Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De scenery van Rehausen.

Gestart door Lobomotion69 zondag 29 maart 2020, 11:31:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Hi William,
Ik heb zelfs wel eens een echte priester gezien die zijn armen ten hemel hief. Gek hé.
citaat uit post #80 " maar als totale atheïst heb ik er toch een aardig devoot tafereeltje van gemaakt". Dus helaas, priesters of andere geestelijken zul je op mijn baan niet tegenkomen. De kapelaan is op bedevaart, de koster met vakantie, de pastoor is ergens anders enz. Een kerk echter behoort gewoon tot het vastgoed, dat is geen probleem. En mijn Preisers hebben volledige geloofsvrijheid.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Vanmiddag efkes een lantaarn in elkaar geprutst. Deze wil ik op het perron gaan plaatsen. Van origine zijn het chinese lampionnetjes met minibulbjes er in. ten eerste wil ik geen gloeilampen op mijn baan, Dat zijn stroomvreters en horen niet meer thuis in 2020, Ja ik weet het, voor WOSA punten zal ik nooit in aanmerking komen. Je kan niet alles hebben op deze wereld. Ik ben graag een beetje milieubewust.

Van origin dus Chinees spul, kost geen drol, stelt ook drie keer niks voor maar je kan er wel wat van maken. En daar gaat het om..   Het oude lampje eruit peuteren is niet het grootste probleem. De draden voor de SMD Ledjes erin pieren is een heel ander verhaal. Nu dacht ik slim te zijn om één draadje van de oude lampjes te laten zitten en daarmee de nieuwe draden er in te trekken. Maar dan moet je ze wel aan elkaar vast maken anders wordt het niks. Van alles geprobeerd, dan weer te dik, dan weer niet stevig genoeg, dan weer met haken en ogen. Uiteindelijk bij de vierde poging is het gelukt. Hehe. Punt is dat je de draden aan elkaar moet solderen maar dat mag geen dikke klodder soldeer zijn. Er zaten twee draadjes in het buisje en meer ruimte is er gewoon niet. Toch moeten er drie draadjes doorheen. De oude draad plus twee nieuwe. Nu gebruik ik lakdraad dus problemen met isolatie heb ik niet. Maar toch een heel gepriegel. Die Chinezen doen dat iets eenvoudiger, Alles (lampje en bedrading) in de eerste lamphelft leggen en dan de tweede helft erop lijmen. Maar dat gaat nu niet meer.

Als eerste probeersel heb ik er een éénvlammige lamp van gemaakt. Daar wil ik er vier van hebben op het perron aan de stationszijde. Op het eilandperron komen vier tweevlammige lampen. En als het bevalt op het emplacement ook nog een paar. Dat moet ik nog even bekijken. Eén lamphouder en het stukje sierboog zijn weggesneden en het ontstane gat met putty dichtgemaakt. De lantaarnpaal is verlengd tot 10cm, minstens tien mm, misschien wel meer, daarvan verdwijnt in de bodemplaat voor de stevigheid. Voor de verlenging heb ik messingbuis genomen. Eerst een stuk wat iets dikker is als het plastic, 3mm dus. En bij de voet een stukje van 4mm diameter erop gezet. De twee stukken messingbuis zijn gesoldeerd en het bovenste stukje plastic met 2-komponenten epoxy verlijmd. Na droging de hele zaak mooi glad en rond geschuurd, klaar om te spuiten in een leuk kleurtje passend bij het perron. Zie de foto,

Nu heeft deze per ongeluk (perrongeluk) gele leds gekregen. Dacht toch echt dat het witte waren want de strip heeft geen gekleurde streep. Die komen dus wel in alle andere lampen, de witte dus.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Wat een leuk gepriegel  :thumbup:
Ach ja die gele leds, zijn het niet toevallig natriumlampen? Deze werden vroeger gebruikt omdat ze energiezuinig waren (in verhouding tot een gloeilamp dan).
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Klopt, bij het inschakelen waren ze eerst rood en verkleurden dan met het opwarmen naar geel.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Da's per lamp nog een flinke klus, Henk  :?
Maar ik neem aan, dat je het graag doet  ;)

Om die WOSA-punten hoef je je niet druk te maken, want huisvlijt wordt in principe rijk beloond !

Grtz Tony
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Oe dat is alweer een hele tijd geleden sinds de laatste update. Maar bij lange niet altijd stilgezeten, meer stil gelegen. twee weken terug een een klein ongelukje gehad. Uitgegleden in een plas water en plotseling waren mijn benen onder mij verdwenen. Dan treed onmiddelijk en onverbiddelijk de zwaartekracht in werking dus met een dreun op mijn gat terechtgekomen en achterover met de kop tegen een hoekige metalen staander gevallen. Bloeden als een rund meneer de dokter, meteen naar de Eerste hulp post, die was gelukkig niet ver net om de hoek. Afijn, vijf hechtingen een injectie en een rol verband later mocht ik weer naar huis. Nadat ik nog 2000Baht had afgetikt natuurlijk want ook in Thailand gaat niets voor niets. Paar dagen rustig op bed blijven liggen leek mij niet helemaal verkeerd want een dergelijke dreun doet wel wat met je en daarbij had ik moeite met focussen. Dus vreesde ik voor een lichte hersenschudding. Gelukkig ging het herstel vrij voorspoedig en loop alweer een weekje rond. Zo nu en dan nog wat last van het hoofd maar dat is niet zo erg.

Goed scenery nu. De huizen van Auhagen Schmidtstrasse 27 en 29 zijn helemaal af en ik ben erg erg tevreden over, voor wat het waard is. Zie foto 1 en 2.
Ondertussen begonnen met Auhagen 11447 Schmidtstrasse 10, een hoekhuis. Hierin zijn twee winkels onder gebracht, een bloemenwinkel en een modehuis. De etalages van beiden worden natuurlijk volledig ingericht. Aan de hoekgevel zijn balkons aangebracht. Een van deze heeft de deuren open staan en daarachter wordt de woonkamer ingericht. Moet nog even bedenken welke meubels daavoor gebruikt gaan worden. Overleg met de interieur designer is in volle gang. De etalages zijn bijna klaar en momenteel ben ik de mannequins aan het modelleren. Deels volledige figuren en deels alleen de torso. De mode werd toendertijd ook al goed uitgestald opdat er flink verkocht kon worden. Dan wil ik nog enkele kledingstaanders fabrieken maar ben er nog niet uit hoe, ik heb wel een idee maar moet nog even uitwerken of dat ook wat gaat worden. Zie foto 3 tot 5 voor de resultaten tot nu.

Tussendoor ook bezig om  meters rails van pukos te voorzien. Dat is iets minder leuk werk maar iedere keer een lengte tussendoor doen is nog uit te houden. Daar heb ik maar geen foto's van gemaakt, veronderstel dat jullie dat ondertussen wel kennen. Ook had ik kurkplaten besteld om als railbed te dienen. Na drie weken onderweg te zijn geweest in China kreeg ik het bericht dat de zending terug was naar de verkoper. Als reden stond erbij: "Prohibited item, this product may not be legally sold on this platform." Op mijn vraag wat er dan wel 'prohibited' is aan kurkplaten heb ik nog geen antwoord gekregen. Gekke lui hoor die Aziaten.

PS. Om WOSA punten maak ik mij helemaal niet druk Tony, inderdaad. En de rest is zeker leuk.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Voorzichtig Henk je moet nog wat langer mee op deze aardkloot, je kurk kan misschien op een verborgen verboden invoerlijst staan ,uit ervaring weet ik dat de invoer voorschriften in Azië nogal eens "anders" zijn als je zou verwachten. Bijvoorbeeld een mogelijkheid van onzichtbare "germs"  :D :P
Heb eens ervaren dat er van een onderstel van een B747 een "verkeerde" houtsoort cq onbehandeld hout gekrat was, alles vernietigd incl. inhoud.  :(
Succes verder met de hobby en blijf gezond.

Gr. Jan
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Rare jongens die Aziaten  8o
Gelukkig dat de winkeltjes wel mogen! Dat ziet er nu al heel erg mooi uit.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Hoi Henk,

Hopelijk genees je goed en houd je er niks aan over.
Die achtertuintjes zijn mooi geworden, erg sfeervol  :thumbup:
Maar er zitten wel flinke houtwormen in Thailand, als ik de laatste foto bekijk. En de preisers zijn ook niet veilig  :D

Grtz Tony
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Dank voor het medeleven, het gaat al weer een heel stuk beter. Nog een beetje last van een trekkende hoofdhuid maar ook dat gaat snel weer voorbij.

Weer iets verder gekomen met het winkelpand. Twee dagen bezig geweest om mannequins aan te kleden en tussendoor nog wat kleine andere dingen gedaan. Ook een eerste poging gemaakt om een kledingrek te bastelen. Is nog niet helemaal naar de zin maar ik weet nu wel welke richting het moet worden, linksom of rechtsom.

Onder andere vanwege het niet kunnen verkrijgen van kurkplaat heb ik nu een foamplaat van vier mm dik gekocht. Gewoon hier in de supermarkt. Daar heb ik stroken van gesneden en die worden nu op de onderplaat gelijmd. In de bochten is het wat wringen en doen want het spul geeft geem mm toe. Bochten maak ik dan ook van smalle strookjes naast elkaar en dat gaat wel goed. Heb er nog geen foto van maar die komt wel.
Re: De scenery van Rehausen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 :) Gelukkig gaat het weer een beetje met je.
De mannequins zien er keurig en mooi uit, misschien wel iets te mooi. :roll:
Die voor het raam hadden misschien gewoon een wit hoofdje kunnen houden.
Als er nog wat Preisers naar binnen komen om kleding te shoppen is het lastig om te zien wie wie is.
Maar nogmaals, alles ziet er heel gelikt uit, erg leuk. B) :thumbup:

Dirk-Jan
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Dirk-Jan ergens heb je wel gelijk maar in mijn herinnering hadden etalagepoppen in de vijftiger jaren ook een meer levensechte uitstraling. Vandaar. Daarbij moet ik opmerken dat deze Preisers uit China komen, vluchtelingen met honderd man in een container voor 3€. Daar komt dan nog wel eens een verminking bij. En die heb ik hier dus voor gebruikt. Horrelvoetjes, geamputeerde handjes enzovoort. Valt hier niet zo op toch.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Dag Henk.

Je had ook de Old Skool Preisers kunnen gebruiken.
Die stonden al op een ronde basisplaats net zoals de etalagepoppen vroeger :wink:

Groeten,

Erik.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Erik ook jij hebt gelijk maar die had ik nu eenmaal niet. En ik zou ook niet weten hoe die te verkrijgen voor 3€ per container. ;)
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Ha, inmiddels ben ik er dus achter dat Preiser een setje etalagepoppen aanbiedt (Preiser 17701) op voetplaatje. Echt mooi vind ik ze niet en het past ook niet in mijn tijdperk, vind ik. Daaraan ga ik dus geen 11€ uitgeven. Ben heel tevreden met mijn knutselarij en om nog even terug te komen op een gemaakte opmerking. Klanten staan niet in de etalage, dus dat kan geen verwarring opleveren.

Verder ben ik dagenlang bezig geweest met Chinese Preisers te schilderen, aan te kleden etc. Hierbij heb ik ook weer iets geleerd. De meeste figuren kan ik terugvinden in het Preiser assortiment maar niet allemaal. Kan natuurlijk. Het grote verschil zit in het materiaal. Preisers zijn in de basis altijd wit, Chinezen, althans die ik in bezit heb, nooit. Er zijn er van geel, rood en blauw plastic, echte kleurlingen dus.  :D  Ook hebben ze allemaal in meer of mindere mate verminkingen, horrelvoetjes geamputeerde handjes en, heel vaak, nagenoeg geen gezichtsuitdrukking. Hoeden zonder rand, haar met kale plekken enzovoort. Deze bootvluchtelingen zijn dus heel geschikt als treinpassagier of om in gebouwen te plaatsen. Om ze in het openbare leven, op straten en pleinen dus, te gebruiken vind ik deze figuren veel minder geschikt. Dat worden dus wel originele Preisers.

Tussendoor heb ik, bij wijze van proef, twee ontkoppelaars van Uhlenbrock (REPA) ingebouwd. Op zich een hele leuke oplossing waarbij de spoel onder de baan zit en dus niet in het oog valt. Uiteraard wel de ontkoppelaar zelf, een blokje aluminium. Bij het inbouwen van het eerste exemplaar ondervond ik meteen al een nadeel. De staaf die de ontkoppelaar omhoog moet duwen is nogal flexibel, een staafje plastic van 2 mm doorsnee. De ontkoppelaar wordt hierop geperst en ik kreeg het niet voor elkaar om deze zodanig exact uit te richten dat het altijd midden tussen de railstaven blijft. Naar mijn smaak was de kans dat dit een kortsluiting zou kunnen veroorzaken tussen middencontact en railstaaf te groot. Oplossing, aan beide uiteinden van de ontkoppelaar twee gaatjes boren en daar geleidestaafjes ingeperst. Deze geleidestaafjes vallen dan weer in gaatjes die tussen de bielzen zijn geboord. Daardoor kan de ontkoppelaar niet meer draaien en is altijd exact uitgericht. Volgende keer zal ik hiervan een paar foto's plaatsen.

In reactie #62 van 7 augustus jl had ik het over de steunmuur van Noch en dat ik deze eigenlijk te groot vond. Hierop kwamen er enkele suggesties en tips. Na lang nadenken, wikken en wegen heb ik eigenlijk alle aangedragen tips hierin verwerkt. Van de onderkant een stuk afgesneden en van boven een stuk ertussenuit gehaald. zodanig dat de hoogteverhouding van muur en steunberen nagenoeg gelijk is gebleven. Met de overgebleven stukjes heb ik de steunmuur verlengd en van stukjes styreen nieuwe afdekplaten gesneden en op kleur gebracht. De kleurverschillen in werkelijkheid zijn veel kleiner als op de foto. Met het blote oog nauwelijks waarneembaar.


Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Nog even de beloofde foto's publiceren. Als eerste had ik alweer enige weken geleden beloofd nog een foto te plaatsen van het foambed. Bij deze dan.
Verder nog enkele foto's van de REPA ontkoppelaar met de aanpassing die ik daaraan gemaakt heb. Inmiddels heb ik een exemplaar provisorisch aangesloten en getest. Eerlijk gezegd valt het resultaat mij nogal tegen. De spoel is niet erg sterk en de kracht waarmee de ontkoppelbalk omhoog komt dusdanig zwak dat ik mij afvraag of dat wel goed gaat werken. Nog even wat verder testen maar.

Nu eerst de foto's.

Re: De scenery van Rehausen.
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 14 november 2020, 17:21:04
Eerlijk gezegd valt het resultaat mij nogal tegen. De spoel is niet erg sterk en de kracht waarmee de ontkoppelbalk omhoog komt dusdanig zwak dat ik mij afvraag of dat wel goed gaat werken. Nog even wat verder testen maar.
Spanning een beetje aan de lage kant?
Vergeet niet dat vermogen kwadratisch daalt met de spanning...
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Gewoon 16 Volt maar slechts een 16VA trafo. Zal dat eens nameten.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Allereerst aan iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar. dat het maar een stuk beter mag worden dan het afgelopen. Hoewel de eerste berichten alweer niet erg hoopgevend zijn helaas. Ja, er is een vaccin gevonden maar ook een mutant die nog erger schijnt te zijn dan het origineel. Ga er maar aanstaan.

Na al het gedoe met feestdagen en andere beslommeringen maar weer eens wat aan scenery gefrutseld. Andere beslommeringen oa het einde van de regentijd hier brengt altijd weer veel werk in de tuin met zich mee. Hekwerk geplaatst en veel struiken geplant. Momenteel ben ik bezig om schuifdeuren in mijn hobbyhok te monteren. De roldeuren die erin zitten blijven gewoon zitten maar hebben enkele grote nadelen. Om wat daglicht naar binnen te krijgen moeten die dingen open en dat levert dan een groot gat op waardoor veel stof en vuil naar binnen wordt gewaaid. Vooral ook omdat er nog aardig wat verkeer voorbij komt en dat wordt alleen maar meer. Ook bij gesloten deuren komt er nog een lieve hoeveelheid vuil naar binnen. Ik bleef dus schoonmaken en dat is niet leuk, vind ik tenminste. Dus schuifdeuren om de grootste rotzooi buiten te houden. Bijkomend voordeel is dat ik nu ook een airco zou kunnen plaatsen. Moeten we nog effe heel diep over nadenken.
Goed scenery. Ben nog steeds bezig met het hoekpand van Auhagen zoals al eerder voorgesteld. Heb nu ook de huiskamer af die achter de openstaande balkondeuren zichtbaar moet worden. Een interieur setje van Preiser heeft mij hierbij een hoop werk bespaard. Alleen de TV uit dat setje heb ik niet gebruikt, een flatscreen past niet in een 1957 interieur. Voor de rest vind ik het aannemelijk. De eetkamer tafel en stoelen heb ik wel zelf gefrutseld met behulp van restanten van het seinhuis interieur. De tafel zat daar nog compleet bij maar geen stoelen. Wel krukjes, daar heb ik dus maar een rugleuning aangeplakt en op kleur gebracht. Zie de foto voor het resultaat.

Verder heb ik  mij ledig gehouden met het bouwen van de Vollmer set 43652, Kolonialwaren Laden. De pasvorm van deze set laat enigzins te wensen over. Er blijven nogal wat kieren en veel graten moeten verwijderd worden. De zijwanden worden uit twee lagen plaat opgebouwd. Daardoor wordt het gebouw iets groter als de bijgeleverde sokkel en ook de dakplaten zijn iets te klein. Dat heb ik opgevangen door windveren aan de gevels te bevestigen. Zie de foto's en zoek de verschillen met het origineel! (Het zijn er meer dan zeven). :P
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2012

offline
Re: De scenery van Rehausen.
foto's vergeten Henk  ;) ;


mvg,
Michel
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat

Ja inderdaad, Niet erg handig maar inmiddels gecorrigeerd.
Re: De scenery van Rehausen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 :) Erg leuk en goed geslaagd interieur heb je gemaakt, ziet er gelikt uit. :thumbup: B)
Mooie foto ook, die flesjes en glaasje zijn maar een paar millimeter groot klein. 8)

Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 06 januari 2021, 11:01:15
(Het zijn er meer dan zeven)
:o) als ik ze allemaal vind is daar dan een prijs aan verbonden? :D


Dirk-Jan
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat
Eeuwige roem?
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat

Eeuwige roem is natuurlijk een prachtige prijs in deze. Ook zou ik een week verblijf in een luxe villa op het Thaise platteland kunnen bieden. Maar daar zitten toch wel enkele haken en ogen aan. Zo is de vliegreis niet inbegrepen evenals het veertien daags verblijf in een overheids quarantaine instelling. Dat laatste is tegenwoordig verplicht anders kom je het land niet in. En ook in Thailand heeft de tweede golf toegeslagen. Op 21 december zijn maar liefst 508 nieuwe gevallen geregistreerd. Een absoluut record hier na maanden nagenoeg niks. Bangkok en omgeving zijn dan ook onmiddelijk in totale lockdown geplaatst. Blij dat ik daar ver uit de buurt woon. Hier is, als vanouds, niets aan de hand.

Maar buiten dat zal het voor velen een hele klus zijn om alle verschillen te spotten. Mede doordat van dit model geen enkele foto van het achteraanzicht op internet is te vinden. Althans heb ik die niet kunnen vinden na intensief zoeken.
Re: De scenery van Rehausen.
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 07 januari 2021, 06:56:17
Maar buiten dat zal het voor velen een hele klus zijn om alle verschillen te spotten. Mede doordat van dit model geen enkele foto van het achteraanzicht op internet is te vinden. Althans heb ik die niet kunnen vinden na intensief zoeken.
Voor eeuwige roem zoeken we al eens wat grondiger  ;)
Voor en achter
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Aah dus toch. Goed gevonden Anton. Haertle een van de weinige onlineshops waar ik niet gekeken had. Tja, het kan verkeren.

Dan nog maar een modelletje. Ditmaal Kibri, een set van 3 Siedlungshäuser, één hiervan heb ik efkes vlug gebouwd. De pasvorm van deze set is zeer goed. Mede door het klik systeem is de set makkelijk te bouwen zonder naden. Enige nadeel is het lichtmasker. Hiervoor worden twee velletjes flinterdun zwart papier meegeleverd. Zonder enige markering. Ramen waar licht doorheen moet komen moeten dus eerst overgenomen en uitgesneden worden. Het plakken van de diverse delen is ook geen sinecure omdat het papier zo dun is. Dat kan beter. En zo ziet het er dan uit:
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Vandaag de gemaakte gebouwen voor een gedeelte op hun bedoelde plaats gezet om te kijken hoe dat er dan in het echt uit gaat zien. Ben er nog niet helemaal tevreden mee. Twee van de huisjes vind ik te klein en zijn meer geschikt voor de achtergrond. Het villaatje uiterst links (op foto 2) en de woning met garage rechts van de kruising (staat een beetje verstopt achter de Kolonialwaren Laden) gaan een andere plaats krijgen. Graag hoor ik van anderen hun mening.

Ook de weg die voor het ARAL station langs loopt heeft twee kleuren. Dit moet een betonweg uitbeelden. Persoonlijk vind ik de kleur van het rechter gedeelte mooier qua betonlook. Maar dan zie je de witte belijning niet of nauwelijks. Ik twijfel nog, graag suggesties en ideeën.

Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2008

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Ja, het indelen van een aantal huisjes/dorpje is wel een ding.
Maar je idee om de kleine huisjes naar achteren te plaatsen is goed, daarmee creëer je diepte.
Ik heb ook een kerkje schaal TT, dus kleiner als H0 op de achtergrond staan.
Past prima, zolang je maar geen preisertjes direct voor de deur zet.
Kijk maar eens hier in mijn topic
met hier het uiteindelijke resultaat:
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Hoi Henk,

Allereerst de beste wensen nog  :P
Ik liep hier wat achter, maar ben weer bij gelezen.
Je bent goed bezig geweest  :thumbup:
De hoge huizen met de mooie binnenplaats aan de rechterkant op de laatste foto's zou ik wat lager dan de rest proberen te plaatsen (of de rest wat hoger).
En misschien er wat verder vandaan, zodat het hoogte verschil niet zo groot is. Een paar flinke bomen ertussen doen ook wonderen.

Grtz Tony
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Henk, de beste wensen nog...
Wat n details zeg , en die interieurs... :thumbup:
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Allen dank voor de waarderingen. wordt zeer gewaardeerd.

Vandaag een iets grotere update. Allereerst moet ik bekennen dat ik een mannequin ben kwijt geraakt. Geen idee hoe en waar maar het vrouwtje was ineens verdwenen. Het gaat om de middelste figuur in foto nummer 1 van post 109. Tja, dan moet je wat nieuws maken. het toeval wil echter dat ik nagenoeg door mijn staande vrouwsfiguren heen was, alleen nog mannen op voorraad. En die heb ik hiervoor dus echt niet nodig. De enige dames die ik nog op voorraad had was een ietwat dikke oude vrouw, niet gepast als mannequin, en een jonge vrouw met kind op de arm. Nu vind ik dat als mannequin ook niet gepast. Het gaat om de kleding die ze aan heeft en niet om een kind op de arm, nietwaar. Goede raad is duur en voor één figuurtje een nieuwe set Preisers aanschaffen ook. Dus hebben we de vrouw het kind afgenomen en in plaats van een broek een rok aangepast. Het verwijderen van de broekspijpen en het vormgeven van de benen was hierbij het meest heikele karwei. Op gegeven moment worden deze zo dun dat er gevaar op breken ontstaat bij het schrapen, cq vijlen. Zover heb ik het maar niet laten komen. En na het verwijderen van het kind had mevrouw ook een geamputeerde borst, dat moest dus ook hersteld worden. Afijn persoonlijk vind ik de operatie aardig geslaagd. Zie de foto's en oordeel zelf. Eerst de mannequin zoals het geworden is en op de tweede foto het origineel.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Verder met de volgende update. Het hoekpand aan de Schmidtstrasse nadert nu toch zijn voltooiing. De modewinkel is ingericht en van de nodige mannequins voorzien. De bloemenwinkel eigenlijk niet helemaal maar ik ben domweg vergeten om daar nog wat potten en planten in aan te brengen (die wel op voorraad zijn). Kijken of dat ergens anders nog gebruikt kan worden. Ook de huiskamer is aardig van meubilair en bewoners voorzien. De verlichting is aangebracht en lichtmaskers gemaakt en geplaatst. Ik vind het niks als uit ieder venster uitbundig licht straalt. Niet erg realistisch en zeker niet milieubewust. Nu was dat laatste in 1957 nog geen erg groot issue. Maar elektriek kost wel geld en dat had men in die tijd ook niet ongebreideld voor handen. Dus spaarzaamheid was aangezegd. Het gebouw wordt verlicht door 8 strips van ieder drie LED's en gebruikt bij volle verlichting maar liefst 60 milliampere. De verlichting is schakelbaar in drie groepen. Foto 1 t/m 3 = groep 1, foto 4 en 5 = groep 2 en de rest (etalages) = groep 3.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
En de rest van de foto's:
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De scenery van Rehausen.
De TV-bankhangers vind ik het leukst, Wim !
Het ware leven  :D

Grtz Tony
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Tony, bedankt voor je bijdrage. De bankhangers zijn inderdaad erg geslaagd. Nog even terugkomend op je vorige post. Het hoogte verschil op die plaats is niet groter mogelijk dan de 3mm die er zijn. Ergens moet toch de stadse hoogbouw beginnen. Direct ernaast komen nog hogere (nou ja. 1 etage hogere) gebouwen. En inderdaad is het de bedoeling daar een of twee forse bomen naast te zetten.

Intussen is het volgende gebouw ook opgeleverd. Het hoekpand zoals in de vorige update voorgesteld is voorlopig klaar. Hierbij de laatste foto's.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 25 januari 2021, 12:40:17
Vandaag een iets grotere update. Allereerst moet ik bekennen dat ik een mannequin ben kwijt geraakt. Geen idee hoe en waar maar het vrouwtje was ineens verdwenen. Het gaat om de middelste figuur in foto nummer 1 van post 109. Tja, dan moet je wat nieuws maken.

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 13 november 2020, 17:30:26
Ben heel tevreden met mijn knutselarij en om nog even terug te komen op een gemaakte opmerking. Klanten staan niet in de etalage, dus dat kan geen verwarring opleveren.

Was het dan misschien toch een klant die in de etalage stond?  :D
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat
Dat was gewoon de etaleur die aan het kijken was hoe de etalage ingericht moest worden.  O:-D  >:-D
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat  of dat, alles is mogelijk hoor.

Nog even een kleine update van de Werkstatt. De servo aansturing van de poorthelften is gereed en werkt volgens de tests goed. Nu afwachten of dat ook zo is als de poorthelften aan de draaistangen hangen. Kwestie van secuur plakken denk ik dan maar. Zie de foto's.

Ook is de binneninrichting nu zover klaar dat de gebouwen op hun plaats gezet kunnen worden. Dat is het volgende klusje maar eerst de boel goed laten drogen. Derde foto.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat Ben benieuwd, Wim  ;)
Fingers crossed !

Grtz Tony
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat

Tony, Wie bedoel je met Wim? Dat is niet mijn naam, maar ja, what's in a name.

Nu zit ik toch even met een vraagje. Hopelijk kunnen de scenery specialisten mij daar mee helpen.
Al een tijdje heb ik een static gras strooier van Ali, die produceert iets van 5 tot 7 kV. Voor de vezels die hier verkrijgbaar zijn, 2 a 3mm, is dat redelijk voldoende. Langer hebben ze hier niet dus. Nu heb ik daarmee al enkele proeftukjes gemaakt en dat ziet er best goed uit. Echter wil ik nu toch wat langer wildgras gaan zaaien. Daarvoor heb ik nu een Greenkeeper 35kV in bestelling staan met een zooi verpakkingen langere vezels. Tot zover alles duidelijk. Nu komt het probleem. In diverse draadjes heb ik gelezen dat je laag voor laag moet opbouwen. Dus beginnen met korte vezels en dan steeds langer. In één keer strooien lijkt mij dan heel erg moeilijk om wat afwisseling in lengte te krijgen. Maar ga je opnieuw inlijmen dan duw je alle eerder geplante vezels toch weer plat? Of wat zie ik nu verkeerd?
Re: De scenery van Rehausen.
Henk, de lijm met de korte grassen erin na het instrooien eerst goed laten drogen, is erg belangrijk. Dan stofzuigen (eventueel met pantykous, als extra voorfilter i.v.m. de recycling!) en als laatste met de lijmkwast aan de gang. Niet vegen of smeren, maar zo recht mogelijk van boven op de vezels 'deppen' om hier en daar een toef hoger gras er tussen te plaatsen.  Een alternatief is spuitlijm of haarlak spuiten over de korte vezels. Werkt ook.


Groet,

Peter
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat @citaat
je kan ook de korte en lange wezels met elkaar mengen en dan met de greenkeeper "zaaien" of lijm aanbrengen dan eerst de korte vezels zaaien en daarna de lange.
Je kan daarbij als je de korte vezels zaait wat plekken open laten, zodat daar de lange vezels kunnen staan.

mvg,

ruud
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
OK, dat zijn al een paar mogelijkheden. Zodra de Greenkeeper hier is gearriveerd ga ik een paar proefstukjes doen met de aangedragen technieken. Dat zal dan nog wel een week of drie duren want pakketten uit Dld worden hier eerst veertien dagen in quarantaine gezet. Dus.

Dan nog even een heel korte update. Het villawijkje begint steeds meer vorm te krijgen. De woningen hebben een definitieve plek toegewezen gekregen en ben nu bezig de tuintjes en dergelijke wat vorm te geven. Zie foto. En commentaren, op en aanmerkingen zijn altijd welkom. Ben zelf meestal wel kritisch en waardeer het ook van anderen. Een frisse blik ziet dingen vaak anders dan jij zelf.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat Mooie, maar zeker ook logische indeling van de infrastructuur, Henk :thumbup:
Misschien zou men niet in een villa naast het benzinestation willen wonen,
maar het kan zomaar zijn dat "men" niet zo moet zeuren, die pompen duiken
op de meest vreemde plaatsen op, zeker vroeger toen keek men niet zo nauw!
Ik zou met deze indeling heel content zijn, wellicht nog enkele kleine bouwwerken
toevoegen: een kiosk voor het krantje of iets van een transformatorhuisje? :idea:

Groeten,

Erik.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Tegenwoordig is men wat dat betreft inderdaad wat kieskeuriger geworden. Maar in de vijftiger jaren was het heel gewoon. Zelf heb ik midden negentiger jaren nog in Ingolstadt direct naast een benzinestation gewoond. Het heeft zijn voordelen. En uiteraard komt er nog het een en ander aan straatmeubilair en verdere aankleding. Mijn oma zei altijd: iedere dag een steekje is een manshemd in een jaar. Exact genomen ook niet helemaal waar maar het gaat om het idee.

Een tijdje terug had ik nog wat beloofd. Foto's van de straat waarin ik mijn hobbyhok heb. Een echt Thais tafereeltje dus.
Foto 1: Wanneer ik vanuit mijn hok linksaf sla zie je dit. Aan de linkerzijde is nog net een brommer (noemen ze hier motorcycle) van de reparateur zichtbaar, daarnaast twee deuren van een niet gebruikt hok (iemand interesse?), dan een kaal veld achter de heg en dan de kruising. Het dak boven de weg staat hier overal waar je een woonwijk binnen gaat. Rechts van de kruising een community center waar regelmatig bijeenkomsten worden gehouden. Dan staat de hele straat vol met brommers en muziek.

Foto 2: Recht tegenover het winkeltje waar van alles te krijgen is voor de inwendige en uitwendige mens. Daarnaast een complexje met appartementen achter de poort.

Foto 3: Naar rechts, achter de blauwe poort vind je een autopoetsbedrijf, het witte geval daarnaast was ooit een kapsalon. Het dak is al lang geleden verdwenen, middenin groeit een boom, alleen de buitenwanden staan nog overeind met alle ramen en deuren compleet met glas erin. Amazing Thailand. Verder staan in de straat woonhuisen en links van de vrachtauto in de verte zit een restaurantje waar je heerlijk kunt eten voor €1,50. Thaise rijstgerechten met een kop lekkere bouillon en een fruitsalade, drinkwater met ijs is gratis.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Nog even snel een kijkje in de verlichtingskeuken. Oftewel hoe ik de woningen van binnenlicht voorzie. Een enkele keer doe ik dat met gewone diodes maar meestal met strips. Dat werkt lekker makkelijk en geeft ruim voldoende licht bij weinig stroom opname. Foto 1 is voor rondom verlichting en Foto 2 geeft alleen licht aan één zijde van het huis. De keuze is dus afhankelijk van welke vensters je wilt verlichten. Foto 3 en 4 tonen een lichtmasker zoals ik die maak van gewoon karton, werkt perfekt.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Oeps, ongelukje gebeurt. Toen ik de eerste dakhelft op het huis aan het plakken was wilde ik een klem pakken om deze even vast te zetten. Laat ik het hele huis op de grond pletteren. Klein hoekje van de nok afgebroken. Het afgebroken stukje natuurlijk nergens te vinden. Dus van Evergreen stukjes een patch gemaakt en de rest met putty aangesmeerd. Dat mag over het weekend goed drogen en dan gaan we maandag kijken of het in de juiste vorm is te krijgen. Dat wordt dus vijlen, schuren, slijpen, en schrapen. Heb er goede hoop op dat het gaat lukken. Het  moeilijkst wordt nog om de verf voor het dak weer in dezelfde tint te krijgen. Afijn, nee niet ha fijn, heb er een plaatje van gemaakt. Dat zegt meer dan woorden wordt wel beweerd, dus hou ik verder mijn mond maar.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Henk,

Altijd jammer natuurlijk, maar nog een geluk dat het hele model niet aan diggelen is. Het stevige lichtmasker heeft zeker als airbag gewerkt ;). Die nok komt helemaal weer goed. En in plaats van dezelfde tint zoeken, misschien het dak verweren zodat je juist een afwijkende kleur mag/kunt hebben.

Groeten,
Wico
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2006

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Die bankhangers ik blijf ze geweldig vinden  :-) :thumbup:
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Om de schade te maskeren kun je een stuk van een vliegtuig in het dak stoppen. De laatste tijd vallen de onderdelen bij bosjes naar beneden, zo lijkt het wel.