Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De scenery van Rehausen.

Gestart door Lobomotion69 zondag 29 maart 2020, 11:31:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Vandaag wat aan het opruimen geweest en kwam tot de ontdekking dat ik twee maal de Faller bouwset B-214 heb. Echter alleen het nummer is hetzelfde, het zijn twee heel verschillende bouwpakketten. Beetje slordig van Faller, niet erg gründlich om het zo maar te zeggen.

Ook staat in een ander draadje bouwdoos B-215 als restaurant omschreven. Bouwdoos B-215 heb ik ook maar dat is heul geen restaurant. Een vakwerkhuis is het. 😸
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Hallootjes, maar weer eens tijd voor een kleine update. Dit keer de kerk. Die wordt voorzien van een compleet interieur met kerkbanken altaar kansel enzovoort. Zo ver ben ik nog niet. Eerst maar de ramen. Op de eerste foto zie je hoe de fabrikant het bedacht had. Dat vind ik dus drie keer niks. Op foto 2 en 3 de zijramen zoals ik ze nu gemaakt heb en op foto 4 de vensters van het koor.
Doordat voor de foto de wanden nu van achteren sterk worden belicht zie je de doorschijning ook goed. De donkere strepen zijn ribben waartegen straks de binnenwanden aangebracht worden. Deze worden aan de buitenzijde (spouw zeg maar) zwart gespoten en aan de binnenzijde gewoon wit. dan kunnen daar eventueel nog muurschilderingen op worden aangebracht.

En eindelijk, eindelijk, eindelijk is er een pakketje aangekomen met wat railmateriaal. Morgen dus verder bouwen aan het stationsemplacement. Dan volgen de foto's vanzelf.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Dat is een hele verbetering, Henk  :thumbup
Zoiets zou de fabrikant er al vanzelf bij moeten stoppen, dat zijn de kosten toch ook niet.

Grtz Tony
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Inderdaad Tony. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn om in plaats van de standaard "gordijntjesprint" eens wat anders bij een kerk te stoppen. Daar hoort gewoon gebrandschilderd glas in.

Maar nu zit ik toch met een heel klein vraagteken. Ben bezig om een autowerkplaats in elkaar te zetten en daar zit een onderdeeltje bij waarvan ik geen flauw vermoeden heb van wat het voor moet stellen. Volgens de bouwtekening moet het ding op het voorterrein geplaatst worden. Ik zat al te denken aan een hydrant maar die ken ik niet in deze vorm. Wie het weet mag het zeggen dan kan ik het ding een passende kleur geven. Het is het ronde ding midden op de foto naast de twee gasflessen (groen). Zie pijl.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: De scenery van Rehausen.
noemt inderdaad hydrant.Is een straatkraan waar de brandweer zijn slangen op aansluit bij een brand.Zijn meestal rood van kleur.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Hartelijk dank voor je reactie. Heb nog even een Google zoekopdracht gedaan naar afbeeldingen van een hydrant. Er zijn aardig wat varianten van zo een ding. Echter het model wat ik op de voorgaande foto heb staan vind ik er niet tussen. Wel iets met redelijk grote gelijkenis. Nu heb ik het modelletje maar aangepast naar die variant. Lijkt het toch een beetje meer op de werkelijkheid.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2008

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Hydrant is correct. Het ronde, geribbelde deel is een bus die om de kranen heen zitten.
hier nog een afbeelding:

Zoek maar eens naar Löschwasserstelle :D :D
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2008

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 29 mei 2020, 17:35:29
Vandaag wat aan het opruimen geweest en kwam tot de ontdekking dat ik twee maal de Faller bouwset B-214 heb. Echter alleen het nummer is hetzelfde, het zijn twee heel verschillende bouwpakketten. Beetje slordig van Faller, niet erg gründlich om het zo maar te zeggen.

Ook staat in een ander draadje bouwdoos B-215 als restaurant omschreven. Bouwdoos B-215 heb ik ook maar dat is heul geen restaurant. Een vakwerkhuis is het. 😸
En als je dan weer wat verder kijkt zie je dat Faller het niet zo nauw nam met 214, of 215 of.... :P :P
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Hierbij een foto van de aangepaste hydrant en een foto van het origineel. Als je op Google een zoekopdracht "hydrant"ingeeft en dan alle images selecteert krijg je een hele waslijst met die dingen in allerhande kleuren, vormen en maten. Slechts één afbeelding daarvan lijkt op wat ik heb in model. Dat is niet overdreven veel. Maar net genoeg om te overtuigen. Wel heb ik mijn modelletje in rood geschilderd, gewoon omdat dat zo leuk kleurt.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Vandaag door familie rompslomp niet, zoals gepland, de weigerige wissels uit kunnen bouwen. Wel tussendoor een laatste hand kunnen leggen aan de wandlantaarn. De foto's hiervan wil ik jullie niet onthouden. Foto 1 zoals deze in het bouwpakket geleverd worden, foto 2 en 3 met LED erin gebouwd. Dan zit er ook nog iets in het pakket wat ik maar als uitstortbak beschouw. Deze als zodanig ook beschilderd, alleen de kraan moet nog een chroom kleurtje krijgen. Ook dit frutseltje krijgt een plaatsje in de werkplaats.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
En toen zat de wandlantaarn aan het gebouw vast en geeft licht.
Re: De scenery van Rehausen.
Heel leuk Lobo
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Lobo? What's in a name? Je mag wel Henk zeggen hoor, zijn er hier geloof ik een paar meer van.

Vandaag begonnen met wat oudere onafgewerkte projectjes verder te bouwen. Gisteren is het pakket met de benodigdheden daarvoor binnen gekomen dus we kunnen weer los. Eerst Faller pakket B214. Welke? Nou die dus. Binnenwanden er in gezet, keuken gemonteerd, meubeltjes en bewoners geplaatst. Nu nog de verdiepingsvloer en verlichting en dan kan het geheel dicht en afgewerkt worden. Foto van het interieur van boven erbij.
Hierna is de kerk aan de beurt om verder afgebouwd te worden.

Er zit ook een steunmuur van Noch bij de bestelling. Heb het ding even op zijn plek gezet maar kan er niet echt blij mee worden. De verhoudingen met het tunnelportaal kloppen niet. De muur is veel te groot en te grof. Moet ik eerst nog maar een paar dagen aankijken.

Re: De scenery van Rehausen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Hoi Henk,

Wellicht een idee om de muur lager te maken doormiddel van een scherp mes of zaagje. De bovenste rij platte stenen ook los snijden en die weer op de overgebleven muur plaatsen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Goed idee Peter. Alleen zou ik dan misschien een stukje van de onderkant verwijderen waardoor ook de steunberen wat korter worden.

Groet,
Wim
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Hallo allen, Dank voor het meedenken en de tips. Aan de onderkant een strookje wegsnijden had ik ook al aan gedacht maar, daar zit ook nog een voetje aan. Dan moet je dat dus wegsnijden, kan maar of het er mooier op wordt? Denk er nog even over na.

Ondertussen bezig geweest met twee projectjes. De kerk en het huis B214. Eerst maar even de kerk. Daar zitten nu binnenwanden in waardoor de ramen van binnen gezien een beter aanzicht hebben en de lichtisolatie, mede door alufolie tussen de wanden, uitstekend is. Tevens is er een vloer in het geheel gemaakt op diverse niveau's. Het grootste gedeelte is 4mm verhoogd zodat de vloer gelijke hoogte heeft als de ingang. Dan kunnen de Preisers niet struikelen. Achterin waar het altaar, de preekstoel en een devotiekaarsen tafel komt is nog eens vier mm hoger. En tenslotte het koor is weer een mm hoger. De verlichting van het geheel ligt ook al klaar om ingebouwd te worden. In totaal 7 warmwitte LED's, zes in de beuk en 1 in het koor, gaan de boel vrolijk verlichten. De devotiekaarsen worden uitgebeeld door een aantal SMD 0603 gele LED's. Deze worden afwisselend gevoed door een gelijkgerichte wisselspanning zonder afvlakking en een enkelzijdige gelijkrichter (een enkele gewone diode dus). Dat geeft, als het goed is, een afwijkend flakkerend licht. En nu de foto's zoals het er momenteel uit ziet.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Dan nog het Faller huis B-214. Dit is voorzien van een "marmer" vloer en ingericht met diverse meubeltjes en een komplete keuken. Op de bovenverdieping is een gemeubileerde slaapkamer ingebouwd. Om het geheel wat beter te laten ogen zijn ook hier binnenwanden in geplaatst. De vrouw des huizes leunt legèr met haar rug tegen het aanrecht en is in gesprek met haar echtgenoot die op de bank zit. De verlichting wordt verzorgd door 3 warmwitte 3mm LED's, één in de zitkamer, één in de keuken en nog één in de slaapkamer. De buitenverlichting wordt gevormd door 2 gele 3mm LED's. Het geheel vind ik er zo leuk uitzien maar oordeel zelf aan de hand van de foto's
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Dat is smullen, wat je allemaal laat zien, Henk  :P

Grtz Tony
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
In reactie #1 had ik al kort het seinhuis aangestipt. Daarvoor is nu de inrichting bijna klaar. Hiervoor had ik de fallerset seinhuisinrichting aangeschaft. Man man wat een hoop onderdelen zitten daarin. Niet alleen voor de inrichting maar het halve seinhuis. Alleen de wanden ontbreken volgens mij. Op de benedenverdieping staan de spaninrichtingen voor wissels en armseinen. Hier heb ik dus ook een vloer ingezet die op de juiste hoogte is gebracht door restjes gietboom er onder te plakken. Op de bovenverdieping is de eigenlijke werkruimte zoals dat bij seinhuizen doorgaans het geval is. deze is voorzien van een hebelbank en er komen een paar tafels en stoelen in. Ook de kast voor het onderhoud van de hebelbank krijgt een plaatsje. Er moet nog een beetje schilderwerk verricht worden voor de afwerking. Dan is het seinhuis gereed om dicht gemaakt te worden. Zie de foto's die er deze keer niet al te scherp uitzien. Deze week is mijn telefoon overleden dus ik werk momenteel met een goedkoop Chinees apparaatje. Het is effe niet anders.

Deze week heb ik ook nog een 4 koloms hefbrug in elkaar gefrutseld. In mijn ijver heb ik dat ding ook meteen maar op zijn plek gelijmd zonder er een lik verf op te smeren. Eens zien of het nog los te maken is zonder schade want echt blij ben ik er zo niet mee. Stom,stom. Daarvan komen foto's in de volgende aflevering. Nee, niet van mijn stommiteit maar van de hefbrug.  >:-D
Re: De scenery van Rehausen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Ik geloof graag dat het een hoop gepriegel is Henk, maar het resultaat is er dan ook naar  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Vandaag het seinhuis af gemaakt. Het enige wat nu nog  moet gebeuren is personeel er in. De sollicitatie procedure daarvoor is reeds opgestart. Het interieur is klaar en geheel geschilderd in de door mij gewenste kleurtjes. De buitenzijde van het gebouw heb ik nog van een extra laagje roet voorzien. Je wilt niet weten wat voor rotzooi die stoomlocs achter laten als ze voorbij tuffen. Mijn oma woonde vroeger tegenover station Koog Bloemwijk en de gevels van die huizen waren roetzwart. Ergens in de zeventiger jaren pas zijn die schoongemaakt, gezandstraald. Nu was de lijn Amsterdam - Alkmaar, volgens mij, een van de laatste lijnen waar nog met stoomtractie werd gereden. Maar dat was midden vijftiger jaren toch ook voorbij. Op de aftakkende lijn naar Purmerend heb ik in mijn jeugd nooit anders gezien als een DE2 stel.

Het geheel is provisorisch in elkaar gezet, dwz het gebouw staat nog niet vast op de sokkel en het dak ligt er nog los op. Dat gebeurt pas als het personeel is gearriveerd.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Het is alweer vrijdag. De tijd vliegt voorbij als je lol hebt. Deze week bezig geweest met het afbouwen van de perrons voor station Neustadt. In totaal 8 stuks van het Piko bouwpakket Bahnsteig "Burgstein" worden hierin verwerkt. De stukken eigenbouw die hierin komen had ik veel eerder al eens laten zien. Nu zijn we bijna zover dat de overkappingen op de perrons geplaatst kunnen worden. Als eerste de delen die aan de zijde van het stationsgebouw (Spoor 1) komen op de juiste breedte maat maken. Dan moesten de perrons zelf in betongrijs gespoten worden, daarna deze vervuilen met een zwarte wash. Dan de daksteunen in de goede kleur groen spuiten en de aankleding, banken, reklame- en andere borden, klokken, omroepinstallatie en natuurlijk verlichting voorbereiden en aanbrengen. Op de foto is redelijk goed af te leiden hoe het er uit gaat zien.

Dan nog een fotootje van het seinhuis op de plek waar het definitief komt te staan.

En als toetje de hefbrug die ik in elkaar gefrutseld heb. Had al vermeld dat deze reeds vastgeplakt was. Die heb ik redelijk makkelijk weer losgekregen. Je ziet wel de punten waar hij gestaan heeft, iets lichter grijs. Ik heb het ding iets korter gemaakt en wit gespoten. Er moeten nog een paar kleine details op aan gebracht worden. En dan een voiture erop en een monteur eronder.

Deze week zijn ook weer enkele pakketjes binnengekomen waaronder enkele decoders en S88 terugmelder. Kan ik volgende week aan de slag met sporen leggen en aansluiten.

Wordt vervolgd.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Zo de hefbrug is af en kan op zijn plaats terug. Alleen nog even zijn plaats restaureren. Ben blij met het resultaat dat er zeer acceptabel uitziet.

Het ding is helemaal opgebouwd met strips gesneden van een 0,5mm styreen plaat. De strips variëren in breedte van 2 tot 10mm. Een kolom, bijvoorbeeld, bestaat uit 6 strips van 3mm, vier op elkaar geplakt en twee aan weerszijden dwars daarop.
Re: De scenery van Rehausen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Mooi gedaan Henk  :thumbup: :thumbup:

Mocht er onverwachts sluiting in je baan zitten  8o kijk dan even naar de tweede foto, die schroevendraaier zou dan weleens de oorzaak kunnen zijn  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Haha ja, dank je wel Peter. Maar wees gerust, voor de baanspanning ingeschakeld gaat worden zal eerst een opruiming plaats vinden.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De scenery van Rehausen.
De hefbrug is een snoepje geworden en het interieur van het seinhuis mag er ook wezen, Henk  :P
Ik weet niet, of je de rails nog roestig wil maken, maar als dat zo is, dan zou ik dat bij het station alvast zeker doen.

Grtz Tony
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Dank je Tony, hoewel ik niet mag snoepen als diabeet.

De rails worden zeker nog roestig gemaakt, na het ballasten. En pas daarna worden station en perrons definitief op hun plaats vast gezet. Inderdaad.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 30 augustus 2020, 07:50:23
Mooi gedaan Henk  :thumbup: :thumbup:

Mocht er onverwachts sluiting in je baan zitten  8o kijk dan even naar de tweede foto, die schroevendraaier zou dan weleens de oorzaak kunnen zijn  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

Peter, die schroevendraaier is al weg hoor. Had hem nodig om decoders vast te zetten. 😉
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Zo, alweer 14 dagen verder, de tijd vliegt wanneer je lol hebt. Lijkt wel een Starfighter zo snel gaat dat.

Afgelopen tijd ook weer het nodige meegemaakt. Bij een Chinees werden (gas)lantaarns in 1:87 aangeboden. Volgens de advertentie met LED verlichting en "made of steel". Nu weet ik niet wat Chinezen onder "steel" verstaan maar het is dus gewoon plastiek en een LED zit er ook niet in, een miserabel minilampje. Die krengen vreten 40mA en dan komt er nog nauwelijks licht vanaf. Enkele modellen zaten nog niet eens recht aan elkaar (zie foto). Danig teleurgesteld de zending retour gemeld. Nog geen minuut later krijg ik het bericht "refund issued". Ze hebben dus alle kosten terugbetaald en de lantaarns hoeven ik niet eens terug te sturen. Nu dus maar kijken of er iets aan om te bouwen valt. Met een scherp mes de twee lantaarn helften scheiden, een LED erin en terug samen plakken. Moet kunnen dacht ik.

Verder allerhande rotklusjes gedaan die al langer opzij geschoven waren, moest er toch een keer van komen, toch. Van de firma Faller ersatz gekregen voor de poort van de KfZ Werkstatt. In eerste instantie kreeg ik te horen dat dat bouwpakket uit het assortiment was, wat ook klopt. Maar de poort en hekwerk zit ook bij een pakket wat nog wel in het assortiment zit. Dat heb ik ze even meegedeeld. Nu dus met excuses de juiste onderdelen in 3-voud gekregen. Kan dat ook weer hersteld worden. Tevens het bouwpakket van Auhagen Schmidtstrasse 27 en 29 in elkaar geknutseld. Nummer 29 is nu klaar, aan nummer 27 wordt nog gewerkt. De winkel (Fleischerei) wordt wat beter aangekleed. Hoewel al te veel detail ga ik daar niet in aan brengen omdat deze gebouwen met de achterkant naar de zichtzijde staan. Die achterkanten moeten dus wel netjes worden gemaakt met binnenplaatsje en tuintjes. De binnenverlichting is met LED-stripjes op een "boom" van gietboomrestjes gerealiseerd. Deze bouwdoos van Auhagen heeft een uitstekende pasvorm en zeer weinig gietbramen. De baksteenstructuur van de gevels en muurtjes is bijzonder fijn uitgevoerd. Er zijn nog veel meer filigrane delen in het pakket voorhanden om het geheel mooi mee aan te kleden. Enige punt van kritiek is dat 2 van de zijgevels niet op de juiste lengte (hoogte) waren. Eén van de twee gebouwen heeft 2 etages, de andere 3. De zijgevels zijn allemaal hetzelfde alleen is er voor het 2 etages tellende deel een stuk afgesneden. Dit was dus niet goed gedaan. Kleine moeite om te verbeteren vooral omdat ik beide gebouwen met 2 etages heb gebouwd. De voor- en achtergevel van nummer 27 heb ik dus ook ingekort en daar zie je niets meer van omdat de naden precies achter de aangebrachte stucco versieringen zitten. Bijgevoegd een paar foto's met binnenverlichting aan. Later volgen uiteraard nog foto's waarin de details beter belicht worden.
Re: De scenery van Rehausen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Hoi Henk,

Jammer dat de kwaliteit van de Chinees te wensen over liet, dat ze het niet terug willen hebben snap ik wel, de goederen kosten nagenoeg niets en waarschijnlijk gaat het bij hun ook de prullenbak in.

Gelukkig gaat het met de verlichting in je huizen beter  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Peter,
Meestal is het wel redelijk in orde met wat er geleverd wordt. Heb meerdere soorten lantaarns daar vandaan. Zowaar enkele met metalen mast. Die zien er fantastisch uit voor een paar dubbeltjes. Maar dit was echt drie keer niks.  ;)

Dit weekend enkele projectjes afgemaakt. Als eerste het seinhuis is nu voorzien van personeel. Heel zeker dat ik daar een foto van heb gemaakt, echter niet terug te vinden op het toestel. Is vast weer wat verkeerd gelopen. Volgende week nog maar eens proberen.
Ten tweede de kerk. Het interieur is af en de vaste bezoekers hebben een plaatsje gevonden voor een uurtje meditatie of een rozenkransje. Voor het interieur heb ik de Faller set aangeschaft. Dat leek me iets eenvoudiger als alles zelf te gaan breien en het ziet er prima en strak uit. Wel iets te uitgebreid voor het kleine kerkje. Heb nog enkele kerkbanken en de biechtstoel over. De geplande devotiekaarsentafel heeft ook geen plek meer gevonden. Dat past misschien nog in het kapelletje die in het dorpje komt te staan. En van de preekstoel moest ik de trap afzagen om het erin te krijgen. Nu moet de predikant of meneer pastoor or whoever wil gaan preken met een omweg naar boven klimmen. Red Bull verleiht Flügel of een engeltje om hulp vragen. Nou ja, het blijft modelbouw en daar komt de nodige fantasie en aanpassingsvermogen bij kijken. Zo ook hier. Het enige wat ik hier nog aan wil doen is weatheren, het dak krijgt een weer en wind behadeling en de muren worden iets ontwit. Daarna wordt het kruis, wat nu nog naast de voordeur ligt, op de toren geplaatst. Een meesterwerk wil ik het nog niet noemen maar als totale atheist heb ik er toch een aardig devoot tafereeltje van gemaakt, al zeg ik het zelf.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Dat kerkinterieur is om van te smullen, Henk  :thumbup:

Grtz Tony
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2020

Eine Kuh macht muh, Kühe machen mühe :D

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat Ben ik het mee eens, dat ziet er echt super uit. heel leuk gedaan  :thumbup:
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Dag Henk.

Wat een geweldig interieur heb je zelf gemaakt voor de kerk :thumbup:
Nu de kroonluchters nog ... :roll: :wink:

Groeten,

Erik.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2012

offline
Re: De scenery van Rehausen.
leuk interieur  :favorite: ,


nu nog de buitenkant weatheren  :P


mvg,
Michel
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Henk,

Het interieur van de kerk is zo mooi gemaakt dat ik mij bijna laat bekeren. :P
Kerkje zal straks als hij klaar is een hoog smulfactor hebben. :thumbup:

Groet Michel
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Henk,

Met plezier naar je kerk en het interieur gekeken. Leuk om zulke mooie details in het interieur te verwerken. Je zou eventueel nog een deur achter de kansel kunnen plaatsen, dan is het probleem van de vliegende priester ook gelijk opgelost. De "fictieve" trap naar beneden zit dan aan de andere kant van de muur :idea:.

Groeten,
Wico
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Ik ben bekeerd  :favorite:
Wat mooi gedaan dat interieur. En maak je geen zorgen over vliegende priesters, die kwamen in de bijbel ook niet voor  ;)
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Henk,

Een priester op de kansel of voor het altaar en een organist op de orgel bank maken het helemaal af.
Ook voor Corona waren de kerken al slecht bezet dus daar zal niet veel verschil in zitten.
Een plaatje!

groet,
Wim
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat
Ligt er erg aan waar je woont. In mijn dorp (tot de corona) volle zalen......
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Iedereen hartelijk dank voor de leuke reacties. Het dak is er reeds opgelijmd dus verdere wijzigingen kunnen niet meer worden aangebracht, helaas. Ook is het gebouw 'licht' geweatherd. Licht omdat de pastoor er op staat dat zijn kerk altijd schoon is en blijft. Reinheit nicht nur im Herz. Dit tafereel is geplaatst in 1957, toen zaten de kerken ook vol tijdens de mis. Op een gewone doordeweekse werkdag waren er altijd wel een paar bezoekers om uiteen lopende redenen, zoals nu.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Nog even een kleine update voor de week ten einde is. Veel verschillende projectjes afgebouwd. Seinen geplaatst en decoders omgewisseld, maar daarover meer in mijn andere draadje. (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75417.0). In dit draadje gaat het over de scenery. De kerk is geweatherd en klaar om op zijn definitieve plek geplaatst te worden. Diverse huizen zijn ook klaar om "geplant" te worden. Waaronder de huizen van Auhagen, Schmidtstrasse 27 en 29. De Faller eengezinswoningen B-214 , 131364, 130216 en nog enkele andere exemplaren. De laatste moet nog geweatherd worden en de tuin aangelegd. Dat gebeurt nog voordat het zijn definitieve plek krijgt.

Dan had ik eerder al bericht over de gaslantaarns uit China. Daar ben ik met een proefje begonnen. Heb enkele exemplaren al gehalveerd en de minibulb eruit gepeuterd. Volgende week kijken of ik tijd heb om daar een LED in te plaatsen en zien wat dan het lichteffect is. Indien dit lukt ga ik er meer ombouwen, zo niet, gaat de hele bups de kliko in.

Foto's willen we zien!
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Helaas de laatste foto's pasten er niet meer bij, dus hier maar even apart.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
De laatste paar dagen bezig geweest een paar oude woningen te restaureren. Had ik ooit nog eens op Marktplaats gekocht voor een grijpstuiver en in een doos gepakt. Nu maar weer uitgepakt en de meuk uitgezocht. Veel eigenlijk niet meer te gebruiken zooi uit elkaar gehaald en de bruikbare onderdelen in de bastelkiste gegooid. Vooral deuren, en dan bedoel ik gewone binnendeuren en niet die buitendeuren van buiten proportionele afmetingen, heb ik altijd te kort. Meestal maak ik die zelf maar en nu dus een paar extra op voorraad.
Enkele gebouwen zagen er nog zeer tot iets minder aannemelijk uit, Twee vakwerkhuizen en een schuurtje onderhanden genomen. Het eeste vakwerkhuis zag er op het oog wel redelijk gebouwd uit maar had overal ontsierende lijmvlekken. Die heb ik zoveel mogelijk met verf behandeld. De vlekken op het dak grotendeels onzichtbaar kunnen maken en het hele dak geweatherd. Op de witte muurstukken zaten grote plakkaten van vergeelde lijmresten. Deels weggekrabd en overgeschilderd, alleen langs en in de naden van het vakwerk zie je nog wat restjes. Dat laat ik maar zo, ziet er wel authentiek uit vind ik. Veel details met een kwastje opgewerkt, dakgoten, afvoerpijpen, luiken en ander houtwerk geschilderd. Is nog niet helemaal klaar maar dat komt goed. Het schuurtje is ook al flink opgeknapt en daarna is het tweede vakwerkhuis aan de beurt. Dat ziet er een stuk beter uit, heeft geen lijmvlekken. Daar ga ik alleen wat weatheren en details aanbrengen met de kwast.

Hierbij wat foto's van het eerste huisje.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Heerlijk om te zien hoe het onroerend goed opgeknapt en gerestaureerd wordt, Henk  ;)
En ook erg leuk om te doen, trouwens !
Het resultaat mag er wezen  :thumbup:

Grtz Tony
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Inderdaad Tony, erg leuk om te doen. Je ziet het object onder je handen gewoon tot leven komen. Dat geeft veel voldoening.

Daarom nog maar een paar foto's. Ditmaal van het schuurtje. De eerste twee foto's zijn nog in bijna originele staat. Het dak en de dakgoten zijn hierop iets behandeld. De foto's drie en vier is het eindresultaat. Op foto 5 de doos met wat nog te repareren valt. Oh en de eerste foto's zijn genomen met natuurlijk licht, de andere twee met de flitser. Vandaar de afwijkende belichting. daar moet je even "door heen" kijken.

Verder is het station met de perrons nu bijna af. De verlichting zit er helemaal in. Daarvoor heb ik LED strips in kleine stukjes geknipt zodat de afstand per LED groter gemaakt kan worden. Maar dan moeten de elektrische verbindingen wel weer hersteld worden. Dat was een heel gepriegel om dat een beetje mooi te krijgen maar het is aardig gelukt. Wanneer het nu een middagje droog wil blijven kan ik de overkappingen spuiten en het geheel samen bouwen. Daarna volgen uiteraard de foto's.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
En dan als toegift vandaag nog een foto van de steunmuur. Eerder had ik al gemeld dat ik dat ding te groot vond en niet echt paste bij de tunnelingang zoals ik die op de baan heb staan. Daarop zijn enkele aardige tips en hints gegeven die ik allemaal in overweging heb genomen. Uiteindelijk is het een mix van twee of drie tips geworden. Nu moet het geheel nog op kleur gebracht gaan worden. Dat komt ook wel goed denk ik zo.

Zoek de verschillen.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Je steunmuur ziet er zo veel beter uit Henk. De verhoudingen t.o.v. het tunnelportaal kloppen nu.

groet,
Wim
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Wim, dat vond ik zelf ook. Bedankt voor de bevestiging van mijn vermoeden. Ben ik blij mee.
Re: De scenery van Rehausen.
Hoi Henk,

Ik heb wel eens een Preiser-priester gezien die zijn armen ten hemel hief, middels een servo. Kon je leuk zien door de open deuren...

Groeten,
William