit wel een realistisch beeld kan geven.

Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Klein stukje verder met voornamelijk kleine stukjes:

10. Weer het nodige voorwerk gedaan door steentjesplaat te behandelen (mishandelen  :?) met een scherp mes.


11. Bij de deur zit een soort van opstapje: daarvoor de nodige kleine stukjes op maat gesneden en aan elkaar gelijmd.


12. De juiste hoogte bepalen en om even te laten zien wat ik bedoel.


13. En natuurlijk moet er ook een zijkant op komen. Het hele dingetje bestaat uit zes onderdelen.

Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Verder met nog meer kleine stukjes:

14. Aan de zijkanten van het pandje zitten een soort verhoginkjes. Die zijn iets breder dan het dak links en rechts uitsteekt. Maar dat is allemaal niet zo groot, dus om dat netjes in elkaar te zetten, moesten er kleine stukjes steenplaat gemaakt worden.


15. En toen na het lijmen van de lange kant en twee korte kanten (in de foto hierboven met de nummers 1/2, 2/3 en 3/4 of 5/6, 6/7 en 7/8)
.... oeps. Was het plaatje wat bovenop moest komen te kort. Niet schokkend veel te klein, maar wel zodanig dat ik daar met goed fatsoen (voor mezelf) niet een creatieve oplossing op los kon laten. Dus deze ging in de reservebak en na uitgebreid meten moest er dus een nieuwe komen. Alleen zijn hier dan weer geen foto's van......

Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Even naar de achterkant van het pandje. Daarin zit een soort van rooster, dus dat moest uiteraard ook geimiteerd worden. Maar hoe.....
Ik zat even met mijn zoon een beetje te brainstormen en dan opeens:  :idea:

16. Pak een stukje dun elektriciteitssnoer. Decoderdraad of zo en knip daar korte stukjes vanaf en lijm dat op een stukje styreen.


17. Met dit als resultaat.


18. Na een dagje drogen de draadjes op de juiste maat gemaakt ....


19. .... en dan heb je een mooi passend rooster. Nu nog even zwart verven om het glimmende van de lijm weg te krijgen en voila!

Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Leuk idee! Wat voor lijm gebruikte je hiervoor?
Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Hoi Maarten,
Dezelfde lijm om een huisje in elkaar te lijmen, bijv. die van Faller of zo. Die stond op het bureau en het bleef zitten.....
Mocht het later ooit onverhoopt loslaten, dan kan ik nog wel iets anders proberen.
Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Leuk idee, heb je draadjes tegen elkaar aangelegd of met ruimte ertussen? Dat is op de foto slecht te zien. Althans op mijn tablet.

Als de isolatie van PVC is dan kan dat inderdaad met de gewone lijm van Faller, Revell, Kibri enz.  Een isolatie van siliconen of rubber zal niet gaan.
Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Henk,
Tegen elkaar aan. Omdat het spul toch best flexibel is, was dat toch even wat lastiger dan ik in eerste instantie gedacht had.
Maar het geeft in ieder geval het gewenste effect.
Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Dag Frank.

Elektriciteits- of transformatorhuisjes zijn er van absurd lelijk tot
voorbeeldig mooi en komen in alle facetten van de architectuur voor.
Met name halverwege de vorige eeuw zijn er prachtige exemplaren
gebouwd en gelukkig zijn een groot aantal daarvan bewaard gebleven.
Er is zelfs een website die er een overzicht van bijhoud: klik :idea:
Mede daarom een ideaal (klein) gebouw om Scratch Built na te bouwen.
Jij hebt zeker een zeer fraaie uitvoering gekozen als bouwobject :thumbup:
Ook dit bouwverslag ga ik weer met veel plezier volgen!

Groeten,

Erik.
Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Te hooi en te gras wat gedaan aan dit huisje, maar nu even tijd om de vorderingen te laten zien:

20. Uit het nodige styreen een achtergrondplaatje voor de deur gesneden en daarop vier strookjes gelijmd, die de deurpost moeten gaan vormen. En ernaast ligt de deur. Die krijgt als de tijd rijp is een groene lik verf en nog wat versieringen.


21. Voor het Corona gedoe losbarstte heb ik in Gouda bij een gigantische ijzerboer twee van deze hoekijzertjes gehaald. Die zijn verrekte handig bij het netjes in elkaar lijmen van dit soort gebouwtjes.


22. Niet zichtbaar, maar aan de binnenkant zitten wel een paar stukjes styreen die als steun fungeren. Het gebouwtje zit dan ook lekker stevig in elkaar.


23. En alle onderdelen, zoals die er nu zijn geplaatst, om te kijken wat het wordt. Alleen de deur is hier nog niet geplaatst. De rest is nog niet op maat gemaakt, dus dat is wat lastig laten zien.  :D


En toen begon voor mij de ellende.....
In een poging een mooie kleur te maken en hiervoor een geel-bruine kleur te krijgen, pakte ik de kleur okergeel als basis. Het eindresultaat daarvan was een of andere vage kleur, die wij hier wel eens aanduiden als "gemalen poppenstront" (excuséz-le-mot)  :D.
Dus tja... dan maar de verflaag verwijderd en van scratch beginnen.

24. En daarom zit de boel nu voor de tweede keer in de grondverf.

Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Energievoorziening (transformatorhuisje) voor Rijshoven
Andere zaken even aan de kant gelegd en vandaag wat broodnodige aandacht aan dit transformatorhuisje gegeven.

25. Zoals op deze foto duidelijk te zien is, zitten er in de voor- en achtergevel elk twee sleuven ....


26. .... in het echt zijn die bedoeld om lucht binnen te laten. Om naar ik denk inregenen te voorkomen, zijn die voorzien van schuine stenen.


27. Dus om dat te imiteren, moest ik wat verzinnen. Ben er een poosje over aan het nadenken geweest, maar dankzij een tipje bij de buren tot de volgende oplossing gekomen: eerst de nodige plaatjes styreen gesneden.


28. Die samengelijmd tot een stapeltje met dit profiel.


29. Aangezien ik er vier nodig heb, uiteraard breder gemaakt dan voor één zo'n sleufje nodig is. Daarna de vijl erop los gelaten ....


30. .... met dit als voorlopig eindresultaat. Ik denk dat het wel de sfeer weergeeft, zoals in foto 26. Bedenk dat zo'n sleufje ongeveer 1,5 mm breed is. ;)
o, en dat rode tussen de beide sleufjes is verf en geen opgedroogd bloed.... :D


Nu nog drie te gaan....