Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Seinhuis Faller B-122 pimpen - WIU (Werk in Uitvoering) = gereed

Gestart door hans63 zondag 29 maart 2020, 19:04:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Seinhuis Faller B-122 pimpen - WIU (Werk in Uitvoering) = gereed
Zó...nu ik zo'n beetje al m'n modelspoor materiaal geinventarisseerd (in Excel) heb, tijd voor de hobby.

Pak-hem-beet 25 jaar geleden (misschien wel langer) mee gestart, destijds was "verouderen" (weatheren) met behulp van krijt iets nieuws in modelspoorland NL.
Ik denk aan de hand van een artikel in de railhobby of een ander blad, alhoewel ik deze techniek in de statische modelbouw al gebruikte.
En de Faller B-122 Seinhuis als lijdend voorwerp gekozen.

In mijn oude voorraad kwam ik dit stuk "Werk In Uitvoering" tegen, waar ik toen aan begonnen was.
Deze is opgeborgen, bewaard en komt nu weer tevoorschijn, een leuke aanleiding om de hobby hier mee op te pakken.

De zijde met het balkon is nog onbehandeld, de vensters zijn tijdelijk afgeplakt.


Interieur vraagt om aandacht, ten eerste een likje verf e.d. en een idee om iets met led-verlichting te doen.
Een enkele treindienstleider of twee (wel net zo gezellig).

Re: Seinhuis Faller B-122 (WIU)
Lid sinds: 2019

As-je-me-noe

offline
Re: Seinhuis Faller B-122 (WIU)
Sommige projectjes raken om verscheidene redenen op de achtergrond, maar eindelijk de draad van dit project weer op kunnen pakken :).

De originele beglazing er voorzichtig uitgesneden en van nieuw doorzichtig plaat nieuwe vensters gesneden, klaar om geplaatst te worden.
Ook moest er nog een kant van het seinhuis "verweerd" (of ge-weathered) worden, m.b.v. een paar tinten pastelkrijt (en niet vergeten te fixeren).

Interieur onder handen genomen, en de eerste verlichting in het plafond aangebracht.





Wat rest is; beglazing aanbrengen en interieur en figuren op hun plek zetten en verlichting aansluiten.

Komende beurs in Houten, op zoek naar seinhuis bemanning en nog wat scenery om het seinhuis tot z'n recht te laten komen.




Re: Seinhuis Faller B-122 pimpen - WIU (Werk in Uitvoering)
De ramen zijn geplaatst, en het interieur staat op z'n plek.
De sein-tableau's staan nog los, omdat ik daarmee nog een ideetje heb, welke ik uit wil werken.
En chef zit al op z'n plek met krant en koffie, in afwachting van een aantal collega's....



Mvg,
Hans
Re: Seinhuis Faller B-122 pimpen - WIU (Werk in Uitvoering)
Een ideetje waar ik mee zat te spelen, in praktijk gebracht.
Het zou leuk zijn als er op de seintableaus daadwerkelijk wat "lampjes" aan en uit zouden gaan.
Probleem één; hoe maak je zulke kleine "lampjes" (1mm)? Probleem twee; hoe ga je die laten knipperen?
Het antwoord is simpel :): m.b.v. lichtgeleidende fiberdraad i.c.m. LED's en die op hun beurt aansturen d.m.v. Arduino.

En viola, hier een eerste seintableau met "lampjes".



Het knipperen komt nog, ben druk bezig me in te lezen in het programmeren van een Arduino i.c.m. LED's.
Maar is goed te doen, schat ik zo in.

Mvg,
Hans

Re: Seinhuis Faller B-122 pimpen - WIU (Werk in Uitvoering)
 :) Erg leuk en een knap staaltje priegelwerk. B)  :thumbup:
Ik denk dat je hier op het forum de eerste bent die zijn seinhuis voorziet van werkende tableau verlichting.
Dus als het helemaal klaar is heb je wat unieks. :)

Dirk-Jan
Re: Seinhuis Faller B-122 pimpen - WIU (Werk in Uitvoering)
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Seinhuis Faller B-122 pimpen - WIU (Werk in Uitvoering)
Dat ziet er allemaal prima uit.

Mooi werk!
Re: Seinhuis Faller B-122 pimpen - WIU (Werk in Uitvoering)
Weer een stapje verder; Twee seintableaus geinstalleerd en een eerste proefje met bi-color LEDs i.c.m. Arduino.


Wat volgt zijn de overige seintableaus en bemanning.
Verder de elektronica wegwerken, het dak plaatsen en het geheel presenteerbaar maken in de vorm van een diorama'tje.

Mvg,
Hans
Re: Seinhuis Faller B-122 pimpen - WIU (Werk in Uitvoering)
Citaat van: Dirk-Jan op maandag 12 december 2022, 20:02:50:) Erg leuk en een knap staaltje priegelwerk. B)  :thumbup:
Ik denk dat je hier op het forum de eerste bent die zijn seinhuis voorziet van werkende tableau verlichting.
Dus als het helemaal klaar is heb je wat unieks. :)

Dirk-Jan
Dat is hier al meermaals gepasseerd hoor, zelfs in hetzelfde seinhuis 😉
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=57684.msg1018096#msg1018096
Re: Seinhuis Faller B-122 pimpen - WIU (Werk in Uitvoering)
Zo zie je maar; Meerdere zielen, dezelfde gedachten.
 B)
Re: Seinhuis Faller B-122 pimpen - WIU (Werk in Uitvoering)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Seinhuis Faller B-122 pimpen - WIU (Werk in Uitvoering)
Leuk gedaan Hans  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Seinhuis Faller B-122 pimpen - WIU (Werk in Uitvoering)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Seinhuis Faller B-122 pimpen - WIU (Werk in Uitvoering)
Een zeer fraai eindresultaat Hans!

Groeten,

Erik.
Re: Seinhuis Faller B-122 pimpen
Lid sinds: 2019

As-je-me-noe

offline
Re: Seinhuis Faller B-122 pimpen
Zo het geheel is gereed, de glasvezel-fiber geinstalleerd in de seintableaus, bi-color LEDs gebruikt hiervoor en m.b.v Arduino de de kleuren op de tableaus laten verspringen.
Chef z'n collega's zijn ook gearriveerd, dus het werk kan beginnen.
Van het geheel een filmpje gemaakt.


Vervolg is het geheel op een modelspoor-diorama te plaatsen, waardoor ik andere technieken van de modelspoorbouw kan gaan uitproberen.
Da's het leuke van deze hobby, je bent nooit uitgeleerd  :) .
Het diorama wordt een soort van "module", de eerste fase is gestart.Start van een modelspor diorama JAN2023 P001.jpg

Voor het verslag van dit diorama, verwijs ik naar een nieuw item Start van een diorama dan wel module