Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De scenery van Rehausen.

Gestart door Lobomotion69 zondag 29 maart 2020, 11:31:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
De laatste tijd komt er niet veel uit mijn handen. Ik ben moe en lig veel te slapen, weet niet waar het aan ligt. Kan zomaar tijdens het knutselen indutten. En mijn internet verbinding is momenteel ook zo snel als dikke str..t.

Had het idee gekregen om ons huis hier op schaal na te bouwen voor op de baan. Ben maar begonnen met een grondplan te maken om te zien hoe groot zoiets dan gaat worden. Wat ik op de foto heb gemaakt heeft de schaal 1:100, net als het Auhagen huis wat erop staat. Het plaatje hout waarop de tekening gemaakt is, is kleiner dan ons grondstuk waar het huis op staat. Leuk he, dat krijg ik met geen mogelijkheid op de baan geïntegreerd, veel te groot. Nu mag het gerust op een veel kleiner grondstuk staan, dat vind ik niet zo interessant. het gaat om het huis tenslotte. Maar dat is ook al veel te groot, De vraag is dan of ik het in een nog kleinere schaal moet gaan bouwen. Decisions, decisions.
20230607_114031.jpg
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat Leuk idee om het eigen huis na te bouwen  :thumbup:
Maar volgens mij mis ik een bijbehorende foto ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Oh, wanneer ik een ander draadje wil bekijken duurt het ook een eeuwigheid voor ik de foto's te zien krijg. Vrees dat het bij het uploaden van de foto's net zo "snel" gaat.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Wel een leuk huisje, Henk.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Wat op de tekening staat is een Auhagen modelletje. Is inderdaad ook een leuk huisje maar lijkt in de verste verte niet op ons huis.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Inmiddels is de foto zichtbaar, Henk  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: De scenery van Rehausen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Hoi Henk, je kunt eventueel ook een plank boven de baan ophangen en daar mooie stukjes scenery opbouwen, en dan zonder treinen.
En dan ook je huis nabouwen en wat natuur er omheen of wat dan ook.
Ik kan zo gauw even geen mooie foto vinden van mijn eigen plank met scenery, maar wil desgewenst morgen wel een foto maken en zet die dan in mijn topic.
Kan je kijken of het idee je aanspreekt. :roll:
Want het is natuurlijk wel een heel leuk plan om je eigen woning in schaal na te bouwen. B)
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Ja Dirk-Jan van die plank boven je baan met scenery heb ik al eens foto's gezien in je draadje. Heel leuk maar niet echt mijn idee. Betekent dan ook weer gaten maken in mijn drywall om het spul op te hangen. En daar heb ik echt helemaal geen zin in.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Tje je weet vast wel hoe dat gaat . Toen mijn vrouw mijn proefprojectje onder ogen kreeg begon ze meteen te gillen 'mijn huis'. En  nu zit ik er dus aan vast, ik moet het bouwen van haar. Wat doe je dan als liefhebbend echtgenoot? Juist, je bouwt het gewoon.
Inmiddels is het grondplan klaar, niet helemaal werkelijkheidsgetrouw maar dat zie je straks toch niet meer. Niet alle binnenmuren staan op de juiste plaats namelijk. Alleen die door de vensters zichtbaar zijn wel. Ben al begonnen met de dakconstructie, dat wordt ook een ietwat vereenvoudigde versie ala Faller bouwwijze. Moet alleen de dakbedekking nog aanschaffen. Wat ik heb liggen aan dakplaten is allemaal te klein.
De onderetage wordt eerst gespoten en daarna zet ik de vensters er pas in. Dan hoef ik dat niet af te plakken.
20230613_113943.jpg

Oh en ik heb een beetje malheur met mijn phone/camera. Wanneer ik een foto maak en deze in de Galerij wil bekijken lukt dat niet. Wanneer ik echter direct na het nemen van de foto op het icoontje van voorschouw druk dan is de foto wel gewoon zichtbaar ook later in de galerij. Rara wat gaat er fout, Ben er hier al mee terug in de winkel geweest en die hebben alle instellingen gecontroleerd. De conclusie was "virus". Toen heb ik maar geglimlacht. De oen had niet eens gezien dat MacAfee antivirus is geïnstalleerd. Een virus kan het mi dus niet zijn.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Henk,

De basis ziet er in elk geval goed uit! Ik wacht in spanning op het vervolg :).

Groeten,
Wico
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Leuk Henk om je eigen huis te bouwen voor op de baan en als de vrouw het leuk vindt gewoon doen. :thumbup:

Ook hier sinds de laatste systeemupdate van mijn Samsung telefoon het zelfde met de foto's als je het eenmaal weet gaat het wel weer maar was toch even zoeken hoe en wat want een soort barcode als foto is niet echt leuk om naar te kijken. :?

Net als Wico ga ik ook in spanning afwachten tot de volgende update van het huis. :)

Groet Michel
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Citaat van: h0_miessie op dinsdag 13 juni 2023, 18:42:27Ook hier sinds de laatste systeemupdate van mijn Samsung telefoon het zelfde met de foto's

Nu je het zegt. daar had ik niet eens aan gedacht omdat ik die updates altijd 's nachts laat draaien. Maar inderdaad sinds de laatste update treedt dit verschijnsel op. Geen beste beurt van Samsung. Hopen dat er snel een correctie komt.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Vooruit dan, nog een kleine update. Het huis is zover klaar om naar de spuitert te gaan en de dakconstructie is klaar om de dakplaten er op te leggen. Die komen met de volgende levering dus nog even geduld hebben. Het dak blijft afneembaar en wordt er, door de speciale constructie, strak op geklemd. Twijfel nog of ik er verlichting in ga zetten, neig ernaar om dat niet te doen, dan heb ik ook geen problemen met doorschijnen en/of lichtlekken. Slaap er nog maar een nachtje over. Dan de foto's:
20230617_160655.jpg
20230617_160714.jpg 
20230617_160752.jpg

Alleen het dak voor de carport moet nog gemaakt worden maar dat doe ik later.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Afwisselend staand en zittend werken levert toch ook de nodige productie op. In de afgelopen weken een paar Auhagen kitjes in elkaar gedrutseld. Deze moeten een plaats krijgen in het dorpje op de berg. Verder geen bijzondere veranderingen in aangebracht. Alleen in de winkel zijn een paar wanden verwijderd om een egaler licht in de verkoopruimte te creëeren. Ook het lichtmasker is daarbij aangepast om een onderscheid te verkrijgen in woonruimte (boven) en verkoopruimte (onder). Wel, zoals gewoonlijk, met verf in de weer geweest om de plastic glans er af te krijgen en het geheel een iets verweerd en authentiek uiterlijk te geven. Oordeel zelf over het resultaat:
De landelijke supermarkt 12238.
20230920_105527.jpg
Huis Carmen 12264.
20230920_105344.jpg
huis Erika 12259.
20230920_104954.jpg 

Oh en het zonnescherm van het huis Carmen kan open en dicht, klein detail.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Prachtstukken Henk 👌
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Lang geleden dat ik hier een update heb geplaatst. Wordt maar weer eens de hoogste tijd.

Gezien ik het gepruts met rails even moe was iets heel anders onder handen genomen. Verandering van spijs doet in dit geval niet eten maar geeft de burger weer wat meer animo. Uitgekozen is het bouwpakket van Faller (130706) Stadshuis met schoenenwinkel. Daar wordt nogal wat aan veranderd. Ten eerste komen er geen drie maar twee verdiepingen. Ten tweede niet alleen een schoenenwinkel. In het rechterdeel komt een slagerij. Verder komt er in de bovenverdieping nog een tafereel in het interieur. Wat dat wordt ga ik nu nog niet verklappen. dat zien jullie later vanzelf. En uiteraard wordt het geheel uitgebreid van verlichting voorzien.

De slagerij is zover klaar. Wanneer het lukt maak ik de schoenwinkel morgen af. Daarvoor moeten nog een paar kleine dingen gedaan worden. Morgen worden er ook surveillance camera's rondom en in het huis ge"installeerd. Weet dus nog niet of ik aan de hobby toekom.

20240210_171458.jpg
20240210_171517.jpg
20240211_150442.jpg   
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Nu weet ik vrij zeker dat ik hier op zondagavond nog een bericht met foto's had geplaatst. Maar die zijn spoorloos. Raar.

In ieder geval is het project niet spoorloos en van de foto's heb ik de originele nog dus dat kan allemaal weer opgelost worden. Alleen de geplaatste tekst is verloren. Dat ga ik niet nog een keer uittypen.
Ondertussen zijn de verkoopruimtes gereed, bevolkt en van klandizie voorzien. Ook de verlichting is geïnstalleerd, na het tot zover gebouwde deel gecontroleerd te hebben op lichtlekken. Die er niet waren.
20240213_143855.jpg
20240213_143937.jpg
20240214_120750.jpg
20240214_120820.jpg
20240214_120852.jpg

Inmiddels staat dit project weer in de kast. Morgen weer verder met het SS2. De DCC-Next is eind vorige week ook binnengekomen dus die gaan we nu eerst laden en inregelen. Dan hoef ik dat straks niet moeilijk te doen als alles op de baan ligt. Aan je werktafel werken is toch zoveel makkelijker.

Oh en commentaar is altijd welkom. Ik heb weliswaar grote voeten maar geen lange tenen.  ;)
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Henk,

Dat zijn leuke interieurtafereeltjes geworden zo. Zeker de schoenenzaak vind ik een origineel idee.

Ligt het dak er nog los op, want ik zie zeker bij de slagerij rechts toch een duidelijke lichtdoorlatende kier?

Groeten,
Wico   
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Goed gezien Wico, dat klopt inderdaad. De boven etage wordt in zijn geheel eerst op de bovenplaat gebouwd en dan pas op de onderste etage geplaatst. Dat vereenvoudigt de doorvoer van de bedrading voor de verlichting aanzienlijk.
Re: De scenery van Rehausen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 :) Dat ziet er leuk uit, knap geknutseld. :thumbup:
Dit soort details maken het kijken naar een spoorbaan toch altijd stukken leuker, het maakt het geheel af.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Sfeervolle winkels Henk heb je gemaakt. :thumbup:
Komt Al Bundy in de schoenenzaak te staan/werken ?  :D

Groet Michel
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Precies die gedachte had ik tijdens het maken ook. Maar nee die komt er niet in.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Dag Henk.

Beide winkels heb je sfeervol ingericht en van details voorzien  :thumbup:
Er missen nog wel enige reclame uitingen, maar dat zal nog wel komen.
Wat mij enigszins bevreemdt zijn beide enorme etalageramen :eek:
Ietwat vreemd dat de fabrikant geen stijlen erin heeft opgenomen,
maar zo kun je wel beter het interieur bewonderen! :wink:

Groeten,

Erik.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Vreemd, want dergelijke etalages kon je honderd jaar geleden al bewonderen, en dat niet alleen in Duitse steden.
Het centrum van Den Bosch, waar ik ben opgegroeid, is tijdens 40-45 nooit plat gebombardeerd en heeft die periode vrijwel ongeschonden doorstaan. Daar waren vele winkels van voor de oorlog met dergelijke grote ruiten.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Lekker druk in de winkel, klandizie = €'s....😉