Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De scenery van Rehausen.

Gestart door Lobomotion69 zondag 29 maart 2020, 11:31:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2012

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat2 ik denk dat er geen Jumbo in Thailand is ;)


mvg,
Michel
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Ik herinner me een lijstje van Erik Nieuwenhuis voor scratch build materialen.
Volgens mij hoort deze daar ook bij, alleen heeft Erik 'm toevallig nooit gebruikt.
De tip had ik ooit van een ander (een vlaming?) en bij hem kwam het plastiek niet van de Jumbo maar van een vlaaienboer.

Daarom schreef ik ook voor de liefhebber (en voor toekomstige, eigen projecten),
want ik ben een liefhebber van dat uiengehakt, en dus heb ik inmiddels menig velletje in de rommelbak.
Met een envelop en een postzegel kun je menig liefhebber zo gelukkig stemmen,
zelfs als ze in Thailand of Colombo wonen.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Ja inderdaad geen Jumbo hier. Maar bij de wel aanwezige supers (vlaaienboeren zijn hier ook volledig onbekend) hebben ze dergelijke bruikbare materialen ook niet. Het enige verpakkingsmateriaal dat hier wordt gebruikt is een plastic zak. En daar gaat echt alles in, weliswaar niet tegelijkertijd.  >:-D

Jan, Veel dank voor je aanbod. Momenteel zijn alle gebouwde modellen weer ingepakt in dozen, goed beschermd door divers vulmateriaal. Wanneer ik zover ben dat het allemaal weer uitgepakt kan worden en op zijn plaats gezet zal ik nog eens aan je denken.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Nou, nog even dan. Het interieurtje van de slaapkamer is af en kan ingebouwd worden. Op de tweede foto een impressie van hoe het er dan uitziet. Nu de rest van het gebouw nog in elkaar zetten Met de nodige aanpassingen. O het zicht op het tafereel beter uit te laten komen worden de ramen opengezet. Zoals in D gebruikelijk draaien deze naar binnen. Gelukkig voegt Auhagen mest ruim voldoende raampartijen toe aan haar bouwpakketten. Behalve van precies dit type raam. Er is er maar één over en dat is er een te weinig. Om de ramen openstaand te kunnen bouwen heb je echt twee kozijnen nodig. Één voor het kozijn zelf, en één voor de raamvleugels. Beide uit één gietsel snijden is niet te doen. Dan gaat het geheid kapot. Het kozijn zit reeds in de gevel die je op de foto ziet. De raamvleugels heb ik nog apart liggen maar omdat er één gietsel te weinig is heb ik een andere kleur gietsel moeten gebruiken. Dat betekent dan weer dat je alle ramen opnieuw moet verfen om kleurverschil te voorkomen. Het houdt je lekker bezig.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Terwijl de mannen buiten bezig waren met echt metselwerk heb ik ook een gebouw geconstrueerd. Althans één kamer in de hoek van het gebouw gemaakt. Compleet met sfeerverlichting, dat wel. Om de stemming van het tafereel te verhogen heb ik, voor de verlichting van het tafereel twee LED's, in het plafond, naast elkaar in serie gezet, een warm-witte en een rode. Dat geeft een heel aardig effect, al zeg ik het zelf. Maar goed dat is mijn mening en iedereen mag daar vanaf wijken.

En het bekende verschijnsel, foto's zijn onverbiddelijk. Alweer geklekkerd met verf op de ruiten. Zien dat ik daar nog wat kan herstellen. Moet ook nog een klein likje verf op de kozijnen. Dat wordt weer gepriegel op de vierkante millimeter.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Hi, dat met die foto's kennen we wel allemaal denk ik. Ik schrik me telkens een bult bij het zien van m'n foto's, maar ja we doen t voor de lol he , het is geen wedstrijd 😂👌🤗
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Dag Henk.

In de werkelijkheid zullen er best wel zulke slecht onderhouden kozijnen zijn, die er zo lelijk uitzien! :roll: :wink:
Het gaat erom of je je daaraan stoort en of het überhaupt opvalt wanneer het gebouw op de modelbaan staat.
Als ik zo naar de foto's kijk zou ik eerder nog een wet-wash over de gevel doen ...
En wat ik mis zijn de gordijnen of vitrage, al is het maar een valletje of een rolgordijn in de keuken.

Groeten,

Erik.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Erik,  je opmerkingen zijn helemaal terecht.  In de slaapkamer zie je de gordijnen niet omdat die helemaal in de hoeken zijn geschoven.  Anders kunnen de ramen niet open. Na het plaatsen van de vorige post heb ik nog eens rustig naar de foto's zitten kijken en voor mezelf besloten daar weinig meer aan te doen.
De rest van het gebouw is nog lang niet af.  Daar moet nog een en ander aan gebouwd worden en zo. Dus dat gaat wel goed komen.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Gisteren de verlichting in het gebouw geïnstalleerd. Afgezien van de slaapkamer verlichting zitten er ook twee warm-witte LED stripjes in die de overige verdiepingen verlichten. Deze strips hebben wel beide een andere lichtintensiteit, voor de noodzakelijke variatie. En de winkel op de begane grond wordt verlicht door een witte LED strip. Hiervoor van karton een apart maskertje gemaakt zodat dat witte licht niet naar boven doorschijnt.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Inmiddels is het pandje van Auhagen 11393 zo goed als gereed. Licht geweatherd, want Duitsers houden over het algemeen wel van sauber. Het tweede pandje moet nog even wachten op wat Preiser dingen voor het interieur. Schijnt momenteel niet erg leverbaar te zijn.

Ondertussen dus maar begonnen met de Goederenloods. Dit wordt een geheel scratch-build gebouw naar eigen ontwerp. Ontwerp ontstaat wel on-the-go. De vier muren zijn uitgesneden en van openingen voor ramen en deuren voorzien. Ook de sokkel met het platform is reeds ver gevorderd maar daar heb ik nog geen foto van gemaakt.

Morgen eerst weer verder met de grootbouw. Nog enkele dakbalken lassen.
Re: De scenery van Rehausen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Leuk om een eigen ontwerp te bouwen Henk, dan heb je iets unieks op de baan staan, ben je ondertussen al wat verder met bouwen?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Van de goederenloods zijn alle onderdelen op de juiste kleur gebracht, deels door airbrush, deels met de kwast. De wanden zitten in elkaar, de sokkel is gereed, de dakplaten liggen klaar. Nu eerst het weatheren en verouderen van de wanden doen. Dan de binnenzijde afwerken en het geheel monteren. Oh ja, er moeten nog een paar schuifdeuren gemaakt worden.

De andere bouw gaat momenteel niet zo snel, Even op adem komen. Dit oude lijf(k) wil niet meer zoveel tegelijk.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Voortgang in de bouw van de goederenloods. Het begint al op een gebouwtje te lijken. Ben nu bezig met de schuifdeuren en een beetje interieur. Veel moet dat niet worden voor een landelijk loodsje. Afijn oordeel zelf aan de hand van de foto's. De eerste foto toont de dakplaten. De zijluifels boven de laadperrons liggen hier op zijn kop. Deze komen op de witte lijn die je op de zijkant van het gebouwtje, net onder de ventilatieroosters, ziet, De laatste foto zijn de schuifdeuren die nu in ruwbouw gereed zijn. En dan moet er nog licht in gemaakt worden. Weet nog niet hoe ik dat precies ga doen, kwil er niet te veel licht in hebben.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Tijdens mijn zoektocht naar attributen voor de goederenloods en tevens opruim- en inpakwerkzaamheden kwam ik dit tegen. Kan mij niet herinneren het ooit gekocht of eerder gezien te hebben. Het is een beetje grofstoffelijk maar nog wel te gebruiken voor Sperrgut. Heb de indruk dat het van Märklin afkomstig is maar weet het bij lange na niet zeker. Heeft  iemand zoiets ooit eerder gezien en weet waar het vandaan komt cq bij hoort? Was al driftig begonnen met wat kleur op de artikelen aan te brengen dus dat is niet origineel meer.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat Lijkt mij Ladegut 180588 van Faller, Henk.
Nu nog een zooi pallets erbij, leuk klusje met lijm en pincet: klik

Vakantiegroeten,

Erik.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Hoi Erik, bedankt voor je bijdrage maar het is niet Faller 180588. Daar zitten veel meer attributen in en is ook niet zo grofstoffelijk.
Mooie reportage over je palletbouw trouwens. Dat ga ik ook eens proberen. Pallets heb je nooit te veel.
Re: De scenery van Rehausen. Goederenloods
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen. Goederenloods
De goederenloods is zo goed als klaar. Voorlopig ga ik daar niets meer aan doen. Kan ook niet meer want ik heb het ding al ingepakt in een verhuisdoos. Samen met alle andere reeds gebouwde scenery veilig opgeborgen tussen vlokken en andere verpakkingsmiddelen. Nog een paar pakketten niet ingepakt, dat zijn items waar niet veel aan veranerd gaat worden omdat die toch op de achtergrond komen te staan. Heb ik in de tussentijd toch wat te bouwen.
Het loodsje is voorzien van een witte LED strip, iets 'uitgerekt', aan de binnenzijde en aan de voor- en achterzijde ieder twee warmwitte SMD LED's, met zijn vieren in serie) onder de luifel. Het geheel moet nog wat beter bevolkt worden, voorlopig een paar Chireisers erin gezet en uiteraard wat stukgoed. Dat moet nog wat meer worden als het definitief geplaatst gaat worden. Maar ik vind het er leuk uitzien.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Henk, dat ziet er weer prachtig en mooi gedetailleerd uit hoor, compliment
Re: De scenery van Rehausen - Tuinhuis.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen - Tuinhuis.
Dank je Wim. Trouwens even een vraagje tussendoor. Pieker daar nu al langer over, je forumnaam. Hoe moet men dat lezen? Wimpie-tje of Wim-Pietje. Verder niet zo belangrijk maar weet graag welke nu juist is.

Vandaag in een verloren uurtje een tuinhuis in elkaar geflanst. Stelt niet veel voor en heb het ding alleen opgeleukt met kleurtjes. Moet in de tuin van het laatst gebouwde Auhagen huis komen te staan. Op de begane grond hiervan is een modeltrein winkel gevestigd en in deze keet ligt zijn modelbaan. Echt waar! Daarom is de deur ook dicht, zodat er geen vuil binnen komt waaien.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Dag Henk : wimpie-tje  :D
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Hoi Henk,

Ik liep even achter hier en ben nu bijgelezen en -gekeken.
Vooral de loods vind ik erg geslaagd  :thumbup:
De rest mag er ook zijn hoor  :P

Grtz Tony
Re: De scenery van Rehausen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: De scenery van Rehausen.
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 17 augustus 2021, 16:36:01
Stelt niet veel voor en heb het ding alleen opgeleukt met kleurtjes.
:) Nou, toch best een erg leuk tuinhuisje en dit soort kleinere bijgebouwtjes maakt de scenery toch vaak een stuk levendiger en leuker. B) :thumbup:

Dirk-Jan
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Al een paar dagen af en aan bezig met Auhagen 12248, een Metzger of Fleischerei. Over het algemeen is de pasvorm goed zoals ik dat van Auhagen gewend ben. In een eerder bouwverslag van de bakkerij, uit dezelfde serie, had ik al gezegd dat dat niet voor alle onderdelen geldt. Bij dit pakketje dus ook. Hier is de bodemplaat de boosdoener, a) te klein, nou ja een halve millimeter maar te klein is te klein. En de bordessen, of stoepjes aan de voordeuren zijn nog kleiner. Daar moet zeker een millimeter worden dichtgemaakt. En het dak heeft een nare gietrand aan één zijde (zie foto). Deze heb ik al zo goed als mogelijk weggewerkt maar je blijft het zien. Dus wordt het dak 180 graden gedraaid. Dan zit het aan de achterkant en valt het, hopelijk, helemaal niet meer op. Veel wordt er niet gewijzigd aan dit pakketje omdat het toch achteraan komt te staan. Dus ver weg van de toeschouwer. Wel, zoals gewend, aparte verlichting voor de winkel (wit) en het woonhuis (warmwit) en klandizie in de winkel. Daarvoor moet het lichtmasker wel drastisch worden aangepakt. Verder wordt het opgeleukt met kleurtjes. En geweatherd. Nog lang niet klaar mee, dus wordt vervolgd.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Het gebouwtje Auhagen 11248 is af! De Metzger kan beginnen met zijn vlees te verkopen. Of de Fleischwurst of wat anders.  ;)
Een paar details doe ik nu niet omdat het bouwwerkje nu meteen de verhuisdoos in gaat. Dus de markiezen moeten wachten totdat er een definitieve plek is gemaakt. Ook de antenne op het dak staat nu nog los en wordt apart opgeborgen. Zie de foto's.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Mooi Henk  :thumbup:

Je zou met een stukje donkergrijs fijn schuurpapier (als dakleer) de groene daken van de dakkapellen van kleur en structuur kunnen veranderen.
Is met een stukje plakband makkelijk uit te proberen, hoe dat eruit ziet.

Grtz Tony

Ps. staat die fiets wel op slot ?
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Ja Tony, dat zou kunnen. Maar waarom zou je een koperdak verbergen onder dakleer? Is toch zonde.

Die fiets staat niet op slot. Het is Amsterdam niet hé.
Re: De scenery van Rehausen.
Het koper van de daken is wel heel groen, Henk. Een klein beetje verdunde donkere verf zal het wel wat kunnen verfraaien.
Verder is het een fraai geheel geworden.
Het is maar goed dat die fiets niet op slot staat. Wie de deur uitkomt of ingaat  naast de winkel zal er blij mee zijn dat de fiets makkelijk opzij te zetten is.


Groet,

Peter
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Op de foto lijkt het erger dan het in werkelijkheid is. Soms heb je dat met foto's en waar het aan ligt? Waarschijnlijk het licht.  ;)
Ach, een fiets, die zet je toch altijd zo even opzij. Behalve wanneer deze aan een lantaarnpaal vastzit natuurlijk.  :D
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat
Gelukkig staat een lantaarnpaal meestal niet recht voor de deur  ;)
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Als die er recht voor staat hoeft dat nog geen probleem te zijn. Vlak er voor wordt lastig.  :D
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 13 augustus 2021, 15:46:53
een beetje grofstoffelijk maar nog wel te gebruiken

Kibri 3850, kostte rond 1969 volgens de catalogus (1968-1969) minder dan 1 dm ...
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
OK Kibri uit 1969. dan is het begrijpelijk dat het niet precies op schaal is. Toen namen ze het nog niet zo nauw. Ondertussen wel oud geworden.
Jan, bedankt voor de informatie, leuk om te weten.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 23 september 2021, 19:59:50
Toen namen ze het nog niet zo nauw.

Ga maar rustig ervan uit dat het op schaal is, schaal 00, wel te verstaan (1:76 in plaats van 1:87).
En dat verraadt de herkomst van deze laadgoederen.
Leveranciers van 00 (Peco =UK, Lionel =USA, e.d.).

Er is trouwens een set met lading geweest van Heljan (een Deens merk dat leentjebuur speelde  bij een Amerikaans bedrijf), maar die lading werd niet los geleverd. Ik bedoel deze (zie bijlage): in de bouwdoos Heljan 801.
De bron: een Heljan catalogus uit 1978 ....
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Kleur koperen dak, zie https://sintjanwaalwijk.business.site/?m=true , dan zie je de schakeringen na diverse aantallen jaren, de toren is het "jongst", de kapellen zijn het "oudst".

Groet, Anne W
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Hi Jan, dat is interressant. Ik wist niet dat Kibri ook in OO schaal actief is (geweest).
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Nog een kleine update. Tussendoor nog een gebouwtje in elkaar geprutst waar weinig aan veranderd is. Wat kleurtjes en een ander lichtmasker moeten het hierbij doen. O ja, en een derde dakkapel op het dak gezet. De pasvorm van dit pakketje is beter dan van het vorige maar ook hier weer een uitzondering. De ramen in de dakkapellen zijn (veel) te klein. Nu zit die spleet onder het overhangend dak. Je ziet er dus niet veel van maar een onoplettende bouwer kan die spleet al snel ergens anders hebben en dan is het niet mooi. Heb het op de foto naast het vorig gebouwde dingetje gezet, zo komt het uiteindelijk ook op de baan te staan.
Re: De scenery van Rehausen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Ondanks de kieren bij de ramen zijn het toch leuke huizen geworden Henk, het energielabel zal alleen niet al te hoog zijn maar gelukkig is het bij jou nooit echt koud  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Dank je Peter, leuk zijn ze zeker en met dat energielabel valt het wel mee hoor. PU schuim doet een hoop.
Nee koud zal ik het zeker niet hebben hier, hoewel alles betrekkelijk is. Maar vergis je niet. Ook in het warme Thailand heb ik mijn hele huis geïsoleerd en ben daar heel blij mee. Niet om de koude buiten te houden maar om de warmte te laten blijven waar ze thuis hoort, buiten dus. Nagenoeg geen enkele Thai of mijn westerse bekenden hier hebben hun huis geïsoleerd. Terwijl het gebruik van de Airco bijna dagelijks is. Dat resulteert dan in forse rekeningen van de Elek-maatschappij. Zelf heb ik drie airco's in huis waarvan er minstens één altijd draait. Echter mijn E-rekening is altijd ver onder het landelijk gemiddelde. Noem dat maar geen goed energielabel. Ja, toen ik aan het bouwen was verklaarden ze me voor gek. Zoveel geld uitgeven voor iets wat je nooit meer ziet. Ondertussen heb ik die uitgaven in de laatste vijf jaar al terug verdiend en ben nu gewoon aan het profiteren. Pure winst dus. Oh en elektrciteit is hier veel goedkoper dan in NL. Nee dat zeg ik verkeerd, elektriciteit kost hetzelfde maar je wordt niet belazerd met netwerkkosten en milieubelasting.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Effe een oud topic weer leven inblazen. Vanmiddag had ik even geen zin meer in gipsen en heb de bouw de bouw gelaten. Ben wat anders gaan bouwen. Faller 130701, hoekhuis met pizzeria. Een hele tijd terug al aan begonnen maar door andere beslommeringen niks meer aan gedaan. De buitengevels zijn toen al klaar gemaakt en gedeeltelijk in elkaar gezet. Ben nu begonnen met het interieur want een pand met dergelijk grote vensters moet natuurlijk wel van een interieur worden voorzien. Eerst grondplaatje op maat gemaakt en tussenwanden gecreéert. Enige wandversiering aangebracht en een Pizzaoven. Daar moet nu nog een flikker LED, liefst oranje, in om het houtvuur na te bootsen. Tafels en stoelen (2x Faller setje) in elkaar pielen, man wat zijn die dingen fragiel. Een toonbank en service counter gemaakt voor de Pizzabakker, die moeten nog afgewerkt worden. Zodra het interieur gereed is wordt dat in het gebouw geschoven, dan het plafond met verlichting er in en de rest van de bovenverlichting maken. Dan kan de hele gevelpartij gesloten worden.
Zie de foto's

Wordt vervolgd.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Henk,

Leuke opzet van het interieur en met die flikker led in de oven wordt het nog mooier :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: De scenery van Rehausen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: De scenery van Rehausen.
 :) Leuk bouwwerkje, wel lekker dat je bij dit bouwproject kan zitten.
Er staan een hoop bakjes in allerlei kleuren op de service counter, zullen je Chinese Preisertjes wel kunnen waarderen.
Dan kunnen de plastic pizza's rijk belegd worden. :o)

Dirk-Jan
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Na heel lang niets in dit draadje te hebben toegevoegd, nu dan eindelijk maar weer eens een update. De pizzeria is bijna af! Deze week met het ding bezig geweest. Stond al bijna een jaar lang in de kast te verstoffen en in de weg te staan. gezien ik deze week tussen alle andere beslommeringen niet veel zin had om wat anders te doen dit projectje maar weer eens aangepakt. Eerst een batch Chinezen verDuitst. Die staan en zitten nu gedeeltelijk binnen. Het interieur af- en ingebouwd, verlichting gemaakt en aangesloten. En het hele pand verder in elkaar geflanst. Alleen een paar kleine uitstekende onderdelen, zonneschermen en buitenlantaarns, moeten nog aangebracht worden. Dat doe ik pas als het gebouw zijn definitieve plek krijgt. De windvaan die op het torentje staat is ook nog los en verwijderbaar. Dit om schade tijdens opslag te voorkomen.
pizzeria-1.jpg
Pizzeria-2.jpg
Pizzeria-3.jpg
Het geheel is lichtelijk geweatherd.   
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Ook leuk, weer eens wat anders knutselen, Henk  :thumbup:
Nou kunnen die Chinees-Duits-Thaise preisers eindelijk van hun bestelde pizza smullen  :P

Grtz Tony
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Het was inderdaad een hele tijd stil hier. Maar je had dan ook nog genoeg andere (niet) baanbouw gerelateerde activiteiten. Stilzitten zit blijkbaar niet in jouw aard ;).

Het pand ziet er goed uit en lekker multi-culti uitgevoerd :).

Groeten,
Wico 
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: De scenery van Rehausen.
en zelfs bij sommige plastic bakjes zitten stickers  :D
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Vandaag mezelf onledig gehouden met het knutselen van wat groen, als vingeroefening.

Van de bast van een kokosnoot, die hebben we hier in ruime mate, stukjes afgesneden (gezaagd) en met de staalborstel behandeld zodat de vezels los komen. Dan de losse vezels in plukjes ingeklemd en in de latexlijm gedoopt zodat er handzame bosjes ontstaan. Na droging kunnen deze dan wat verder in vorm worden gebracht. De eerste twee exemplaren heb ik in de lijm gedoopt en toen van vezeltjes en/of turf voorzien. Dat is niet echt een handige methode. Door het dopen komt er veel te veel lijm aan de vezels en worden alle voorgaande pogingen om er vorm in te krijgen teniet gedaan. Volgende keer zien dat ik een spuitflacon ter beschikking krijg. Toch een paar foto's.

De kokosnoot bast, gedeeltelijk gekamd met de staalborstel:
20230518_160717.jpg

De gebundelde losse vezels:
20230518_160756.jpg

Met de voet in de lijm dopen:
20230518_161002.jpg

En van groen voorzien:
20230518_163514.jpg

Zoals al gezegd, ben er nog niet echt tevreden over. Volgende keer de methodes iets aanpassen.   
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
En inmiddels is het derde struikje ook een feit. ditmaal dus wel een vernevelaar gebruikt maar volgens mij moet de lijm nog meer verdund worden, Vind het bosje er een beetje dunnetjes uitzien. We ploeteren verder.
20230520_150937.jpg
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Henk, wellicht eerst de kokosvezels na het kammen, in heet water opdat de vezels minder stug worden.
Minder stugge vezels gaan wijder uit elkaar staan ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Erik, bedankt voor de tip. Gaan we proberen bij de volgende poging.